۱۰۲۵۶۲۶
۱ نظر
۵۴۰۶
۱ نظر
۵۴۰۶
پ

محوطه‌سازی حیاط چگونه انجام می‌شود؟

ساخت و ساز یک آپارتمانی مسکونی و یا غیرمسکونی شامل مراحل مختلفی می‌شود که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم که محوطه‌سازی حیاط چگونه انجام می‌شود؟

برترین‌ها: ساخت و ساز یک آپارتمانی مسکونی و یا غیرمسکونی شامل مراحل مختلفی می‌شود که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این میان غالباً اهمیت و توجهی که صرف طراحی داخلی خانه می‌شود در طراحی خارجی آن دیده نمی‌شود. در صورتی که شاید بتوان گفت طراحی فضای بیرونی نیز به نوبه خود مهم بوده و یا چیزی کمتر از فضای داخلی خانه نخواهد داشت. به همین دلیل هم هست که مفهومی به نام محوطه‌سازی حیاط مطرح می‌شود، اینکه بتوان برای حیاط و فضای بیرونی خانه طراحی مشخص و درستی داشت و آن را به اصولی‌ترین و زیباترین حالت ممکن محوطه‌سازی نمود. در این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم که محوطه‌سازی حیاط چگونه انجام می‌شود؟

محوطه‌سازی حیاط چگونه انجام می‌شود؟

درباره محوطه‌سازی حیاط

شاید لازم باشد که پیش از هر چیز به معرفی محوطه‌سازی حیاط بپردازیم و ببینیم که اصولاً محوطه‌سازی چیست؟ به طور کلی باید بگوییم که محوطه‌سازی بخشی از معماری و طراحی است که با عنوان معمای منظر نیز شناخته می‌شود. محوطه‌سازی می‌تواند شامل بهره‌گیری از عناصر متفاوتی شود که در فضای بیرونی خانه طراحی و اجرا می‌شوند. این عناصر می‌توانند با تنوع بسیار زیاد، از انواع گل و گیاه گرفته تا حتی یک حوضچه کوچکی را نیز شامل شوند.

در واقع می‌توانیم بگوییم که با محوطه‌سازی می‌توان فضایی شبیه به رویا‌ها و در قلب طبیعت تداعی و طراحی نمود. این یعنی که انجام محوطه‌سازی حیاط و فضای بیرونی می‌تواند زیبایی و جلوه خانه و ویلا و یا بهتر است بگوییم حیاط شما را افزایش داده و امکان استفاده بیشتر از فضای بیرونی را نیز برای شما مقدور می‌سازد. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد آن است که محوطه‌سازی حیاط به همین سادگی‌ها نیست و برای انجام آن باید به سراغ متخصصین این حوزه رفت و از علم، تخصص و حرفه آن‌ها بهره گرفت.

چگونگی انجام محوطه‌سازی حیاط

به طور کلی باید بگوییم که محوطه‌سازی حیاط روند و اشکال متفاوتی دارد. برای مثال یک محوطه‌سازی می‌تواند شامل گل و گیاه شود. در واقع شما می‌توانید در محوطه‌سازی حیاط خود به صورت یکدست و البته با توجه به فضایی که در اختیار دارید دست به کاشت گیاهان متنوع بزنید. این کار به عنوان یکی از بهترین راه‌های محوطه‌سازی می‌توان طراحی فضای بیرونی و محوطه منزل شما را به مراتب زیباتر کرده و تأثیر بسیاری نیز در جذابیت فضا داشته باشد.

یکی دیگر از راه‌هایی که در محوطه‌سازی حیاط وجود دارد ایجاد فضا‌هایی تفکیک‌شده است. این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید با داشتن فضا‌هایی با کاربری‌های متفاوت و تفکیک‌شده به فضای حیاط و طراحی بیرونی منزل خود جلوه ببخشید.

در کنار این از دیگر راه‌های طراحی محوطه، استفاده از آلاچیق است. در واقع می‌توان گفت که آلاچیق از پرکاربردترین المان‌ها در طراحی فضای بیرونی خانه است و شما می‌توانید در محوطه‌سازی حیاط خود به سراغ مدل‌های مختلفی از آلاچیق بروید و با توجه به فضای موجود در حیاط، اندازه‌های مختلفی از آلاچیق‌ها را انتخاب نمایید. وجود آلاچیق در محوطه‌سازی حیاط علاوه بر افزایش زیبایی می‌تواند راحتی و آسایش بیشتری را نیز برای ساکنین آپارتمان به دنبال داشته باشد.

محوطه‌سازی حیاط چگونه انجام می‌شود؟

یکی دیگر از روش‌هایی که در محوطه‌سازی حیاط صورت می‌پذیرد استفاده از استخر است. ساخت استخر در محوطه‌سازی حیاط را می‌توان به عنوان یکی از لوکس‌ترین گزینه‌هایی دانست که پیش روی شما قرار می‌گیرد. این کار هزینه و البته زمان نسبتاً زیادی می‌برد. برای ساخت استخر باید حتماً به ابعادی که در فضای بیرونی خانه‌تان دارید توجه کنید و در نهایت نیز استخری متناسب با فضای کلی محوطه بیرونی ساختمان خود طراحی نمایید.

در کنار استخر استفاده از آب‌نما نیز از دیگر راه‌های محوطه‌سازی حیاط به شمار می‌رود. این روش سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده و به عنوان یکی از راحت‌ترین و پراستفاده‌ترین المان‌های طراحی فضای سبز شناخته می‌شود. معمولاً برای نصب آب‌نما در محوطه‌سازی حیاط به سراغ فضا‌های خاصی همچون گوشه‌هایی از حیاط رفته می‌شود. این کار می‌تواند در ایجاد جلوه‌ای بیشتر و البته خاص‌تر به آب‌نما و به دنبال آن طراحی کلی فضای سبز تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. نورپردازی مناسب در محوطه‌سازی حیاط نیز می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در طراحی آب‌نمای شما داشته باشد. به همین دلیل هم هست که بهتر است عجله نکنید و با دقت و حوصله بسیار به انتخاب آب‌نما و نورپردازی مناسب آن بپردازید.

باربیکیو نیز از دیگر المان‌هایی است که در محوطه‌سازی موردتوجه قرار می‌گیرد. این وسیله در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی‌تان تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت و لذت این دورهمی‌ها را به مراتب افزایش خواهد داد. به همین دلیل هم هست که غالباً می‌توان از باربیکیو به عنوان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های محوطه‌سازی یاد کرد.

نکات مهم در محوطه‌سازی حیاط

به خاطر داشته باشید که علاوه بر تمامی مواردی که در رابطه با طراحی محوطه اشاره کردیم شما باید نکات مهمی را نیز در نظر داشته باشید. برای مثال سعی کنید که در روند این کار تمرکز خود را حفظ کنید و با بررسی همه‌جانبه نقطه کانونی طراحی خود را پیدا کرده و بر اساس آن پیش بروید. این کار به شما کمک می‌کند که المان‌های موجود در طراحی فضای باز خود را بر اساس این نقطه انتخاب کرده و جاسازی نمایید.

محوطه‌سازی حیاط چگونه انجام می‌شود؟

سعی کنید که در محوطه‌سازی حیاط خود تعادل المان‌ها را رعایت کنید. با این کار فضای شما مهار شده و به شکل متعادلی طراحی خواهد شد. به خاطر داشته باشید که فرقی نمی‌کند که محوطه‌سازی شما دارای تعادل متقارن باشد یا نباشد، مسئله‌ای که اهمیت پیدا می‌کند رضایت خود شماست، البته توجه به استاندارد‌های موجود در این زمینه نیز اهمیت بسیاری پیدا خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که حفظ نسبت و اتحاد در میان المان‌های موجود در محوطه‌سازی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این یعنی اتحاد و انسجام موجود در محوطه‌سازی از اصول و قوانین آن به شمار می‌رود. به همین دلیل هم هست که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در واقع باید بگوییم که حفظ اتحاد میان المان‌ها به این معنی است که تمامی بخش‌های محوطه شما باید با هم هماهنگ بوده و در ایجاد فضایی منسجم دست به دست هم دهند.

توصیه‌ای که برایتان داریم این است که برای طراحی محوطه منزل خود از متخصصین این امر کمک بگیرید تا در نهایت از نتایج استاندارد و درست آن اطمینان خاطر حاصل کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینا فقط یه آرزو هس برا ما تو این دوره زمونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج