۱۲۲۹۶۱۱
۱۲ نظر
۷۸۴۷
۱۲ نظر
۷۸۴۷
پ

سیر تا پیاز «گشت بارداری» در بیمارستان‌های تهران!

پس از حاشیه‌هایی که حول و حوش عملکرد «گشت ارشاد» شکل گرفت، حالا نوبت به حاشیه تازه‌ای تحت عنوان «گشت بارداری» رسیده‌است!

برترین‌ها: پس از حاشیه‌هایی که حول و حوش عملکرد «گشت ارشاد» شکل گرفت، حالا نوبت به حاشیه تازه‌ای تحت عنوان «گشت بارداری» رسیده‌است!

سیر تا پیاز «گشت بارداری» در بیمارستان‌های تهران!

«گشت بارداری» حاشیه‌سازی تازه‌ای است که طی روز‌های گذشته خبرساز شد. بر این اساس گفته می‌شود مأمورانی از سوی وزارت بهداشت در بعضی بیمارستان‌ها مستقر شده‌اند که با در اختیار داشتن مجوز قانونی، زنانی را که در سن باروری هستند، به فرزندآوری تشویق می‌کنند و آن دسته از زنان را که در پی عمل جراحی زنانه باشند، از این اقدام منع می‌کنند.

گشت بارداری!؟

روزنامه هم‌میهن در گزارشی نوشت:

«سقط جنین فقط با اجازه قاضی»، «گشت بارداری در بیمارستان‌ها»، «تشویق به ازدواج و فرزندآوری در بیمارستان‌ها» و «کاهش مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک»؛ اینها خبرهایی جدید از اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت است.

مامورانی از سوی وزارت بهداشت در بعضی بیمارستان‌ها مستقر شده‌اند که به‌گفته مسئولان بیمارستان مجوز قانونی دارند. مامورانی برای بررسی بیمارانی که به لحاظ سنی هنوز بارور هستند تا به آنها هشدار دهند «بچه‌دار شو، زن بدون رحم ناقصه!»

سپیده، ۳۴ ساله است و بعد از یک سال درگیری با بیماری آندومتریوز به بیمارستان می‌رود تا جراحی کند. اما قبل از عمل به او و همسرش زنهار داده می‌شود و سارا روایت دیگری دارد: «مادر ۵۵ ساله‌ام به دلیل فیبروم درآوردن به درد شدید افتاده بود، با هزار نوع رضایت گرفتن و از خودش و پدرم، جراحی شد. به او چندین بار گفتند دیگر بچه نمی‌خواهی؟»

لاری‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی  گفته، برای یک زن ۶۹ ساله معمولا این حرف‌ها زده نمی‌شود: «معمولا به زنی که یائسه شده نمی‌گویند که چرا می‌خواهی رحمت را برداری. اتفاقا شاید عمل جراحی برایش خوب باشد.اما برای زنانی که زایا هستند این پرسش‌ و پاسخ‌ها صورت می‌گیرد.»

سیر تا پیاز «گشت بارداری» در بیمارستان‌های تهران!

روند غربالگری جنین سخت‌تر شده و از این به‌بعد قاضی حاضر در یک کمیسیون باید حکم سقط‌درمانی را صادر کند. گرچه افروز صفاری‌فرد، معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی به هم‌میهن می‌گوید آمار مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک سازمان بهزیستی برای غربالگری تفاوتی نکرده است.

او می‌گوید در سال گذشته ۱۲۰هزار مورد مشاوره ژنتیک صورت گرفته است. این تعداد در سه ماه نخست امسال ۱۹ هزار و ۸۰۰ مورد بوده است.اما بررسی‌های هم‌میهن نشان می‌دهد اگر این تعداد را به صورت میانگین حساب کنیم، تا آخر امسال حدود ۸۰هزار مشاوره ژنتیک انجام می‌شود که در مقایسه با آمار پارسال، حدود ۴۰ هزار مشاوره ژنتیک کاهش‌خواهد داشت.آماری که‌نتیجه قدغن کردن ارجاع زنان‌باردار به مراکز ژنتیک پزشکی‌از سوی مراکز بهداشت‌است‌ و‌این کار باید فقط از سوی متخصصان زنان‌صورت بگیرد.

درحالیکه پیش از این طبق‌گفته صفاری‌فرد،ماماها می‌توانستند این کار را انجام دهند.یک مامای شاغل در دشستان بوشهر می‌گوید حضور ماماها در ادارات و نصب پوسترهای فرزندآوری در ورودی ادارات الزامی شده است: از ما خواسته شده تا برای سایر جمعیت منطقه هم به صورت تلفنی مشاوره بارداری دهیم و اگر زنان قصد باردارشدن نداشته باشند باید مستندات آن راارسال‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: در مدارس هم برای مقاطع دوم متوسطه به بالا مشاوره ازدواج به موقع و پایدار داده می‌شودو آموزش و پرورش هم مخالفتی با آن ندارد.》او می‌گوید مراجعه برای سقط جنین به صفر رسیده چون ترجیح می‌دهند به ماماهای خصوصی رجوع کنند. یعنی همان سقط جنین زیرزمینی.

پنجاه تشکل علمی پزشکی در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت ایران دستورالعمل «حفظ و مراقبت از جنین سالم» را «مغایر اصول اخلاقی و قانونی» اعلام کردند و خواستار لغو آن شده بودند.

در این نامه که متن آن در برخی رسانه‌ها منتشر شده با اشاره به «تضییع حقوق و سلامت خانم‌های باردار» بر اساس این دستورالعمل از وزیر بهداشت خواسته شده است که با تشکیل یک «شورای موثق علمی با حضور نمایندگان جامعه پزشکی و حقوقی» زمینه «رفع فوری آسیب‌های پزشکی فنی، اخلاقی و حقوقی این دستورالعمل» فراهم و از «بدعت‌گذاری در نظام پزشکی و سلامت کشور» جلوگیری شود.

سیر تا پیاز «گشت بارداری» در بیمارستان‌های تهران!

ماجرای راه‌اندازی «گشت بارداری» چیست؟

برابر این اظهارات، پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت با رد چنین موضوعی تأکید می‌کند: «چیزی تحت عنوان «گشت بارداری» در مراکز بهداشتی و‌درمانی وجود ندارد و همه خدمات بهداشتی، درمانی و مشاوره‌ای درباره بارداری و درمان ناباروری در سطوح مختلف توسط پزشکان، ماما‌ها و بهورزان به طور حضوری یا از طریق سامانه یکپارچه باروری سالم ارائه می‌شود.»

سامانه باروری سالم چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود به امکانات سامانه باروری سالم اشاره کرد و گفت: کاربران اعم از مادران باردار و افراد نابارور، از طریق این سامانه می‌توانند خدمات مشاوره‌ای تلفنی رایگان و پیامک‌های مراقبتی دریافت کنند.

پدرام پاک‌آیین افزود: ارتباط بین این سامانه و تغییر در مرجع صدور مجوز سقط جنین را تکذیب می‌کنم. پیش از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، انجام سقط جنین جز در مواردی که به موجب قانون استثنا بود، ممنوع بود و تصمیم به این اقدام در اختیار والدین یا پزشکان نبود.

این موضوع همواره در صلاحیت مراجع قضایی قرار داشته و از طریق پزشکی قانونی صورت می‌گرفته است. نظام سلامت در این مورد ذیصلاح شناخته نمی‌شده است.

سیر تا پیاز «گشت بارداری» در بیمارستان‌های تهران!

پاک‌آیین با ارائه توضیحاتی بیشتر درباره سامانه ملی باروری سالم ادامه داد: از زمانی که مادر باردار به پزشک مراجعه می‌کند و درخواست آزمایش یا سونوگرافی صورت می‌گیرد، نتایج در این سامانه ثبت و مجموعه اقدامات در آن بارگذاری می‌شود.

وی با بیان این که یکی از امکانات این سامانه، پنل یکپارچه نسخه‌نویسی الکترونیک است، گفت: پزشکان صرف‌نظر از این که بیمار آنها تحت پوشش کدام یک از بیمه‌ها باشد، می‌توانند با امضای دیجیتال از خدمات یکپارچه این سامانه استفاده کنند.

هدف وزارت بهداشت تسهیل خدمات به مادران است؟

سخنگوی وزارت بهداشت، سیاست وزارت بهداشت در حوزه جمعیت را آسان‌سازی و ارزان‌سازی دسترسی مادران به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی به تسهیلات و خدمات مشاوره‌ای پزشکی و گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌ زایمان آنها دانست و گفت: درمان ناباروری و تقویت نهادها و مؤسسات تخصصی این حوزه از اولویت‌های وزارت بهداشت است.

پدرام پاک‌آیین همچنین از برنامه این وزارتخانه برای توسعه مراکز درمان ناباروری خبر داد و افزود: در هر نقطه‌ای که دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد، دست کم یک مرکز سطح دو درمان ناباروری ایجاد می‌شود تا دسترسی مردم به این خدمات آسان و ارزان شود.

پاک‌آیین گفت: خوشبختانه کمتر از ۲۵‌درصد زوجین نابارور نیازمند درمان تخصصی مانند آی‌وی‌اف هستند و بخش بیشتری از آنها با درمان ساده‌تر، فرزندآوری خواهند داشت.

وی عقیم‌سازی دائم زنان و مردان و یا مواردی را که احتمال برگشت‌پذیری در آنها ضعیف یا بسیار دشوار باشد، به‌دلیل عوارض پزشکی مطابق قانون ممنوع خواند و اضافه کرد: مواردی که بارداری برای مادر اولا خطر جانی یا عوارض جسمی جدی داشته باشد، ثانیا راه دیگری نداشته و ثالثا دفع ضرر با پیشگیری‌های موقت ممکن نباشد، از این قاعده مستثناست.

شوخی کاربران در این رابطه را بخوانید:

کاربری به نام «ساغر» نوشت: گشت بارداری؟! باز خوبه تکذیب شد،  وگرنه باید  منتظر گشت لقاح بودیم!

«محسن» کاربر دیگری هم با کنایه در این رابطه نوشت:  حیف دستاورد جدیدی از دولت رئیسی در حال رقم خوردن بود که به نتیجه نرسید!

حساب کاربری «سی سی خانم» هم نوشت: اگر این طرح اجرایی میشد یعنی می‌اومدن ببینن بارداریم یا نه؟!

«مجید» هم نوشت: گشت بارداری در بیمارستان‌ها خدا رو شکر به یه شوخی مذبوحانه ختم شد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      هزینه خورد و خورا‌ک تحصیل و ازدواج بچه رو بدید ....ب جا ی بچه ۱۰ تا بچه میآریم

    • ناشناس

      درسته شرایط اقتصادی خرابه ولی پایین امدن رشد جمعیت در اینده مشکلات زیادی به وجود خواهد اورد دیگه چیزی نیست که از خارج واردش کنیم

      پاسخ ها

      • اسکندر

        سلام، پس خودت اولین نفر دست بکار شو بچه زیاد بیار

    • حسین

      بخدا من آرزوی نوه دارم،پسرم ازدواج کرد،۱۰ ساله،ولی به خاطر حقوق کم که داره تواین اقتصاد بد مملکت میگن بچه نمیخوایم،بچه خرج داره،ما تو خرج خودمون موندیم

    • ناشناس

      خجالت بکشید، مملکت رو نابود کردین.
      خدا لعنتتون کنه با این مدیریت افتضاح و مسخره.

    • ناشناس

      با این وضعیت بچه آوردن جنایت هست

    • ناشناس

      چرا لقمه رو دوووور سرتون میچرخونین اگه وضعیت اقتصادی درست بشه جوونا ازدواج میکنن و بچه دار هم میشن دیگه احتیاج به این کارا نیست

    • بایرام.

      کلن زندگی مسخره بازیه 😏

    • ناشناس

      مردم هم باید یه گشت تشکیل بدن برن خونه های مسئولین ....

    • ناشناس

      اون موقع هم سر ما کلاه گذاشتند وهر خانواده حداقل پنج فرزند آوردند وامروز هم خودشان هم فرزندانشان بدبخت بیچاره جامعه هستند کی می‌فهمد چگونه روزگار می‌گذرانند کارشون ازدواجشون آن زمان زنان پنجاه به بالا هم میزایدند حالا شده عین آنزمان اما گوش نکنید فریب نخورید یک یا دوبله از سرتان می‌رود واز پاتون در می آیداینهایی که امروز با هزار کلک ونیرنگ مردم را وادار به بچه دار شدند می‌کنند دهسال دیگه وبیشتر باید تو سر خودتون بزنید حالا گوش ندید از تجربه ماها درس عبرت بگیرید

    • مجید پ

      خب اینکه آیا با این وضعیت درسته بچه زیاد بیاریم ی بحث جداس ولی این نوع فعالیت در راستای هدف کشور واسه فرزند آوری کجاش مشکل داره؟! کسیو مجبور به کاری نکردن که توصیه میکنن بهشون همین عجبا

    • رابین هود

      فقط باید از این خراب شده باید فرار کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج