۱۱۱۵۰۶۴
۸۸ نظر
۵۰۶۳
۸۸ نظر
۵۰۶۳
پ

رشد جمعیت در آستانه صفر؛ ما تمام می‌شویم؟

اتفاقات اعجاب‌آوری که درباره جمعیت در کشور رخ داده، واقعا قابل قبول نیست که ببینیم و حرف نزنیم. اکنون میزان باروری کلی در کشور ما حدود ۱.۶ شده است. یعنی حتما جمعیت افولی است. رشد جمعیت شش دهم است و به زودی به صفر می‌رسد.

برترین‌ها: اتفاقات اعجاب‌آوری که درباره جمعیت در کشور رخ داده، واقعا قابل قبول نیست که ببینیم و حرف نزنیم. اکنون میزان باروری کلی در کشور ما حدود ۱.۶ شده است. یعنی حتما جمعیت افولی است. رشد جمعیت شش دهم است و به زودی به صفر می‌رسد.

یکی از عوامل موثر در پیشرفت کشور‌های در حال توسعه، نرخ رشد جمعیت است. این مهم، با ایجاد بستر رشد توسعه و تضمین کننده پیشرفت در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی نظامی است، لذا پایش روند نرخ رشد جمعیت در کشور‌های در حال توسعه ضروری است.

رشد جمعیت در آستانه صفر؛ ما تمام می‌شویم؟

جمعیت یک متغیر وضعیتی و حتی فراتر از آن یک متغیر طبیعی است، یعنی متغیر اصلی و تنها متغیری است که ریشه همه تغییرات است و لذا، کار سیاست‏گذار و نهاد‌های مسئول آن است که اقدامات لازم را جهت ازدواج به موقع افراد فراهم کنند تا رشد این متغیر، روند طبیعی خود را طی کند.

تجربه و علم حکم می‌کند که اقتصاد را باید با جمعیت هماهنگ کرد و این با تلاش، مدیریت سنجیده و کارآمد و سیاست‏های مناسب اقتصادی، محقق می‏گردد.

مشکل معیشت و گرایش به تک‌فرزندی

موضوع «اقتصاد» حرف اول را در کاهش موالید می‌زند، ترس از فرزندآوری به معنی تامین معیشت، امکانات و اقلام مورد نیاز تربیتی و فرهنگی فرزند است که باعث شده تا خانواده‌ها عمدتا به سمت تک فرزندی و حتی بی فرزندی پیش بروند. به طوری که ترس نهفته‌ای در والدین جوان به وجود آمده که به دنبال مشکلات اقتصادی و تامین سرانه‌های فرزند به ویژه مواردی که در جوامع شهری مورد نیاز است به سمت کاهش موالید بروند.

دولت و قانونگذار هم هیچ تسهیلاتی که کمک کننده و ثمر بخش باشد، به جز کار‌های فرهنگی، تبلیغاتی که عملا دردی از مشکلات اقتصادی دوا نمی‌کند، انجام نداده است. چرا که افراد باید دارای مشوق‌ها و پشتوانه‌هایی باشند که به آن‌ها اطمینان بدهد فرزندشان در یک محیط ایده‌آل و سالم رشد می‌کند.

عدم وجود مشوق‌های ترغیب‌کننده

در کشور ما مشوق‌هایی که در نظر می‌گیرند مناسب نیست. وام ازدواج و کار‌های مشابه نشان می‌دهد در عمل این مشوق‌ها به نتیجه مطلوب نرسیده است، عمده کشور‌های اروپایی توسعه یافته به سمت مشوق‌های مادام‌العمر رفته‌اند که عملا بازار‌های کاذب خرید و فروش وام را هم ایجاد نمی‌کند.

رشد جمعیت در آستانه صفر؛ ما تمام می‌شویم؟

برای مثال در بلژیک به تعداد هر فرزندبخشی از مالیات فرد بخشوده می‌شود و تا چهار فرزند کل مالیات فرد توسط دولت پرداخت می‌شود. این موارد مشوق خوبی هم در بخش خصوصی و هم دولتی است. یعنی اگر بتوانیم در بحث مشوق‌ها به جای وام که پرداخت پول موقتی است و حتی خرید و فروش می‌شود، به سمت مشوق‌های دائمی مثل پرداخت مالیات، بیمه، کمک هزینه اولاد و... برویم، موثرتر است. این درحالیست که در کشور ما حق اولادی که روی فیش‌های حقوقی قرار دارد بیشتر شبیه شوخی است و اینقدر پایین است که نه تنها مشوق نیست بلکه شبیه توهین است.

نقش فرهنگ در کاهش تمایل به ازدواج و فرزندآوری

زیرساخت‌های رشد جمعیت مولد به عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مثل مسکن و شغل و درآمد بستگی دارد که رسیدگی به آن کار دولت است. همه ما در این کشور زندگی می‌کنیم. جوان تا زمانی که امنیت خاطر نداشته باشد که فردا تامین خواهد بود، حتی اگر به او وام هم بدهیم تمایلی به ازدواج و فرزندآوری نخواهد داشت. اگر شغلی مطمئن داشته باشد که حداقل درآمد را برای یک زندگی خانوادگی برایش فراهم کند برای ازدواج اقدام می‌کند.

در ایران در سال ۸۰ به نرخ جایگزینی جمعیت رسیدیم اگر آن زمان به فکر رشد جمعیت و بحث‌های فرهنگی آن می‌افتادیم اکنون دچار مشکل بسته شدن پنجره جمعیتی نمی‌شدیم. البته حق همه مردم است که رفاه داشته باشند، اما شاید با کار فرهنگی می‌توانستیم کاری کنیم که توقعات از زندگی کمتر می‌شد و فرزندآوری بیشتر. به هر حال حاکمیت باید شرایط لازم برای تامین شغل و مسکن مناسب برای سه فرزند را در اختیار مردم قرار دهد.

نبود امید به آینده و امنیت شغلی

مسائل فرهنگی دیگری هم داریم که با تهاجم فرهنگی و به صورت نرم بخشی از جوانان را به این سمت کشانده اند که دیگر به دنبال ازدواج نیستند یا ازدواج به شکلی دیگر را می‌خواهند با این وجود بخش بزرگی از جامعه هنوز هم به ازدواج و هم به فرزندآوری تمایل دارند اگر این کار را کمتر انجام می‌دهند به علت اقتضائات و ملاحظات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است.

رشد جمعیت در آستانه صفر؛ ما تمام می‌شویم؟

جوانان امروز اگر امید به آینده داشته باشند و بدانند که در آینده می‌توانند شغل پایدار داشته باشند، حتما ازدواج می‌کنند و فرزندآوری خواهند داشت. بسیاری از دانشجویان اکنون به این فکر می‌کنند که تحصیلات خود را در مراحل عالی تمام کنند. شغل مناسبی به دست آورند. امکانات زندگی مناسبی فراهم کنند و بعد ازدواج کنند به همین علت فرزندآوری در تحصیلکرده‌ها به مراتب کمتر از افراد کم سواد است.

یک زن که تحصیلات عالی دارد از یک طرف فرصت ازدواج باب طبعش را از دست می‌دهد بعد هم در سنی ازدواج می‌کند که امکان بیش از دو فرزند به دنیا آوردن را ندارد. مثل در ۳۲ سالگی می‌خواهد ازدواج کند.

اصلاح قوانین برای حمایت از فرزندآوری

یک زن که تحصیلات عالی دارد از یک طرف فرصت ازدواج باب طبعش را از دست می‌دهد بعد هم در سنی ازدواج می‌کند که امکان بیش از دو فرزند به دنیا آوردن را ندارد. مثل در ۳۲ سالگی می‌خواهد ازدواج کند.

همچنین در حال حاضر بین تحصیل و اشتغال بانوان و فرزندآوری آنان تناقض به وجود آمده است. بسیاری از خانم‌ها علاقه دارند هم درس بخوانند و هم اشتغال داشته باشند. یکی از وظایف حاکمیت که قطعا وظیفه وزارت بهداشت نیست و مجلس و قوه قضاییه می‌توانند کمک کنند این است که بین تحصیل، اشتغال و فرزندآوری بانوان تناقض نباشد. این امر قانون می‌خواهد که طول دوره تحصیل و فعالیت شغلی را به نحوی هماهنگ کنیم که زنان در سن باروری مناسب بتوانند فرزند به دنیا بیاورند.

با شرایط کنونی و طول دوره تحصیل و وضعیت اشتغال چه در بخش دولتی و چه خصوصی؛ زنان، زمان طلایی فرزندآوری را از دست می‌دهند و اگر حاکمیت این هماهنگی را فراهم نکند بخش مهمی از خانواده‌ها فرصت فرزندآوری را از دست می‌دهند.

رشد جمعیت در آستانه صفر؛ ما تمام می‌شویم؟

تجرد قطعی و تبعات جمعیتی

عوامل مختلفی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا این شرایط به وجود آید؛ تغییرات سبک زندگی، شرایط نامساعد اقتصادی، عدم وجود سازوکار‌های حمایتی، مغفول گذاشتن قوانین تشویقی ازدواج و سنگ‌اندازی‌هایی در زمینه تسهیل ازدواج موجب شده‌اند تا روند افزایش سن ازدواج در یک دهه گذشته با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه دهد؛ همین امر نیز موجب افزایش نرخ تجرد قطعی در ایران شده و تبعات جمعیتی نامطلوبی را به کشور تحمیل می‌کنند.

کارشناسان حوزه جمعیت بر این باور هستند که در صورت ادامه این روند در کشور، طی چند دهه آینده، ایران با بحران جدی جمعیت و سالمندی رو به رو خواهد شد؛ آنان راه چاره را در توجه بیشتر مسئولان به سیاست‌های کلی جمعیت و در نظر گرفتن سازوکار‌های حمایتی و تشویقی در جهت تسهیل امر ازدواج جوانان می‌دانند؛ این امر نیز جز با تصویب قوانین منطبق با سیاست‌های کلی که بتواند مفاد آن را اجرایی سازد میسر نیست؛ قوانینی که بتواند تأکیدات سیاست‌های کلی جمعیت را، همچون افزایش نرخ باروری تا بالای سطح جانشینی و رفع موانع ازدواج، به عرصه عمل درآورد؛ در این زمینه، بهره‌گیری از تجربه دیگر کشور‌های جهان در حوزه افزایش مطلوب جمعیت، بی‌شک در برون رفت از این وضعیت راهگشا است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مهم نیست آخرش لازم شد مهاجر قبول کنید از لبنان و فلسطین سوریه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و همچنین از افغانستان و پاکستان و چین

    • بدون نام

      نگران نباشید چینی هادر راهند

      پاسخ ها

      • همه ما

        بهتر

      • همه ما

        بهتر که منقرض بشیم

      • همه ما

        خداروشکر که منقرض بشیم و استخونهامون هم بپوسه و روی قبرمون یکمتر علف دربیاد و کاسه چشمهامون پراز خاک بشه

    • بدون نام

      بهتر

      پاسخ ها

      • وال سفید

        زندگی بهتر فرزند کمتر

      • بدون نام

        چی به روز مردم اوردن که همه کامنتا منفیه ، بچه های خودشون تو آمریکا و اینگلیس عشق و حال می کنن ما اینجا باید جون بدیم با این تورم و گرونی

    • نازی

      جهنم تموم شیم، انسانهایی که نه به درد خودشون میخورن نه دیگران همون بهتر تموم شن

    • بدون نام

      تو این خرابشده آدم سه شیفت کار میکنه زندگی خود تنهاش رو نمیتونه تامین کنه بعد شما دم از ازدواج و بچه میاری؟ بزار صفر شه به جهنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم منم موافقم

      • بدون نام

        لایک داری

    • بینام

      بهتر بابا هیچ بشیم

    • حاج قاسم

      به درک که تمام می شویم
      میدونید همین یه بچه ماهیانه میلیون ها تومان هزینه گذاشته رو دستم
      تمام میشویم بزار بشیم با این وضع

    • عبدالرحمن

      ما تمام بشویم منصفانه است چون از اول هم هیچی نبودیم!

      پاسخ ها

      • کورش ق

        راست گفتی اگر کسی بودیم اقلا یک کیسه هوای پراید میتونستیم وارد کنیم .

    • نامnaser

      مردم باچه امیدوانگیزه ای بچه بیارن ،مشکلات اقتصادی وفرهنگی واجتماعی داره بیدادمیکنه واکثرجوانان حتی جرات ازدواج ندارن چه برسه به فرزنداوری

      پاسخ ها

      • کورش ق

        با کدام پول ومسکن وماشین وآینده و!
        ول کن دادا همه را یادم انداختی دودود بگیریم اقلا بریم یه چرت مجانی$

    • ir.mo

      جمع کنید بابا ما خودمون بدبخت شدیم زیر بار کارگری مستاجری بدبختی بچه بیاریم خودمونو صاحب گناه کنیم برای چی بچه ای رفاه نتونی تو این کشور براش درست کنی بنظرمن شرعا گناه کردی با این همه گرونی

    • بدون نام

      خوشبختانه در اطراف مملکت نرخ رشد بالاست و همه برای کار اینجا مهمان ما هستند،ضمن اینکه با قرارداد ۲۵ساله با چین،جایگزین مناسب برای جمعیت جوان آینده ایران پیش بینی شده است.

    • آنشرلی

      امید به آینده رو تقویت کنین.مسکن و بیکاری تورم رو حل کنین خودبخود مساله حل خواهد شد .دیگه نیازی به این همه مقاله نیست

    • بدون نام

      پروژه ی منقرض کردن ایرانی بعد از چند دهه بلاخره داره جواب میده

    • بدون نام

      خوش حال ميشم يه نسل ديگه مث ما بدبخت نشن

    • نسرین

      به جهنم که صفر بشه ، همون آقا زاده متولد بشن کافیه ، من همسرم 40 سالشه منم 36 ، دو نفر شاغل هنوز یه خونه نداریم، اون وقت فکر بچه باشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      مردم به چه امیدی بچه دار بشند

    • بدون نام

      چی فکر میکردیم چی شد.
      ...

    • بدون نام

      هر روز ۲۵ درصد گرون میکنید !!!!پر رو تشریف دارید.بهتر که صفر بشه زودتر.

    • pars

      به درک بذار منقرض بشیم....

    • ع،ر

      همان‌بهتر‌که‌تمام‌شویم‌ولی‌اجازه‌بهره‌برداری
      سیاسی‌باازدیاد‌جمعیت‌را‌به‌‌قدرت‌طلبان‌ندهیم

    • بدون نام

      تنها علت كاهش جمعيت نبود اميد به آينده و مشكلات فراوان اقتصادي است ولي كسي دوست ندارد اين مشكلات را ببيند فقط حرف مي زنند و جلسه و سمينار تشكيل مي دهند و گزارش تهيه مي كنند

    • بدون نام

      بزورشکم خودمونوپرمی کنیم بچه براچی زندگی روخیلی سخت کردن برامون

    • بدون نام

      ایشالا
      بلکه خشک شیم و بیوفتیم!

    • بدون نام

      یک بسته پوشک شده دویست وپنجاه هزار،یک قوطی شیرخشک شده چهل هزار تومن،یک فرزند در خوش بینانه ترین حال درماه یک ونیم میلیون تومان هزینه داره،با این گرانی بچه را بزرگ کنی بعد از هیجده سال دو سال به عنوان سرباز دولت ازش بیگاری بکشه وپس از پایان سربازی یک جوان بیکار بدون درآمد سربار خانواده،یعنی حکومت هیچ حمایتی از خانواده های دارای فرزند نمیکنه الان هم اگه نگران کاهش موالیددهستند فقط به خاطر اینه که سالهای آینده سرباز کم خواهند آورد وگرنه هیچ چیز دیگه ای براشون مهم نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهترین کار حذف سربازی اجباری است

    • محمد

      بهتر. وقتي فقط مصرف و مصرف و مصرف

    • بدون نام

      به درک که تمام می شویم .شما هم ناراحت نباش از کشورهای نورچشمی که ایران متعلق به اونا هست , جمعیت وارد می کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو قرارداد چین ،واردات کنیبن دیگه ،نسل ایران رو چین مثل افغانستان عوض میکنه

    • .

      مشکلات و هزینه های سرسام آور درمان ناباروری را هم اضافه کنید که هیچ بیمه ای هزینه درمان را تقبل نمیکند. داروهای ایرانی همه بالای 300 تومن
      زوجی هم تصمیم به فرزند داشتن داشته باشد منصرف میشود

    • عشق

      آقا من هفته پیش بچم تویه بیمارستان سطح پایین بدنیا اومد۱۰میلیون هزینم شد مسئولین رده بالای ما حرف مفت زیاد میزنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خود ما انتخاب کردیم

    • بدون نام

      همه چیزمان به همه چیزمان می آید

    • بدون نام

      متاسفانه در ایران اختلاص مسئولین باعث نا امیدی در جامعه شده چند صد نفر حق ۸۵ میلیون انسان رو میخورن و حق زندگی و ازدواج و فرزند آوری رو از بقیه میگیرن

      پاسخ ها

      • .

        همون چند صد نفر هم قابلیت این و دارن بجای 85 میلیون نفر تولید مثل کنیم. سپردیم به خودشون

    • نرگس

      بهتر

    • محیا

      حالا برا ما چیکار کردند که بخایم دوتا موجود بی گناه دیگم به این دنیا اضافه کنیم

    • میثم

      حلا یه جوری میگن نرخ رشد جمعیت انگار چه تحفه ای هست این کشور بهتر که داریم منقرض میشیم,بچه بیچاره چه گناهی کرده که باید وسط این جهنم به دنیا بیاد.

    • بدون نام

      مناسب ترین راه حل، حذف سربازی اجباری است

    • بدون نام

      همون بهتر که تموم بشیم یه مشت بدبخت بهاین ایران اضافه کنیم که چی بشه؟ نیروی کار بیاریم واسه آقازاده های شما؟ ما که حسرت همه چی به دلمون موند امیدوارم یه روزی توی زندگیتون جواب این همه ظلم رو بدید اگه خدایی وجود داره اگه کارمایی هست جوابتونو بده که شادی و جوونی رو از ما گرفتین

    • بدون نام

      زندگی با ما بازی می کند عشق در جریان نیست که نیست یک هوس بازی یک کودک رها می شود در فقر نداری قد می کشد حاصل عمر اش حسرت می شود در تمام عمر خود به در دیوار می زند در جریان زندگی دیپورت می شود گاهی کاهش درد مرهم است بر زخم دل جوانان نسل سوخت تکرار کردن ندارد فقر را به ارث گذشتن هنر نیست

    • بدون نام

      فدای سرررررررم

    • بدون نام

      اتفاقا دلت هم این و میخواد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر الان جمعیت رو به پیری هست به خاطر اینه که مادر بزرگ من یازده تا بچه آورده. مادر شوهرم ده تا بچه آورده الان کی می‌تونه بیشتر از دوتا بیاره. حرف زور میزنی

      • بدون نام

        چند روز پیش یک نوزاد توی تبریز رها شده یعنی این که مردم نمی‌توانند بچه نگه دارند. حالا خودتو بکش تا وقتی وضع اقتصادی مردم خوب نشه فکرشون راحت نشه از بچه خبری نیست

      • بدون نام

        شما اسباب بازی بچه های ۵۰ سال پیش رو با الان مقایسه کن برای بچه ی اول لباس می‌خریدن کوچک میشد بچه ی دوم میپوشید آیا الان این طوره؟. خیر. قرار نیست باشه آدمها زحمت میکشند که به جلو برن نه این که در جا بزنند. هزینه های الان اجازه ی. بیش از دو بچه رو نمیده

    • بدون نام

      از چین وارد میکنیم

    • بدون نام

      تو کشوری که ۹۰ سالش هشتا شغل داره و جوان تحصیل کردش بیکار چه انتظاری از مردم دارید

    • بدون نام

      اقتصاد درست نباشه زوری که نمیشه جمعیت بالا برد با این وضع اقتصاد مرده کسی جرات بچه دار شدن نداره.

    • بدون نام

      بالاخره تونستن نسل ایرانی رو منقرض کنن ، تبریک به همه مسوولان، ، زنده باشه چین، روسیه، سوریه، عراق و عرب ها

    • بی نام

      انشالله هر چه زودتر نسل ایرانیها ریشه کن میشه

    • بدون نام

      من عاشق نوه هستم وی به بچه هام. گفتم در این مملکت بچه دار شدن یعنی جنایت بیاد که چی بشه حسرت همه چی بدلش بمونه

    • فرزند اوری

      هستن زیاد هم هستن غصه نخورید برادران چینی لبنانی فلسطینی افغانستانی عراقی پاکستانی فیلیپینی آفریقایی کم نمیاد دارن که صداشون در نمیاد هیچ احتیاجی هم به بجه های منو شما ندارن از خداشون است نسل ایرانی از بین بره

    • بدون نام

      مملکت گل وبلبل همینه دیگه

    • ایرانی

      افغانی‌ها جایگزین خواهند شد...

    • طاهری

      نرخ جمعیت صفر شد چون ازدواجی شکل نگرفت چون اینقدر اقتصاد ضعیف شد که ترجیح دادن ازدواج نکنن نه فرهنگ دوستای من بدبخت دهه ۶۰ پیر شدن وهنوز مجردن الان ۶۰ ۷۰ ۸۰ سن ازدواج هستن ولی

    • بدون نام

      دنبال کارگر و سرباز مفتید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایولا داری

      • بدون نام

        واقعا بچه ها دست گل بزرگ کن بدون هیچ پشتوانه یی از طرف دولت بعد بفرست چندسال زندگی بچه ها و آینده ی بچه تو بهترین سن پودر میکنن هوا.

    • بدون نام

      این بحث ها دیگه مسخره شده مردم خیلی هاشون عاقل شدن دیگه بچه نمیارن

    • بدون نام

      ای کاش ما ایرانی هم روی دنیا نیامده بودیم فقط داریم زجر میگیریم

    • بدون نام

      بهتر

    • بدون نام

      فلسطین سوریه لبنان عراق شاخ آفریقا بلاخره اونجا هزینه کردن میتونن از اونا درخواست جمعیت کنن البته با اجازه چین و روسیه

    • عیاری

      تو مملکتی که تمام دغدغه آدما آینده بچه هاشونه ، چرا یکسری انسان را بدبخت کنیم ، اگر اوضاع خوب بود این خائنین بچه هاشون تو اروپا و آمریکا که دو دشمن دیرینه مان هستند ، نبودند.

    • ب. نارویی

      مثلن اگه ما فلک زده ها تموم یشیم چی میشه !!!صلح باشه گرونی ، جنگ بشه گرونی ...خوش بحال اونا که بچه هاشون تو آمریکا و کانادا دنیا میارن .

    • کریمی

      به نظرمن بیشترافرادی که تمایل به فرزندآوری نمیکنندآدمهای پول داروقشرمرفه ودرکل مسولین وافرادبی نیازهستن بهترین راهکاراینه که حقوق ودرآمداین افرادبه یک سوم برسه چون که درکل کل پول مملکت درتسخیرهمین افرادخلاصه میشه یعنی ازحقوق این افرادکم بشه به قشرضعیف اضافه بشه هم میتونیم کلی جوان بااین پول استخدام کنیم وهم امیداین قشربیکاربه زندگی وازدواج وفرزندآوری بیشترمیشه وهم عدالت رعایت میشه هم حساب کارمیاددست افرادپول داراینجوری به سمت عدالت پیش میرویم

    • محمد

      پدربزرگم مرد فقیری بود،پدرم هم خیلی فقیر،منم که تا حالا از زندگی غیر تلخی و حسرت چیزی ندیدم،تصمیم گرفتم این سلسه فقر و بدبختی را همین جا متوقف کنم.خدایا شاهد باش که بخاطر بی پولی حتی نتونستم عاشق بشم و این حس زیبا که به روحمون دمیده بودی را تجربه کنم .منو ببخش ،تقدیرم این بود که در محل برگزاری تمام امتحاناتت متولد بشم

    • بدون نام

      خدایا شکرت !

    • علیرضا حجار

      من که جز فقر وبدبختی چیز دیگری ارث ندارم اگر فرزندانم ازدواج کنند چی را به ارث بگذارند برای نسل بدی

    • بدون نام

      کاش عقل الان رو داشتم و هیچ وقت بچه دار نمی‌شدم که حالا شرمنده باشم و نتونم نیازاشو برطرف کنم
      ....

    • حسین

      بلاخره یه خبر خوب
      خوشحالم که این همه بدبختی و زجر به زودی به پایان میرسه

    • بدون نام

      فقط میتونم‌ بگم:
      رای‌ بی‌ رای‌

    • بدون نام

      با این وضع افتضاحی که داریم جمعیت حتی به 10 میلیون هم کاهش پیدا کنه باز گرفتار خواهیم بود همین امسال اعلام کردن خشکسالیه و احتمالا قطع آب و برق و..خواهیم داشت ما جمعیتمان را خیلی خیلی افزایش دادیم و این فاجعه است اونم در یک اقتصاد با تورم خیلی خیلی بالا بدون رشد اقتصادی با تحریم بدون اینده و...

    • بدون نام

      جمعیت ایران بیش از حد رشد کرده

    • بدون نام

      فرزند کمتر زندگی بهتر

    • بدون نام

      بچه کمتر زندگی بهتر

    • بدون نام

      فرزند کمتر رفاه بیشتر

    • بدون نام

      جمعیت کمتر ایران آباد تر

    • بدون نام

      پایانی برای شروع دوباره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج