جاباما
۱۳۸۷۱
۵۰۵۸
۵۰۵۸
پ

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

شرکت سونی در تاریخ ۷ ماه می سال ۱۹۴۶ در توکیو از سوی ماسارو ایبوکا (مهندس) و آکیو موریتا (فیزیکدان) با سرمایه اولیه ۱۹۰ هزار ین تاسیس شد. نام این شرکت در آن زمان «توکیوتسوشین کوگیو کی.کی» (شرکت مهندسی ارتباط دوربرد توکیو) بود و حدود بیست نفر کارمند این شرکت بودند...

برای خیلی از ما که کودکی مان در دهه های پنجاه و شصت گذشته است و دهه هایی است که در آن تب تکنولوژی در جهان رو به فزونی بود مرور سیر تحول یک برند تکنولوژیک به غیر از جذابیت هایی که دارد آدم را دچار نوستالژی می کند.

می شویم مثل ماشین بازهایی که از دیدن ماشین های تمیزی که عمری از آن ها گذشته است حسابی سر حال می آیند. سونی را در میان این برندهای تکنولوژیک باید جزو برندهای ویژه قرار داد. از این جهت ویژه که در سال هایی برند اول ایران بود و در کلاس بالا رده بندی می شد. هم چنان که امروز هم چنین وضعیتی دارد و به رغم ظهور بسیاری از برندهای معتبر جایگاه خود را در ذهن مخاطب حفظ کرده است.


نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید


پی گیری سیر تحول این برندها برای مان جالب توجه است این که یک برند یک جورهایی محکوم است که باید نوآوری و خلاقیت داشته باشد و این را به عنوان فرصتی برای خودش می بیند و این جوری دهه هاست که ارزش و اعتبار خود را با عوض شدن نو به نوی روزگار حفظ می کند و این کم کاری نیست. برای کارآفرینان جوان ما می تواند چنین نمونه هایی یک درس کامل در زمینه اقتصاد و تجارت است. خواندن این پرونده ما را از دست ندهید.

تاریخچه

شرکت سونی در تاریخ 7 ماه می سال 1946 در توکیو از سوی ماسارو ایبوکا (مهندس) و آکیو موریتا (فیزیکدان) با سرمایه اولیه 190 هزار ین تاسیس شد. نام این شرکت در آن زمان «توکیوتسوشین کوگیو کی.کی» (شرکت مهندسی ارتباط دوربرد توکیو) بود و حدود بیست نفر کارمند این شرکت بودند.

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

ایبوکا بعد از جنگ جهانی دوم در یک ساختمان بمباران شده در توکیو به تعمیر رادیو مشغول بود و بعد از گذشت یک سال با همکارش موریتا پیوست سونی را تاسیس کرد.

طی بیش از پنجاه سال از آغاز فعالیت های شرکت سونی، این شرکت از ۲۰ کارمند اولیه تعداد نیروهای استخدام شده خود را به ۱۸۰ هزار نفر در سراسر جهان رسانده است.

سونی یک شرکت چندملیتی است و آکیو موریتا از ابتدا اصل مهم شرکت را درنظرگرفتن سراسر جهان به عنوان بازار و عدم محدودشدن به کشور ژاپن بنا کرده بود. او اصرار زیادی داشت تا سونی تمامی محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه کند. در سال ۱۹۶۰ Sony Corporation of America تاسیس و در سال ۱۹۶۸ da Sony United Kingdom Limited تاسیس شدند.

وقتی که محصولات این شرکت در کشوری فروخته می شدند، سونی به فکر ساخت محلی آن ها افتاد. در سال ۱۹۷۲ یک مرکز تولیدی در سن دیه گو و در سال ۱۹۷۴ مرکزی در بریجند برای عرضه محصولات در انگلیس و اروپا تاسیس شد.

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

نام جدید شرکت

خیلی زود این شرکت تحقیقاتی برای پیداکردن نامی که بتواند مشخصه و معرف محصولاتش باشد و بتواند مشتریان را به سوی این کمپانی جلب کند، انجام داد. در ابتدا تصور شد که از حروف اختصاری تی.تی.کی استفاده شود ولی چنین نامی ممکن بود با نام شرکت راه آهن توکیو کیوکو که با نام تی.تی.کی شناخته شده بود، آشفتگی ذهنی ایجاد کند.

موریتا می خواست نامی پیدا کند که در هیچ زبانی وجود نداشته باشد و هرکس در دنیا بتواند از طریق محصولاتش آن نام را شناسایی کند. نام «Sony» یا سونی که در سال ۱۹۵۸ بها ین شرکت اطلاق شد، از ترکیب دو کلمه لاتین «Sonus» و انگلیسی «Sonny» ساخته شده است.

واژه «Sonus» در لاتین شبیه کلمات «Sound» به معنی صدا و «Sonic» به معنی صوتی است. «Sonny» هم به پسربچه بود و ترکیب این کلمات در واژه سونی گروهی کوچک از جوانان پرانرژی را که علاقه زیادی برای ایده های جدید و پیشرفت دارند، معرفی می کرد. در آن زمان که یک شرکت ژاپنی برای نام خود به حروف لاتین متوسل شود و از علایم و اشکال محلی استفاده نکند، اقدام عجیبی بود. تی.تی.کی از خدمات بانکی میتسوی بهره می برد که ترجیح می داد نامی هم چون «Sony Electronic Industries» یا «Sony Teletech» برای این شرکت انتخاب شود. اما موریتا نمی خواست نام این شرکت را با یک نوع صنعت خاص پیوند دهد و درنهایت هم ایبوکا و هم بانکدارها را با ایده خود موافق سازد. در سال ۱۹۵۸ این کمپانی نام حقوقی Sony Corporation «شرکت سونی» را برای خود انتخاب کرد که در هر زبانی به راحتی قابل خواندن و تلفظ است.

محصولات اصلی، فعالیت های غیرصنعتی

اگر اولین محصول تی.تی.کی یک نوع کتری برای برنج بود، سونی خیلی زود خود را با محصولات رادیویی اش معرفی کرد. در سال ۱۹۵۵ این شرکت مدل تی.ار-۵۵ اولین دستگاه ترانزیستوری را که به راحتی در جیب هم قابل نگهداری بود تولید کرد. ایبوکا که اوایل این دهه به آمریکا سفر کرده بود متوجه شد که آزمایشگاه پل ترانزیستور را به شرکتش در ژاپن ببرد.

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

در آن زمان بیشتر شرکت های آمریکایی تحقیقات شان را روی ترانزیستور برای مصارف نظامی انجام می دادند ولی ایبوکا خواهان استفاده از آن در سیستم ارتباطی بود. در نتیجه اولین محصول تجاری ژاپن که رادیوی ترانزیستی سونی (تی.آر-۵۵) به بازار عرضه شد. چند ماه بعد سونی محصول جدیدش «تی.آر-۷۲» که توجه خیلی ها را در ژاپن و بازارهای خارجی جلب کرد، به بازار فرستاد. این رادیو با مجهزبودن به سیستم شش ترانزیستوره، برونداد کشویی و کیفیت فوق العاده صدا، فروش قابل ملاحظه ای داشت.

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

سال بعد سونی «تی.آر-۶» را به بازار عرضه کرد که تفاوت های عمده ای با محصولات قبلی به خاطر طراحی نازک و کیفیت صدای خوب داشت. در همان مقطع زمانی، برای اولین بار سونی با «آچان» (Atchan) یک شخصیت کارتونی خلق شده توسط فویوهیکو اکابی، قرارداد تبلیغاتی بست. یک سال بعد، شرکت تی.تی.کی با مدل «تی.آر-۶۳» عرضه شد و سونی به یک موفقیت تجاری عظیم دست یافت. در اواسط دهه پنجاه میلادی، فروش رادیوی ترانزیستوری قابل حمل سبب شد تا تولید این محصول از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۹۵۵ به ۵ میلیون در سال ۱۹۶۸ رسید.

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

از دهه ۵۰ میلادی، فعالیت های سونی تولید محصولاتی ازجمله تلویزیون، دستگاه های رادیویی با ابعاد مختلف (واکمن یکی از اختراعات شرکت توکیویی و محصول سال ۱۹۷۹ سونی به عنوان اولین دستگاه پخش موسیقی قابل حمل در جهان، اولین دستگاه کاست خوان و امروز پخش کننده دستگاه های (Mp۳) دی.وی.دی و بلو-یری و دستگاه های ویدئویی مثل دستگاه های ضبط ویدئو و ویدئو کاست های مربوط (ازجمله سیستم نه چندان موفق بتامکس که در سال ۱۹۷۶ خلق شد و خیلی زود با فرمت وی.اچ.اس شرکت جی.وی.سی جایگزین شد) انواع دستگاه های ال.دی، وی.سی.دی، دی.وی.دی، ام.دی و حتی یو.ام.دی (سیستم اوپتیک طراحی شده سونی برای پی.اس.پی پلی استیشن) و دوربین های تصویربرداری، دوربین های عکاسی دیجیتال و کامپیوترهای شخصی که محصولات وایو شناخته شده ترین آن ها هستند، را شامل می شوند.

محصولات جاودانه

بعد از تولید واکمن در سال ۱۹۷۹، در سال ۱۹۸۲ محصول نوار ویدئویی بتاکم حرفه ای سونی به همراه لوح فشرده به بازار عرضه شد. یک سال بعد، سونی دیسکت ریز ۹۰ میلی متری (فلاپی دیسک ۵/۳ اینچی) را به جهانیان معرفی کرد که البته با گذشت زمان و با ورود فرمت های جدیدتر محصولی قدیمی نام گرفت.

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

در سال ۱۹۸۳ شرکت سونی سیستم کامپیوتر خانگی «MSX» را ساخت و سپس لوح فشرده (CD) را به بازار عرضه کرد. در سال ۱۹۸۴ سونی «دیسکمن» را تولید کرد که در راستای موفقیت کسب شده از سوی واکمن، به عنوان محصول قابل حمل (CD) شناخته می شد.

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

شکست های تجاری

یکی از ناموفق ترین محصولات سونی متعلق به زمانی بود که جنگ فرمت نوارهای ویدئویی در دهه هشتاد میلادی اوج گرفت. در آن زمان سونی با سیستم «بتامکس» دستگاه ضبط ویدئو با شرکت جی.وی.سی که سیستم «وی.اچ.اس» را تولید کرده بود، در حال رقابت بود. در نهایت این «وی.اچ.اس» بود که توانست از رقیب خود در بازار فروش پیش بگیرد و بعد از مدتی استاندارد جهانی دستگاه وی.سی.آر شد که سونی را مجبور به تقلید کرد.

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

در لابراتورهای سونی، لئو اساکی محقق و برنده نوبل فیزیک در سال ۱۹۵۷ دیوید تونلی اختراع کرد که به لطف آن این شرکت را در بخش تجهیزات تلویزیون های حرفه ای جزو سرمداران شرکت های الکترونیک قرار داد. با تولید دوربین های تصویربرداری، ویدئومیکسر، مونیتور، سونی امروز به عنوان شرکت پیشگام بازار به ویژه در زمینه تولید دوربین های اچی.دی شناخته می شود. این شرکت در سینمای دیجیتال با تولید دوربین های ایچ.دی ساخته شده برای صنعت سینمایی نظیر محصولات اف۲۳ و اف۳۵ که معمولا برای خیلی از تولیدات سینمایی هالیوود مورد استفاده قرار می گیرند، هم حضور فعالی دارد.

فعالیت های غیرالکترونیکی

علاوه بر تولید محصولات الکترونیکی، سونی در چند جبهه مهم دیگر هم حاضر است. این شرکت مالک شرکت سینمایی آمریکایی Columbia Pictures است و در بازار تلویزیونی تحت نام Sony Pictures Entertainment فعالیت می کند.

در صنعت موسیقی Sony Music بزرگ ترین شرکت موسیقی جهان است و در ژاپن از طریق هال نتورک، مدیریت بزرگ ترین سالن های زنجیره از برگزاری کنسرت را تحت عنوان «زپ» در این کشور برعهده دارد. سونی به منظور حفظ محصولات این شرکت از سی دی های کپی شده غیرمجاز، روی برخی از سی دی های خود یک ویروس روت کیت وارد کرده تا میزان قابل استفاده بودن آن ها را در کامپیوتر مصرف کننده ها پایین بیاورد. در ابتدا سکوت شرکت سونی در عدم اعتراف به وجود این ویروس سر و صدای زیادی ایجاد کرد.

ورود به بازی های کامپیوتری

ورود شرکت سونی در سال ۱۹۹۳ به بخش بازی های کامپیوتری ویدئویی از اهمیت زیادی برخوردار بود. در آن زمان سونی پروژه ساخت یک دستگاه سی دی خوان برای «سنوپرنینتندو» را به حالت معلق درآورد و سال بعد همین سیستم را به اولین سری محصولات پلی استیشن تبدیل کرد که موفقیتی جهانی یافت. این شرکت اخیرا به بازار انیمیشن هم وارد شده و استودیو آنیپلکس را تاسیس کرد.

عکاسی - سونی آلفا

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

در جولای سال ۲۰۰۵ سونی مارک «کونیکا مینولتا» را خریداری کرد که این مارک به سونی اجازه داد محصول DSLR Alpha ۱۰۰ را تولید کند. این دوربین در اواسط سال ۲۰۰۶ معرفی شد و خیلی از تکنولوژی به کار گرفته شده از سوی کونیکا مینولتا را در ساخت محصولات قبلی اش به ارث برده بود. سنسور ۲/۱۰ مگاپیکسلی از سوی این شرکت طراحی و ساخته شده است. سونی در عین حال عرضه کننده سنسورهای رشکت های نیکون و پنتاکس است. سونی در عین حال بزرگ ترین سهامدار شرکت تامرون، شرکت ژاپنی تولیدکننده لنزهای عکاسی است.

دیگر محصولات اخیر

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

سونی شرکت پیشتاز در ساخت سی دی های بلو-ری در عین حال دستگاه های پخش، ضبط و کپی بلو-ری فعال است. در سال ۲۰۰۱ سونی با شرکت سوئدی اریکسون برای تولید گوشی های تلفن همراه تحت نام سونی - اریکسون قرارداد همکاری مشترک بست. در جولای سال ۲۰۰۶ شرکت «دل» امکان جایگزین کردن رایگان باتری های لپ تاپ های این شرکت را که در فاصله اکتبر ۲۰۰۳ تا آگوست ۲۰۰۶ از سوی سونی تهیه شده بودند و به دلیل مشکلات موجود در الکترولیته باتری های لیتیوم منفجر می شدند، برای مصرف کنندگان این لپ تاپ ها میسر ساخت. چند هفته بعد، شرکت اپل و سپس توشیبا و آی.بی.ام سرویس جایگزینی مشابهی را فراهم کردند و تعداد قطعات جمع آوری شده به ۷ میلیون نمونه رسید.

مدتی بعد سونی اعلام کرد که می خواهد در بازار ژاپن تلویزیون هایی بر پایه تکنولوژی او.ال.ای.دی در دسامبر ۲۰۰۷ فراهم آورد. اولین مدل این محصول ۱-XEL و ۱۱ اینچی بود که علاوه بر کارت شبکه اینترنت، یک خروجی اچ.دی.ام.آی و خروجی یو.اس.بی داشت. سونی اعلام کرد در سال ۲۰۰۸ تلویزیون او.ال.ای.دی ۲۷ اینچی به صورت اچ دی کامل به بازار عرضه می کند. در همین سال سونی اعلام کرد که از این تاریخ به بعد، تنها به تولید تلویزیون های آخرین سیستم روی خواهد آورد. در سال ۲۰۰۸ «رولی» پخش کننده موسیقی قابل حمل رقصان به بازار وارد شد و قرار است در اواخر سال ۲۰۱۱ پلی استیشن لایف عرضه شود.

موفق ترین محصولات سونی

۱۹۷۱ یوماتیک : اولین ویدئوکاست

۱۹۷۹ واکمن : اولین سیستم پخش کننده صوتی قابل حمل

۱۹۹۴ پلی استیشن : کنسول بازی های ویدئویی

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

۲۰۰۰ پلی استیشن ۲ : کنسول بازی های ویدئویی

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

۲۰۰۴ پی.اس.پی: کنسول قابل حملی بازی های ویدئویی

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

۲۰۰۵ پلی استیشن ۳: کنسول بازی های ویدئویی

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

سونی و هکرها

ماجرای حمله انفورماتیکی به شرکت ژاپنی طی ماه های اخیر به صورت سریالی ادامه داشته اند. بعد از حمله آخرین گروه هکرها به بخش موسیقی بی.ام.جی، سونی به اف.بی.آی مراجعه کرد ولی هیچ شخصی در رابطه با این قضیه دستگیر نشد. در آوریل گذشته شرکت سونی اعلام کرده بود که پلی استیشن نتورک (پی.اس.ان) هک شده و اطلاعات شخصی ۷۷ میلیون کاربر عضو آن ربوده شده است.

این حمله سایبری در فاصله روزهای هفدهم تا نوزدهم ماه آوریل صورت گرفتهب ود. سونی بعد از این اتفاق، شبکه پی.اس.ان را به مدت ۲۶ روز به حالت تعلیق درآورد و بار دیگر از روز چهاردهم ماه می به کار انداخت. در جریان این حمله مشخصاتی هم چون شماره کارت های اعتباری، رمز عبور، سوالات ایمنی کاربران این شرکت ربوده شدند. در تاریخ ۲۵ می شرکت سونی اعلام کرد که سایت سونی اریکسون در کانادا و سایت Sony Music Entertaimnent اطلاعات شخصی بیش از ده هزار کاربر خود را در خطر قرار داده اند. در ماه ژوئن ۲۰۱۱ Sony Pictures Entertainment با حمله هکری رو به رو شد.

منبع: مجله خلاقیت

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

نوآوری و خلاقیت را با سونی بیاموزید

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج