۱۰۵۱۲۰۶
۹۹ نظر
۵۰۷۷
۹۹ نظر
۵۰۷۷
پ

تبعات جوگیری سرِ سفره عقد و مهریه‌های لاکچری

روایتی درباره معترضان به قانون مهریه، از گرانی سکه تا زندانی‌شدن در روزگار کرونایی.

روزنامه شهرآرا - محدثه شوشتری: گویی جنگی در میان است؛ جنگی میان زندگی ازهم‌پاشیده و زندگی آینده. برای زندگی دوباره باید خرج کرد و برای زندگی ازهم‌پاشیده، بیشتر! شاید هم خرج زندگی ازهم‌پاشیده آن‌قدر زیاد باشد که به تشکیل زندگی دوباره نتوانند فکر کنند. در این قاعده، حبس هم خیلی دور نیست؛ قسط سر ماهشان را که پرداخت نکنند، پایشان به زندان هم باز می‌شود.

تبعات جوگیری سرِ سفره عقد و مهریه‌های لاکچری

برای آن‌ها مهر اول، تبدیل به جنگ آخر شده است. در طول زندگی مشترک کوتاه یا بلندشان جنگ کم نداشته‌اند تا اینکه به جدایی رسیده‌اند و همه جنگ‌هایشان به پایان رسیده، اما جنگی دراین‌میان مانده است؛ جنگ بر سر مهریه، جنگی نیست که یک ماه و چند ماه و یک‌سال و چندسال به درازا بکشد. سال‌ها بعد از زندگی ازهم‌پاشیده هم این جنگ باقی می‌ماند.
البته هستند کسانی که وسط این جنگ، بده‌بستان‌هایی کرده‌اند تا به قول خودشان از مهریه برای همیشه خلاص شوند. مردی دختر هشت‌ساله‌اش را به مادرش بخشید، درازای بخشش مهریه ازسوی همسر سابقش. دیگری حق طلاق را داد تا همسرش مهریه‌اش را بخشید.

صدای اعتراض تا پشت دیوار‌های بهارستان

اما کسانی که راه جدایی را با حساب‌وکتاب مهریه در پیش گرفته‌اند، وضعشان این روز‌ها خوب نیست. صدای اعتراضشان را بلند کرده و تا پشت دیوار‌های بهارستان هم برده‌اند تا به گوش مجلسی‌ها برسانند. مقابل مجلس اعتراض کردند از مهریه‌هایی که به نرخ روز است و عده‌ای را یا سال‌ها با جیب خالی نگه می‌دارد یا بار مالی‌اش آن‌قدر است که برای پرداخت‌نکردنش، باید حبس بکشند. حرفشان یکی است، اعتراض به نرخ سکه و قانون مهریه که هرچند گفته می‌شود به‌خاطر کل مهریه و درخواست یک‌جا پرداخت‌شدن آن، کسی زندانی نمی‌شود، اگر اقساط آن به تعویق بیفتد، زن می‌تواند حکم جلب و زندانی‌کردن مردی را که قسط مهریه را پرداخت نکرده، به‌عنوان محکوم مالی، بگیرد.

وقتی با یکی از محکومان مهریه هم‌کلام شدیم، می‌گفت از رهن خانه اجاره‌ای‌اش، حساب بانکی‌اش، حتی ارث پدری و مدارک دانشگاهی‌اش که بلوکه شده است و در عمل نه برای گذران زندگی، نه راه‌انداختن کسب‌وکار و نه تشکیل دوباره زندگی، هیچ مالی ندارد. می‌گفت مهریه، فلجش کرده، آن‌چنان‌که در دهه ۲۰ زندگی، به‌جای داشتن کانون خانواده، دنبال جنگ با زنده‌ماندن و زندان‌نرفتن از زیر بار اقساط مهریه است.

تبعات جوگیری سرِ سفره عقد و مهریه‌های لاکچری

تبعات جوگیری سرِ سفره عقد و مهریه‌های لاکچری

مرز‌هایی که سکه درنوردید و مهریه‌هایی که نجومی شدند

تا همین اواخر وقتی صحبت از ۱۴ سکه برای مهریه دختری می‌شد، این تعداد سکه، نشان و نمادی از کم‌توقعی عروس و خوش‌اقبالی داماد بود، با قیمت سکه‌ای که تا همین سه‌سال پیش در سال ۹۶ یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، در سال ۹۷ تا سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و سال ۹۸ به مرز ۵ میلیون تومان. اواخر که می‌گوییم یعنی تا همین ۶‌ماه پیش که باوجود گران‌ترشدن، قیمت سکه به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده بود. اما با یک افزایش نجومی، قیمت سکه همه مرز‌ها را درنوردید و در مدت فقط چند ماه، نرخ آن تا مرز ۱۷ میلیون‌تومان هم رسید! چندهفته‌ای است که سکه سقوط کرده، اما باز هم نرخ آن، کم نیست و در آخرین قیمت، این روز‌ها در مرز ۱۴ میلیون‌تومان ایستاده است.

حال با این قیمت‌ها، نرخ مهریه‌ها را در‌نظر بگیریم؛ حالا همان دختر کم‌توقع و داماد خوش‌اقبال با انتخاب ۱۴‌سکه با قیمت ۱۴‌میلیون‌تومان، پای مهریه حدود ۲۰۰‌میلیون‌تومان را امضا می‌کنند؛ مهریه‌های چندصد‌سکه‌ای که جای خود را دارد. ۱۰۰‌سکه تا مرز یک‌میلیارد‌و‌نیم و چند‌صد‌سکه نیز به همین نسبت از رقم‌های میلیاردی سر‌در‌می‌آورند.

در این معادله، شاید ضرب‌المثل معروف «مهریه را کی داده و کی گرفته!» بیشتر شبیه جک باشد، وقتی که مردان با‌وجود قسطی‌شدن مهریه و پذیرفته‌شدن اعسار آن‌ها (ناتوانی مالی مرد) در دادگاه‌های خانواده، و قسط‌بندی‌شدن هر پنج‌شش‌ماه یک سکه، هم نمی‌توانند اقساط آن‌ها را با در‌نظر‌گرفتن سایر هزینه‌های زندگی و درآمد حداقلی طبقات متوسط و متوسط به پایین جامعه، پرداخت کنند. به‌طور‌مثال کارمند یا کارگری که براساس قانون کار حقوق می‌گیرد و حقوقش، ماهیانه به بیشتر از ۴، ۳ میلیون تومان نمی‌رسد، چطور فقط برای مهریه یک‌سوم درآمدش را کنار بگذارد؟ وضع مردانی که به‌واسطه شرایط اقتصادی بیکار شده‌اند یا درآمدی در مشاغل آزاد نیز ندارند، بدتر است.

تب مهریه‌های احساسی فروکش نمی‌کند

همه این‌ها در‌حالی است که تب مهریه‌های سنگین، احساسی و عجیب فروکش نمی‌کند. هنوز هم از هزار سکه، سکه به عدد تولد تا ۲۰۰، ۳۰۰ سکه، مهریه‌هایی است که تعیین می‌شوند؛ آن هم با نرخی که معلوم نیست با این نوسان قیمت، چه مرز‌هایی را در‌می‌نوردد.

بین پرونده‌های مهریه‌هایی که به اجرا گذاشته شده‌اند، به‌جز سکه، موارد عجیب‌و‌غریب دیگر هم کم نیست که نشانگر برخورد احساسی و غیرواقع‌بینانه با مهریه است. چشم راست داماد، یک دست و پای داماد، هزار شاخه گل رز، سوئیچ یک بنز، ۵۰۰ بال طاووس، سفر به پنج‌قاره جهان و صد‌ها مورد عجیب دیگر، بین پرونده مهریه‌ها دیده می‌شود که باز هم نشان‌دهنده نگاه سطحی، احساسی، باورناپذیر و غیرواقعی افراد به مهریه است که هر‌زمانی مطالبه شود، باید پرداخت شود و اگر پرداخت نشود، مرد محکوم مالی شناخته می‌شود.

تبعات جوگیری سرِ سفره عقد و مهریه‌های لاکچری

تشکیل ۹‌هزار پرونده مهریه طی ۷‌ماه امسال در استان

مسئله دیگر این است که آتش شعله‌ور‌شده طلاق، بر تعداد معترضان مهریه افزوده است؛ تا‌جایی‌که فقط در هفت‌ماه نخست امسال، بیش‌از ۹ هزار طلاق در خراسان‌رضوی به ثبت رسیده است. طبق قانون برای اجرا‌گذاشتن مهریه، زنان ابتدا باید به دفاتر ثبت مراجعه کنند که در همین زمینه از ابتدای امسال ۹ هزار و ۲۷‌پرونده اجرای مهریه در شعبات زیر‌نظر اداره‌کل ثبت و اسناد استان تشکیل شده است. با‌وجود زورآزمایی کرونا و تأخیر افراد در انجام خیلی از امور مربوط به زندگی، در ثبت طلاق و ثبت اجرای مهریه، زور کرونا به افراد نرسیده‌است چنان‌که بر اساس آمار اداره‌کل ثبت و اسناد خراسان رضوی، در هفت‌ماه گذشته ۱۸.۵درصد پرونده‌های تشکیل‌شده برای مهریه نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌اند.

برای اصل مهریه زندانی نداریم، اما برای ندادن اقساط مهریه چرا!

چالش و تناقض دیگری که در موضوع مهریه وجود دارد، این است که از یک طرف گفته می‌شود دیگر در قوانین جدید حبس‌زدایی، کسی برای مهریه زندانی نمی‌شود، اما از طرف دیگر بر‌اساس آخرین آماری که خود سازمان زندان‌های کشور اعلام کرده است، حدود هزار زندانی مهریه در کشور وجود دارد. این چالش و تناقض را از کارشناسان قضایی و همچنین کارشناسان اداره امور زندان‌ها جویا شدیم. جمع‌بندی آنچه به شهرآرا پاسخ داده شد، این است که برای مهریه و پرداخت یک‌جای آن، فردی را زندانی نمی‌کنند، اما زمانی‌که دادگاه بعد از دریافت مستندات وضعیت توانایی مالی مرد، مهریه را قسط‌بندی می‌کند، اگر این قسط‌ها پرداخت نشوند، مرد به‌دلیل محکومیت مالی مهریه از جانب زن به زندان انداخته می‌شود.

برای معضل پرداخت مهریه، بیشتر از قانون، به آگاهی نیاز داریم

هفته گذشته بود که جمعی از محکومان پرداخت مهریه با برپایی تجمعی مقابل مجلس، خواستار اصلاح قانون مهریه در بهارستان شدند. مردان شرکت‌کننده در این تجمع، به قانون حبس برای افرادی که استطاعت مالی پرداخت اقساط مهریه را ندارند، اعتراض داشتند و پلاکارد‌هایی با همین مضمون نیز در دست گرفته بودند. این تجمع‌کنندگان همچنین خواستار ورود نمایندگان مجلس به موضوع سکه در پرداخت مهریه، با‌توجه‌به نوسانات قیمت‌ها و گرانی افسار‌گسیخته آن بودند.

برای پاسخ به این پرسش که آیا مجلس می‌تواند معضل مردان در پرداخت مهریه را با اصلاح قوانین حل کند یا نه، با رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، گفتگو می‌کنیم.

حجت‌الاسلام نصرا... پژمان‌فر ابتدا به بحث شرعی و قانونی مهریه به‌عنوان حقوق زنان اشاره می‌کند و می‌گوید: اصل مهریه را به‌دلیل بی‌دقتی‌ها، فرهنگ و رسوم غلط در تعیین آن و گذاشتن مهریه‌های غیرواقعی نباید زیر سوال ببریم؛ زیرا حق شرعی و قانونی زن و تکلیف مرد در پرداخت آن است. در‌عین‌حال مجلس در بحث مهریه و قوانین مربوط به آن می‌تواند ریل‌گذاری‌هایی برای رفع مشکلات زوجین ایجاد کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا با‌توجه‌به نوسانات نرخ سکه، مجلس نمی‌تواند قیمت ثابتی را برای هر سال به‌ازای هر سکه در پرداخت مهریه‌ها تعیین کند، پاسخ می‌دهد: موضوع مهریه بیشتر از آنکه ایراد و اشکالات قانونی و نیاز به اصلاح در مجلس و دیگر مراجع مرتبط داشته باشد، به آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در تعیین آن با‌توجه‌به شرایط مالی مرد نیاز دارد.

پژمان‌فر به اهمیت تحکیم خانواده هم اشاره می‌کند و می‌گوید: طرح سی‌و‌هفت ماده‌ای تعالی خانواده در کمیسیون فرهنگی مجلس به مباحث مختلف ازدواج، طلاق و سبک زندگی پرداخته است. بررسی‌های تخصصی و کارشناسی این طرح به پایان رسیده و در‌حال آماده‌شدن برای ارائه به صحن علنی مجلس است. امیدواریم با اجرای چنین طرح‌هایی، شاهد طلاق‌های کمتر و زندگی‌های پایدارتر در جامعه باشیم.

تبعات جوگیری سرِ سفره عقد و مهریه‌های لاکچری

خراسان‌رضوی ۲۰ زندانی مهریه دارد

حسین پورمند، مدیرکل قضایی اجرای احکام و امور مجلس سازمان زندان‌ها ۱۷ مهر۹۹ درباره تعداد زندانیان مهریه گفت که در یک‌سال گذشته حدود ۶۵۳۰ نفر وارد زندان‌ها شده‌اند که ۱۶۳۰ نفر آن‌ها زندانیان مهریه هستند و در صورتی‌که اقدامات حمایتی انجام نمی‌شد، باید به آمار زندانیان مهریه، تعداد ۱۵۴ نفر دیگر را نیز اضافه می‌کردیم.

با این حال، کرونا و پیامد‌های اقتصادی‌اش سبب شده محکومان پرداخت مهریه بیش از پیش نگران باشند. چرا که پرداخت نشدن بدهی در زمان مقرر، آن‌ها را در زمره بدهکاران مالی قرار داده و احتمال زندانی شدن‌شان را افزایش می‌دهد. احتمالی که به گفته حسین شفیعی، معاون قضایی و سرپرست اجرای احکام مدنی دادگستری مشهد برای ۲۰ بدهکار مهریه در استان خراسان‌رضوی به وقوع پیوسته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هوشنگ

      زن جماعت موقع مهریه یاد خدا قرآن پیامبر میفته
      موقع اشتغال استادیوم دوچرخه سواری موتورسواری و بی حجابی یاد جوامع اروپایی میفتن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دادا ،هوشنگ
        بابا قشنگ
        دنیا همینه
        زن همینه

      • ferishon

        یاد علی صادقی توی اخرین مجرد افتادم که میگفت خانواده عروس یه عدد برای مهریه گفتن
        من جو گیر شدم دوبرابرش گفتم
        خیلی خوبه لعنتی

      • بدون نام

        به نظرم بهتره مهریه همون اول با توجه وضعیت دارایی مرد تعیین بشه و همون موقع عقد هم پرداخت بشه
        این طوری دیگه کسی مهریه های عجیب و غریب طلب نمیکنه
        مرد هم اگه عاقل باشه به جیبس نگاه میکنه
        از طرفی حق زن هم ضایع نمیشه
        به قیمت روز هم هست
        حالا هر چی که باشه
        سکه باشه، یا هر چیزی
        اینجوری یه عمر نکرانی همراه مرد نیست

      • بدون نام

        بهترین کامنتی که تو برترین ها خوندم

      • بدون نام

        حق و طلاق و بدین به جای مهریه و زنارو انقد اذیت نکنین تا مجبور نشن مهریه رو بذارن اجرا

      • بدون نام

        1208 نمونه یه کاربر جوگیر

      • ارمان

        کاملا درسته دادا البته الان کسی زن نمیگیره دیگه

      • بدون نام

        مرد جماعتم وقتی میگن ارث میگن طبق قران ما دو برابر می بریم ما چهارتا زن می تونیم بگیریم دیه مون دو برابره وقتی میگن خب مهریه رو هم خدا گفته می گن دددددددد نشد این
        .. یکی باید حذف شه

    • فامیل دور

      به نظر من باید مثله خارجیا بدون مهریه و بدون جهیزیه بدون سرویس طلا با یه مهمونی کوچولو مراسم ازدواج رو برگزار کنیم.. حق طلاق رو هم به خانمها بدیم و به شرطی که خانمها تو هزینه های زندگی کمک کنن به همون مقدار از اموالی که توسط زوجین خریداری شده بینشون تقسیم بشه....
      این مزخرفاتی که میگن مهریه پشتوانه است و مردی میخوام که پشتوانه ام باشه رو هم بریزید دور.. چرا دوست دارید همیشه اویزون یکی بشید.. مگه عزت نفس ندارید .. برید دنبال کار....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما رفدی خواسگاری مطرح کن نتیجشو اینجا بگو استفاده کنیم

      • فامیل دور

        مهم نیست نتیجه اش چی میشه.. مهم اینه که این به عدالت نزدیکتره.....

      • بدون نام

        زنها برن دنبال کار و خرج خونه رو بدن
        مردها هم با خیال راحت عیاشی کنند
        دیگه چی؟؟؟
        زن میگیرید یا برده و کنیز که همچین توقعاتی دارید

      • فامیل دور

        گفتم دو طرف با هم کار کنن....

      • بدون نام

        فقط حق طلاق نه حق حضانت و خیلی چیزها تمکین هم باید حذف بشه خانه دار هم وظیفه زنها نیست برای بچه داری هخ باید مزد جدا به زنها داده بشه

      • بدون نام

        زنهای خانه دار چی؟ مزد اونها چی میشه؟ فکر کردی زنها کلفت بی جیره شمان؟

      • بدون نام

        خانه داری شغلی بدون بیمه بدون مزد بدون ارتقا بدون بازنشستگی و بدون احترام

      • بدون نام

        راست میگی خانمها برند سر کار عوضش مردها هم خانه داری و بچه داری و مریض داری و مهمانداری و پخت و پز و بارداری و .....را با خانمها نصف کنند .

    • امین

      از من به مردها توصیه مهریه بیشتر از یه سکه قبول نکنین به جاش حق طلاق بدین هروقت نخاست بمونه بره به سلامت. با یه دسته گل راهیش کنین بعدش هم برین یه زن جوونتر و ترگل ورگلتر بگیرین

      پاسخ ها

      • علی.م

        عالی بود نظرت

      • بدون نام

        نه بابا؟ بچه ای که دنیا آورده چی؟ زحمت خانه داری چی جهیزیه چی؟ عمری که گذاشته چی؟؟ مهریه برابر همه حقهای از دست رفته زنهاست نه فقط حق طلاق

      • بدون نام

        شماها زن نمی خواین برده میخواین هر وقت هم دلتون خواست پرتش کنین بیرون.زنی که بدون هیچ پشتوانه با مردهای ایرانی ازدواج کنه احمقه

      • @

        همونکه یه دخت میاد زن امثال شما مردها میشه از سرتون زیاده

      • مریم

        حتمن وایسا ما زنا با یه سکه عقد کنیم

      • پریماه

        تمام زن هایی که این پست تو رو میخونن از خدا میخوایم خدا دختری بهت بده و همینا که گفتی به سرش بیاد و تو اشک بریزی

      • بدون نام

        اگه حق طلاق و به جای مهریه بدن دیگه کسی این دردسرا رو نداره زنی که نمیخواد زندگی کنه رو نمیشه به زور نگه داشت پس اخر کسی که باید مهریه بده ضرر میکنه

      • ارمان

        صد در صد درسته حق طلاق بدین تا وقتی تمکین خاص و عام نکرد بره یکی دیگه بهتر و جوون تر بیاد ...

      • بدون نام

        دوست عزیز اگه حق طلاق رو بدی و طرف بد از آب دراومد و نتونستی طلاقش بدی چی یه وقت هم هست که تو می خوای بری یه زن جوون تر بگیری ولی حق طلاق نداری و خانم طلاقت نمی ده به این سادگی ها هم نیست تز نده

      • بدون نام

        اسلام هم همین اخلاق شما مردها رو دید که گفت واسه زن مهریه تعیین کنید که اگه گیر ی همچین مرد کوته فکری افتادید ایندتون تامین باشه

    • بدون نام

      این رسم درزمان حکومت چه کسی پایه گذاری شد؟وچرا؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهریه و جهیزیه ک برا اسلامه
        ولی این شکلیشو دیگه الله واعلم؟؟؟؟

      • بدون نام

        مگر. زمان حکومت پهلوی. زنا بی حیا بودن ؟!؟!

        مهریه ی اعتبار پنهان زن بود.
        زنای اون زمان. پای مردشون و زندگیشون وفا دار بودن. اون زمان همه زنا مهر داشتن ولی بیحا نبودن

      • بدون نام

        اتفاقا در اسلام چیزی به اسم جهیزیه از طرف دختر نیست اینا انداختین گردن دخترها عوضش مهریه این شکلی را هم باید قبول کنین

      • بدون نام

        تماما در حکومت جمهوری اسلامی مد شد والا دوره شاه اصلا صحبت طلا وسکه نبود پول رایج مملکت وملک بود از مادرهاتون سئوال کنید ببینید مهریهاشون چی وچقدر اصلا باید سکه را از روی مهربه بردارند

    • بدون نام

      اقا جان برادر پنج سكه بيشتر قبول نكنيد ميخواد قبول نكنه به جهنم بريد يه دختري رو بگيريد كه قبول كنه چيزي كه زياده دختر دم بخت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آی دمت گرم
        گل گفتی

      • بدون نام

        وقتی که همه ی خانواده ها مهریه نجومی میخوان در نظر بگیرن برای دخترشون پس پسرها چیکار کنن

      • بدون نام

        مهریه باید به طور کلی حذف بشه

      • بدون نام

        پونصد هزارتومن مهرش کنین بره پی کارش.
        بیشتر ارزش نداره.نه بچه نون میدن نه خونه داری میکنن.همش پای موبایلن.
        بچه هم که یا نمیارن یا نهایت یکی میتونین بیارین

      • ارمان

        کاملا درسته کسی که بخواد زندگی کنه با 5 تا هم میاد زندگی میکنه کسی که نخواد زندگی کنه نصف ایرانم به نامش بزنی زندگی بکن نیست والا. خخخخخخخ

    • بدون نام

      جوگیری وتمام
      کمتر کسی پیدا میشه عاقلانه فکنه
      تازه اگرمروبریا حرفی زدن شاکی میشن
      مرد و زنم نداره
      گاهی زن خودش پیشنهاد میده بدون مهریه یا یک سکه

    • علیرضا

      چرازنها موقع گرفتن مهریه نمیگن برای هزارسال پیش ولی موقع کار و بیرون رفتن و اذن شوهر و بی حجابی و تمکین و....
      میگن قرن ۲۱ هستش
      هرچی زن مهریه بگیر کاسه ش بذاره خدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برای اینکه بعد ازدواج میشن برده ی مرد نه حق طلاق دارن نه حق حضانت دارن نه حق تحصیل و کار دارن بدون اجازه شوهر پس حقشونه که مهریه طلب کنن

    • بدون نام

      کی دیگه زن میگیره دلت خوشه. هیشکی نگرفته ما که ندیدیم.یاعلی نوکرتم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من بیست و نه سالمه به خواستگاری رفتن هم فکر نمی‌کنم چه برسه ازدواج

    • بدون نام

      من مهریه ام ۱۴ سکه است فقط فقط به خاطر اینکه همسرم را خیلی زیاد دوست داشتم وقرار بر این شدتو فامیل بگیم ۱۱۴ بعد از چند ماه خانواده همسرم با به وجود اومدن ناراحتی هایی به مادر بزرگم گفتند مهریه اش را میندازیم جلوش مهریه اش ۱۴تاست بره خونه باباش....کاش همه انسانیت داشته باشند نه مهریه بالا خوشبختی میاره نه پایین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه بالا بود دیگه نمیتونستن بگن میندازیم جلوت ........

      • عاطفه

        آخه به فامیل چه ربطی داره که مهریه شما چقدر

      • دکتر

        گول خوردی دیگه از اول معلوم بوده گیر چه خانواده آب زیر کاهی افتادی حالا هم اشکال نداره همون 14 تا رو بگیر برو دنبال زندگی و شروع جدید آدم مناسب پیدا کن

    • بی نام

      مهریه برای زن در نظر گرفته شده چون به خاطر شرایط کار و تبعات بعد از طلاق بتونه پولی داشته باشه که مجبور نشه تن به هر کاری بده. ولی همون خدایی که مهر رو گذاشته عقلم گذاشته. عین ادم مهریه تعیین کنین خب

      پاسخ ها

      • فامیل دور

        خیر فلسفه مهریه رو بخونید به هیچ عنوان به صورت پشتوانه بعد از طلاق نبوده بلکه به معنی صداق یعنی هدیه ای از طرف مرد به زنه.. حالا زنای ایرانی میخوان وابستگی و تنبلی خودشونو با مهریه جبران کنن بحث دیگه ایه....

      • بدون نام

        چرا دولت خودشو کرده کاسه داغ تر از آش ، که اگر کسی مهریه نده ، باید مجازات بشه

      • بدون نام

        برا مهریه و زندگی بعدش قانون اسلامو میبینین.ولی برا بی حجابی قانون غرب؟عجب

    • مرادی

      مهریه تنها پشتوانه یه خانمه..اگه اینجوریه قانون ارث رو هم تغییر بدید چرا و به چه دلیل یه خانم یک هشتم از مال شوهرشو به ارث میبره ؟هیچ وقت احساساتی عمل نکنید و با کم گرفتن مهریه به نفع شوهر و خونواده شوهر عمل کنید..چون هیچ کس از آینده خبر نداره..

    • بدون نام

      به عنوان یه متاهل ۳۵ ساله میگم ابدا زن نگیرین.فرشته ترین زنها فقط یکی دو ماه اول زندگی باهاش قشنگه بعدش همش میشه تکرار و جنگ اعصاب و مسئولیت سنگین خصوصا برای قشر متوسط و ضعیف.اقا اگه خیلی پولدار نیستی سمت ازدواج نرو مثل چی پشیمون میشی راه پس هم نداری

    • حبیب علوی

      تعیین زندگی با مهیار سکه وپول خودش یک ماجرای پیچیده میباشد باید دنبال راهکاری باشند تا این مشکل حل کنند بهترین روش که در دنیا مورد قبول جوامع اجتماعی هستش شریک شدن در تمام اموال می باشد که بعد از جدایی نیمی از اموال تقسیم‌ مبشود....

    • کامی

      تو کشور ما حق طلاق .حضانت فرزند.تحصیل همسر.اشتغال همسر.خروج همسر از کشور و....همه با مرده.اگه شوهر خانمی فوت شد این حق حضانت میفته به پدر شوهر و کل کس کار شوهر.ارث پسرهای مفت خور دو برابر دخترهای.مرد حق چند همسری داره بدون اجازه همسر اول.زن از شوهر ارث نمیبره.نهایت بچه نداشت یک چهارم .هر وقت تو اون چیزها زن و مرد یکی شد مهرم بر دارین.

    • سمیرا

      نه مهریه بالا و نه مهریه پایین،هیچکدام ضامن خوشبختی نیستن.وقتی که طرفین نتونن باهم کنار بیان از همه چی میگذرن که اعصابشون راحت بشه.

    • بدون نام

      کار درست مهریه کم تعیین کردنه و گرفتنش همون موقس
      البته کاربهتر اینه ک با کسی ازدواج کنین ک عاقل و با اخلاق باشه
      م همچنین مسعولیت پڊیر ،طرفین باید قبول کنن بالاخره تو زندگی کم وکاستی هس وباید قبول کرد
      گذشت بالاترین چیز بدرد بخور برا زندگی مشترکه بشرطیک دوطرف داشته باشنش

    • بدون نام

      مهریه نمیدیم

    • بدون نام

      مهریه حق هیچ زنی نیست زن خودش باید درآمد داشته باشه و در مخارج خانواده سهیم باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بپا نچایی

      • بینام

        میترسم رودل کنین

    • بدون نام

      مهریه باید به طور کلی حذف بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارث دو برابر و حق طلاق باید حذف شه

    • بدون نام

      نه به مهریه اجباری

    • بدون نام

      نه به مجازات مهریه

    • بدون نام

      مهریه نمیدیم حتی یک قرون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخه کی به تو زن میده که بخوای مهریه بدی یا ندی

      • بدون نام

        کاربر 18:53

        تو از کجا میدونی که من مجردم ، من متاهلم

    • بدون نام

      حق زن را مستقیما همانند مرد دولت باید رعایت کنه نه شوهر زن

    • بدون نام

      نه به قوانین گروکشی مثل مهریه و نفقه و...

    • بدون نام

      اگه مثل کشورهای دیگه اموال نصف شود و حضانت و حق طلاق براحتی باشد مهریه رو بردارن

    • بدون نام

      مهریه واسه اینه که اگه زن و شوهر پنجاه شصت سال زحمت کشیدن واسه یه زندگی یه عروس و دوماد از راه نرسیده نیان زنو از خونه زندگیش بندازن بیرون و برن با پول خونه عشق وحال
      وگرنه الان نود درصد طلاقا توافقی هست و همه مهریه رو میبخشن

    • عاطفه

      ازدواج به سبک کشور ما مزخرف ترین سبک ازدواج
      اولا بدون هیچ شناختی عقد می کنن که بعد همو بشناسن.
      دوما مهریه که والا من ندیدم کسی با رضا و رغبت تا حالا تونسته باشه مهریه گرفته باشه باید مثل کشورهای دیگه اموال بین زن و شوهر نصف بشه

    • بدون نام

      زن ها موقع مهریه که میشه مسلمون و پایبند و مقید و معتقد به اسلام میشن و میگن مهریه حق زنه اما وقتی که نوبت به رعایت حجاب و اطاعت و تمکین کردن از شوهر و احترام گذاشتن به شوهر و اجازه و اذن گرفتن از شوهر میرسه فمینیست و مدافع حقوق زنان میشن میگن داره به ما ظلم میشه حقوقمون پایمال میشه

      پاسخ ها

      • ارمان

        اره والا گل گفتی

      • بدون نام

        چقدر توقعتون بالاست اگه چیزیم مونده بگین

    • بدون نام

      آخه کی زن میگیره دیگه

    • بدون نام

      زن نگیرید

    • بدون نام

      مهریه حق زن نیست

    • بدون نام

      اگر مهریه حق زنه پس سربازی هم حق زنه باید بره سربازی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کل مشکلات مرد بودن در ایران: سربازی مهریه همین

    • بدون نام

      اگر مهریه حق زنه پس زن باید بره سربازی

    • بدون نام

      زن باید بره سربازی

    • یک خانم

      قوانین رو تماما از بردگی در بیارید همه وظایف رو برابر کنید اول از همه اون کار کلفتی 24 ساعته خونه و کهنه شویی بچه رو تکلیف شو مشخص کنید زن 24 ساعته درحال کار وسرویس دادن مهریه میدیم پول دادن زجرش کمتر از عمر و جوانی دادن . مطمئن باشید اولین نفر خود مردان ضرر انچنانی خواهند کرد منتها یک عده ادم ناجور اهل زندگی نیستند دارند از فضای مهریه حداکثر سواستفاده رو می کنند! هم خدا هم خرما می خوان هم خیانت !

    • بدون نام

      سلام مهریه کم یا زیاد هیچ کدوم معیار خوشبختی نیست زن و مرد خودشون باید آدم باشن من کسی رو دیدم مهریه کامل قسطی گرفته . بعد مرد بهش گفته مهریه رو بده تا طلاق بدم و همین کارم کرد قانون طرف مردها س وسلام

    • درخشان

      خوب شد مهریه دست وپای شما مردها روبسته انقدر زبون اتون درازه اگر نبسته بود چه می کردید .... جهنم مهریه کم باشه ولی شما هم انتضار نداشته باشید زن هم کار بکنه وخرجی اتون روبده ، هم از خونه ی پدرش ۲۰۰ میلیون خرج جهیزیه خونه شما رو بکنه هم بچه دار شدید کلی جهاز بچه بده .... چطور خونه اجاره کردن برای شما افتخاره ولی یه دختر خوانواده اش باید تاخوار وبار یه سال بعد از عروسی رو برای شما تکمیل بگیرن

    • 123

      جناب مدیر نظرات چرا من نظر میذارم نمیذاری بارهاست نظر گذاشتم هیچکدوم نذاشتی

    • بدون نام

      اگر زنها حق طلاق داشته باشن و دارایی دو طرف پس از طلاق نصف بشه، میشه مهریه رو برداشت. همه اینها را باید در قالب بسته دید نه اینکه فقط دلمان به حال مردها بسوزد. زنها که از بسیاری حقوق محروم هستن. حالا این یک حق را هم که با شرط و شروط بهشان میدن. چه تضمینی برای حقوق خود در ازدواج دارن. قضات هم که مرد هستن.

    • دکتر

      خانم ها قبل ازدواج تحقیق درست و حسابی کنید حتما طرفتون رو پیش روانشناس ببرید حتما تست های سلامت جسم و روان رو انجام بدید آقایون هم حتما اینکارا رو بکنن و ببینن هدفشون از زندگی چیه آیا طرف مقابل براشون مناسب هست یا نه.

    • بدون نام

      پول ندارید چرا پای اون برگه رو امضا می کنید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر وقت تونستی خانه بخری یک میلیون تومان ، ما هم میتونم اون برگه را امضاء نکنیم

    • بدون نام

      من عاشق ۱ دونه سکه برای مهدیه هستم به نیت خدا که یدونس کلی بزرگترا نزاشتن ۱۱۴ تا شد ولی هفته ی بعد ازعقد مهرمو با رضایت کامل بخشیدم واقعا مهریه خوشبختی نمیاره خداروشکر الان با همسرم عاشقانه داریم زندگی میکنیم خیلی زندگی اروم و با عشقی داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا دادگاه رفتن خیلی زشت و بد به هر دلیلی
        حالا اولش داغی بزار طرف شروع کنه به خیانت یا نامردی تازه می فهمی چقدر ساده لوحی به خاطر مهریه نمیگم از طرز بیانت معلوم اصلا جامعه رو نمی شناسی

    • رضا

      برادر من جوانی که مهریه اش دو سال پیش 100 سکه در نظر گرفته میشده 130 میلیون الان شده 1میلیارد و نیم تقصیر اون جوان نیست تقصیر تورمه هست ایا حقوق اون جوانم 200 برابر شده نسبت به تورم 200 درصدی که بتونه مهریه بده؟؟؟ بهتره سکه به قیمت سال عقد گرفته شود نه به روز

    • بدون نام

      قانونا ازدواج یک معامله ست
      متن معامله خونده میشه و مرد در قبال دریافت چیزی از زن که جسمش هست، پولی رو بعنوان مهریه پرداخت می کنه

      خب یه طرف معامله به تعهدش عمل کرده، طرف دیگه هم باید عمل کنه و پولی که گفته رو پرداخت کنه

      اول برید ببینید ازدواج توی قانون چه تعریفی داره و بعد برید معنی خطبه عقد رو هم ببینید چیه

      در آخر هم سعی کنید مهریه رو کم بذارید
      اسلامی بخواید کار کنید باید 60 درصد مهریه رو سر عقد و مابقی رو شب زفاف پرداخت کنید

    • sim

      من همون 14سکه رو هم ک گفتم گفتن زیاده ب خاطر مهریه رفت...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مفتش هست اخه چرا پولی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج