۱۰۷۱۰۷۲
۸۱ نظر
۵۰۳۴
۸۱ نظر
۵۰۳۴
پ

آزموده‌اند در این شهر بخت خویش...

۱۸ دسامبر مصادف با ۲۸ آذرماه از سوی یونسکو به عنوان روز مهاجران نامگذاری شده است. در این مطلب، نگاهی انداختیم به میل روزافزون ایرانیان به «مهاجرت»، به بهانه روز جهانی مهاجران.

روزنامه توسعه ایرانی - سعیده علیپور: چندی پیش خبر مرگ دلخراش خانواده ایرانی مهاجر در کانال مانش به سرخط خبر‌ها بدل شد و واکنش‌های فراوانی را در داخل و خارج از ایران به همراه داشت. غرق شدن خانواده ایرانی به همراه سه کودک در آب‌های سرد اروپا گرچه نخستین نمونه از مرگ مهاجرانی نبود که به امید زندگی بهتر سرزمین‌شان را ترک می‌کردند، اما دوباره لزوم حفظ امنیت و کرامت انسانی را در فرآیند مهاجرت مورد توجه قرار داد.

آزموده‌اند در این شهر بخت خویش...

۱۸ دسامبر مصادف با ۲۸ آذرماه از سوی یونسکو به عنوان روز مهاجران نامگذاری شده است. این در حالی است که ایران در سال‌های اخیر جزو کشور‌هایی است که مردمانش میل فراوانی به مهاجرت به دیگر نقاط دنیا پیدا کرده‌اند و در عین حال سرزمین‌شان مأمنی است برای مهاجران افغانستانی است که ایران را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می‌کنند. هر چند ممکن است هر دو گروه، برای دستیابی به مقصد خود مسیری ناامن و چه بسا شکست و مرگ را تجربه کنند.

مهاجران؛ سه و نیم درصد جمعیت جهان

در ۵۰ سال گذشته تا پایان سال ۲۰۱۹ تعداد کسانی که از کشور محل تولد خود به دلایل مختلفی همچون جنگ و درگیری، آزار و اذیت و بلایای طبیعی و همچنین کار، خانواده و تحصیل به جای دیگری مهاجرت کرده اند به حدود ۲۷۲ میلیون نفر می‌رسد که ۳.۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. آسیا و اروپا میزبان ۶۱ درصد از مهاجران در سراسر جهان هستند و پس از آن مناطق آمریکای شمالی با ۲۲ درصد مهاجران جهان، آفریقا با ۱۰ درصد، آمریکای لاتین و کارائیب ۴ درصد و اقیانوسیه ۳ درصد در فهرست مناطق مهاجرپذیر قرار دارند. در این میان هند با ۱۷.۵ میلیون مهاجر و پس از آن مکزیک با ۱۱.۸ میلیون، چین با ۱۰.۷ میلیون و روسیه با ۱۰.۵ میلیون نفر در صدر کشور‌های مهاجرت‌فرست قرار دارند. همچنین سوریه از سال ۲۰۱۱ به دلیل جنگ‌های داخلی، با ۸.۴ میلیون نفر مهاجر، پنجمین کشور مهاجرت‌فرست جهان بوده است.

آزموده‌اند در این شهر بخت خویش...

میل رو به افزایش ایرانیان برای مهاجرت

گرچه ایران هیچ‌گاه صدرنشین لیست جهانی کشور‌های مهاجرفرست نبوده است، اما در سال‌های اخیر با روند چشمگیر و رو به تزاید مهاجرت روبروست. به طوری که براساس آمار‌های بین‌المللی، تعداد تجمیعی کل مهاجران ایرانی ساکن در خارج از کشور با روندی افزایشی از اندکی کمتر از ۶۹۱ هزار نفر در سال ۱۹۹۰ میلادی به بیش از ۲.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

براساس آمار‌های ارائه‌شده توسط دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان‌ملل در دوره مذکور، نسبت جمعیت مهاجران بین‌المللی ایرانی از کل مهاجران بین‌المللی در جهان طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ افزایش، سپس در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ کاهش و دوباره در سال ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این آمار ۲.۷ میلیون مهاجر ایرانی درحالی است که در آمار‌های دیگری برآورد شده تعداد مهاجران ایرانی خارج از کشور بین ۵ تا ۶ میلیون نفر است.

عوامل اصلی ترک وطن در ایران

در حالی که جنگ و ناامنی و فقر دلیل اصلی مهاجرت برای بسیاری از افراد در دنیاست، اما نگاهی به توزیع آمار مهاجرت در ایران نشان می‌دهد که افرادی در ایران بیشتر میل به مهاجرت دارند که معمولا کمتر درگیر این موضوع هستند.

در حالی که بر اساس آخرین بررسی‌های بین‌المللی میل به مهاجرت در ۱۵ درصد ایرانیان وجود دارد، اما تنها تعدادی از این افراد اقدام عملی برای مهاجرت را آغاز می‌کنند. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بررسی مطالعات خود به علل مهاجرت جمعیت شاغل و جمعیت بیکار کشور پرداخته و عوامل متعددی را در این زمینه تاثیرگذار دانسته است. در این بررسی جمعیت مهاجر کشور در سال ۹۸، ۷۱۱ هزار و ۱۵۴ نفر بوده که ۵۸۸ هزار و ۳۱۲ نفر در نقاط شهری و ۱۲۲ هزار و ۸۴۱ نفر در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند.

آزموده‌اند در این شهر بخت خویش...

بر اساس این گزارش، بیشترین دلیل مهاجرت افراد طی سال گذشته یعنی ۵۲.۸ درصد، پیروی از خانوار بوده بوده است. اما علل دیگری هم در این زمینه اثرگذار بوده است. جستجوی کار با سهم ۱۰ درصد و جستجوی کار بهتر با سهم ۶.۵ درصد به ترتیب بیشترین عامل مهاجرت افراد را به خود اختصاص داده است.

در آستانه روز مهاجر، طرحی با عنوان «ساماندهی اتباع غیرمجاز» در مجلس یازدهم اعلام وصول شده است که بر اساس آن، مهاجران غیرمجاز به حداکثرِ مجازات حبس، شلاق و جزای نقدی محکوم خواهند شد و حتی تیراندازی به سمت خودروی حامل اتباع غیرقانونی، مجاز خواهد بود.

ناامیدی، موج مهاجرت را سهمگین‌تر کرده

اما در این میان برخی کارشناسان معتقدند آنچه در سال‌های اخیر موج مهاجرت را از ایران سهمگین‌تر کرده است، نه دلایل اقتصادی بلکه احساس ناامیدی است.

در این باره مجتبی لشکربلوکی، استاد دانشگاه معتقد است: «اگر تا دیروز ما با پدیده «مهاجرت نخبگان» روبرو بودیم اکنون با پدیده «مهاجرت فراگیر» مواجهیم. پدیده‌ای به مراتب عمیق‌تر، وسیع‌تر و دردناک‌تر! همه افراد عادی و نخبه، قشر مرفه و متوسط، تحصیل کرده و در حال تحصیل، به فکر رفتن هستند. چرا ترجیح می‌دهند به کشوری دیگر بروند و از صفر شروع بکنند؟ چرا دانشجویان کارشناسی هم و غم شان گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارجی و رفتن است؟ چرا مهاجرت رخ می‌دهد؟».

این استاد دانشگاه صنعتی شریف ادامه می‌دهد: «وقتی شهروندان یک سرزمین در جمع‌های خانوادگی خود راجع به جنگ گفتگو می‌کنند، وقتی در یک کشور برای بسیاری از کالا‌ها باید تا ظهر صبر کنی که قیمت بر اساس دلار مشخص شود، نمی‌توان از اطمینان و برنامه ریزی بلندمدت صحبت کرد؟ آیا در آن کشور صحبت از فرزندآوری و سرمایه گذاری حرف معقولی است؟ بسیاری از کسانی که می‌روند فقط یک دلیل ساده دارند: آرامش روانی ندارم. آن‌ها می‌گویند که چرا مانند شهروندان دیگر کشورها، نباید تصویر مشخصی از ۱۰، ۲۰ و ۳۰ ساله زندگی شخصی و اوضاع کشور خودم داشته باشم؟ به همین خاطر است که عده‌ای ترجیح می‌دهند فرزندان خود را در خاک دیگری به دنیا بیاورند. چون به فردای این خاک مطمئن نیستند».

آزموده‌اند در این شهر بخت خویش...

ایران جزء کشور‌های مهاجرپذیر

در حالی که بسیاری از شهروندان ایرانی هر روز با رویای مهاجرت از کشورشان روزگارشان را سپری می‌کنندکه کشورشان جزو کشور‌های مهاجرپذیر است و هر سال عده زیادی از همسایگان غربی و شرقی بعضا از راه‌های غیر قانونی وارد خاک ایران می‌شوند تا با کسب درآمد در این خاک خانواده‌های خود در خاک وطنشان را تامین مالی کنند.

جدیدترین آمار‌ها بر اساس اعلام مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشورحاکی از این است که هم‌اکنون حدود سه میلیون مهاجر افغان در ایران حضور دارند، اما آن‌هایی که به‌طور رسمی تحت حمایت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد هستند، حدود ۸۴۰ هزار نفر هستند که به‌عنوان «مهاجر» در ایران زندگی می‌کنند.

تعداد زیادی از مهاجران افغانستان از اوایل دهه شصت به بعد، به خاطر اشغال این کشور توسط ارتش سرخ از یک‌سو و اشتراکات دینی، زبانی و تاریخی از سوی دیگر، رهسپار شهر‌های ایران شدند. حدود سه دهه میزبانی ایران با خاطرات تلخ و شیرین فراوان، فراز و نشیب‌های زندگی مهاجران افغان در ایران را رقم‌زده است. برخی حضور مهاجران افغان در ایران را در صورت داشتن برنامه‌ریزی صحیح فرصتی در جهت پیشبرد جامعه به سمت توسعه و همین‌طور ترویج و انتقال فرهنگ و اندیشه ایرانی به خارج از مرز‌ها تلقی می‌کنند.

براساس آمار‌های بین‌المللی، تعداد تجمیعی کل مهاجران ایرانی ساکن در خارج از کشور با روندی افزایشی از اندکی کمتر از ۶۹۱ هزار نفر در سال ۱۹۹۰ میلادی به بیش از ۲.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

آزموده‌اند در این شهر بخت خویش...

طرحی برای محدودیت ورود اتباع خارجی

اما با وجود حضور بی‌دردسر این تعداد مهاجر در ایران به تازگی مجلس شورای اسلامی طرحی با اسم «ساماندهی اتباع خارجی غیرقانونی» را در دستور کار قرار داده که انتقادات زیادی را در پی داشته است.

دو بند حاشیه‌ساز و پرسش‌برانگیز درباره این طرح، مواردی است که به‌گونه‌ای با حادثه خبرساز خرداد امسال در یزد هم مرتبط است؛ نیمه خرداد امسال خودروی حامل مهاجران افغانستانی پس از گذر از ایست بازرسی با شلیک مأموران به لاستیک آن روبه‌رو شد که پس از آتش‌گرفتن خودرو، چند مهاجر جان باختند و تعدادی هم راهی بیمارستان شدند. در آن روز‌ها این خبر با واکنش‌های فراوانی در داخل و خارج از کشور روبه‌رو شد و واکنش‌های از سوی مسئولان دو کشور را نیز به همراه داشت. حالا دو بند این طرح آن حادثه را از استثنا و مورد خاص به قاعده و قانون تبدیل می‌کند و همین زمینه‌ساز انتقاد‌های فراوانی از سوی فعالان ایرانی و همچنین جامعه مهاجران شده است.

یک بند این طرح می‌گوید مهاجران قانونی اگر جرمی مرتکب شدند علاوه بر اخراج آن‌ها از کشور، امکان اخراج همسر و فرزندانش هم وجود دارد در دو بند حاشیه ساز دیگر هم آمده است؛ اگر خودروی حامل مهاجران به دستور ایست بی‌توجهی نشان دهد، پلیس حق تیراندازی دارد که اگر مهاجران مجروح یا کشته شوند، دیه‌ای به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و حتی اگر بر اثر شلیک به خودروی حامل مهاجران غیرقانونی، خودرو واژگون شود یا تصادف کند، باز هم بیمه حق پرداخت دیه را ندارد.

آزموده‌اند در این شهر بخت خویش...

در این باره طیبه سیاوشی، نماینده سابق مجلس در حساب توئیتری خود نوشت: «در آستانه روز مهاجر، طرحی با عنوان «ساماندهی اتباع غیرمجاز» در مجلس یازدهم اعلام وصول شده است که بر اساس آن، مهاجران غیرمجاز به حداکثرِ مجازات حبس، شلاق و جزای نقدی محکوم خواهند شد و حتی تیراندازی به سمت خودروی حامل اتباع غیرقانونی، مجاز خواهد بود».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به خدا من برای این که نمی تونم مهاجرت کنم همش دارم گریه می کنم

      پاسخ ها

      • 1367

        من تا الان از استرليا دعوت نامه داشتم موقعيت براي رفتن به آلمان موقعيت داشتم براي كار در كانادا براي كار در امارات و حتي اخيرا در يه بيمارستان در كويت هيچ كدوم رو قبول نكردم به خدا گشنگي تو وطنم رو به شاهي در كشورهاي ديگه ترجيح نميدم

      • بدون نام

        همه مثل تو نیستیم

      • بدون نام

        دوست عزیز لطفا به این مواردی که مینویسم توجه کنید:
        من هم قبلا مثل شما بودم و سال ها آرزوی زندگی در خارج را داشتم تا اینکه بالاخره تونستم در یکی از
        کشورهای اروپایی زندگی کنم.
        فقط میخوام به شما بگم که هیچی نیستند و زندگی در
        اروپا و امریکا به هیچ دردی نمیخوره
        نه غذای به درد بخوری دارند نه فرهنگ درست و حسابی دارند. تمام مشکلاتی که هم ما اینجا داریم آنها هم دارند. آنها هم دروغ می گویند بد هستند توهین می کنند آشغال در خیابان میریزند فضولات سگ در پیاده روهاشان هست اداره ها کار شما را انجام نمی دهند وهزارتا مشکل دیگه
        هیچی ندارند
        فقط ظاهرسازی و دیگر هیچ.
        فقط تبلیغات رسانه ای شما رو گول میزنه
        من هم بعد از حدود یک سال زندگی برگشتم و زمین ایران رو بوسیدم.
        ما در ایران باید با هم متحد باشیم و به هم محبت کنیم و تلاش کنیم و ایران رو بهتر از همیشه بسازیم
        باید به خدای بزرگ ایمان داشته باشیم و به هم کمک کنیم
        ایران بهترین کشور جهان است و مردم ایران بهترین مردم جهان هستند

        برترین ها خواهش میکنم نظر من رو منتشر کنید ممنونم

      • ferishon

        ۱۰.۴۴
        شیر مادر حلالت

      • بدون نام

        همه این دنیا به لبخند این بچه ها نمی ارزد حیف که ایران ویران شد

      • بدون نام

        کسی نق نمیزنه بلکه از بی عدالتی فریاد میزنن از مسئولین بی لیاقت ، بهتره بی لیاقتی مسئولین رو نندازی گردن هم وطنت

      • بدون نام

        منم سنم بالا رفته
        امکان مهاجرت ندارم
        دهه شصتیا بدبختن
        تویه جنگ به دنیا اومدن، الان هم که جنگ اقتصادیه

      • بدون نام

        کاربر10:44 فرار از جایی که جلوی دانشگاهش پایان نامه میفروشند والله جایزه

      • بدون نام

        گشنگی تووطنم رو به شاهی در کشورهای دیگه ترجیح نمی دم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        لطفا به حرفهای 10:24 توجهی نکنید، حرفهاشون کاملا نادرست و اشتباهه. ایشون هرگز در غرب زندگی نکردن، اگه حتی یک ماه هم زندگی کرده بودن، چنین حرفهای مغرضانه و نادرستی نمیزدن.
        احتمالات یا ایشون در جایی مثل ترکیه بوده یکسال یا کلا پاش رو از کشور بیرون نذاشته.

      • من

        حالا همه واسه ما وطن پرست شدن.فقط منم دوست دارم برم گویا!!

    • بدون نام

      اتفاقا من علاقه ای به رفتن به خارج از کشور ندارم با اینکه به چند زبان مسلط هستم اما آنجا که خانه ام نیست جایی ندارم

      پاسخ ها

      • امین

        قبول دارم

      • بدون نام

        منم واقعا علاقه ندارم در جای دیگری غیر ایران زندگی کنم . با همه کاستی ها و مشکلات

      • جانم فدای ایران

        خون این ملت گریبان گیرتون میکنه صبر خدا زیاده

      • چت کاربر

        منم نظر آقای امین رو قبول دارم

      • بدون نام

        بدبختمون کردند

      • ferishon

        کشورهم مشکلی داشته باشه وایمیستم
        غم و غصه شو میخورم
        ولی فرار نمیکنم
        می مونم درستش میکنم
        هرچند کوچیک باشه و در توانم باشه

    • بدون نام

      کشورمون جای خوبیه..اگه ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه

      • بدون نام

        اگه مردمش بفهمند باید در این کشور کار و تلاش کنند نه که فقط نق بزنند

      • Unco

        اگه به بچها و نسل های بعدی بیشتر رسیدگی کنیم و برای برگردوندن فرهنگ و ادب و ایجاد حس مسئولیت درونشون
        شروع همه چیز از خانواده و مدرسس چیزایی که تو ایران اصلا بهشون رسیدگی نمیشه
        نه به خانواده ها آموزشای لازم داده میشه نه به معلما و وضعیت داغون مدارس ...

      • بدون نام

        کاملا موافقم اگه...

      • بدون نام

        اگه اینقدر دزدی و اختلاس نبود...
        و خیلی چیزایه دیگه که ....

    • بدون نام

      چون مصرف کننده و گدای غربند.انتظار دارند خود به خود معجزه بشه و کشور درست بشه.هر زشتی که در مسئولان می بینند در خودشون هم هست .

      پاسخ ها

      • عبدالرحمن

        گدای روس و چین باشند؟

      • بدون نام

        ما فقط اتکامون به خداست رابطه با چین و روسیه هم بر سر اشتراکاته نه خودباختگی از نوع غربگداها

      • بدون نام

        من موندم ما با کشورهای کمونیست بی خدا ی مسلمون کش چه اشتراکاتی میتونیم داشته باشیم که با بقیه دنیا نمی تونیم داشته باشیم. جل الخالق ! نه با مسلمون می سازیم نه با مسیحی نه یهودی .ولی با چین و روسیه و کره شمالی بی دین اشتراکااااات داریم

      • بدون نام

        پس اونایی که گدای غرب نیستن چرا تا الان کاری نکردن؟ همه که گدای غرب نیستن.

      • بدون نام

        بعضی ناشنوا و کورند و سرشون زیر برفه و نمیخوان ببینن و بفهمن چی بر سر ایران اومده. فقط از روی تعصب حرف میزنن

      • بدون نام

        اصلا اینطور نیست چهل ودوسال مردم دارند با زجر وعذاب ودلهره وبدبختی روزگار میگذرونند نه حال ونه آینده ای دارند مسئولین هم که فقط در حال پوز زدن وعیب وایراد بکدیگر هستند البته سرتاپا یک کرباسند ودستشون تویک کاسه وبرای چاپیدن ملت وبدبخت کردنشون الهی خیر نبینند وخدا ازشون نگذره وانتقام جوانها وکسانیکه جوانی نکرده پیر شدند نه امیدی نه زندگی نه دلخوشی هیچی خدا نابودکنه کسانی که مردم را به این روز سیاه انداختن

      • بدون نام

        برو موزی حتما میخوای بگی بارون نمیاد مردم گناه کردن ، بیلیاقتی مسئولین رو ننداز گردن هم وطنت

    • بدون نام

      هرگز جایی که به چشم حقارت بهم نگاه کنند رو دوست ندارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت هیچ جا سرزمین بزرگ ایران نمیشه

      • بدون نام

        فعلا که اقتصادمون ویرانه
        چیمون بزرگه دقیقا
        بدبختیامون لابد

      • بدون نام

        عزیز جان پات رو بذار تو کشورای پیشرفته و شهروند خوبی باش، ببین که کسی با تحقیر نگاهت میکنه؟!
        فریب متعصبان رو نخورید.
        اگه آدم محترمی باشید هر جای دنیا که برید احتمال اینکه با تحقیر بهتون نگاه کنن خیلی پایینه ، چه تو ایران باشید چه کشور دیگه

      • بدون نام

        خوب معلومه که وقتی بی سواد وبی پولی آدم حسابت نمیکنند آیا به آقا زادها وآقای خاوری هم با نگاه تحقیر مینگرند نخیر دورشون هم میچرخند برای پولی که دزدید وغارت کرد ورفت الهی خودش وخانواده اش به بدترین دردها دچار شوند

    • محمد

      خود پیامبر اکرم هم وقتی شرایط مساعد نبود مهاجرت کردند و نقل است فرمودند اگر در تنگنا قرار گرفتی مهاجرت کن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر کی نظری داره .

      • بدون نام

        این حدیث ربطی به مهاجرت برای بی بند و باری نداره راجع به نگه داشتن دینه

      • عبدالرحمن

        محمد جان با این دلیلت کوبیدی تو دهن همه شون ایول!

      • بدون نام

        10:57
        کافر همه را به کیش خود پندارد

      • بدون نام

        کسی برای بی بندو باری مهاجرت نمیکنه تو خود ایران خیلیا هستن بی بند و بار زندگی می کنن. مردم برای کار و زندگی با ثبات مهاجرت می کنن اینو بهفم

      • بدون نام

        کاربر 10:57 عزیز
        بزرگوار ذهن همه مثل شما آلوده و منحرف نیست که

    • بدون نام

      جهنمه ایران .. پراز نا امیدی .. افغانستان خیلی بهتراز ایرانه

      پاسخ ها

      • چت کاربر

        اره منم افغانستان و هند رو دوس دارم ولی چکار کنیم ایران کشورمونه

      • کجا داریم میریم ما !

        بفرماییدافغانستان راه بازه . تازه اول ببین و جواب خودتونو بدید‌.این همه اتباع افغانستانی توی کشورای دنیا چیکار می کنن؟. خلایق هرچه لایق

    • ناشناس

      فقط و فقط نا امیدی

    • بدون نام

      واسه اينكه انگار اين كشور ديگه مال من نيست، مال از ما بهتران است، كلا خاور ميانه جاي زندگي با آرامش نيست،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از ما بهتران رو اشتباه. اومدی.اونا بدتر از ما هستن چون مملکت رو به نابودی کشوندن.پس مملکت مال بدتر از ماهاست.و اینکه مگه خاور میانه فقط ایرانه؟ یه سر برو قطر و دوبی نظرت عوض میشه .اگه اون خدا بیامرزد الان زنده بود دوبی و قطر در مقابل ایران عددی نبودن.

      • Unco

        دقیقا خاورمیانه جای زندگی کردن نیست
        همش درگیر سیاستای کثیفه...

    • بدون نام

      یکی باس دلایل موندن تو کشور بگه به چه امیدی باید موند

      پاسخ ها

      • بهروز

        چون وطنم ایران اس کشوری که جد و آبادم در اینجا به دنیا آمدن و زندگی کردن و از دنیا رفتن و در این خاک پاک آرمیدن ما ایرانیها از نسل ایران زمین هستیم من یک ریگ وطنم را با دنیا عوض نمیکنم کسانیکه غیر از این فکر میکنند غیرت ندارن من هر چند که از این مسئولان دل خوشی ندارم ولی من عاشق وطنم ایران وسرزمین شیران و دلیران هستم زنده باد ایران زمین

    • بدون نام

      کجا امن تر و بهتر از کشور خودمون.
      با وجود تمام مشکلات.ایران بهترین کشوره.

      پاسخ ها

      • عبدالرحمن

        کجایی / ایرانی؟ مطمئنی تو آلمان نیستی؟ !

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        امنتر؟؟؟؟؟
        ایران امنه که تو خیابوناش به زنها حمله میشه و کیفشون رو میدزدن؟؟؟
        معنی امنیت رو میدونی چیه؟؟؟
        دوست من تویه کانادا سالهاست تنها زندگی کرده
        تا ساعت ۱۲ شب هم تنها پیاده روی کرده
        حتی یه متلک نشنیده جه برسه به حمله با قمه و چاقو

      • بدون نام

        آدم مادامی که سرش توی برف باشه فکر میکنه همه جا در آرامشه!
        آدم بعضی کامنتا رو میخونه میفهمه واقعا آرامش در نادانی و جهالته

    • بدون نام

      قبول دارم شرایط بد هست اما ظواهر کشور ما خیلی بدتره
      از خیلی از کشورها آزادی بیشتری وجود داره اما دخالت تو ی سری مسائل حس آزادی رو بدجور برده

    • سیب

      چون همه زندگی بهتری می خواهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این حق همه هست

    • در انتظار یارانه ها

      چون ایران از ونزوعلا بدتر شده

    • بدون نام

      چرا داره آخه؟ واقعا معلوم نیست

    • بی نام

      والا دوست من وقتی داشت میرفت خیلی ناراحت بود و به گریه افتاد..الان چند ساله رفته و خیلی هم شاده و راضی..میگه اصلا دوست نداره برگرده...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آرررره، دقیقا، دوستان من هم
        مخصوصا دختر خانمها که به آرامش رسیده اند

      • بدون نام

        هیچ فایده ای نداره
        ایران بهترین کشور جهان است

    • ایرانی

      چرا ایرانی رفتن تا ماندن در ایران را ترجیح میدهند ای کاش مسئولان می پرسیدند چرا ترک وطن میکنی وبجایی میروی که سرنوشتت درآن کشور تضمین نیست جواب این سئوال خودم میدهم اینجانب در ایران متولد شدم و هفتاد سال دراین مملکت کار و تلاش کردم واکنون باگذشت سالها یک مستمر بگیر وباحقوق ۸۰۰ تومان دیگر زندگی برایم آنقدر برایم سخت شده اگر فرصتی برایم میسر شود ترک وطن میکنم مرگ را تا زندگی دراین کشور ترجیح میدهم با اینکه کشورم را دوست دارم ووابسته به هیچ گروهی و مذهبی نیستم فقط میخواهم شرمنده خانواده نباشم وامثال من در این کشور زیاد است

    • بدون نام

      عزیزان من دو تا پسر داشتم که برای تحصیل رفتند آمریکا...
      و دیگر قصد این که برگردند ندارند .
      و من به عنوان مادر از اینکه بچه ها ایران نیستند که هر روز با ی تنشنی بیدار شوند خوشحال هستم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پسرات عرضه نداشتن خواهر
        وگرنه من تو همین سرزمین خودم بهترین زندگی رو دارم

      • بدون نام

        آفرین مادر خوش شانس
        امیدوارم بتونی بری پیش بچه هات

      • بدون نام

        پسرات خوب کاری کردن که زندگی شون و تضمین کردن و الان تو آزادی و ثبات اقتصادی زندگی می کنن نوش جونشون ایشالا شما هم بری پیششون

      • بدون نام

        آفرین به شما که خوشبختی بچه هات برات مهمه، نه خودخواهی های خودت. آفرین بر شما

      • بدون نام

        کاربر 12:43
        از لحن سخن شما به نظر میرسه تو کارهای واسطه گری و دلالی هستید بزرگوار. انسان سالم و علمی ، احتمالش پایینه که در ایران زندگی خوبی داشته باشه (نمیگم حتمالش نیست ولی میگم احتمالش خیلی خیلی پایینه)


        یک چیزی هم که بزرگوارانی مثل شما درکی ازش ندارن، اینه: همه چیز در پول نیست.

    • بدون نام

      کسانیکه ازایران مهاجرت میکنند اکثرا افرادکارآمدوتحصیل کرده هستند وکسانیکه به ایران مهاجرت میکنن اکثرا بیسواد ویادارای تحصیلات بسیارپایین که هیچ کمکی به پیشرفت ایران نمیکنند.

    • بدون نام

      به نظرم همه برای بهترشدن وطنمون باید تلاش کنیم. شاید از این حرف من ناراحت بشید، ولی باید نهاد های مردمی تشکیل بدیم وکشور رو آباد کنیم. مثلا باید همه پول بذاریم روهم برای بچه هایی که موبایل ندارن موبایل بخریم یا مثلا پول بزاریم روهم وام قرض الحسنه بدیم به جوونا نباید منتظر باشیم تا تحریم برداشته بشه یا فلان سیاستمدار دلش به رحم بیاد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پول تویه این مملکت هست
        دولت باید واسه مردم خرجش کنه
        نه واسه ....

      • بدون نام

        به نظرت چرا همه ش مردم باید پول جمع کنن و نجات بدن؟

    • بدون نام

      والا ما نمیخوایم بریم ولی دارن بیرونمون میکنن و ما با چنگ و دندون چسبیدیم. وقتی عمر و جوونی خودمون تباه شد و واسه بچه هامونم فردایی نمیبینیم چی کار باید کرد.....

    • بدون نام

      من اینجاییم و چراغم در این خانه می سوزد

    • بدون نام

      هه فاز اينايى كه اينقدر از مهاجرت بد ميگن و ميخوان وطن رو بسازن چيه؟ نه آب داريم نه هوا نه كار نه اميد به آينده! ميخوايم براى وطن و خودمون كارى كنيم ولى از بس سنگ ميندازن و قانون يه شبه تصويب ميكنن مگه ميشه كارى كرد؟ نصف اينايى هم كه ميگن من موقعيت داشتم و نرفتم دروغ ميگن همينجا هم به زور راهشون دادن ادعا ميكنن اونجا سرشون دعواست كم خالى ببندين

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج