جاباما
۱۲۳۰۴۵۰
۱۷ نظر
۱۲۰۰۸
۱۷ نظر
۱۲۰۰۸
پ

سوگ ایران در شوک کشتار بزرگ سگ‌های گندک

فعالان حقوق حیوانات می‌گویند که با هجوم به یک مرکز نگهداری از سگ‌های عقیم شده و دارای پلاک، بیش از ۱۶۰۰ سگ را قتل‌عام کرده اند.

برترین‌ها: روز گذشته، خبری تلخ از دماوند مخابره شد. کشتار سگ‌های منطقه گندک، شوک جدیدی بود که به جامعه ایرانی وارد شد. شوکی که البته تازگی ندارد ولی خب اثربخشی‌اش همان همیشگی یا شاید بیشتر هم باشد. فعالان حقوق حیوانات می‌گویند که با هجوم به یک مرکز نگهداری از سگ‌های عقیم شده و دارای پلاک، بیش از ۱۶۰۰ سگ را قتل‌عام کرده‌اند. صفحه اینستاگرام مرکز نقاهتگاه و عقیم‌سازی گندک در نزدیکی دماوند نیز، اعلام کرده که نگهبان این مرکز را در اتاقکی حبس کرده‌اند و با گلوله، سگ‌های بی‌پناهی را که در این مرکز نگهداری می‌شدند، کشته‌اند.

سوگ ایران در شوک کشتار بزرگ سگ‌های گندک

مدیر پناهگاه گفت:‌ عده‌ای با محبوس کردن مسئول وقت پناهگاه در اتاقی اقدام به کشتار و دفن تمامی سگ های پناهگاه کرده‌اند در حالیکه از هزار سگ تنها ۱۰-۲۰ سگ نجات پیدا کرده‌اند. این سایت که تمامی فعالیت‌هایش در منطقه گندک براساس بخشنامه و شیوه‌نامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام می‌شد، در تلاش بود تا با همکاری سازمانهای مردم نهاد و زیر نظر دوستداران حیوانات بتواند بستری برای اسکان و ارائه خدماتی مانند زنده‌گیری و انتقال به سایت جهت انگل‌زدایی، عقیم‌سازی و در پایان رهاسازی فراهم کند.

سوگ ایران در شوک کشتار بزرگ سگ‌های گندک

هم‌زمان، برخی فعالان حقوق حیوانات می‌گویند که از حدود یک هفته پیش، عده‌ای با بزرگ‌نمایی درباره خطرات سگ‌های بی‌صاحب، مقدمات این قتل‌عام را ایجاد کرده‌اند. آن‌ها از ادامه این روند و احتمال کشتار سگ‌های مراکز دیگر، ابراز نگرانی کرده‌اند.

ماجرای قتل‌عام سگ‌ها در «گندک» چیست؟

صبح روز دوشنبه، صفحه اینستاگرام «نقاهتگاه و مرکز عقیم‌سازی گندک» در نزدیکی دماوند از وقوع یک سگ‌کشی با ابعاد بسیار وسیع خبر داد. گردانندگان این مرکز، از کشته‌شدن بیش از 1600سگ که همگی عقیم‌شده، واکسن خورده و پلاک داشته‌اند، خبر داد. ساعاتی بعد ویدیوهایی از کشف اجساد سگ‌ها در محوطه این مرکز منتشر شد. در برخی از این ویدیوها، چند شهروند طرفدار حقوق حیوانات، با پیدا کردن تک‌تک جسدها، محل اصابت گلوله به بدن سگ‌ها و پلاک‌های آن‌ها را نشان می‌دهند.

سوگ ایران در شوک کشتار بزرگ سگ‌های گندک

یک فعال حقوق حیوانات ساکن تهران درباره این حمله می‌گوید: «پناهگاه منطقه گندک دماوند، به صورت نیمه‌باز بود. بعضی از سگ‌ها که تازه عقیم‌سازی شده بودند، محدود بودند و برخی دیگر هم آزادتر بودند و می‌توانستند تردد کنند، ولی موضوع این است که تقریبا همگی این سگ‌ها، واکسن‌خورده، عقیم‌شده و کنترل‌شده بوده‌اند و خطری از جانب آن‌ها برای کسی نبوده است.»

او ادامه می‌دهد: «محیط این پناهگاه، نگهبان دارد و کسی اگر بخواهد وارد شود باید از در نگهبانی وارد شود. متاسفانه آن‌طور که شنیده‌ایم، به صورت ضرب‌العجلی و در کمتر از چند ساعت به آن‌جا هجوم برده، بیش‌تر از هزار سگ را کشته‌اند.»

اختلاف درباره سگ‌ها

روزنامه هم‌میهن می‌نویسد: اتفاق سگ‌کشی در دماوند بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت؛ آنهایی‌که خود را مدافع حقوق حیوانات و ناجی حیات‌وحش می‌‌دانند به‌شدت نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند و در همه فضاهای مجازی اعتراض کردند.

البته جالب است بدانید که مقدمه این سگ‌کشی از دو روز پیش شروع شد زمانی‌که خبرگزاری ایرنا از معضل چندساله شهرستان دماوند و سگ‌‌های بی‌‌صاحب این منطقه نوشت و دلیل بی‌‌توجهی مسئولان به این موضوع را سبب افزایش تعداد سگ‌‌ها که خطراتی برای مردم منطقه دارد، مطرح کرد.

مخالفت با سگ‌های ولگرد؛ انتقامی در کار بود؟

در ماه های اخیر اخباری مبنی بر حمله سگ‌های کودک به چند کودک و مرگ چند تن از آنان منتشر شده بود. این که جای سگ‌های ولگرد در فضاهای شهری و میان مردم نیست، می‌تواند گزاره درستی باشد اما بنا به برخی شنیده‌ها اینکه برای انتقام، رگبار کلوله را به جان بیش از هزار موجود زنده ببندند هم کاری‌ست غیرانسانی. به هر حال این موجودات همگی خلقت خداوند بودند و روا نبود اینگونه جانشان گرفته شود.

سوگ ایران در شوک کشتار بزرگ سگ‌های گندک

کاربران چه نظری دارند؟

کاربری به نام بابک نوشت:

 1600 قلاده سگ بلاصاحب رو کشتن... نمیدونم برای عاملینتش چه آرزویی کنم؟


مینو با ناراحتی نوشت:

وسط بیابون عقیم شدند. روزی یکبار در انتظار آب و غذا بودند و بازم بهشون رحم نکردید. مستقیم به صورتشون شلیک کردید. آنهایی که از خطرات سگ ها در اکوسیستم نوشتند، قلم شما گلوله شد بر مغز این موجودات.


روشنایی، از غلامحسین ساعدی نقل می‌کند:

خاله گفت: من می‌دونستم که آخر سر میاریش تو خونه!

عباس گفت: همین حالا شستمش.

خاله گفت: خیال می‌کنی سگ با شستن تمیز می‌شه؟!

عباس گفت: همه شما خیال می‌کنین که فقط با کشتن تمیز می‌شه

سوگ ایران در شوک کشتار بزرگ سگ‌های گندک

نرگس از یک فاجعه می‌گوید:

کسى نمیخواد حرف بزنه؟ کسی نمیخواد هشتگ بزنه؟ دیشب بیش از هزار موجود عقیم شده و واکسینه شده که نه خطرى واسه محیط زیست داشتن نه مردم و تو پناهگاه با حداقل امکانات و کمک های مردمى روزی یه وعده آب و غذا میخوردن فقط به جرم سگ بودن تیربارون شدن. اگه این یه فاجعه نیست پس چیه؟


هنرمند نوشت:

همه‌ی این سگها عقیم شده و تگ داشتند و با اسلحه کشته شدند.... چیز بیشتری به این جمله نمی‌شه اضافه کرد!


مانا یکی از فعالان توییتر درباره این اتفاق نوشت:

می‌دانستید حامیان سگ‌‌های ولگرد هیچ‌گونه اطلاعاتی راجع به حیوانات در حال انقراض ندارند و نمی‌‌دانند و قبول هم نمی‌‌کنند که سگ‌‌های ولگرد به‌شدت به اکوسیستم حیوانات در حال انقراض آسیب می‌رسانند.


مریم هم در جواب این فعال توییتری نوشت:

شما  اول از خیل عظیم اطلاعاتت از حیات‌وحش بقیه‌ را هم بهره‌مند کن، در ضمن در این مملکت فقط سگ‌‌های به‌قول شما ولگرد اکوسیستم را منقرض می‌‌کنند؟ اگر این سگ‌‌ها یک‌درصد سهم داشته باشند، شکارچی و انسان ۹۹درصد سهم دارند. پس بهتره به‌جای اینکه طوطی‌وار یک مطلب را تکرار کنی، کمی فکر کنی.


هانیپال هم نوشت:

همین شماها جمعیت این بیچاره‌‌ها را زیاد کردید و اکوسیستم را به‌هم زدید. الان هم گریه می‌کنید که چرا جمعیت این سگ‌ها تعدیل می‌شود. چرا نمی‌‌فهمید بودجه و پول برای عقیم کردم این تعداد سگ نیست! بفهمید. علاوه بر مشکلات بهداشتی، سگ‌‌های ولگرد آرامش و آسایش مردم را سلب کرده‌‌اند و به سلامت جسمی و روحی آنان آسیب می‌‌رسانند، همچنین وجود آنها معضلات اجتماعی نیز به همراه دارد. ترس و نگرانی شهروندان هنگام تردد در سطح شهر و دلهره و نگرانی کودکان زمانی که راهی مدرسه می‌‌شوند، خود معضلی بزرگ است چراکه اگر در مسیر با سگ بلاصاحبی برخورد کنند، سرنوشت آنان مشخص نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      اه این سگ ها میگیره مثل قبلی ها

    • ناشناس

      بدبختا کینه ای زورشون به حیوون خدا رسیده

    • ناشناس

      خجالت بکشن دست از حیوان کشی حیوان آزاری بردارند

    • ناشناس

      چکاریه لعنت بهتون

    • ناشناس

      کدوم سوگ شلوغش کردید؟؟ دنیا رو سگ برداشته

    • ناشناس

      برای همین ایران همش درگیر بدبختی فقر فلاکت خشکسالیه

    • ناشناس

      ان شالله خدا مسبب و همه افرادی که دخیل بودن تو این جنایت را عذاب دنیوی و اخروی بده.

    • ایرانی

      کاش یه ذره مرام سگ رو داشتید ای از حیوانات کمتر

    • ناشناس

      حالا باید گفت با این وضع اقتصادی این مسائل مهم نیست

    • ناشناس

      همین سگها سالانه چند کودک رو میکشن؟؟؟

    • ناشناس

      قانون کارما در مورد سگ ها صد در صده .منتظر مرگ فجیع برای عاملان باشید

    • ناشناس

      بدانید هر مخلوقی دارای ماموریتی است در نظام خلقت . و سگ این یار دیرین انسان حداقل وفا را برای ما معنی کرد

    • میثم

      اینهمه آدمو سگهای ولگرد گشتن سوگ نگرفتین

    • محمد علی خواه

      ایران؟؟؟!!! فقط سگ بازها ناراحت شدند

    • بی نام

      خدا لعنتشون کنه منتظر بلای دیگه باشید

    • ناشناس

      تمام این سگ صفتها رو باید بگیرن و بکشن

    • ناشناس

      وای برما نفرین موجودات بی گناه دامنمون رو می‌گیره، اکوسیستم رو تو ایران نابود کردند با کشتن سگها میخوان درستش کنن؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج