۱۰۵۴۳
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

چرا من اعتماد به نفس ندارم؟

دلايل نداشتن اعتماد به نفس‌ را دور بیندازید!

آيا اين جمله معروف را شنيده‌ايد كه ۸۰ درصد ثروت و فراواني جهاني كه در آن زندگي مي‌كنيم تنها در اختيار ۲۰ درصد افراد دنيا قرار گرفته است و مابقي انسان‌ها گاه حتي شرايط يك زندگي مناسب را هم ندارند؟ قصد داريم رازي كه در زندگي افراد موفق و مشهور جهان وجود دارد را با يك جمله ساده براي‌تان شرح دهيم.

دلايل نداشتن اعتماد به نفس‌ را دور بیندازید!
دلايل نداشتن اعتماد به نفس‌ را دور بیندازید!

آيا اين جمله معروف را شنيده‌ايد كه ۸۰ درصد ثروت و فراواني جهاني كه در آن زندگي مي‌كنيم تنها در اختيار ۲۰ درصد افراد دنيا قرار گرفته است و مابقي انسان‌ها گاه حتي شرايط يك زندگي مناسب را هم ندارند؟ نمي‌خواهيم در مورد تبعيض اجتماعي و مشكلات اقتصادي حرف بزنيم بلكه قصد داريم رازي كه در زندگي افراد موفق و مشهور جهان وجود دارد را با يك جمله ساده براي‌تان شرح دهيم. يك ويژگي مشترك در زندگي همه انسان‌هاي موفق وجود دارد و آن داشتن اعتماد به نفس است و در مقابل كساني هم هستند كه با وجود داشتن توانايي و استعدادهاي ذاتي حتي نمي‌توانند دست به كار مورد علاقه‌شان بزنند. شما نقاش ماهري هستيد اما جسارت برگزاري يك نمايشگاه بزرگ نقاشي از آثارتان را نداريد، قلم‌تان خوب است اما شجاعت نوشتن يك كتاب را به‌خودتان نمي‌دهيد و در همان مرحله نوشتن نامه‌هاي اداري براي دوستان و همكاران مانده‌ايد، يك مدرك معتبر از يك دانشگاه بين‌المللي داريد اما هنوز براي يك مصاحبه كاري ساده دست و پاي‌تان را گم مي‌كنيد و اين‌طور است كه جهان توسط آدم‌هاي متوسطي كه تنها اعتماد به نفس دارند اداره مي‌شود و انسان‌هاي با استعدادي مانند شما هنوز در كشمكش پذيرفتن خودشان و توانايي‌هاي‌شان هستند و عقب مي‌مانند اما واقعا علت اين موضوع چيست؟ بهتر است براي شروع به‌دنبال دلايلي برويم كه روان‌شناسان آنها را عوامل اصلي نداشتن اعتماد به نفس مي‌دانند.


دلايل نداشتن اعتماد به نفس‌ را دور بیندازید!

ترس پنهاني

حتما شما هم پاي صحبت افرادي نشسته‌ايد كه مدام از آرزوها و كارهايي كه دوست دارند انجام بدهند، حرف مي‌زنند اما وقتي از آنها مي‌پرسيد چرا به‌دنبال كار مورد علاقه‌شان نمي‌روند در جواب‌تان طومار بلند بالايي از موانع و مشكلات را براي‌تان فهرست‌بندي مي‌كنند تا نشان دهند تنها عوامل بيروني كه در كنترل آنها نيست دليل عقب‌ماندگي آنهاست اما يكي از دلايل عقب‌نشيني وجود ترس پنهاني است كه در اين افراد وجود دارد.


دلايل نداشتن اعتماد به نفس‌ را دور بیندازید!

احساس گناه

دليل شايع دوم براي نداشتن اعتماد به نفس، احساس گناه است. بعضي از افراد بابت هر موضوعي خودشان را سرزنش مي‌كنند و اين سرزنش‌هاي هميشگي قاتل اعتماد به نفس آن‌هاست. اگر در حق كسي بدي كرده‌ايد مي‌توانيد از او عذرخواهي كنيد و مطمئن باشيد او شما را خواهد بخشيد اما اگر او اين بخشش را براي‌تان قائل نشد، ديگر فكرتان را درگير اين موضوع نكنيد چون شما آن بخشي كه مربوط به‌خودتان بوده است را انجام داده‌ايد.


دلايل نداشتن اعتماد به نفس‌ را دور بیندازید!

انتظارات غیر واقعی

سومين دليل شايع نداشتن اعتماد به نفس، انتظارات غيرواقعي است. اگر از خودتان بيش از توانايي‌ها و فرصت‌هايي كه در اختيارتان است انتظار داشته باشيد بايد بگوييم با اين كار ضربه بزرگي به اعتمادبه‌نفس‌تان مي‌زنيد. ممكن است شما انتظار داشته باشيد كاري را در يك دوره زماني خاص كه برايش برنامه‌ريزي كرده‌ايد به اتمام برسانيد اما به دليل شرايطي غيرقابل پيش‌بيني آن كار انجام نشد. در اين شرايط نبايد خودتان را سرزنش كنيد كه چرا نتوانستيد اين كار را به پايان برسانيد.


دلايل نداشتن اعتماد به نفس‌ را دور بیندازید!

همیشه داوطلب باشید

حال كه ۳ عامل مهم نداشتن اعتماد‌به‌نفس را فهميديد بهتر است به اين موضوع بپردازيم كه چطور مي‌شود اعتماد به نفس‌مان را بيشتر كنيم. سعي كنيد براي انجام هر كاري شما نخستين نفري باشيد كه براي آن كار داوطلب شده‌ايد. اين كار به شما فرصتي مي‌دهد كه خودتان را ثابت كنيد. اجازه ندهيد كسي شما را ناديده بگيرد. اين جمله را فراموش نكنيد كه هميشه آدم‌هايي موفق شده‌اند كه از طرف ديگران مورد توجه و احترام قرار گرفته‌اند.


دلايل نداشتن اعتماد به نفس‌ را دور بیندازید!

مهارت جدید بیاموزید

اين روزها اينترنت كار را براي همه آسان كرده و هر كسي در خانه با يك كليك مي‌تواند به دنيايي از اطلاعات دست پيدا كند. سعي كنيد مهارت‌هاي جديدي را بياموزيد و اطلاعات عمومي‌تان را افزايش دهيد و مطمئن باشيد اين كار به شما حس خوبي را خواهد داد. علاوه‌بر آن سعي كنيد روابط اجتماعي‌تان را هم مانند اطلاعات‌تان بيشتر كنيد. افرادي كه اعتماد‌به‌نفس ندارند خودشان را از ديگران پنهان مي‌كنند. هرچقدر بيشتر با ديگران تعامل داشته باشيد حس اعتماد به نفس‌تان قوي‌تر خواهد شد.


دلايل نداشتن اعتماد به نفس‌ را دور بیندازید!

مسئولیت پذیر باشید

همه انسان‌ها اشتباه مي‌كنند حتي رئيس شركت و اداره‌اي كه در آن كار مي‌كنيد هم ممكن است اشتباه كند. به جاي اين‌كه از اشتباهات‌تان بترسيد و اعتماد به نفس‌تان را تضعيف كنيد سعي كنيد كه مسئوليت آن را به‌عهده بگيريد، چون هيچ‌كس ناديده گرفتن اشتباهات را دوست ندارد اما بيشتر افراد براي كسي كه مسئوليت اشتباهش را به‌عهده مي‌گيرد احترام قائل هستند. داشتن اعتماد‌به‌نفس كار سختي نيست. يك ضرب‌المثل چيني مي‌گويد: «كسي كه قله كوه را فتح كرد هماني بود كه ابتدا سنگ ريزه‌هاي جلوي پايش را برداشت.»

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

دلايل نداشتن اعتماد به نفس‌ را دور بیندازید!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • habib

      jaleb bood mer30

    • aida

      مطالب آموزنده ای بود، واقعاً سپاسگزارم.

    • safat

      khob bud be vije metlebe akhar,mamnun .kazimof az gafgaz baku. lotf kardid

    • maryam

      merc vaghean movafegham

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج