جاباما
۱۹۵۶۰۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

۱۰ نکته برای موفقیت در مصاحبه های شغلی

وقتی در نوشتن رزومه های کاری و نامه های درخواست کار مهارت پیدا کردید، نوبت به مصاحبه های کاری میرسد تا هر چه بیشتر به هدفتان برای پیدا کردن کار موردنظرتان نزدیک شوید.

سایت مردمان: وقتی در نوشتن رزومه های کاری و نامه های درخواست کار مهارت پیدا کردید، نوبت به مصاحبه های کاری میرسد تا هر چه بیشتر به هدفتان برای پیدا کردن کار موردنظرتان نزدیک شوید.

۱۰ نکته برای موفقیت در مصاحبه های شغلی

در این مقاله به ۱۰ نکته بسیار مهم برای موفقیت در مصاحبه های شغلی اشاره میکنیم.

۱. درمورد کارفرما، مدیر منابع انسانی و موقعیت کاری تحقیق کنید. موفقیت در مصاحبه با داشتن اطلاعات خوب و کافی درمورد کار موردنظر شروع میشود. باید کارفرما، الزامات شغلی و پیشینه کسی که با شما مصاحبه خواهد کرد را خوب بشناسید. هرچه بیشتر تحقیق کنید، اطلاعات بیشتری به دست آورده و بهتر به سوالات مصاحبه کننده بهتر پاسخ خواهید داد. منابع اطلاعاتی شما میتواند وبسایت آن شرکت، موتورهای جستجوی اینترنتی، ابزارهای تحقیق و شبکه ارتباطات شما باشد.

۲. سوالات متداول برای مصاحبه های شغلی را مرور کرده و پاسخهای خوبی برای آنها آماده کنید. یکی دیگر از نکات مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی، آماده کردن پاسخ برای پرسشهای متداولی است که در مصاحبه ها پرسیده میشود. هدفتان باید ارائه پاسخهایی کوتاه و دقیق درمورد موضوع کار باشد. یک راه عالی برای به خاطر سپردن پاسخهایتان این است که آنها را به شکل داستانگونه به خاطر بسپارید. نیازی به حفظ کردن جوابهایتان نیست (البته بهتر است اصلاً اینکار را نکنید).

۳. برای موفقیت لباس بپوشید. لباسی برای آن روز آماده کنید که با فرهنگ آن شرکت متناسب باشد و سعی کنید حرفه ای ترین ظاهر را برای خودتان بسازید. یادتان باشد همیشه بیش از اندازه خوب لباس پوشیدن بهتر از بد لباس پوشیدن است. سعی کنید تا حد امکان از وسایل جانبی و زیورآلات استفاده نکنید. همچنین درست قبل از زمان مصاحبه از کشیدن سیگار یا خوردن چیزی خوددارید کنید و حتماً مسواک و عطر بزنید.

۴. سر ساعت در جلسه مصاحبه حاضر شوید. برای دیر رسیدن سر جلسه مصاحبه هیچ بهانه ای جایز نیست. سعی کنید حداقل ۱۵ دقیقه قبل از وقت تعیین شده حضور پیدا کنید تا کارهایی مثل پر کردن فرم استخدام و از این قبیل را زودتر انجام دهید. این زودتر رسیدن به شما این امکان را میدهد که کمی محیط شرکت را نیز بررسی کنید.

روز قبل از مصاحبه، چند کپی اضافه از رزومه و مدارکتان تهیه کنید. اگر نمونه کار دارید، آنها را هم همراه خود ببرید. بردن کاغذ و خودکار برای یادداشت برداری را فراموش نکنید. همچنین دقت کنید وقتی سر جلسه رسیدید، تلفن همراهتان را خاموش کنید.

۱۰ نکته برای موفقیت در مصاحبه های شغلی

۵. اولین تاثیر را خوب بر جای بگذارید. یکی از مهمترین اصلها در مصاحبه های شغلی: مودب باشید و با هر کس که روبرو میشوید احوالپرسی کنید، از پارکبان گرفته تا مسئول پذیرش و فرد مصاحبه کننده. کارفرماها معمولاً کنجکاوند که تقاضادهنده ها چطور با اعضای شرکت رفتار میکنند و اگر برخوردتان با این افراد مغرورانه یا بیادبانه باشد ممکن است آن کار را از دست بدهید.

وقتی نوبت به مصاحبه شما رسید، به خاطر داشته باشید که اولین تاثیری که بر جای میگذارید -- یعنی حسی که در ثانیه های ابتدای برخوردتان به مصاحبه کننده منتقل میکنید -- میتواند منجر به موفقیت یا شکست شما شود. با خوب لباس پوشیدن، سر موقع رسیدن، خوب ایستادن، لبخند زدن، ارتباط چشمی و … اولین تاثیرتان را خوب بر جای بگذارید.

یادتان باشد که داشتن رویکردی خوب و نشان دادن علاقه و اشتیاق برای آن کار، ازجمله نکات مهم برای مصاحبه های شغلی است. تحقیقات نشان میدهد که مصاحبه کننده ها تصمیمات مهم دررابطه با استخدام افراد را در ۲۰ دقیقه اول میگیرند.

۶. با اعتمادبه نفس، دقیق، متمرکز و رسمی باشید. وقتی مصاحبه شروع میشود، رمز موفقیت کیفیت و رسانش پاسخهای شماست. هدفتان باید ارائه پاسخهای دقیق، رسمی و صادقانه باشد. همچنین هدفتان باید این هم باشد که مصاحبه را به مرحله بعد ببرید، بنابراین باید حواستان باشد پاسخهایی بدهید که همه مهارتها، تجربیات و تواناییهای شما را به خوبی مطابق با نیازهای آن شرکت نشان دهد. نمونه های خوب از راهکارها و دستاورهایی که داشتهاید بیان کنید اما دقت کنید که پاسخهایتان باید کوتاه و دقیق باشد.

با آماده کردن پاسخهای سوالات متداولی که در مصاحبه های شغلی پرسیده میشود، از ارائه پاسخهای طولانی و نامربوط که ممکن است باعث خسته شدن مصاحبه کننده شود، جلوگیری خواهید کرد.

و آخر اینکه هرچقدر هم که فرد مصاحبه کننده به شما میدان دهد، هیچوقت درمورد کارفرما یا همکاران سابقتان بدگویی نکنید. این مصاحبه درمورد شخص شماست و همه تلاشتان باید این باشد که نشان دهید مناسب آن کار هستید.

۷. زبان بدن را فراموش نکنید، از عادتهای بد بپرهیزید. بااینکه محتوای پاسخهای شما در مصاحبه اهمیت زیادی دارد اما داشتن زبان بدن ضعیف میتواند آن کار را از چنگ شما درآورد.

اشکال موثر زبان بدن: لبخند زدن، ارتباط بصری، فرم خوب نشستن و ایستادن، گوش دادن فعال و حرکات سر.

اشکال نادرست زبان بدن: قوز کردن، نگاه کردن به دوردست، بازی کردن با خودکار، بازی کردن با موها، دست زدن به صورت، جویدن آدامس، زیر لبی حرف زدن.

۸. سوالات خوب بپرسید. تحقیقات نشان میدهد که کارفرما با میزان سوال کردن تقاضادهنده های کار در مصاحبه، به علاقه آنها به گرفتن آن کار پی میبرند. درنتیجه، حتی اگر فرد مصاحبه کننده شدیداً درگیر توضیح دادن درمورد نیازهای کاری خودشان بود، شما باید چند سوال از او بپرسید.

اگر باهوش باشید از قبل سوالاتی را آماده میکنید و اگر در حین مصاحبه نیز سوالاتی به ذهنتان رسید، از او بپرسید.

۱۰ نکته برای موفقیت در مصاحبه های شغلی

۹. ابتدا تواناییهایتان را به معرض فروش بگذارید و بعد معامله را تمام کنید. ضرب المثلی درمورد مصاحبه های شغلی میگوید، کارآمدترین تقاضادهنده معمولاً همان کسی نیست که استخدام میشود. این یعنی کسی که استخدام میشود کسی است که بیشترین تلاش خود را برای پاسخ دادن به سوالات مصاحبه کننده به کار گرفته و سعی میکند تا جایی که در توان دارد تواناییهای خود رابه او نشان دهد.

بعضیها مصاحبه های شغلی را مثل فروش میدانند. شما فرد فروشنده هستید و محصولی که میخواهید به فرد مصاحبه کننده بفروشید، تواناییتان برای برآوردن نیازهای سازمان و شرکت است.

کم کم که مصاحبه کمی جلوتر رفت، درمورد قدمهای بعدی در روند استخدام و مدت زمانی که آنها برای تصمیمگیری درمورد استخدام نیاز دارند سوال کنید. اگر کاری که برای آن تقاضا دادهاید درمورد فروش است، میتوانید خشونت بیشتری نشان داده و در آخر از او بخواهید که کار را به شما بدهد.

۱۰. حضوراً، از طریق ایمیل یا نامه از فرد مصاحبه کننده تشکر کنید. همانطور که در نکات بالا برایتان عنوان کردیم، ادب و احترام در مصاحبه اهمیت بسزایی دارد. درنتیجه، اهمیت تشکر کردن از افرادیکه با شما مصاحبه میکنند جای تعجب ندارد. ابتدا در همان جلسه مصاحبه از فرد مصاحبه کننده تشکر کرده و پس از آن ایمیلی برای قدردانی از او بفرسید. البته این کار تضمین نمیکند که حتماً آن کار را میگیرید اما مطمئناً باعث خواهد شد نسبت به آنهایی که این اصل مهم را رعایت نکرده اند اولویت داشته باشید.

نکته آخر

موفقیت در مصاحبه های شغلی نیاز به تحقیق، تمرین و پشتکار دارد. هرچه تلاش بیشتری برای آماده سازی خود قبل از مصاحبه به کار گیرید، برای گرفتن شغل مورد نظرتان موفقیت بیشتری خواهید داشت، مخصوصاً اگر این ۱۰ نکته را به درستی رعایت کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج