۱۲۳۵۵۵۳
۹۷۲۸
۹۷۲۸
پ

چند پرسش اساسی درباره جریمه زنان بدحجاب

مبحث حجاب همیشه و در هر دوره‌ای یکی از سوژه‌های اجتماعی مورد توجه در کشور بوده است.

برترین‌ها - زهرا فکرانه: هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته است: در طرح عفاف و حجاب ستاد، بدحجاب دیگر مجرم نیست بلکه متخلف است و به جای پرونده سازی و مجازات‌هایی که در قانون آمده است، شخص جریمه نقدی می‌شود.

چند پرسش اساسی درباره جریمه زنان بدحجاب

آرمان ملی در این باره نوشته است:

مبحث حجاب همیشه و در هر دوره‌ای یکی از سوژه‌های اجتماعی مورد توجه در کشور بوده. حال به فراخور هر دولت، مدل مواجهه و برخورد با آن، تا حدودی تغییر شکل داده اما اصل قضیه به قوت خود باقی بوده. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ایجاد نوعی همسویی در نهادها و سازمان‌ها و ستادها، به نظر می‌رسد که اهتمامی جدی در برخورد با آنچه در جامعه، بدحجابی (در مورد نوع پوشش زنان ایرانی) نامیده می‌شود، در حال اتفاق است. اخبار از این حکایت می‌کنند که دامنه نظارت بر رعایت حجاب به ادارات و اصناف و اماکن خصوصی هم کشیده شده است.

به تازگی نایب‌رئیس اتحادیه آبمیوه بستنی و کافی‌شاپ تهران، گفته است که در ماه جاری و ماه قبل، تعداد زیادی کافه که حجاب و شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کردند، پلمب شده‌اند. از ادارات دولتی هم خبر رسیده است که به این دلیل که خانم‌ها ممکن است با همکاران آقای خود در ارتباط مجازی و تعامل اطلاعات قرار بگیرند، این عکس‌ها باید در قالب پوشش اسلامی باشند و چنانچه رعایت نکنند، کارمند به کمیته انضباطی کار معرفی می‌شود و در آنجا می‌توانند در قالب پرونده‌ای با عنوان تخطی از قانون، حتی اخراج را هم در مورد او اجرایی کنند.

چند پرسش اساسی درباره جریمه زنان بدحجاب

صفِ‌ جریمه حجاب مثل صف مرغ و روغن؟!

یکی از عجیب‌ترین اخباری که می‌شد شنید، جریمه زنان بد حجاب یا بی‌حجاب است!

سوالی که برای برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده این است که آیا مثلا در خیابان‌ها با برگه جریمه راه میافتند و به نوبت شل حجاب‌ها را جریمه می‌کنند؟ یا برخی دیگر با این پرسش مواجه شدند: صفِ جریمه حجاب چطور باید باشد؟ به ترتیب حروف الفبا؟ به ترتیب قد هم بد به نظر نمی‌آید!

حتی کسانی واکنش‌هایی مطایبه‌آمیز داشتند: اگر صف طولانی شد و کبری خانم بچه روی گاز داشت چقدر باید بایستد که نوبت جریمه حجابش شود!؟ این‌ها هم پرسش‌های پرتکراری بوده: تعرفه‌ها چگونه است؟ شال و روسری یک بند از وسط مو عقب رفته باشد جریمه بیشتری دارد یا دیده شدن گردن و گوش؟ اگر جریمه را کارت به کارت هم بتوان واریز کرد که خیلی خوب است، خلافی‌مان سنگین نمی‌شود! کاش دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این موارد هم توضیح بیشتری میداد! آدمی‌زاد ذهنش درگیر می‌شود خب!!

چرا کم‌حجابی؟ به شما ربطی ندارد، پولش را داده‌ام!

بدیهی است که با اجرای این ایده برای بدحجاب‌ها، منبع جدیدی از درآمدزایی ایجاد می‌شود که از فرط عجیب بودن موضوع به مرور ممکن است حتی مالیات هم به جریمه‌ها اضافه شود.! یعنی بعد از اجرای این ایده، نمی‌توان درباره این که چه اتفاقی خواهد افتاد نظر خاصی داشت، هر چیزی ممکن است.

چند پرسش اساسی درباره جریمه زنان بدحجاب

اما دو مقوله اصلی بیشتر درباره جریمه بد حجاب ها توجه را جلب می‌کند. اولین موضوع اعتقادی است، که در وهله نخست زمینه‌ای موجب درآمدزایی برای  دولت می‌شود و در وهله بعدی، پای زندگیِ شرعیِ و معنوی اقشار مختلف به ماجرا باز می‌شود. یعنی زنانی که پول بیشتری داشته باشند، می‌توانند بر حسب قانون کم حجاب باشد چرا که نهایتا جوابِ چرا کم حجاب (یا بی‌حجابی)؟ می‌شود: به شما ربطی ندارد، پولش را داده‌ام!

از این رو دیگر مسئله حجاب، اعتقادی به حساب نمی‌آید بلکه این رویکرد جدید، ابزاری برای چرخش پول از مردم به دولت به حساب میاید. بنابراین چادری یا محجبه بودن که تا کنون برای مردم عادی ثروت‌ساز نبود یا خسارتی وارد نمی‌کرد، بعد از این ممکن است دست آویزی برای بهینه‌سازی اقتصادی شود! با چنین رویکردی، این مسئله شخصی نیز به دلیل وارد شدن به چرخه اقتصادی محیطِ خشنی پیدا می‌کند که جنگِ طبقاتی را بیش از پیش می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج