جاباما
۱۲۱۱۹۱۷
۱۷ نظر
۹۹۲۰
۱۷ نظر
۹۹۲۰
پ

سخت‌ترین شهر برای زندگی زنان ایرانی، همین‌جاست

روز گذشته رئیس اتحادیه آرایشگران زنان مشهد خبر از راه‌اندازی گشت نظارتی کاشت ناخن و اپیلاسیون در شهر مشهد داد.

روزنامه همدلی: مشهد بدون تردید مهم‌ترین شهر برای مؤمنان و معتقدان شیعه ساکن در ایران است؛ شهری که به دلیل وجود بارگاه مقدس امام رضا(ع) از دیرباز به قبله آمال شیعیان و به‌ویژه فقرایی که تمکن وتوان عزیمت به حرمین شریفین مکه و مدینه و عتبات عالیه را نداشته‌اند و از همین منظر با عبارت «حج فقرا» نیز توصیف‌شده است. حضور این شهر در حوادث تاریخی نیز به آن جایگاه سیاسی و اجتماعی دیگری بخشیده است. وجود بارگاه امام رضا(ع)، حوزه‌های علمیه و برخی مراجع تقلید شیعه در این شهر آن را موردتوجه اکثر نظام‌های حکومتی چند سده اخیر ایران کرده بود. موضوعی که در جمهوری اسلامی نیز ادامه یافت.

سخت‌ترین شهر برای زندگی زنان ایرانی، همین‌جاست

بااین‌همه وجود حوزه‌های علمیه و برخی مراجع مشهور شیعه در شهر قم و به‌ویژه آغاز حرکت امام خمینی(ره) از قم و موقعیت آن در انقلاب اسلامی، این شهر را به رقیبی برای مشهد تبدیل کرده بود؛ رقیبی که البته پس از انقلاب توانست مرجعیت سیاسی و مذهبی نظام جمهوری اسلامی را از آن خود کند؛ اما چند سالی است که شهر مشهد نیز منشأ برخی از تحرکات سیاسی واجتماعی شده است. موضوعی که شاید مرهون حضور آیت‌الله سید احمد علم الهدی در جایگاه نمایندگی ولی‌فقیه در این شهر مهم بوده است. تا پیش از وی آیت‌الله سید عباس واعظ طبسی هم‌زمان تولیت آستان قدس رضوی، نمایندگی امام و رهبری، عضویت مجلس خبرگان و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود داشت که پس از درگذشت وی در اسفندماه 1394 برخی از این عناوین به آیت‌الله علم الهدی رسید.

اگرچه تولیت آستان قدس رضوی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان این عناوین نیست، اما حضور او در سمت نمایندگی ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی و امامت جمعه این شهر مهم، او را به چهره‌ای مهم در عرصه سیاست ایران تبدیل کرده است. به‌خصوص که دامادش سید ابراهیم رئیسی– که مدتی تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت- نیز توانست گوی سبقت را از میان بسیاری از چهره‌های مطرح اصولگرایی برباید و بسیاری از نهادها و سازمان‌های سیاسی و مذهبی را برای ریاست‌جمهوری خود قانع کند.آیت‌الله علم الهدی پس از اخذ نمایندگی ولی‌فقیه تلاش خود را بر آن گذاشت تا این جایگاه را در سطحی متفاوت از هم‌ردیف‌های خود در استان‌های دیگر معرفی کند. موضوعی که در زمان حیات آیت‌الله واعظ طبسی در دستور کار وی قرار نداشت.

سخت‌ترین شهر برای زندگی زنان ایرانی، همین‌جاست

از این رهگذر وضعیت سیاسی و اجتماعی خراسان رضوی و به‌ویژه شهر مشهد با الزامات جدیدی همراه شد. الزاماتی که بیشتر بر پایه برخی ممنوعیت‌ها بنانهاده شده است. محدودیت‌هایی برای کنسرت‌های موسیقی، حضور برخی چهره‌های سیاسی و مسابقات ورزشی ازجمله این الزامات بوده است.شاید مهم‌ترین اتفاقی که این وضعیت را پررنگ کرد، حوادث رخ‌داده در حاشیه بازی فوتبال ایران و لبنان در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بود که در روز نهم فروردین در ورزشگاه امام رضا (ع) شهر مشهد بود که زنانی که بلیت تماشای بازی را خریده بودند نه‌تنها با ممنوعیت ورود به ورزشگاه مواجه شدند که با اسپری فلفل نیز پذیرایی شدند؛ اتفاقی که سبب تنش در فضای سیاسی و اجتماعی کشور شد و البته مشخص کرد که شهر مشهد الزامات خاص خود را دارد.

اعلام رسمی ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه در مشهد

الزاماتی که روز گذشته صورتی رسمی به خود گرفته و رسماً به فضای سیاسی و اجتماعی کشور نیز اعلام‌شده است. روز دوشنبه معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها، سه شهر از این امر مستثنا و حذف‌شده‌اند که مشهد از آن جمله است، زیرا شهر مذهبی قواعد خود را دارد.سینا کلهر در نشست هم‌اندیشی «نقاط استراتژیک حکمرانی برای اجرای پیوست فرهنگی» در مشهد، در توضیح این تصمیم گفت: «شهر مشهد هویت خاصی باید داشته باشد، برای تحقق تمدن اسلامی و الگوی اسلامی-ایرانی، پیشرفت جامعه باید با نظام ارزشی تناسب داشته باشد.»

سخت‌ترین شهر برای زندگی زنان ایرانی، همین‌جاست

گشت نظارتی کاشت ناخن و اپیلاسیون

این البته تنها خبر مرتبط با شهر مشهد دراین‌باره نیست. روز گذشته رئیس اتحادیه آرایشگران زنان مشهد خبر از راه‌اندازی گشت نظارتی کاشت ناخن و اپیلاسیون در شهر مشهد داد.سالارزاده، رئیس اتحادیه آرایشگران زنان مشهد ضمن تأیید ابلاغیه منتسب به این اتحادیه در رابطه با اعمال برخی ممنوعیت‌ها در سالن‌های زیبایی شهر مشهد به سایت دیده‌بان ایران گفت: «از سال گذشته طرح ممنوعیت برخی از کارهای زیبایی در آرایشگاه‌های مشهد مطرح شد.»رئیس اتحادیه آرایشگران زنان در رابطه با اعمال برخی ممنوعیت‌ها در سالن‌های زیبایی شهر مشهد گفت: «دلیل چنین اعمال چنین ممنوعیت‌هایی این است که برخی از کارهای زیبایی نظیر کاشت ناخن به لحاظ شرعی اشکال دارد و آقایان اذعان داشتند که چون اینجا شهر امام رضا(ع) است، نباید این کارها صورت گیرد!»

سخت‌ترین شهر برای زندگی زنان ایرانی، همین‌جاست

سالارزاده ادامه داد: «به همین دلیل آقایان برخی از ممنوعیت‌ها را با عنوان «ضوابط الزام‌آور بانوان آرایشگر مشهد» تنظیم و به ما ابلاغ کردند که برخی از این ممنوعیت‌ها عبارت‌اند است از کاشت ناخن، کاشت مژه، اپیلاسیون نقاط محرمه، تتو، پخش موسیقی غیرمجاز، پوشش نامتعارف، تزریق ژل و بوتاکس و ...»رئیس اتحادیه آرایشگران زنان مشهد درباره ممنوعیت اپیلاسیون نقاط محرمه خاطرنشان کرد: «مشخصاً بنده خودم هم متوجه نشدم که چرا اپیلاسیون نقاط محرمه برای بانوان ممنوع شود؟! البته ما چاره‌ای جز اجرای دستورالعمل‌ها نداریم و باید تحت هر شرایطی این ممنوعیت‌ها را اجرا کنیم!»

او اضافه کرد: «افرادی که این دستورالعمل را تنظیم کرده‌اند صراحتاً به این نکته اذعان داشتند که درست نیست در یک سالن زیبایی، یک زنی برخی از نقاط بدنش را اصلاح کند! ما حتی در دفاعیاتمان هم اظهار کردیم که وقتی یک خانمی به آرایشگاه می‌رود قطعاً برای انجام برخی کارهای زیبایی و بهداشتی است! اما متأسفانه بدون ارائه توضیح قابل قبولی همه دفاعیات ما را رد کردند!»سالارزاده اظهار کرد: «بنده خودم به‌عنوان رئیس اتحادیه بارها با این ممنوعیت‌ها مخالفت کردیم اما متأسفانه هیچ نتیجه‌ای نداشت و نکته حائز اهمیت این است که آقایان برای اعمال چنین ممنوعیت‌هایی هیچ دلیل منطقی‌ای نداشته و ندارند!»

سخت‌ترین شهر برای زندگی زنان ایرانی، همین‌جاست

رئیس اتحادیه آرایشگران مشهد در ادامه گفت: «بنده بارها سؤال کردم که چرا زنان در یک سالن آرایشی نباید از راحتی پوشش برخوردار باشند وقتی آن مکان یک مکان کاملاً زنانه است اما متأسفانه بازهم هیچ پاسخی به بنده داده نشد!»سالار زاده با اظهار این نکته که از زمان اجرای این ممنوعیت‌ها بسیاری از سالن‌های زیبایی تعطیل‌شده‌اند ادامه داد: «بازهم تأکید می‌کنم علت اعمال چنین ممنوعیتی درخواست برخی از مردم مشهد بوده است. متأسفانه به دلیل همین ممنوعیت‌ها بسیاری از خانم‌های شاغل، بیکار و سالن‌های زیبایی مشهد، تعطیل‌شده است.»او در ادامه خاطرنشان کرد: «بنده در جلساتی که تشکیل شد بارها در خصوص تبعات اعمال چنین ممنوعیت‌هایی صحبت کردم اما فایده‎ای نداشت. به‌عنوان‌مثال به دنبال ابلاغ چنین دستوراتی «آرایشگاه‌های زنانه زیرزمینی» افزایش‌یافته که هیچ‌گونه نظارتی از قبیل بهداشت و نظیر آن‌هم بر این‌گونه سالن‌ها اعمال نمی‌شود که طبعاً مشکلات بهداشتی خودش را دارد.»

کاربران نیز در این رابطه نوشتند:

سخت‌ترین شهر برای زندگی زنان ایرانی، همین‌جاست

سخت‌ترین شهر برای زندگی زنان ایرانی، همین‌جاست

سخت‌ترین شهر برای زندگی زنان ایرانی، همین‌جاست

سخت‌ترین شهر برای زندگی زنان ایرانی، همین‌جاست

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      باید مهاجرت کنند همه سخت گیری ها دوبل

    • ناشناس

      قانون من درآوردی زیاد میذارن پایه منطقی قانونی اساسی نداره

    • ناشناس

      طفلک جووناش دخترا

    • مشهدی ها باید هرچه زودتر به بال هواپیما بچسبن و از این شهر برن بیرون

    • ناشناس

      هر چیزی از ذهنشون میگذره به نفع خودشون هست رو اسمش گذاشتن قانون اجبار میکنند

    • ناشناس

      کلا دوست دارید همه چیز زیرزمینی انجام بشه، یعنی چی توی یک شهر ممنوع توی یک شهر آزاد مگه حلال و حرام شما در شهرها فرق میکنه

    • بی نام

      دنیا در چه فکریه اینا دارن چیکار میکنن

    • ناشناس

      چرا تمام اهتمام معطوف به امور زنان است؟ حجاب اپيلاسيون ورود استاديوم شغل فرزنداوري ازدواج شيردهي همه امور خصوصي مربوط به بانوان است

    • سمیه

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂فقط خندم گرفت برا این ممنوعیت ها😂😂😂😂😂😂😂😂

    • ناشناس

      بخند بخند

    • ناشناس

      مشهد مازندران خخخخخخخ

    • اهواز

      باید همه جا ممنوع بشه . مخصوصا کاشت ناخن . واقعا دمشون گررررررم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مگه ناخن میکاری تو هم

    • شهروند

      این ممنوعیت ها خیلی خوب و عالی هست و به نفع کل جامعه
      حیا جواهر قیمتی هست ، امید وارم زنان کشورم با حیاو مردانش با غیرت باشند ، هممممممیشه ،...

    • ناشناس

      عالیییی

    • ناشناس

      به کجا داریم میرسیم😂😂😂

    • ناشناس

      والا اگه تتو وکاشت ناخن بعصی خانمها مخالف داره دستهای خانمهایی که درپلاستیک زباله و آشغالها دنبال ضایعات میگردن دراغلب وقتهاباهمان دست نان میخورن یادرخیابان سینه رابرای شیر دادن به طفلشون اینهاراکورن نمیبینن؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج