جاباما
۱۱۷۵۴۳۳
۱۱ نظر
۵۰۰۷
۱۱ نظر
۵۰۰۷
پ

تکذیب این خبر، انصافا خیلی خوشحالمان کرد

روز گذشته پلیس اماکن تهران از ابلاغ بخشنامه‌ای عجیب از سوی وزارت ارشاد درباره نام‌گذاری اماکن صنفی در تهران خبر داد و اعلام کرد که استفاده از نام‌های ترکی، شمالی، کردی و لری برای واحد‌های صنفی تهران ممنوع است

برترین‌ها: روز گذشته پلیس اماکن تهران از ابلاغ بخشنامه‌ای عجیب از سوی وزارت ارشاد درباره نام‌گذاری اماکن صنفی در تهران خبر داد و اعلام کرد که استفاده از نام‌های ترکی، شمالی، کردی و لری برای واحد‌های صنفی تهران ممنوع است. ساعاتي بعد از انتشار خبري به نقل از رييس پليس اماكن تهران بزرگ درباره ممنوعيت نامگذاري واحدهاي صنفي پايتخت با اسامي رايج در گويش‌هاي اقوام ايراني ساكن در ساير استان‌ها، كل خبر از قول همين مقام انتظامي تكذيب و اعلام شد كه كل خبر، كذب و غيرواقعي است و بنابراين، نامگذاري واحدهاي صنفي پايتخت با اسامي رايج در گويش‌هاي اقوام ايراني ساكن در ساير استان‌ها هيچ ممنوعيتي ندارد.

تکذیب این خبر، انصافا خیلی خوشحالمان کرد

روزنامه همدلی در این باره نوشت: این بخشنامه عجیب وزارت ارشاد با واکنش برخی فعالان دنیای مجازی روبه‌رو شد. برخی با انتقاد از آن اذعان کرده‌اند که تهران متعلق به همه مردم ایران است و حق دارند از زبان خود در کسب‌وکارهایشان استفاده کنند. برخی نیز پرسیده‌اند باوجوداین همه اسامی عربی که در تهران بر سر خیابان‌ها و بزرگراه‌ها هست ممنوعیت کلماتی از قومیت‌های ایرانی چه معنا دارد؟ البته ساعاتی بعد از انتشار این خبر که در خبرگزاری‌های رسمی منتشر شده بود، پلیس اماکن پایتخت اعلام کرد که این خبر نادرست است.

تکذیب این خبر، انصافا خیلی خوشحالمان کرد

روزنامه اعتماد نوشت: آنچه که دیروز صبح، اعلام و عصر، تکذیب شد البته، نه اتفاق جدیدی بود و نه ظرف روز‌ها و هفته‌های گذشته، قانون و مقررات جدیدی درباره نحوه نامگذاری تابلوی اصناف در پایتخت وضع و مصوب شده است. دستور کار پلیس اماکن به عنوان مجری بخشنامه‌های ابلاغی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره صورت فعالیت مرئی واحد‌های صنفی در سراسر کشور، تابع یک قانون قدیمی است؛ قانون مصوب آذر ۱۳۷۵ در مجلس چهارم و در زمان فعالیت دولت ششم. آنچه که از سال ۱۳۷۸ تا امروز و در زمینه نامگذاری واحد‌های صنفی در سراسر کشور، دستور کار پلیس اماکن محسوب می‌شده، همین آیین‌نامه اجرایی و همین قانون است؛ مصوباتی در نیمه دهه ۱۳۷۰.

طبق اطلاعاتی که به ما رسیده، طی دو دهه گذشته تاکنون، تاکیدات این آیین‌نامه اجرایی درخصوص ممنوعیت نامگذاری واحد‌های صنفی با اسامی غیربومی در تمام شهر‌های کشور، گاه با اغماض و گاه با تحمیل سلیقه شخصی مدیران استانی اجرا شده از جمله که در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲، مسوولان استان آذربایجان غربی، از نامگذاری واحد‌های صنفی با اسامی کُردی جلوگیری کردند و در نیمه سال ۱۳۹۲ هم، اتحادیه اصناف استان بوشهر، از صاحبان تمام واحد‌های صنفی خواست که به تأسی از تاکید قانون «ممنوعیت به‌کار‌گیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» نام مغازه و محل کسب خود را در صورت مغایرت با اسامی بومی و محلی، تغییر داده و اصلاح کنند.

نوبت رسید به ممنوعیت به‌کار بردن نام‌های غیرفارسی برای واحد‌های صنفی مستقر در تهران! مردم نان پیدا نمی‌کنند بخورند آقایان به‌فکر نام‌های غیرفارسی هستند! این یعنی اوج بی‌مسوولیتی در برابر مردم!.. آخه همه مشکلات کشور تموم شده بود نمیتونستن مشکلی پیدا کنند تا حلش کنند به خاطر همین بعد از ماه‌ها گشتن این مشکلو پیدا کردند که خدا رو شکر الساعه هم حلش کردند.

باز برن ببینند چیزی برای حل کردن مونده یا نه. به نظر من که چیزی باقی نمونده. کُردی، لُری، شمالی، پارسی همه از یک مجموعه زبانی هستند. مظنه تفرقه انداختن ماهی چنده؟ اندازه خط فقر یعنی ۱۱ میلیون هست؟ همه این‌ها از گروه زبان‌های ایرانی هستند. لغات مشترک بسیار دارند.. اسامی عربی گذاشتن روی افرادرو هم ممنوع کنید. تهران الان تشکیل شده از تمامی اقوام. این حرکت یک توهین به تمامی اقوامه. اگر راست میگن زبان محلی هم در شهرستان آموزش داده بشه. این کار پاک‌سازی فرهنگی یا آپارتاید فرهنگی محسوب میشه.

از تهران شروع شده فردا به بقیه نقاط وطن میرسه. اسم‌های ایرانی با هر اقلیمی و قومی محترم هستن... چه عیبی دارن آخه؟!. واقعا هر روز شاهد اجرای یه قانون عجیب و غریب هستیم. از ممنوعیت اسامی خارجی رسیدن به ممنوعیت اسامی بومی... این نوعی نژادپرستی تحقیر دیگر فرهنگ‌ها محسوب میشه، مثلا صنفی که محصولات کردستان یا لرستان رو پخش میکنه چرا نباید اسم محلی داشته باشه؟ .. پس استفاده از نام‌های فارسی را در استان‌های ترک‌نشین ممنوع کنید .. شامل نام‌های عربی هم میشه؟

تکذیب این خبر، انصافا خیلی خوشحالمان کرد

صدرا محقق نوشت: شهر پر از اسامی خارجی عجیب غریبه، این وسط پلیس اماکن چنین ممنوعیتی درباره اسامی بومی ایرانی صادر می‌کنه. انصافا آدم هر روز بیشتر باورش می‌شه دست‌هایی در درون خود حاکمیت دارن تلاش می‌کنن این کشور رو نابود کنن (چند نمونه اطراف ما) بماند که قصابی و نونوایی هم رسما شدن بوچری و بیکری.

فرهاد قنبری نوشت: بزرگترین مرکز تجاری اصفهان «سیتی سنتر» نامگذاری می‌شود و «بالم لند» و «ایران مال» و «مگامال» و «مال»‌ها و «هایپراستار»‌های دیگر از پایتخت کشور سر برمی آورند. اگر دنبال حفظ هویت ایرانی و زبان فارسی هستید با این رویه مبارزه کنید وگرنه زبان و گویش اقوام ایرانی بخشی از تاریخ و فرهنگ این سرزمین هستند.

دیگری نوشت: این ممنوعیت اسامی کردی و ترکی و لری و شمالی که الان اماکن تهران گفته، متأسفانه برای یزد خیلی وقته اعمال شده. سال‌هاست اینجا نمی‌تونی اسم مغازه، آرایشگاه یا هرچیزی دیگه رو مثلاً بذاری کژال؛ چون کردیه.

کاربری در این باره نوشت: در عوض هر چی پلاس و لاکچری و.. پیدا شد، بچسبونید به اسم مغازه، اونا ممنوع نیست.

دیگری نوشت: فارسی مگر چیزی غیر از این‌هاست؟ پلیس طبق کدام قانون نام‌های ایرانی را ممنوع می‌کند آن‌هم در شرایطی که اسامی اماکن تهران پر از واژه‌های لاتین شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب حالا دلار ميشه ٥ تومن

      پاسخ ها

      • آزادی

        این فقط صهیونییزم فرهنگیه

      • بدون نام

        اصلا هم خوشحال نشدیم با این اداهایی که در طبقه متوسط تهرونی رایج شده بزودی از زبان فارسی و ملیت ایرانی هیچی نمی مونه از یه طرف افغانها پر شدند از طرفی ترک و عرب

      • بدون نام

        منظور اصلی زیانهای غیر ایرانی بوده بخاطر اینکه پانیستها شلوغ نکنند بقیه زبانها رو هم گفتند ولی با این لیبرال بازیها دارید تیشه به ریشه می زنید یادتون باشه

      • بدون نام

        در مملکت ایران با زبان رسمی فارسی شما نمی تونید در مناطق ترک زبان زندگی کنید بعد دارید تهرانو هم می دید دست اینا .شرم کنید

      • بدون نام

        اتفاقا ما بسیار ناراحت شدیم که تکذیب شد

    • بدون نام

      آخه درد مملکت اسم؟

    • رضا

      الان همه چیمون درسته فقط تغییر اسم محله ها مونده

    • ع،ر

      اینقدری‌که‌نامهای‌عربی‌درهمه‌زوایای‌زندگی
      مردم‌رسوخ‌کرده‌که‌درواقع‌نمی‌تونن‌‌بگن‌هویت
      ایرانی‌دارند‌وبه‌معنی‌واقعی‌تبدیل‌به‌کشور‌عربی
      شده‌ایم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زبان ترکی هویت ایرانیه؟

    • بدون نام

      خدایی بعضی ها بی انصافی میکنن انگار همه چیز دست فارس ها یا تهرانی هست
      والا مگه ما اینهمه مسئول از خوزستان از اصفهان یا از آذربایجان نداریم ؟؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج