۱۰۴۲۲۹۱
۱۸ نظر
۵۰۳۵
۱۸ نظر
۵۰۳۵
پ

دلیل رونق سرقت‌های خیابانی؛ تورم، گرانی و‌ تبعیض؟

در این روز‌ها و اوضاع نابسامان جامعه، معضل بزرگی به‌نام دزدی بیش از پیش خودنمایی می‌کند. در این مطلب قصد داریم به دلایل به‌وجود آمدن این بزه اجتماعی بپردازیم.

برترین‌ها: در این روز‌ها و اوضاع نابسامان جامعه، معضل بزرگی به‌نام دزدی بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

سرقت یکی از شایع‌ترین جرایم علیه اموال و مالکیت اشخاص است که متاسفانه بخش زیادی از پرونده‌های موجود در مراجع قضایی را به‌خود اختصاص می‌دهد و در قالب کیف قاپی، سرقت خودرو، زورگیری اموال و.... اتفاق می‌افتد. سارق با ارتکاب سرقت در حقیقت سعی می‌کند وضعیت مالی خود را با تجاوز به مال دیگری بهبود ببخشد. متاسفانه طبق گزارشات اعلام شده این روزها زنان قربانیان اصلی این ماجرا هستند. امروز در این مطلب قصد داریم به دلایل به‌وجود آمدن این بزه اجتماعی بپردازیم.

دلیل رونق سرقت‌های خیابانی؛ تورم، گرانی و‌ تبعیض؟

پژوهش‌ها و بررسی‌ها در ابعاد مختلف جامعه شناختی نشان می‌دهد افزایش جمعیت، نرخ بالای بیکاری، تغییر در الگو‌های مصرف و افزایش هزینه‌های زندگی و مهاجرت از جمله عوامل شکل‌گیری برخی آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها در جامعه است که سرقت یکی از این آسیب‌ها با فراوانی بالا و فقر مادی از مهمترین عوامل وقوع آن است.

متاسفانه دلایل ذکر شده همگی پاسخ چرایی شیوع سرقت در این روزها می‌باشند. اگر مصاحبه‌ با سارقین را دیده باشید، متوجه خواهید شد اکثریت آن‌ها بعد از دستگیری توسط پلیس، به زشتی و نادرستی کار خود اقرار می‌کنند اما بسیاری از آن‌ها پس از آزادی دوباره راه قبلی خود را ادامه می‌دهند. سوالی که در این‌جا به ذهن می‌رسد این است:

چرا یک‌نفر دزد می‌شود؟

«فقر»، «بیکاری» و «اعتیاد» سه عامل مهم در ایجاد انگیزه برای دزدی هستند. به غیر این موارد عواملی دیگر نیز در به‌وجود آمدن انگیزه‌ی سرقت در فرد موثر هستند.

دلیل رونق سرقت‌های خیابانی؛ تورم، گرانی و‌ تبعیض؟

فقر عاطفی

کودکان و نوجوانانی که در خانواده متلاشی رشد کرده یا در اثر طلاق و مرگ یکی از والدین دچار تبعیض اجتماعی و سرخوردگی عاطفی شده و به دنبال آن مبتلا به حالت‌های روانی، چون انزواطلبی، افسردگی و گوشه‌گیری از جامعه می‌شوند، بستر رفتاری مناسب برای سرقت دارند.

فقر فرهنگی

فردی که دزدی می‌کند به هنجارها، رسم‌ها، سنت‌ها و قوانین و ارزش‌های فرهنگی جامعه تجاوز می‌کند. فقر فرهنگی نقش اساسی در ایجاد جرم دارد. دزدان اکثرا بی‌سوادند و بی‌سوادان در اثر فقدان امکانات رشد فکری، برای پیشرفت و ترقی خود از شیوه‌های دیگر فرهنگی مثلا توانمندی‌های جسمی بهره می‌گیرند.

نابرابری اجتماعی

طبقاتی بودن جامعه و نابرابری‌های اجتماعی، شهرنشینی و زاغه‌نشینی، گسترش بی‌رویه شهر‌ها و انبوه جمعیت هر دو از عوامل جرم‌زا هستند.

ناکامی

هنگامی که در راه رسیدن به اهداف مادی یا معنوی یک فرد موانعی ایجاد شود و شخص به هدف‌های خود نرسد، دچار ناکامی شده و همین حالات روانی ممکن است راه ارتکاب سرقت را برای وی هموار کند.

راحت‌طلبی و تنبلی اجتماعی

یکی از اصلی‌ترین علل روانی ارتکاب سرقت این فرآیند روحی است. فرد علاقه‌ای به تلاش و کوشش نداشته و دلش می‌خواهد با یک قدم از ابتدای خانه خود تا انتهای هدف رسیده و بدون تلاش و زحمت صاحب رفاهیات اجتماعی شود. اینگونه راحت طلبی‌ها باعث راه اندازی و تشکیل باند‌های کلاهبرداری، جعل، تقلب و امروزه شرکت‌های هرمی که بدترین نوع از سرقت از مردم است، می‌شود.

دلیل رونق سرقت‌های خیابانی؛ تورم، گرانی و‌ تبعیض؟

محیط خانواده و معاشرت با دوستان ناباب

فرزندان خانواده‌های بزهکار، آمادگی زیادی برای بزهکار شدن دارند. هم‌چنین تاثیری که فرد از دوستان و همسالان خود می‌گیرد، غیر قابل انکار است. افرادی که اقدام به دزدی می‌کنند معمولا با دوستان ناباب حشر و نشر دارند.

خودنمایی

برخی از نوجوانان و جوانان برای نمایش قدرت، جرات حادثه‌جویی و کله‌شقی خود به همسالان که برای آن‌ها بسیار ارزشمند هستند دست به دزدی و غارت اموال دیگران می‌زنند و به این وسیله با ایفای چنین نقشی نیاز به تعلق خاطر گروهی خود را برآورده می‌کنند. قرار گرفتن در گروه همسالان بزهکار مخصوصا برای نوجوانان و جوانانی که دوستان آن‌ها دست به جیب بوده و در مواقع مختلف خوب پول خرج میکنند باعث میشود آن‌ها که پول توجیبی محدود دارند به انحراف کشیده شوند.

احساس ناامنی

وضعیت مغشوش خانواده، ستیز و اختلاف بین پدر و مادر و رفتار خشونت‌آمیز والدین، از علل مهمی است که جوان را دچار نگرانی و ناامنی کرده و جوان برای انتقام گرفتن از والدین به دلیل محدودیت‌ها و سختگیری‌های نابه‌جای آن‌ها دست به دزدی می‌زند.

محبت زیاد

زیاده‌روی در محبت نیز مانع رشد و تکامل شخصیت فرد می‌گردد. فردی که در خانواده تمام توقعاتش بدون، چون و چرا انجام می‌گیرد، خودخواه، پرمدعا و پرتوقع بوده و در صورت رو به رو شدن با شکست برای انتقام از جامعه ممکن است دست به دزدی بزند.

دلیل رونق سرقت‌های خیابانی؛ تورم، گرانی و‌ تبعیض؟

دزد‌ها و مشکل اختلال شخصیت

عامل مهم دیگری که بسیاری از آن غافل‌اند و ما می‌خواهیم به آن بپردازیم، عوامل روانی-عاطفی است. بسیاری از افراد بزهکار دچار آسیب‌های روانی بوده و از لحاظ شخصیتی مشکل دارند. آمار‌ها نشان داده که اکثر افرادی که دست به سرقت می‌زنند دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند. میزان احساس مسوولیت، رعایت اخلاقیات یا ملاحظه حقوق و خواسته‌های دیگران نزد این افراد کم است.

رفتار این افراد سراسر زیر نفوذ نیاز‌های شخصی خودشان صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر گرفتار کمبود یا ضعف وجدان، فقدان احساس گناه، خودمحوری، نگرش درنده خویی نسبت به دیگران، بی‌احساسی و بی‌تفاوتی نسبت به حقوق دیگران به صورت دروغ، دزدی، کلاه‌برداری، اختلاس و تخریب اموال مردم هستند. این قبیل افراد غالبا مردمانی جذاب، گیرا و باهوش هستند، حتی ممکن است شغل‌های ارزنده‌ای به دست آورند، اما در این شغل‌ها دوام نمی‌آورند و بدهکاری بالا آورده و دست به اختلاس و دزدی می‌زنند. وقتی گرفتار قانون می‌شوند، تنبیه، تغییری در رفتار آنان ایجاد نمی‌کند. این نوع شخصیت یکی از شدیدترین و جدی‌ترین اختلال‌های روانی است و واقعا نیاز به درمان دارد.

دلیل رونق سرقت‌های خیابانی؛ تورم، گرانی و‌ تبعیض؟

متاسفانه همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، خانم‌ها بیشتر در معرض آسیب این اتفاق هستند. شاید یکی از دلایل مهم این موضوع خیالِ زوربازوی بیشتر آقایان نسبت به خانم‌ها باشد که باعث می‌شود در اکثر مواقع سرقت‌هایشان موفقیت‌آمیز باشد. با تمام توضیحاتی که ارائه کردیم امیدواریم علاوه بر حل شدن مشکلات حاکم بر جامعه، با بالا بردن آگاهی در سطح جامعه، باعث کاهش این بزه اجتماعی شویم.

به نظر شما چه‌ چیزی باعث سرقت می‌شود و چرا در این روزها شاهد شیوع سرقت در جامعه هستیم؟ نظراتتان را باما به‌اشتراک بگذارید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیکاری گرانی تبعیض اینا چرا نمگین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نداری- نداشتن کرایه منزل- شرمندگی پیش زن و بچه- نداشتن پول برای غذا

      • بدون نام

        واقعا خجالت اوره تو مملکت اسلامی ،،وای دلایل مسخره ،،من خودم جز همین مردمم و الان اتفاقا بیکار هم هستم
        باید برم دختر مردم و تو خیابون بزنم زمین موبایل و طلا هشو بدزدم تا فاصله اجتماعی و فقر در یک لحظه درست بشه
        پس شرافت و انسانیت چی میشه

    • بدون نام

      هر چقدر زندگی سختر شود دزدی بیشتر میشه متاسفانه الان شاهد افزایش دزدی در جامعه هستیم

    • بدون نام

      همه این بدبختی ها از فقر،بیکاری هستش،...

    • شهرام

      آنچه در مقاله گفته شد قطعا" در یک بستر زمانی طولانی مدت بررسی و تحلیل شده، بنده هم مقوله ی فقر را تنها دلیل ارتکاب دزدی نمی دانم و امیدوارم مسئولان ذیربط به شکلی عمل کنند تا دزدی در جامعه ریشه کن بشه

    • مهرداد فرحزا

      با سلام حضور برنامه خوب بهترینها علت اصلی تمام این مشکلات را میتوان در تبعیض ودرست تقسیم نشدن ثروتهای خدادادی این جامعه در بین مردم کشورمان دید چرا در کشورهایی اطراف ایران چنین مسائل وجود ندارد حتی میتوان گفت یک صدم کشور ما در کشورهای دور وبر ما خلاف نمیشود اگر آن جهانی که دزدی میکند کار داشته باشد با درآمد خوب وقت انجام کار خلاف را ندارد باید بیکاری ریشه کن شود واز بیت المال مانند حضرت علی علیه السلام حق مردم پرداخت شود با کنار گذاشتن آنها که اختلاف میکنند همان پولهایی که بردند را بین مردم تقسیم میگردیم الان یک فقیر هم در جامعه نداشتنم با تشکر از برنامه بسیارخوب برترینها

    • reza

      وقتی یک نفره بالای ۲۰ بار سابقه زندان داره بعد میاد بیرون دوباره دزدی می‌کنه این یعنی تو اجرای قانون مشکل داریم

      پاسخ ها

      • محمد

        دمت گرم. دقیقا

    • بدون نام

      معلومه که به خاطر گرسنگی و بیکاریه

    • بدون نام

      بی عدالتی... تا فقیر فقیر تر نشه... غنی غنی تر نمیشه... مادر همه ی خلافها فقر و بیکاریست

    • بدون نام

      فقیری و بدبختی و گشنه بودن دلیل نمیشه آدم دست ب دزدی بزنه مسلما اون بنده خدایی ک مال و اموالش رو دزد میبره با زحمت اونا رو بدست اورده بود .
      خیر نبینه کسی ک دست درازی ب مال مردم کنه

    • بی نام

      فقط اجرای قانون اسلامی. قطع دست دزد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت از سارقان خوشش میاد

    • محمد

      گرونی ادامه پیدا کنه امنیت خود مسعولینم میاد پایین بچه هاشونو خفت میکنن

    • بدون نام

      بی وجدانی بی غیرتی بی شرفی

    • بدون نام

      پ ن پ خوشی و رفاه و ارزانی

    • بدون نام

      حتما به خاطر خوشگذرونی میرن دزدی عجبا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج