جاباما
۱۲۶۵۱۴۵
۴۲ نظر
۱۳۶۳۶
۴۲ نظر
۱۳۶۳۶
پ

دو خبر تازه و داغ از تصمیم نهایی درباره گشت ارشاد

هنوز مشخص نیست سرنوشت گشت ارشاد چه خواهد شد، تماس دیروز خبرنگار روزنامه شرق که ظاهرا به پاسخ روشنی نرسیده

هنوز مشخص نیست سرنوشت گشت ارشاد چه خواهد شد، تماس دیروز خبرنگار روزنامه شرق که ظاهرا به پاسخ روشنی نرسیده:

خبرنگار «شرق» در تماس خود با سرهنگ صباحی، مدیریت روابط‌عمومی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، سؤالی درباره صحت سخنان حجت‌الاسلام منتظری پرسید، او در پاسخ گفته: «اصلا نگویید با ما تماس گرفته‌اید، الان وقت این صحبت‌ها نیست، پلیس هر وقت صلاح بداند در‌این‌باره صحبت می‌کند». خبرنگار «شرق» عنوان کرده: «پس وقت صحبت از این ماجرا چه زمانی است، وقتی دادستان کل کشور خبر از تعطیلی می‌دهد؟» صباحی گفته: «مگر من دادستان هستم؟ از خودش بپرس».

دو خبر تازه و داغ از تصمیم نهایی درباره گشت ارشاد

در هر صورت امروز روزنامه هم‌میهن خبر داده که گشت ارشاد ظاهرا تنها در تهران فعلا حضور ندارد و در شهرهایی مثل قم، شدت هم گرفته: یک ماه پس از ماجرای درگذشت مهسا امینی، درست در اولین روزی که دادستانی کل کشور اعلام کرد «گشت ارشاد تعطیل شد»، اما دیگر خبری از آن جمعیت نیست(اشاره به افرادی دارد که پس از دریافت پیامک کشف حجاب داخل خودرو، مجبور به حضور در مرکز پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرای تهران شده‌اند)، هر دو در ساختمان پلیس امنیت اخلاقی بسته است و هیچ مراجعه‌کننده‌ای ندارد.

ماجرا اما در روزهای گذشته و در شهرهایی غیر از تهران متفاوت بوده است؛ به‌ویژه در شهرهای مذهبی. تعدادی از زنان ساکن قم در یک‌ماه گذشته به هم‌میهن گفته‌اند، فعالیت‌های ماشین‌های گشت ارشاد در خیابان‌های این شهر بیشتر هم شده است؛ مینا، زن 25ساله‌ای که از زمان تولد در قم زندگی می‌کند، یکی از زنانی است که یک‌ماه پیش و وقتی در پارک علوی قم پیاده‌روی می‌کرد، توسط ماموران پلیس امنیت به ماشین گشت ارشاد و در ادامه به ساختمان پلیس این شهر برای دادن تعهد برده شد. او آنجا زنان زیادی را دید که از نقاط مختلف شهر به ساختمان پلیس آورده شده بودند و همه تایید می‌کردند، تعداد ماشین‌های گشت امنیت اخلاقی در قم بیش از زمان شروع اعتراضات در ایران شده است

در ادامه متنی را می‌خوانید که در روزنامه شرق منتشر شده، در قالب مرور خاطراتی که در حافظه جمعی ایرانی‌ها از فعالیت گشت ارشاد ثبت شده:

دو خبر تازه و داغ از تصمیم نهایی درباره گشت ارشاد

دستگیری زن ایرانی با ابزار «زنده‌گیری» حیوانات: پاییز سال 1400،‌ فیلمی از برخورد مأموران گشت ارشاد و تلاش برای کشاندن او به ون گشت با ابزار زنده‌گیری حیوانات منتشر شد. این فیلم اعتراضات عمومی مردم را در پی داشت. «مراد مرادی»، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران، درباره استفاده از میله زنده‌گیری حیوانات در بازداشت یک زن به دست مأموران گشت ارشاد، گفت: «وسیله‌ای که در فیلم جنجالی هنگام بازداشت خشن دختر جوان دیده می‌شود، چوب نیست، بلکه بند کیف متهم است». هرچند مرادی گفت عملکرد مأموران پلیس در صحنه شتاب‌زده، غیرحرفه‌ای، خارج از چارچوب و ضوابط بوده، اما هرگز خبری درباره برخورد با این مأمور منتشر نشد.

کشیدن یک زن داخل ون گشت ارشاد: مهرماه سال گذشته، انتشار ویدئویی از برخورد خشن مأموران انتظامی گشت ارشاد با یک زن جنجال‌آفرین شد. در این ویدئوی کوتاه برخورد مأموران پلیس امنیت اخلاقی با زنی را می‌بینیم که از سوارشدن به ماشین خودداری می‌کند و مأموران گشت ارشاد - زن و مرد - دستان او را می‌گیرند و با کوبیده‌شدن سر او به در ون بالاخره او را سوار ماشین گشت می‌کنند. بعد از انتشار این ویدئو سرهنگ پیام کاویانی رئیس پلیس امنیت اخلاقی گفت: بررسی‌های لازم در این خصوص انجام شده است و با مأموران متخلف برخورد انضباطی شد.

دو خبر تازه و داغ از تصمیم نهایی درباره گشت ارشاد

شلیک مستقیم گلوله به بوکسور سابق تیم ملی: اردیبهشت امسال رضا مرادخانی، بوکسور پیش‌کسوت تیم ملی، مورد اصابت گلوله توسط مأمور گشت ارشاد قرار گرفت. رضا مرادخانی به همراه همسرش ماریا و دختر 11ماهه‌شان در پارک پردیسان مشغول پیاده‌روی بودند که ماشین گشت به آنها نزدیک می‌شود و از همسر مرادخانی شماره ملی او را برای ثبت به دلیل بدحجابی می‌خواهد. ادعای مأمور مبنی بر اینکه باید مشخص شود که همسر او مورد اخلاقی دارد یا نه، باعث بگومگو می‌شود. مأموران به سمت مرادخانی گاز فلفل پاشیدند و 10 تیر توسط مأمور گشت به سمت مرادخانی شلیک می‌شود و چهار تیر به او اصابت می‌کند. هرچند پلیس از مرادخانی و همسرش دلجویی کرد، نیروی انتظامی آنها را به «کشف حجاب» و «تمرد نسبت به مأمور» متهم کرده است. رضا مرادخانی در واکنش به قتل مهسا امینی نیز نوشت: «ضاربی که به من تیراندازی کرد، در دادسرا به قاضی گفت: هم ترفیع گرفتم و هم بن خرید کالا به همه دادند».

دخترم مریضه: تیرماه همین امسال بود که ویدئویی از مقابله یک مادر با ون گشت ارشاد منتشر شد. ویدئویی که در آن زنی میانسال جلوی ون در حال حرکت گشت ارشاد را گرفته و فریاد می‌زند: دخترم مریضه! با این حال این ون بدون توجه به حرکت خود ادامه می‌دهد. پلیس تهران در بیانیه‌ای از برخورد با سَرتیم گشت ارشاد خبر داد که به ضجه‌های زن بی‌اعتنایی کردند. اما جزئیات دیگری از این ماجرا منتشر نشد.

دو خبر تازه و داغ از تصمیم نهایی درباره گشت ارشاد

مهسا امینی: تراژدی مهسا (ژینا) امینی، از روز سه‌شنبه 22 شهریور آغاز شد. دختری 22ساله که به همراه خانواده‌اش برای دیدار اقوامش از سقز به تهران آمده بودند، در پارک طالقانی، توسط مأموران گشت ارشاد، به دلیل بی‌حجابی دستگیر شد. اصرارهای ژینا و برادرش مبنی بر اینکه آنها در تهران غریب هستند به جایی نرسید. انتظارهای اشکان برادر او، جلوی در پلیس امنیت اخلاقی طولانی شد و در نهایت به او گفتند خواهرش به دلیل سکته قلبی به بیمارستان کسری منتقل شده. مهسا امینی سه روز بعد در بیمارستان کسری درگذشت. پس از درگذشت ژینا امینی، بیمارستان کسری در اطلاعیه‌ای مدعی شد که پیکر او در شرایطی به بیمارستان منتقل شده که قلب او از حرکت ایستاده و هیچ واکنشی نداشته است. هرچند پلیس بارها اعلام کرد هیچ درگیری‌ای بین نیروی گشت با مهسا امینی به وقوع نپیوسته، اما آنچه واضح و مبرهن است، سکته ژینا امینی در مقر پلیس گشت ارشاد رخ داده است و مردم مصرانه درخواست پاسخ درست پلیس درباره این فاجعه را دارند. هنوز هیچ نهادی به اظهارات حجت‌الاسلام منتظری واکنش نشان نداده است. این سکوت شاید به معنای پایانی بر گشت ارشاد باشد. پایانی تلخ که می‌توانست اتفاق نیفتد، اگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری به قولشان عمل می‌کردند، یا نیروی انتظامی فقط یک بار در تمام این سال‌ها بابت تمام اتفاقاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، از مردم عذرخواهی و مسببان این وقایع را بازخواست می‌کرد. هنوز معلوم نیست سرنوشت کلیت پلیس امنیت اخلاقی چه خواهد شد، اما به نظر می‌رسد دیگر کسی در میدان‌های اصلی شهر، کنار ون‌های پر از خاطرات تلخ گشت ارشاد نمی‌ایستد و به زنان نمی‌گوید: «عزیزم، می‌شه بیاین توی ماشین یک کم با هم صحبت کنیم؟».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خسرو

      تکلیف گذشته های اخیر گشت ارشاد چی میشه کی گردن میگیره ؟

    • ناشناس

      نه بی حجابی اجباری راه به جایی میبره نه حجاب اجباری

    • بدون نام

      چوپانان دروغگو

    • ناشناس

      بله اگه مملکت صاحب داشت و جلو این ناهنجاریها و زور گوییهای پلیس بی اخلاق رو میگرفت به این حال و روز نمیفتادیم این همه هزینه بهمون تحمیل نمیشد عین کبک سرشون رو کردن زیر برف خاک عالم به سرتون یعنی قدرت اینقد لذت داره

    • ناشناس

      تو استان ما اصلا چیزی به اسم گشت ارشاد وجود نداشت ولی هنوز پیامک کشف حجاب تو خودرو میاد با وجود اینکه خانمها اکثرا سر برهنه تو خیابون بودن واین ربطی به ۳ ماه اخیر نداره

    • رویا

      بابت چادرکشیدن از سر زنان ایرانی عذر خواهی کردین ؟؟

    • ناشناس

      به عنوان یک بسبجی خط شکن وجانباز میگم گشت ارشاد جم شه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اونایی که مردن
        از هر طرف و یا عقیده ای که بودن
        اونا میتونید زنده کنید
        آدمهایی که از دست رفتن همه بچه های این مملکت بودن

    • ناشناس

      خجالت نمی کشید از این همه دروغ پس بقیه را کی کشته

    • جفت پوچ

      کله گنده های نظام بابت اختلاس توله هاشون عذرخواهی کردن؟

    • ناشناس

      توروخدا نزارین گشت ارشاد جمع بشه فساد ایرانو برمیداره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اوضاع اقتصادی و سیاسی و اجتماعی مردم بهتر بشه، فساد خودبخود کمتر می شه. وقتی جوون نمی تونه مثل آدم تشکیل زندگی بده، معلومه به راه بد کشیده می شه. تقصیرش هم دولت و حکومت هستند که فقط به فکر نتیجه هستند و نه علت و ریشه.

      • ناشناس

        نه اینکه الان مملکت گل وبلبلی داریم فساد از فقر اقتصادی میاد فساد از شکم گرسنه میاد فساد از مغزها وباورهای پوسیده میاد جمع کنید این ایین ومسلک بی اساس

      • علی

        اختلاسی که هر روز اخبارشو میشنوی جزو فساد نیست؟

      • ناشناس

        اره دزدی زیاد میشه اختلاس زیاد میشه آقازاده ها لخت نمیشن

    • ایران زمین

      شما یه فیلم نشون من بده که همچین اتفاقی از سمت مردم معترض افتاده باشه، عذرخواهی میکنن همه مردم.... دیگه این فیلمهارو در نیارید همه دستتون رو خوندن دیگه نخ نما شده این سناریوها دوست عزیز....

    • ناشناس

      الکی نگووووووو
      دروغ غغغغغغغ
      دیگه دست تو رو خوندیم تو رو بدجوری شناختیم

    • ناشناس

      فرمودید اگه گشت ارشاد جم بشه فساد ایرانرا برمی داره......
      چرا از گسترش افیون و مواد مخدر
      که جوانان خام را نابود کرده و میکنه ایراد نمی

    • ناشناس

      بقیه را؟
      خدا عالمه ..........

    • ناشناس

      بقیه را خدا می داند و بس....

    • ناشناس

      بله عذرخواهی کردیم ؛کارشناس هم فرستادیم!!!!

    • ناشناس

      تورا خدا نگو چوپان درغگو تقصیری نداست شیطون گولش زد !!

    • ناشناس

      یعنی از قبل وبعدازاین هنجارهافسادی نبودونخواهدبود؟کل ایران پرازفساداست

    • واقع بین

      تا فساد رو چی بدونی؟! وگرنه خیلی وقته که بوی گند فساد کل ایران روگرفته

    • مریم

      تو خانواده خودتو جمع کن فضولی ایرانو نکن نیست الان خیلی پاکه

    • ناشناس

      تمام مردم ایران خواهان جمع اوری گشت ارشاد هستن..

    • نیما

      گشت ارشاد مایه ی ننگ هر ایرانی باغیرته .

    • ناشناس

      شما بجای هزینه کردن برای گشت ارشادی که خودش نیاز به ارشاد دارد بفکر اقتصاد و گرانی و بیکاری جوانان باشید:

    • ناشناس

      خفه شو بابا کل ایران رو فساد مسولان برداشته تو خوابی

    • ع،ر

      مملکت‌بی‌دروپیکر‌که‌هیچ‌کس‌جوابگوی‌ظلمی
      که‌به‌ملت‌کردند‌جوابگونیست

    • ناشناس

      انگار غار نشین هستی فساد و رانت خواری و هزار کوفت و زهر مار خیلی وقته همه جا رو گرفته آنوقت تو و امثال تو مغزتون چند شاخه موی خانم ها و یه تیکه لباس اونا رو میبینه

    • علی

      پس بساط شرارت که گفتن قراره جمع بشه منظور همین گشت ارشاد بوده؟

    • ناشناس

      اره فقط اسمشو عوض می کنید...کم فیلم بیاین کسی غیر از همین دیس لایکا دیگ فریب شمارو نمیخورن

    • ناشناس

      خدایا شر همشون رو یه جا کم کن

    • ناشناس

      آره تو رو به خدا نگذارید گشت ارشاد جم شه آخه دیگه به چه بهانه ای بزنیم تو سر مردم و امتیاز بگیریم و پیشرفت کنیم و پستای بالای دولتی بگیریم نقطه شروع برای ما گشت ارشاد

    • ناشناس

      مبارزه با بی حجابی بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر روی اختلاسها ودزدیای کلانه،ایکاش بجای مبارزه با مردم فهیم ایران به میدان جنگ خیانتکازان به این مرز وبوم میرفتن

    • ناشناس

      چیزی به اسم عقل و منطق توی سرت نیست

    • ناشناس

      این همه دکترودانشجوی جامعه شناسی داریم چراازآنهااستفاده نمی‌شود اگرهم استفاده میشودبیشتراستفاده کنیدتاکمتراشتباه صورت گیرد

    • محمد

      تاریخ نشون داده که دوباره با آهنگ ایران و تبلیغات محتاج مردم خواهید شد ، حالا چه برای رأی گیری یا هر برنامه دیگر!!!

    • داود

      خدا کند گشت ارشاد جمع بشه من مخالف حجاب نیستم ولی به عنوان یک مامور انتظامی آنچه که از گشت ارشاد دیدم تحقیر دختران توسط مامورین بی تجربه بود و ایجاد نفرت از مامورین در بین مردم

    • بی نام

      صدها سال با اخلاق و منش و وجدان انسانی فاصله داریم.جایی که دیگر هموطن هموطن را دشمن خود می بیند.

    • خدایا نظری

      خدا کسی را گرسنه نکنه که به فساد بکشه واگرنه هر کس دلش میخواد پاک باشه من نمیدونم چرا همه فکر می‌کنند چادر و روسری جلوی فساد را میگیره شکم مردم را سیر کنید کار بدین مسکن بدین هیچ کس فاسد نمیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج