۱۴۰۱۰۸۷
۲ نظر
۱۲۱۶۲
۲ نظر
۱۲۱۶۲
پ

این محله، بدون شک، سیاسی‌ترین محله کل ایران است

محله شیخ هادی یکی از محله‌های قدیمی تهران محسوب می‌شود که به حاکمیتی‌ترین محله تهران شهرت یافته است. دلیل این شهرت وجود نهادهای حکومتی‌ای مانند کاخ مرمر و ساختمان مجلس سنا و … در این حوالی است که از دوران پهلوی تا بعد از انقلاب کارکرد حکومتی خود را حفظ کرده است.

برترین‌ها:  محله شیخ هادی یکی از محله‌های قدیمی تهران محسوب می‌شود که به حاکمیتی‌ترین محله تهران شهرت یافته است. دلیل این شهرت وجود نهادهای حکومتی‌ای مانند کاخ مرمر و ساختمان مجلس سنا و … در این حوالی است که از دوران پهلوی تا بعد از انقلاب کارکرد حکومتی خود را حفظ کرده است.

در این مطلب، قرار است به محله‌ای سر بزنیم که در دارالخلافه‌ی (پایتخت) ناصری قرار گرفته است. وقتی از حصار ناصری گذر می‌کنیم و وارد محله‌هایش می‌شویم لایه‌های تاریخی متنوع شگفت‌زده‌مان می‌کند؛ پس می‌رویم به سمت شمال غربی طهران عصر ناصری و به محله شیخ هادی کنونی می‌رسیم.

این محله، بدون شک، سیاسی‌ترین محله کل ایران است

اما چه تاریخی پشت این محله پنهان است؟ در عصر قاجار زمین‌های این محله متعلق به میرزا یوسف آشتیانی یا همان مستوفی‌الممالک وزیر ناصرالدین شاه بود که نقش پررنگی در آباد کردن زمین‌های بایر تهران داشت؛ تا جایی که شکل‌گیری محلاتی مثل حسن‌آباد، یوسف‌آباد و ونک و ... را باید از اقدامات اولیه مستوفی‌الممالک دانست.

تا اواخر سلطنت قاجار، عمارت‌ها، قطعات مسکونی، بیمارستان وزیری و ... این زمین‌ها را به شکل محله درآوردند. از 1295 به بعد با کوچ یهودیان ساکن عودلاجان به شیخ هادی و خیابان‌های اطراف و ایجاد مغازه‌های خرده‌فروشی توسط ساکنین جدید، رونق این محله دوچندان شد.

شیخ هادی جز اولین محلاتی بود که به تهران در حال توسعه اضافه شد و خیابان‌کشی‌های مدرن آن هم در رونق بیشتر محله نقش بازی کرد. در تمام این سال‌ها شیخ هادی در هسته‌ی مرکزی خودش بافت مسکونی‌اش را حفظ کرد.

اما چرا شیخ هادی؟ این محدوده در ابتدا به حسن‌آباد معروف بود. در عهد ناصری و مظفری روحانی پرآوازه‌ای به نام شیخ هادی نجم‌آبادی در این محله سکونت داشت و با وجود تندرو بودنش در بسیاری از موارد، از روشنفکران عصر خودش بود. شیخ هادی نجم‌آبادی، طرفدار مشروطه بود. کمک در ساخت بیمارستان، تلاش برای آبادی بیشتر محله و در نهایت احترامی که میان مردم محله داشت، باعث شد تا اهالی، نام شیخ هادی را هم‌نشین محله‌ی خودشان قرار دهند. حالا با هم قدم‌زنان وارد این محله شهر می‌شویم و داستانش را روایت می‌کنیم.

این محله، بدون شک، سیاسی‌ترین محله کل ایران است

در کتاب «طهران قدیم» نوشته شده: «میرزا یوسف مستوفی‌الممالک اراضی بالادست محله سنگلج را تا فاصله‌ی بالای آب کرج در تیول خود داشت. او بخشی از آن را به پسرش حسن مستوفی‌الممالک بخشید و باغ حسن‌آباد واقع در حوالی میدان حسن‌آباد ساخته شد» و این چنین بود که شکل‌گیری پهنه‌ای که امروز محله‌ی «شیخ هادی» را در خودش جا داده است، آغاز شد.

این محله، بدون شک، سیاسی‌ترین محله کل ایران است

پرسه‌مان را از زیر پل حافظ و تقاطعش با خیابان جهموری شروع می‌کنیم و جمهوری را به سمت غرب ادامه می‌دهیم. در مسیر نگاهی هم به پاساژ آلومینیوم می‌اندازیم که نزدیک به شصت سال است مهمان شهر تهران است. پاساژ سیزده طبقه تاجر سرشناس «حبیب القانیان» که میان شلوغی راسته نمایندگی‌های وسایل دیجیتال، گم‌ شده و از بعد از ماجرای برادر بزرگترش یعنی پاساژ پلاسکو، مردم شهر نمی‌دانند که چه بلایی قرار است بر سر آلومینیوم بیاید!

این محله، بدون شک، سیاسی‌ترین محله کل ایران است

باید جمهوری پرهیاهو را به سمت غرب طی کنید و از کنار چرخ دستی‌های ساندویچ سیب‌زمینی و تخم مرغ عبور کنید تا به خیابان شیخ هادی برسید. وارد شیخ هادی که شدیم متوجه می‌شویم که به دل یک محله پا گذاشتیم. خرده‌فروشی‌ها و مغازه‌های محلی باسابقه مشغول کاراند و گهگاهی آدم‌های محله با لبخند مهمان‌نوازانه‌شان به شما خوش‌آمد می‌گویند. در مسیرمان نوجوان‌ها و پیرمردهایی را می‌بینیم که محله را با دوچرخه گز می‌کنند. اصلا شیرینی یک محله به همین حال و هوای آن است.

این محله، بدون شک، سیاسی‌ترین محله کل ایران است

حالا وقتش رسیده است که به یک متروکه رمزآلود و زیبا سر بزنیم. پس خودتان را به راسته خیابان کسری برسانید و چشم بیاندازید تا بن‌بست وثوق را پیدا کنید. به سر بن‌بست که رسیدید یک بنای قدیمی با پنجره‌های شکسته دل‌ربایی می‌کند. البته اگر پرسه‌زن حرفه‌ای باشید می‌دانید که نباید به همین‌جا اکتفا کرد! پس از سوراخ سمبه‌های در فلزی غافل نمی‌شویم تا حیاط سرسبزش را دید بزنیم. یکی از اهالی می‌گوید: «اینجا خونه‌ی وزیره» به گفته‌ی یکی دیگر از همسایه‌ها: «اینجا برای یه تاجر ارمنیه». جانمان برایتان بگوید که روایت‌ها متعدد است و حقیقت نامعلوم ...

این محله، بدون شک، سیاسی‌ترین محله کل ایران است

الان در محدوده‌ای از محله هستیم که روی نقشه‌های عهد ناصری نام «باغ حسن‌آباد جناب مستوفی الممالک» را یدک می‌کشد. پس اراضی مستوفی‌الممالک را از طریق خیابان جامی، به سمت شرق ادامه می‌دهیم و خودمان را به محمدبیک می‌رسانیم. آن حوالی یک خانه قدیمی دیگر پیدا می‌شود. خیابان‌کشی‌های ماشین‌رو این محله را به محلی برای سکونت رجال سیاسی و سرشناس تبدیل کرده بود. «کاشانه‌ی صالح» هم برای همین دوران است و از قضا برای یکی از رجال دوران نهضت ملی، خانه‌ی صالح با فرشته‌های زیبا و سر در آجری‌اش پشت یک درب بزرگ فلزی منتظر حضور مردم شهر است.

این محله، بدون شک، سیاسی‌ترین محله کل ایران است

احتمالا وسط پرسه‌زنی، سبزینگی درخت‌ها، حواس شما را هم پرت کرده باشد! درختانی که از باغات گذشته به جا ماندند و روند تخریب بناهای قاجاری و پهلوی محله را به چشم دیدند. شاید یادتان باشد که گفتیم وقتی به محله‌ای که داخل حصار ناصریه است سر می‌زنیم، می‌توان لایه‌های مختلف معماری تهران را دید. این میان دل ما پیش بناهای مدرن دوران قدیم هم گیر می‌کند؛ بعضی سیمانی با بدنه هلالی، بعضی دیگر آجری و خالص!

این محله، بدون شک، سیاسی‌ترین محله کل ایران است

مسیر را به سمت خیابان میردامادی ادامه می‌دهیم. می‌توانیم به خانه داماد مظفرالدین شاه سری بزنیم. خانه‌ای قاجاری که کاربری تازه‌ای پیدا کرده و به این ترتیب بخشی از خاطرات جدید مردم شهر تبدیل شده است.

این محله، بدون شک، سیاسی‌ترین محله کل ایران است

کوچه پس کوچه‌های شیخ هادی را به سمت جنوب شرقی محله طی می‌کنیم و پرسه را تا میدان حسن‌آباد ادامه می‌دهیم. در راه رسیدن به حسن‌آباد دوباره از سکوت محله فاصله می‌گیریم و به هیاهوی این شهر شلوغ می‌رسیم. با خودمان فکر می‌کنیم: «یعنی چه چهره‌های سرشناس سیاسی و فرهنگی از این خیابان‌ها گذر کردند؟» با رسیدن به میدان حسن‌آباد محو زیبایی و البته غصه برای بخش آتش گرفته‌اش می‌شویم. این میدان نود ساله با سبک نئوکلاسیک غربی‌ و گنبدهای کلاف مانندش و البته راسته کاموا فروشی‌های کنار دستش ما را یاد شال گردن‌هایی می‌اندازد که مادر بزرگ برای‌مان می‌بافت. 

زیبایی‌های شیخ هادی کم نیست! خانه عدل، سینما شهر قشنگ، بقایای بیمارستان وزیری، خانه اعلم‌السلطنه و همه و همه نشان‌دهنده یک محله‌ی با اصالت در دل طهران است! راستی؛ شما از شیخ هادی چه خاطره‌ای دارید؟ تا به حال گذرتان به این حوالی افتاده است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پاپیون

      خیلی جالب بود.یادت رفت بنویسید که شادروان مرحوم‌ شیخ هادی نجم آبادی چند دوره نماینده مجلس بود.این مرد بزرگ کلیه حقوق دوره نمایندگی های خود در مجلس را جمع کرد و با‌ آن بیمارستان نجم‌ آبادی را‌ تاسیس کرد که‌ هم خدمات پزشکی رایگان ارائه میکرد و هم خودش آنجا را مدیریت میکرد.

    • محمد

      راجع به حمام جن چرا چیزی ننوشتید؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج