جاباما
۱۲۱۶۲۰۰
۲۲ نظر
۱۷۷۰۶
۲۲ نظر
۱۷۷۰۶
پ

درباره تابوشکنی بزرگی که مردم را خوشحال کرد

طی روزهای اخیر پخش سکانسی از سریال جیران در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده و با واکنش مثبت و منفی کاربران همراه شده است.

برترین‌ها: طی روزهای اخیر پخش سکانسی از سریال جیران در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده و با واکنش مثبت و منفی کاربران همراه شده است. سکانسی که به نوعی تابوشکنی در حوزه زنان به حساب می‌آید. اینکه عادت ماهانه یک امر خدادادی در وجود هر زنی‌ست و این جایی برای هیچ‌گونه تمسخری باقی نمی‌گذارد و ما به خوبی می‌دانیم که وایرال شدن این ویدئو از برای همان تابو شکنی بوده و نه چیز دیگری.

درباره تابوشکنی بزرگی که مردم را خوشحال کرد

البته در این میان گاها شوخی‌های نابجا صدای عوامل مجموعه جیران را درآورده تا جایی که نویسنده اثر مجبور به واکنش شده.

درباره تابوشکنی بزرگی که مردم را خوشحال کرد

احسان جوانمرد، نویسنده سریال جیران با انتشار سکانس بحث‌برانگیز در صفحه اینستاگرامی خود می‌نویسد:

* صاحبان برخی پیج‌های سرگرم‌کننده چرا خیال می‌کنند از هر چیزی باید سوژه بسازند؟ مخاطب‌ها -و در این مورد خاص بانوان مخاطب- چرا همراهی می‌کنند؟ حیرت‌انگیز است که تو تلاش کنی قدمی در راه عادی‌سازی برخی کلماتِ بیهوده تابوشده برداری شاید زن‌های مملکتت در داروخانه و سوپرمارکت بتوانند راحت‌تر نفس بکشند و محصول مورد نیازشان را بدون این شرم تحمیلی و مسخره که معلوم نیست ریشه در کجای این فرهنگ خراب شده دارد بخرند، آن وقت بخشی از خود مردم علیه تلاش تو پست و کامنت و استوری بگذارند؟

* تا کی یک زن باید برای یک خرید ساده خجالت بکشد از بقال محله؟ تا کی باید طبیعت خودش را پنهان کند از چشم خویش و بیگانه؟ حالا که ممیزی رضایت داده چرا خود مردم متحیر و متعجب و منتقد شده‌اند؟ من فمینیست نیستم و هیچ ادعایی هم در مورد دفاع از حقوق زنان ندارم. دنبال هیچ کلاهی از هیچ نمدی هم نبوده و نیستم چرا که می‌دانم ما مردها اگر منصف باشیم و به ستم موجود دامن نزنیم شاهکار کرده‌ایم، مبارزه و فلان برای تبعیض‌ها و محدودیت‌های جنسیتی پیشکش!

درباره تابوشکنی بزرگی که مردم را خوشحال کرد

* اما وقتی تو نظراتی می‌خوانی و لایک‌هایی می‌بینی از آدم‌هایی که نباید، مغزت سوت می‌کشد خب. عملکرد طبیعی بدن یک انسان (در این بحث یک زن و در سریال ما جیران) چه چیز وهن‌آمیزی دارد و چه جایی برای تمسخر که زیرش می‌نویسید خوب شد با خانواده ندیدیم. خانواده‌ای که هنوز چنین مسئله‌ی ابتدایی و ساده‌ای در آن حل نشده نیاز به کامنت که هیچ، تمام اعضایش دسته‌جمعی نیاز به مشاوره دارند.

* آن‌وقت مدعی و معترض و شاکی هم هستید؟ چند قرن باید بگذرد تا متمدنانه با چنین چیزهای پیش پا افتاده‌ای روبرو شویم؟ نیمی از جمعیت دنیا ماهی یک بار باید از شما شرم کنند که چه بشود؟ و چه دردناک است وقتی می‌بینی یک دور که با بالا جنگیدی تازه باید بچرخی و یک دور هم با پایین بجنگی!

* این چه سمی بود که تو دیدی؟ تو خود خود سمی برادر من؛ تو مصداق خودتحقیری هستی خواهر من؛ هیچ کس نباید از طبیعتش خجالت بکشد. سم خالص در چشمان شماست نه در سکانسی که من نوشته‌ام.

در ایران، قاعدگی هنوز یک تابوست

28 می روز جهانی بهداشت قاعدگی نام‌گذاری شده. اساسا باید به اهمیت آگاهی جامعه نسبت به این دوره طبیعی اشاره کرد. باید به بهداشت قاعدگی توجه کرد؛ چرا باید پدران، همسران و یا دیگر اعضای یک خانواده درباره پریود آگاه باشند؛ فرهنگ نادرست و تابو ساختن از این سیکل طبیعی در خانواده‌ها چه اثرات نامطلوبی را به بار خواهد آورد.

درباره تابوشکنی بزرگی که مردم را خوشحال کرددرباره تابوشکنی بزرگی که مردم را خوشحال کرد

در ایران مثل بسیاری از نقاط جهان، پریود یک تابوی اجتماعی است. آیینی در جسم زن که در سکوت و خفا برگزار می‌شود. حرف زدن از آن بی‌شرمی و نامیدن آن بی‌ادبی است. در بسیاری از خانواده‌ها زنان خود برای خرید نوار بهداشتی به مغازه نمی‌روند. در بسیاری از مغازه‌ها نوار بهداشتی جایی پنهان است و در دسترس نیست و در نهایت خریدار باید نوار بهداشتی را چون کالایی ممنوعه در پلاستیک تیره به خانه ببرد.

همه اینها در کنار گران شدن همه اقلام بهداشتی، زنان فقیرتر را با چالش تهیه نوار بهداشتی هم روبه‌رو کرده تا جایی که زنان محرومتر تلاش می‌کنند به روش‌هایی که گاهی چندان بهداشتی نیست خون قاعدگی را کنترل کنند. برای بسیاری از این زنان نوار بهداشتی یک کالای لوکس است که تهیه آن اولویت خانواده به شمار نمی‌آید.

در شرایط اقتصادی موجود، انتظار تغییر سیاست‌های مالیاتی و رایگان کردن نواربهداشتی انتظاری دور از ذهن به نظر می‌آید اما بالا بردن اطلاعات عمومی درباره این رویداد و شکستن تابوهای اجتماعی درباره آن، کمترین کاری است که می‌توان برای کاشتن از چالش‌های آن انجام داد.

نظر کاربران چیست؟

* تو سریال جیران، جیران حالش بد میشه و بیهوش میشه و دکتر میاد میگه عادت ماهانه شده ! خیلی خوبه که اینو سانسور نکردن و نشون دادن که یه چیز طبیعیه و آدم چه حالی میشه.


* جیران امروز رو دیدید؟ یادم نمیاد تا حالا تو فیلم و سریال ایرانی صریحا از عادت ماهانه یه شخصیت اسم برده باشن، یه جور تابوشکنی بود.


* تو این قسمت جدید جیران از کلمه "عادت ماهانه" استفاده کردن و بسی قشنگ بود حال کردم

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مگه تا اون زمان چنین چیزی نبوده که زنها اینجوری هول کرده بودن

    • ناشناس

      همه ادما از عادت ماهانه است که الان تو این دنیا زندگی دارند

    • ایکس

      دقیقا واقعا مسخره بود

    • ناشناس

      چرا وقتی میخوان دختران و زنان و در دهه ۶۰ نشون بدن انقدر زشت نشونشون و میدن ولی دختران و زنان قاجار و که واقعا زشت بودن انقدر زیبا نشون میدن همین بازیگران هر وقت فیلم یا سریالی مربوط به دهه ۶۰‌ و اوائل انقلاب و بازی کنن به شدت زشت نشونشون میدن ولی وقتی میخوان قاجاری نشونشون بدن انقدر زیبا نشونشون میدن سبیل و باید واسه دختران و زنان قاجار بذارن نه دختران و زنان اوائل انقلاب و دهه ۶۰

    • مصطفی

      مثلا تا قبل از زمان ناصرالدین نبوده و زنها نمیدونستن شوهرها نمیدونستن که ایتقد تو این سکانس جدیده و خارجیه باید بیاد بگه که چیه.ما که قران و روایت دراین باره و احکامش کم نداریم.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        منظور اون سکانس اینه که نوع برخورد جامعه با این موضوع مثل ۲۰۰ سال پیشه

    • مصطفی

      بنظرم مردم رو خوشحال نکرد تو رو خوشحال کرد

    • ناشناس

      من یک زن دوره ۶۰ هستم یادمه وقتی اولین بار درمدرسه عادت شدم از ترس ووحشت داشتم میمردم از طرفی هم دل درد داشتم ولی جرات نمیکردم از خجالت از جام بلند بشم یا به کسی بگم اونقد برا ما زشت وشرم آور توصیف شده بود که ........... ونتیجه ان همه رنج این شد که بعد از ازدواجم دایم عفونت وکیست میگرفتم الانم که نوار بهداشتی گرونه ...

    • ناشناس

      بنظرم خیلی سکانس خوبی بود.همه آدما راجع به عادت ماهانه نصف جمعیت زمین خبر دارن اما کسی راجع بهش توی رسانه یا جمع خانواده حرف نمیزنه و بهش اشاره ای نمیشه.امیدوارم روز به روز شرایط برای زن های ایران بهتر بشه

    • ناشناس

      استاد جواد خیابانی!

    • بسیار عالی !
      دقیقا حرف دل همه زنهاست ! با کمال تاسف یه دختر بچه بخاطر اینکه این پریود شدن بی حیایی (؟!!!) قلمداد میشه باید دردش رو ، اضطراب و نگارانیش رو از پدر و برادر و گاه حتی از زنان خانواده پنهان کنه و مثل روزهای عادی به همه وظایفش بپردازه !!!
      افرین بر این نویسنده پر درک وفهم ! عالی بود !

    • ناشناس

      حالا یعنی اینها اینقدر عقب مانده اند که یک مرد خارجی بیاد بگه چی به چیه؟!!!!!!!

    • ناشناس

      کلا تو ایران همه چیز جرمه

    • ناشناس

      به نظرم آقای جوانمرد کارخوبی کردتاکی زنان باید عادت ماهانه ی خودرا پنهان کنند این چیزی است که خدا داده ولزومی به پنهان کاری نیست

    • ناشناس

      خاک بر سر فرهنگی که مردش با شنیدن اسم عادت ماهانه زن سرش رو از شرمندگی پایین بندازه

    • ناشناس

      واقعا مسخره هست.چرا باید عادت ماهیانه عادی جلوه داده بشه وروی بچه ها به محارمشون باز شه.این که عادیش کنی روشن فکری نیست آقای خودباخته

    • ناشناس

      این تابو باید بشکند یاشکسته شودتوسط خودخانومهادرودبه نویسنده

    • ناشناس

      من مقصر رو خود خانم ها میدونم نصه جامعه ما هستیم حداقل تو خونه هامون عادی کنیم تو جومعه عادی میشه

    • ناشناس

      درسته زنان نباید خجالت بکشند و این پروسه رو یه امر کاملا طبیعی باید بدونند و به فرزندانشون آموزش بدهند . ... اما دلیل نمیشه که چون یک امر طبیعیه و همه هم میدونند بخواد جلوی هر مرد نامحرم مطرح کنه . پذیرش و آگاهی جای خود ، حیا جای خود .

    • ناشناس

      همین نه

    • مرتضی ۶۰

      خیلی تابو ها و عادات و خرافات مسخره ما داریم که همشون چیزهای عادی و روال معمولی زندگی هستن.ولی جوری به مردم القا کردن که ملت دچار خودسانسوری شدن. درود بر تمام کسانی که با جهل ،خرافات و تعصبات بی جا مبارزه میکنن.

    • ناشناس

      از این قضیه طبیعی تر و عادی تر نداریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج