۱۱۹۱۰۶۰
۳۱ نظر
۵۰۰۸
۳۱ نظر
۵۰۰۸
پ

آزادی در حصار چین، آن هم شب پیروزی انقلاب

دوشنبه شب در آستانه شروع جشن چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در یک ویدئو مپینگ، پرچم کشورچین در کنار پرچم جمهوری اسلامی ایران بر روی برج آزادی به نمایش گذاشته شد. این نمایش کافی بود تا کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان دهند.

برترین‌ها: دوشنبه شب در آستانه شروع جشن چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در یک ویدئو مپینگ، پرچم کشورچین در کنار پرچم جمهوری اسلامی ایران بر روی برج آزادی به نمایش گذاشته شد. این نمایش کافی بود تا کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان دهند چرا که برج آزادی برای آن‌ها نماد روز‌های مبارزه مردم در زمان رژیم شاهنشاهی است.

آزادی در حصار چین، آن هم شب پیروزی انقلاب

البته گفته می‌شود این شب، مصادف با شب سال نو چینی نیز بوده است بر همین اساس شعار‌هایی همچون «عید بهار چین مبارک باد»، «آرزوی موفقیت برای بازی‌های المپیک زمستانی پکن نماد صلح و دوستی است» و «جاده ابریشم، نماد دوستی ملت ایران و چین»، «به ایران با تمدن کهن خوش‌آمدید» و... به زبان‌های چینی و فارسی بر روی برج آزادی به نمایش در آمدند. حتی امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان هم با انتشار پیامی فرارسیدن سال نو چینی را به مردم و دولت این کشور تبریک گفت. او در این پیام که به زبان چینی منتشر شده است، نوشت: «آرزوی موفقیت برای بازی‌های زمستانی و تبریک سال نو برای دوستان چینی دارم. امسال با آغاز پنجاه سال دوم روابط دیپلماتیک دو کشور، برنامه همکاری‌های جامع با تلاش مضاعف، بهتر و پرقدرت‌تر پیش می‌رود.»

این اتفاق با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

احسان بداغی نوشت: ساعت ٩ و نیم میدان آزادی بودم، با چشم خودم دیدم که شب ١٢ بهمن تصویر پرچم چین را کنار پرچم ایران روی برج آزادی انداخته‌اند. ظرف یک هفته چه استقلالی در مقابل چین و روسیه به نمایش گذاشتند.

آزادی در حصار چین، آن هم شب پیروزی انقلاب

محمد قوچانی در صفحه اینستاگرامش نوشته است: «انداختن سایه پرچم بیگانه (چه فرقی میکند: آمریکا یا چین) بر برج بلند " آزادی" ایران، بدتر از بدسلیقگی است. در ماه‌های اخیر عدم رعایت پروتکل‌های بین المللی در مسکو از سوی رییس جمهور روسیه به اندازه کافی غرور ملی ایرانیان در توهین به رییس دولت شان را جریحه دار کرده است و اقدام ناروای یکی از وزیران دولت در سفر به باکو بر آن زخم، نمک پاشیده است؛ چه هر دولتی در ایران بر سر کار باشد (اصلاح طلب یا اصولگرا) دولت این ملت است و ما هر اختلافی با آن داشته باشیم و به آن رای هم نداده باشیم توهین به ایران را روا نمی‌داریم؛ اما هر دم از این باغ بری می‌رسد و "از بیگانگان چه نالم که هر چه با ما کرد" این آشنا کرد.

از عهد باستان، ایران میان شرق دور و غرب ناشناخته، میان چین از یک سو و یونان و بعد روم باستان در دیگر سو "جهان میانه " بوده است. امیر کبیر و دکتر مصدق و مرحوم مدرس از این موقعیت جغرافیایی و تاریخی و تمدنی (ژئوپلتیک) راهبرد "موازنه عدمی" یا "موازنه منفی" را ساختند و گروهی از سیاستمداران، چون سپه سالار و احمد قوام راهبرد موازنه مثبت را در پیش گرفتند. حتی پهلوی دوم هم با همه وابستگی آشکار به دولت امریکا با امتیاز دادن به شوروی و چین ادای استقلال را در می‌آورد.

اما ملت ما استقلال او از غرب (انگلیس و امریکا) را که در دو کودتای فرنگی "سوم اسفند" (برآمدن پهلوی) و بیست و هشتم مرداد (نجات پهلوی) نقض شده بود، باور نکرد. انقلاب اسلامی دو شعار محوری داشت: اول "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" که در سیاست داخلی از غلبه جمهوریت بر سلطنت و آزادی بر استبداد می‌گفت و دوم "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" که در سیاست خارجی احیای سیاست موازنه منفی بود.

راهبرد نه شرقی، نه غربی بر خلاف نظر آقای حسین شریعتمداری محدود به جنگ سرد نبود. این راهبرد از عمق تاریخ ایران بر می‌خیزد. از زمان کوروش و داریوش تا شاه اسماعیل و شاه عباس و در عهد جدید مدرس و مصدق و نیز امام خمینی بر همین روش بوده اند.

فراتر از این، امروز رابطه مستقل و عزت مندانه با دو کشور چین و روسیه که با تدبیر و تعقل و استقلال از غرب توسعه یافته اند هم مطلوب است به شرط آن که در توازن با اروپا و امریکا قرار بگیرد. اما هرگونه یک جانبه گرایی در روابط خارجی چه شرقی و چه غربی به ضرر استراتژی ملی ایران است. راهبردی که سه هزار سال عمر دارد و نه فقط چهل سال. تاریخ را به پای سیاست قربانی نکنیم. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند؛ این ایران است که (با همین راهبرد‌های تمدنی) می‌ماند.»

آزادی در حصار چین، آن هم شب پیروزی انقلاب

یکی از کاربران در این باره نوشته است: «دوستی یک طرفه خوب نیست چینی‌ها باید جبران کنند».

کاربر دیگری گفته است: «نمایش پرچم یک کشور دیگر در کنار پرچم پر افتخار ایران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آنهم روی برج آزادی به نظر غیر طبیعی و حتی شیطنت‌آمیز است».دیگری نوشت: «اینکار با مجوز یا بدون مجوز حرکتی بسیار غیر ملی است».

یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «درسته رابطمون با چین خوبه، ولی دلیل نمیشه تو مناسبت‌های ملی، پرچمش کنار پرچم ما باشه. باید با کسانی که این کار رو کردن به شدت برخورد بشه».

کاربران دیگر نوشته اند: «سال نو چین به مردم ایران چه ارتباطی داره که باید پرچمش از برج آزادی نمایش داده بشه؟»، «در روز جشن سده ماموران جاده روستای زین‌آبادیزد رو بسته بودن که کسی برای مراسم اونجا نره! جالب اینجاست فردای اون روز آقایان به مناسبت سال نو چینی تصویر پرچم چین رو بر روی برج آزادی انداختند!»، «کسی می‌داند نقش چین در جشن‌های دهه فجر تا کجاست که هم‌شان و هم اندازه پرچم جمهوری‌اسلامی ایران روی برج آزادی نمایش داده شد؟!»

«شب ۱۲بهمن به بهانه سال نو چینی‌ها، پرچم چین کنار پرچم ایران روی برج «آزادی». ربطی هم به سند همکاری ۲۵ساله و راه‌اندازی اینترنت به کمک چین نداره! آیا عید نوروز، پرچم ایران رو روی برج کانتون، گوانگژو می‌اندازند؟»، «شب ۱۲بهمن و شروع دهه فجر انقلاب اسلامی چرا باید پرچم چین در کنار پرچم ایران روی برج آزادی باشه؟».

با این وجود روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در واکنش به این نمایش، گفت: «بنیاد رودکی با تعامل سفارت چین و انجمن دوستی ایران و چین اکران پرچم چین روی برج آزادی را انجام داده و شهرداری تهران در جریان این اکران نبوده است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ملت ایران هنوز از خواب بیدار نشدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا وقتی عوامل و خاُئنین به ملت نظیر شریعتمداریها هستن همینه

      • بدون نام

        ملت ایران با تحریمهای آمریکایی از پا افتادند

      • بدون نام

        کشور برای چین و روسیه هست به اسم ایران

      • بدون نام

        پس نه شرقی نه غربی چی شد؟هه

      • بدون نام

        یادمه یه شعاری بود قدیما، نه شرقی نه غربی و ازاین چیزا
        پس چی شد؟

      • بدون نام

        حالا اگه پرچم آمریکا بود اشکال نداشت

    • بدون نام

      این دولت مهره کمونیسته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کمونیسم:))) شوروی خیلی وقته تموم شده بیدار شو غربگدا

    • بدون نام

      مرگ بر چین

    • بدون نام

      لعنت بر چین و دوستدارانش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لعنت بر آمریکای تحریمگر و سرسپردگانش

      • بدون نام

        لعنت به چین و روسیه

    • بدون نام

      باعث تاسفه

    • بدون نام

      واقعا مرزهای وقاحت و بی شرمی رد کردید دشمنی با آمریکا نتیجه این بود بخور تو سرتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرز وقاحتو نوکرهای امریکا رد کردند که با این همه زجری که مردم از تحریمهای اربابشون کشیدند باز طلبکارند

    • بدون نام

      والا اگه شاه پرچم آمریکا رو انداخته باشه رو برج. اگر کرده بود تا آخر دنیا بابت این کار فحشش میدادیم. ولی چین خیلی خوبه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انسان بی عقل به خاطر غرق دشمن خودش را غرق میکنه

      • بدون نام

        کوروش کجای ببینی کشورت دست کی افتاده

    • امیر

      مرگ بر چین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

    • بدون نام

      ابله روابط ما با چین در رتبه ۴۳ قرار داره و فقط ما پرچم چین رو روی برج ننداختیم امارات، ژاپن و... هم این کار رو روی برج شون انجام دادن لابد اونا هم به چین فروخته شدن؟
      در ضمن چند وقت پیش هم پرچم چندین کشور دیگه رو روی برج انداختن....
      بفهم

    • بدون نام

      خوکهای دوپای مزرعه حیوانات

      پاسخ ها

      • علی

        دقیقاً

    • بدون نام

      مرگ برچین و روسیه

    • بدون نام

      خوب حواستونو جمع کنید که چنین اتفاقی نیفته هی گردن همدیگه نندازید کی بود کی بود من نبودم

      پاسخ ها

      • الف

        لعنت به چین روسیه

    • ناشناس

      میگم اگه به جای پرچم چین، پرچم آمریکا بود، غربگداهای هوچیگر چه غشی می کردن؟ دیگه بحث نه شرقی، نه غربی و مستعمره شدن یادشان می رفت.

    • بدون نام

      بعد میگن انحصار چین نیستیم وگرنه چرا آخه روز پیروزی انقلاب به جای اینکه فقط پرچم ایران رو نمایش بدن
      پرچم چین هم نمایان میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فروختن وطن را به چین و روس

    • مهران مصلح

      سلام چین وشوروی هردو کمونیست هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج