۱۲۸۱۷۶۷
۵۰ نظر
۴۶۵۷۲
۵۰ نظر
۴۶۵۷۲
پ

فقط زنان بخوانند: زیبایی‌ات را برای آن فرد خاص نگه دار!

در حالی که برقع یکی از نمادهای اصلی استیلای مردانه و به‌شدت افراط‌‌گرایانه طالبان بر زنان و آزادی‌های انسانی در افغانستان است، این محصول، در فروشگاه آنلاین آمازون به‌عنوان نوعی مد و برای زیبایی، به فروش می‌رسد.

برترین‌ها: به نقل از رسانه فارسی زبان؛  در حالی که برقع یکی از نمادهای اصلی استیلای مردانه و به‌شدت افراط‌‌گرایانه طالبان بر زنان و آزادی‌های انسانی در افغانستان است، این محصول، در فروشگاه آنلاین آمازون به‌عنوان نوعی مد و برای زیبایی، به فروش می‌رسد. آمازون در تبلیغ برقع نوشته است: «لباسی که هر زنی باید داشته باشد.» و در ادامه تبلیغ آن آمده است: «زیبایی‌ات را برای آن فرد خاص نگه دار!»

شرکت عرضه لباس «دیزرت درس» که متعلق به یک بازرگان بریتانیایی عربی‌‌تبار و بیشتر محصولات آن لباس‌های عربی و نقاب برای زنان است، برقع را به‌عنوان یک محصول جدید از افغانستان و پاکستان، به رنگ‌ها با طرح‌های گلدوزی‌ مختلف تهیه کرده و به فروش گذاشته است. این محصول، از طریق فروشگاه بزرگ اینترنتی آمازون به فروش می‌رسد.

فقط زنان بخوانند: زیبایی‌ات را برای آن فرد خاص نگه دار!

آمازون در تبلیغ برقع نوشته است: «مناسب برای جهانگردان، خبرنگاران و کسانی که به افغانستان و پاکستان سفر می‌کنند.» چنین تبلیغاتی نشان می‌دهد که احتمالا این محصول جدیدا و پس از سلطه طالبان بر افغانستان، بازار فروش پیدا کرده است؛ زیرا پیش از این، خبرنگاران و جهانگردان برای سفر به افغانستان نیازی به پوشیدن برقع نداشتند. 

طی یک سال‌ونیم اخیر، برخی از یوتیوبرهای غربی، برای تهیه ویدیو برای صفحه یوتیوبشان، با پوشیدن برقع  با روبند، به افغانستان آمدند و در ویدیوهای خود نیز گاهی با برقع ظاهر شدند و در واقع، به مخاطبانشان نشان دادند که با برقع برسر کردن چه شاهکاری کرده‌اند. 

این در حالی است که با سلطه طالبان بر افغانستان، میلیون‌ها زن افغان، صلاحیت تصمیم‌گرفتن در مورد نوع و رنگ لباسشان را ندارند و مجبورند به دستور طالبان برقع بر سر کنند. برقع برای زنان افغانستان، نه به‌عنوان پوششی برای زیبایی، بلکه به‌عنوان ابزاری برای محرومیت از حقوق و آزادی‌های انسانی شناخته می‌شود؛ اما برخی از تاجران و حتی زنان غربی، از این نماد حذف هویت زنانه، به‌عنوان نوعی مد استفاده می‌کنند.

در تبلیغات برقع در وب‌سایت شرکت آمازون نوشته شده است: «قابل استفاده برای مناسبت‌های مختلف»، به این معنا که مانند هر اسباب آرایش دیگر، می‌شود از آن استفاده کرد. قیمت این محصول نیز حدود ۱۰۰ دلار است. اگر فرض را بر این بگذاریم که برقع در افغانستان اجباری است و شرکت آمازون برای سهولت در فروش این محصول برای کسانی که نیازمند خریدن آن‌اند، تبلیغش می‌کند، در این صورت، این کار کاملا غیرمنطقی به نظر می‌رسد. زیرا استفاده از وب‌سایت آمازون در افغانستان، خیلی جاافتاده و مرسوم نیست و دلیل آن هم این است که عموم مردم هنوز آشنایی لازم با فروشگاه‌های آنلاین و شیوه استفاده از آن‌ها را ندارند و همچنین، امکان پرداخت بین‌المللی در افغانستان به سادگی فراهم نیست. از سوی دیگر، برقع در فروشگاه آنلاین آمازون، حدود ۱۰۰ دلار قیمت دارد که معادل ۸ هزار و ۹۰۰ افغانی است. مردم با این پول در افغانستان، خوراک چندین هفته یک خانواده را تامین می‌کنند. 

پس در این صورت، برقع در آمازون برای زنانی که در کشورهای اروپایی، آمریکایی یا آسیایی نیازی به استفاده از چنین پوششی را به صورت اجباری ندارند، ارائه می‌شود. بعید نیست که برخی از زنان جوان که فقط در پی خلق هیجان و استفاده از انواع مختلف پوشش به‌عنوان سرگرمی و حتی جمع‌کردن مخاطب بیشتر در رسانه‌های اجتماعی‌اند، برقع‌های رنگین آمازون را خریداری کنند و به‌طور خودآگاه یا ناخودآگاه به تبلیغ افکار زن‌ستیزانه طالبان بپردازند.

این در حالی است که زنان افغانستان، برای مبارزه با برقع که با دستور طالبان پوشیدن آن اجباری شده است، طی یک سال‌ونیم گذشته ده‌ها راهپیمایی و اعتراض‌های خیابانی و خانگی برگزار کرده‌اند و ده‌ها تن از آن‌ها به جرم اعتراض، زندانی، شکنجه و حتی کشته شدند. این زنان خواستار آزادی در انتخاب نوع و رنگ و چگونگی پوشش به‌عنوان یک انسان‌اند. اما طالبان تاکید دارند که برقع که صورت فرد هم با روبند پوشانده شده باشد، تنها نوع پوشش قابل پذیرش برای زنان است. 

در ماه‌های نخست حاکمیت طالبان در اواخر سال ۲۰۲۱، پس از آن که طالبان دستور پوشش برای زنان را صادر کردند، شماری از فعالان زن افغانستان، در یک حرکت اعتراضی، در وسط خیابان برقع را به آتش کشیدند و فریاد آزادی سر دادند. این اعتراض زنان، با واکنش‌های شدید طالبان و حامیان آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی روبرو شد و این گروه، زنان معترض را به زندان و حتی قتل تهدید کردند. چندی بعد از آن بود که تمنا زریاب پریانی که یکی از معترضان به برقع بود و در فعالیت اعتراضی آتش‌زدن برقع نقش داشت، همراه با خواهرانش در خانه‌اش در کابل بازداشت شد و به‌مدت حدود یک ماه، با تحمل انواع شکنجه‌ها در زندان طالبان بود.

اکنون، در حالی که در سراسر افغانستان رنگ و نوع لباس زنان به میل طالبان تغییر کرده است و تقریبا در همه جا زنان یا برقع یا لباس بلند سیاه با روبند می‌پوشند، هنوز برخی از مقام‌های طالبان در کشور شکایت دارند و می‌گویند که باید فقط برقع در سراسر کشور اجباری شود و هیچ جاگزینی هم نباید داشته باشد.

در چنین وضعیتی، زنان افغانستان یک بار دیگر پس از ۲۰ سال تجربه آزادی نسبی و تلاش برای اثبات هویت و حقوق خودشان، محکوم به حذف هویت، حقوق و آزادی‌هایشان‌اند و برقع یکی از بزرگ‌ترین سنگ‌هایی است که بر فرق آزادی و هویت زنان افغانستان کوبیده می‌شود. اما این محکومیت عمومی زنان افغانستان، در حال عادی شدن برای مردم جهان و تبدیل‌شدن به نوعی مد است. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاربر

      آیا آن فرد خاص به یک نفر اکتفا می کند؟ و واقعا خاص است؟ یا فقط یکطرفه است؟

    • ناشناس

      من با پوشش کامل یک زن موافقم ولی اجازه نمیدم یکی لباس منو انتخاب کنه

    • ناشناس

      درست و منطقی، اما سوال این است که آیا آن فرد خاص هم زیباییش را برای او نگهداشته یا از زیبایی زن عنانی برای خود ساخته

    • ناشناس

      مگر زن کالاست که خودش را برای دیگران چنین و چنان کنی

    • ناشناس

      دقیقان فرد خاصی که خاص باشه وجود نداره این فقط ی کلاه گشادی که بر سر زنان میگذارند

    • ناشناس

      مرد باید زندگی را درست هدایت کنه اگه مرد زندگی فاسد شد کل زندگی فااسد میشه

    • زیبا

      ماسک زدن ثابت کرد که زنها ذاتا دوست دارن زیبا باشن چون با وجودیکه ماسک میزدن آرایش هم میکردن پس این یه چیزیکه ذاتیه

    • نعمتی

      اون فردا خاص بی جا کرده مگه اون خودش نگه میداره فقط برای یک زن

    • بی نوا

      آن فرد خاص زاده نشده. به مامانش بگین بزاید. خخخخخخ
      مرد هم مردهای قدیم. ابهتی و جذبه ای

      پاسخ ها

      • ناشناس

        من ک نخوندم چون زیاد بود پس نظری ندارم

    • ناشناس

      وقت آن نرسیده که با خانم ها همانند یک انسان رفتار بشه نه یک برده؟

      پاسخ ها

      • محدثه

        به نظرم وقت این رسیده که شما اگه زن هستی بدن و سرت را بپوشانی و اگه مرد هستی چشم هایت را
        در اسلام آمده که خانمها فقط دست ها و گردی صورت نمایان باشد یعنی واقعا اینقدر سخته براتون و واستون شده عاملی برای برده بودن ؟؟؟؟
        والا من که به حجاب خودم افتخار میکنم چون مثل خیلی از خانمهای در خیابان عرض اندام نمیکنم

    • ندا

      ای کاش همه با تکنیک پختن قورباغه اشنا بشن

    • بلوچ

      من یه بلوچم اما برقع میزنم خیلی زیباست وقشنک وراحت وچش مردی دنبالت نیس من فقط مال شوهرم هستم و واس اون آرایش میکنم در جمع زنان ودوستان میرم آرایش بدون برقع
      اما آرایش من تو خیابون واس اینه که مردای دیگه رو جلب توجه کنم که این خودش ناامنی میاره بخدا با برقع خیلی خیلی راحتم ب همه خاهرا توصیه میکنم برقع بزنید

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دورود برشما

      • ناشناس

        در تشیع برقع یا پوشیه یا هرچیزی که چشم و صورت زن را می پوشاند، نهی شدید شده است برای اینکه زن ها رو بی پروا میکند
        چشم چرانی در روابط مرد و زن یک امر دو طرفه هست.


      • ؟؟؟

        منم یه بلوچم خیلی از شما برقع دارا سیایی دور چشم تون تا چند کیلو متر طرفو جذب خودش میکنه

      • k

        واقعا جای تاسف داری

      • ناشناس

        شما بزن چون احتمالآ اعتقادات اینو برات میپسنده ولی منی که اعتقادی بهش ندارم آزادم پوششم رو خودم انتخاب کنم

    • مهدی

      مگه تو خارج از کشور (بجز افغانستان و چند کشور دیگر) بحث فرد خاص مطرحه؟؟؟ دیگه دوران قدیم گذشته الان عصر ارتباطاتته اگر جامعه آزاد نباشه روز به روز عقب مانده تر میشویم.حجاب یه موضوع کاملا شخصیه.دولت بجای پرداختن به حجاب مساله اقتصاد کشورو حل کنه.

    • ناشناس

      آفرین نه

    • زهرا موسوی

      برقع چی هست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        برقع یعنی روبنده یا پوشیه همان روبنده سفیدی که دردوران قاجاربانوان ازان استفاده میکردند. جدیدادرایران هم مدشده ، مشکی که فقط چشمهادیده میشوند.

    • روشنا

      این دروغی که گفتی، واقعا راسته؟ این شکل نوشتنت که به خانمها نمی‌بره خانم یا آقای کاربر بلوچ!

    • ناشناس

      اون فرد خاص که خاصی وجود نداره الان دره وکوه بیابان نگشته نذاشته وبرای عشق حال خودش از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده ...بجای این می تونستین بگین همیشه مواطب زیبایت باش زیبا بودن سن وسال نمیشناسه همیشه ب روز باش

    • ناشناس

      ما هر جور که بخوایم لباس می پوشیم و نیازی نیست طبق گفته ی مرد ها کاری بکنیم . و مرد و زن همه ی یک حقوق مساوی دارند اگر قرار است زنها با حجاب باشند مرد ها براشون تصمیم بگیرند خوب چرا مردها همین چادر ها رو نمی پوشند تا حجاب داشته باشند .

    • ناشناس

      درود،ولی‌‌دیگه‌زمونه‌ای‌شده‌که‌‌خیلی‌اززن‌ها‌خودآرایی‌میکنندبرادیگران‌نه‌برای‌همسر

    • یاسمن

      در قرآن هم از مچ دست تا انگشتان و صورت باز حلال اعلام شده و مانعی نیست اگر این همه پوشش باشد مردان چگونه زوج مناسب خودرا انتخاب کنند

    • فقط خدا

      من یک دختر افغانی نمیخواهم که باهاش ازدواج بکنم کسی هست با مرد ایرانی ازدواج بکند

    • ناشناس

      با احترام به تمام زنان نه طالبان و نه افکار طالبانی را قبول نداریم .خداوند انسان را آزاد افریده چه مرد و چه زن هر دو برابرند و هر دو حق انتخاب دارند

    • مارال

      منم زیبایی خودم نگه داشتم حالا یا یه نفره خواسته یا هر چیزی خواستی نگهش داشتم فقط گوشه چشمم رو بیرون گذاشتم اونم میگم نکنه بیفتم تو جوب ویا جدولی به

    • نان

      بچه من چه گناهی داره وقتی که یک خانم برقع پوش میبینه خیلی میترسه

    • سودابه

      کاش زنهاچادربپوشن اصلا گونی تن کنند ببینم اوضاع درست میشه دزدی .رانت مافیا خودروی ملی پارتی بازی همه چی درست میشه

    • ناشناس

      دیگه اون زمان گدشته عزیزم. الان مردا خودشون دوست دارن زنهاشون اجتماعی و آنلاین باشن.و همه ببینن لذت ببرند.

    • دختر افغان زمین

      این برقع اصلا مال افغانستان نیست مال پاکستان از اونجا رایج شد و اومد به افغانستان منم اصلا خوشم نمیاد ازش

    • مجیدم

      طالبان فکر کنم دارن نظر شخصی خودشون راجع به حجاب را به کل دنیا میخوان تحمیل کنن فکر کنم چند وقت دیگه هم به آمریکا پیام بدن که اگه زناتون برقع نپوشن با چنگال بهتون حمله میکنیم

    • ناشناس

      فعلا که فساد و بی بند وباری و تباهی جامعه رو گرفته...

    • نگین

      ای خدا.خودت یه کاری کن.مردهاهیزنباشن.ادم باشن.والبته زنهاهم درست لباس بپوشن ولی نه دیگه مثل زندونی.مثل آدم

    • ناشناس

      طالبان به لحاظ کارفرهنگی خیلی پیشرفته است توانستند به اروپا تهاجم فرهنگی انجام دهند

    • ناشناس

      کاربر روشنا چرا دروغ؟؟ من در زاهدان زندگی میکنم بلوچ نیستم اما اینجا خیلی از هموطنای بلوچمون روبنده میزنن

    • ناشناس

      خیلی هم عالی بخدا من راضیم بپوشم به عنوان زن ایرانی

    • ناشناس

      احسنت بر شما بانوی بلوچ باحیا

    • رصا نوروزی

      تو ایران وافعانستان زن شده کالا

    • ناشناس

      خخخخ کلی خندیدم

    • قناعت

      هرکی میخواد تغییر کنه و باحجاب بشه سفارش میکنم بره کتاب سلام بر ابراهیم رو بخونه انشاالله نتیجه میگیره .خیلی از زنها و دختران خوندن و اثرشو دیدن.

    • ناشناس

      خب مرد ها هم زيبا هستن و باید اون زیبایی شون مال اون فرد خاص باشه چرا مرد ها حجاب ندارن

    • .....

      تو افغانستان بیشتر زنانش این پوشش را دوست دارند و با میل خود انتخاب کردهاند ،ویه عده محدود پوشش بازتری میخواهند

    • زهرا موسوی

      ممنون

    • ناشناس

      پیامهاتون رو دیدم .....بسیار عالی و خوب

    • ناشناس

      لایک داشتی عزیزدلم فدای تو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج