adexo3
۱۲۴۱۳۴۳
۶۴۰۸
۶۴۰۸
پ

درباره ترسناک‌ترین اتفاقاتی که این‌روزها در ترافیک می‌افتد

گوشی خود را در دست گرفته بود که ناگهانی دست دیگری از پنجره ماشین به داخل آمد و ناگهان دیگر گوشی موبایل در دست صاحبش نبود.

برترین‌ها: گوشی خود را در دست گرفته بود که ناگهانی دست دیگری از پنجره ماشین به داخل آمد و ناگهان دیگر گوشی موبایل در دست صاحبش نبود. شاید این شنیده‌شده‌ترین نقل قول شهروندان در این روزهاست. در همین ارتباط روزنامه جام جم در گزارشی با عنوان «جولان جرم و جنایت در ترافیک تهران» به این موضوع پرداخته است.

درباره ترسناک‌ترین اتفاقاتی که این‌روزها در ترافیک می‌افتد

در این گزارش آمده:

ترافیک تهران مدت‌هاست رنگ‌وبوی خود را به‌عنوان معضل شهری ازدست‌داده و به یک آسیب اجتماعی جدی تبدیل شده است که نمونه‌های آن از درگیری منجر به جراحت و قتل تا سرقت در روز روشن و انواع دیگرجرایم در کوچه‌ها، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها قابل مشاهده است. گرفتاری چندساعته در ترافیک باعث شده آستانه‌ تحمل رانندگان کاهش پیدا کرده و کوچک‌ترین تصادفی به دعوا و درگیری و گاهی قتل تبدیل شود.

تبدیل‌شدن اغلب اتوبان‌های پایتخت به پارکینگ خودروها، محلی امن را برای مجرمان ایجاد کرده که با موتور در میان خودروها جولان داده و با خیالی راحت جرایم‌شان را انجام دهند، مانند آنچه دو بار در بزرگراه نیایش رخ‌ داد.

ترافیک و آسیب‌های اجتماعی آن هر روز بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد شهرداری تهران، هیچ راهکاری برای حل آن ندارد. حضور ماموران راهنمایی و رانندگی هم در خیابان و بزرگراه‌ها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و ماموران به‌جای رفع ترافیک بیشتر در پی کمک به رانندگانی هستند که خودروهایشان در ترافیک خاموش کرده و برای کنار کشیدن آن نیاز به کمک دارند. حال قرار است از ابتدای مهر ۴۰درصد به حجم ترافیک تهران افزوده شود.

درباره ترسناک‌ترین اتفاقاتی که این‌روزها در ترافیک می‌افتد

دکتر علی نجفی‌توانا، حقوق‌دان و جرم‌شناس درباره علل اصلی این موضوع معتقد است:

* زندگی شهری، موجب تراکم زیست انسان‌ها در کنار یکدیگر شده است. در گذشته، مردم در روستاها در خانه و حیاط مستقل زندگی می‌کردند اما امروزه و برای کاهش سطح اشتغال، زندگی آپارتمان‌نشینی در اکثر نقاط دنیا رواج پیدا کرده است. البته در اروپا و آمریکا مستقل زیستن در خانه‌های به هم چسبیده یا مستقل رواج بیشتری دارد و آپارتمان‌نشینی در میان دانشجویان و افراد کم‌درآمدتر، بیشتر مشاهده می‌شود که البته در برخی ‌کشورها و شهرهای بسیار بزرگ دنیا عکس این موضوع صادق است.

* در کشور ما پدیده آپارتمان‌نشینی از دو سه دهه قبل به حدی رایج شد که تمام خانه‌ها در اکثر شهرها به ساختمان‌های بلندمرتبه تبدیل شد. این تکثر و تراکم، نه‌‌تنها در زندگی بلکه روی روابط اجتماعی و حمل‌ونقل نیز تاثیر گذاشت. مردمی ‌که مستقل بودند، حالا باید در آپارتمان‌ها زندگی می‌کردند، بدون این‌که عادات این نوع همزیستی را بیاموزند. در کنار این موضوع، بحث ترافیک در شهرها نیز مطرح شد.

درباره ترسناک‌ترین اتفاقاتی که این‌روزها در ترافیک می‌افتد

* اما فرهنگ و آموزش لازم برای یادگیری نظم‌پذیری و رعایت نظم ترافیکی را نیاموختیم و همین امر باعث شد ترافیک به‌عنوان یک معضل اجتماعی قبل و پس از انقلاب وجود داشته باشد. اتلاف زمان و موقعیت، مصرف حجم زیاد بنزین، آلودگی هوای ‌کلان‌شهرها و نکته مهم‌تر، مختل‌شدن تعادل روحی و روانی و بروز عصبانیت‌های ناگهانی در رانندگان و مسافران ازجمله تبعات منفی ترافیک است که موجب شده تاکنون شاهد حجم زیادی از درگیری، ضرب‌وجرح و حتی قتل به‌ویژه در فصول ‌گرم سال‌ که با افزایش التهاب و کاهش تاب‌آوری همراه است باشیم. به حدی‌ که درحال‌حاضر این جرایم رو به افزایش است و رفتارهای خشن در ترافیک فرصت بروز بیشتری دارند.

* ضمن این‌که با درنظرگرفتن شرایط فرهنگی جامعه، مردم آموخته‌اند برای دریافت امتیاز، درآمد و بهره‌وری بیشتر، با عدم رعایت حق‌تقدم، عبور از نقاط ممنوعه، عبور از شانه‌خاکی و... به حقوق دیگران تجاوز کنند که چنین اقداماتی باعث افزایش حجم ترافیک شده و عصبانیت رانندگان و تبعات منفی آن را به همراه دارد.

* سرقت ابزارآلات آهنی ادارات خدمت‌رسان به مردم تا شبکه‌های آبرسانی، دریچه و حتی سرقت از خانه‌ها رو به افزایش بوده و امنیت فردی و اجتماعی را دچار مخاطره کرده است.

از جرایم جدید دیگر می‌توان به روآوردن برخی افراد به خفت‌گیری و سرقت مسلحانه اشاره ‌کرد. این نوع سرقت‌ها عمدتا توسط جوانان سوار بر موتور یا خودرو انجام می‌شود که در خیابان‌ها و کوچه‌ها جولان داده و با تهدید سلاح گرم یا سرد لوازم و وجوه نقد قربانیان خود را سرقت می‌کنند. حتی در مواردی اگر افراد مقاومت‌ کنند، با ضربه چاقو یا شلیک گلوله، قربانی را مصدوم‌ کرده یا به قتل می‌رسانند.

درباره ترسناک‌ترین اتفاقاتی که این‌روزها در ترافیک می‌افتد

* اخیرا به‌دلیل ازدیاد این نوع سرقت و بی‌پروایی از واکنش مردم در ملأعام و حضور نیروهای انتظامی، این سارقان، به‌راحتی راه مردم را سد کرده و لوازم آنها را سرقت و درصورت مقاومت افراد، خسارت مالی و جانی به آنها وارد می‌کنند. ترافیک بزرگراه‌ها و امکان فرار با موتور از دست مالباخته باعث شده این وضع به شرایطی ایده‌آل برای دزدان تبدیل شود.

* مردم در این شرایط تنها تماشاگر بوده و جرات دخالت در صحنه را ندارند، زیرا محافظه‌کار شده و نگران هستند تا مبادا با ورود به صحنه مورد سرقت قرار بگیرند پس تنها به ضبط فیلم اکتفا می‌کنند. علت این نوع سرقت‌ها بیکاری جوانان، تورم افسارگسیخته و عدم تامین نیاز مردم است که با ساماندهی اقتصاد، آمار سرقت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

نظر کاربران درباره سرقت‌های بی‌شمار روزهای اخیر

در وصف نگنجد: دوستان به شدت مواظب باشین که گوشی دزدی سربه فلک کشیده. تو خیابون که اصلا گوشی دست نگیرین. توی حالت توقف ماشین یا ترافیک پنجره رو خیلی پایین ندین با گوشی کار کنین. به سمت پنجره با گوشی صحبت نکنین. و در آخر بازم خیلی مواظب باشین.


رضا: جلوی چشمم تو ترافیک گوشی یه دختره رو زدن و جیغ و داد دختره دل آدم رو کباب میکرد. نزدیکترین تجربه‌ام به دزدی چقدر شوکه کننده بود.


مهران: توی ترافیک، تو ماشین نشسته بودم و گوشی دستم بود. یهو دیدم یه دست دیگه هم رو گوشیمه. طرف یه نوجوون بود، تنها، سوار موتور. درسته که نتونست بزنه گوشی رو؛ ولی واقعاً کجای راه رو اشتباه رفتیم که اینقدر راحت شده دزدی؟


سامان: بدترین خاطره ای که دارم گوشی دزدی تازه رسیده بودیم تهران توی ترافیک بزرگراه امام علی بودیم که یکدفعه دیدم یک دست اومد گوشی برداشت و با موتور رفت. کل مسافرت زهر شد بهم


شهلا: من خودم شاهد دزدی موبایل در روز روشن بودم، انقدر ثانیه ای اتفاق میفته خشکت میزنه. یکی دیگه از همسایه‌های خودمون به نقل از خودش توی ترافیک داخل ماشین با دست راست گوشی موبایل را گرفته بود. در همین بین دزد میاد موبایلش را می‌قاپه. خیلی سریع .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج