۲۰۹۲۲۹
۵ نظر
۵۰۲۴
۵ نظر
۵۰۲۴
پ

راهنمای زندگی و تحصیل در خارج از ایران

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور آلمان

کیفیت بالای آموزشی در کنار فرصت های تحصیلی رایگان، بستری را فراهم کرده است تا این کشور آلمانی زبان، حتی برای دانشجویان متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی نیز جذاب باشد.

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور آلمان



برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد. با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.


راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور آلمان

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور آلمان

آلمان نیز مانند فنلاند و نروژ ، یکی از مقاصد بسیار مهم تحصیلی برای ایرانیان متقاضی تحصیل در قاره سبز است. کیفیت بالای آموزشی در کنار فرصت های تحصیلی رایگان، بستری را فراهم کرده است تا این کشور آلمانی زبان، حتی برای دانشجویان متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی نیز جذاب باشد. اتریش و آلمان ، دو کشور آلمانی زبان حوزه شنگن هستند که از دیرباز ، یکی از مقاصد اصلی تحصیلی ایرانیان در اروپا را تشکیل می دهند. به دلیل قابلیت های صنعتی و فنی متنوع و گسترده این دو کشور و دارا بودن از دانشگاه ها و مراکز تحصیلی ممتاز که امکان تحصیلات رایگان یا تقریبا رایگان را برای دانشجویان خارجی فراهم می کرد ، این دو کشور همواره در فهرست مقاصد تحصیل دانشجویان ایرانی قرار دارد. شاید تعاملات فرهنگی و اجتماعی میان ایران ، آلمان و اتریش در چند دهه اخیر به ویژه بعد از انقلاب ، زمینه تمایل بهتر و بیش تر ایران با این کشورها در عرصه های علمی و صنعتی فراهم شد و اکنون شاهد ان هستیم که مراکز ایرانشناسی متعددی در این دو کشور برای شناخت فرهنگ و تمدن سرزمین پارس ، تاسیس و راه اندازی شده و تعاملات خوبی نیز با مراکز تحقیقاتی و فرهنگی ایران برقرار شده است. در گفتار بیست و هفتم ، به ارائه توصیه هایی به علاقمندان به تحصیل در آلمان پرداخته و در این سعی و مقال اهتمام بر آن بوده است تا همچون رویه گفتار های پیشین ، به توصیه هایی کاربردی و منابع موثق استناد شود.

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور آلمان

نکته ۴۹۶: ده ها دانشگاه و مرکز اموزش عالی در آلمان ، مورد تائید اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم جهت ادامه تحصیل در مقاطع مختلف قرار گرفته است و در صورتی که نیاز به ارزشیابی و معدل سازی مدرک آینده خود در ایران دارید ، باید همواره این فهرست را که در گفتار اول و نکات قبلی اشاره کردیم ، در نظر داشته باشید. البته تصور نکنید که ۱۰۰ درصد دانشکاه و مراکز اموزشی دولتی و خصوصی آلمان مورد تایید است. همواره ، دانشگاه مد نظر خود را با این اداره کل چک کنید. ویدئوی زیر، نگاهی دارد به تحصیل در کشور آلمان



نکته 497: زبان غالب تحصیل در دانشگاه های این کشور برای مقاطع غیر از دکترا و پسا دکترا ، معمولا زبان آلمانی می باشد. بنابراین در صورتی که خواهان تحصیل در کشورهایی هستید که دانشگاه های انگلیسی زبان و مردمی آشنا به زبان انگلیسی در اختیار دارند ، کشورهای اسکاندیناوی و ایرلند و انگلیس ، باید در دستور کار شما باشد که بعضا فرصت های تحصیلی و بورسیه ای متنوعی را برای دانشجویان خارجی ارائه می کنند. اما یادگیری زبان آلمانی نیز خالی از لطف نیست چرا که سوئیس و بلژیک به این زبان تکلم دارند و بنابراین یادگیری این زبان در ایران، برای افرادی که نگاه بلند مدت به کار و زندکی و تحصیل در کشورهای آلمانی زبان پیشرفته دارند، خالی از لطف نیست.

نکته 498: برخی از دانشگاه های آلمان برای مقاطع کارشناسی ، این اجازه را به دانشجو می دهند که در دوره های زبان آلمانی ، پیش از شروع تحصیل رسمی خود ، ثبت نام کنند. اما این قضیه برای اکثریت دانشگاه ها مرسوم نیست و بهتر است علاقمندان به تحصیل در این کشور ، زبان آلمانی را تا مقطع متوسط در ایران فرابگیریند. البته به این موضوعنیز توجه داشته باشید که شاید در صورتی که زبان آلمان را ندانید و برای تحصیل رایگان در مقطعی در دانشگاه های آلمان ثبت نام کرده باشید، سفارت آلمان در تهران از اعطای ویزا تحصیلی به شما امتناع کند.

اگر قصد یادگیری زبان آلمانی را برای تحصیل در این کشور دارید، ویدئوی پر بیننده زیر، می تواند مقدمه خوبی برای شما باشد.



نکته 499: یادگیری زبان آلمانی در ایران به دلیل امکانات و موسسات اموزشی متنوعی که برای آموزش این زبان وجود دارد ، ظرف شش ماه به صورت فشرده و اثربخش ، امکان پذیر است و نیاز نیست که داوطلبی برای آموزش این زبان ، ده ها هزار یورو در یکی از کشورهای آلمانی زبان برای گرفتن مدرک زبان جهت ورود به دانشگاه ها هزینه بکند. مگر آن که قصد دیگری داشته باشد. موسسه گوته و حتی قطب راوندی و کانون زبان ایران، انتخاب بسیاری از متقاضیان ایرانی پیش از ورود به این کشور بوده است.

نکته 500: اکثر افرادی که ملیت های آلمانی زبان را نژاد پرست و بد رفتار با مهاجران و دانشجویان معرفی می کنند ، حتی یک بار هم به این کشورها سفر نکرده و درباره فرهنگ و اجتماع کشورهای آلمانی زبان اروپا یک کتاب هم نخوانده اند. هیچ گاه در تصمیم گیری نهایی خود ، حرف و حدیث هایی که استناد و استدلال های منطقی ندارند را وارد نکنید تا از مسیر اصلی منحرف نشوید. برای تحصیل در این کشور، همواره به منابع موثق اعتنا کنید و اسیر جو سازی ها نشوید.

نکته 501: دو کشور اتریش و آلمان دارای دانشگاهی متنوع در رشته های مختلف و اعتبار بین المللی هستند و برای اکثر قریب به اتفاق رشته های تحصیلی به دانشجویان علاقمند توصیه می شوند. این توصیه برای متقاضیان تحصیل در رشته های فنی و مهندسی، فلسفه و حتی موسیقی و معماری، بسیار زیاد است.

نکته 502: در صورتی که به زبان آلمانی آشنایی ندارید و برای یادگیری این زبان پر کاربرد اروپایی نیز علاقه ای در شما وجود ندارد ، باز امکان ادامه تحصیل شما در هر مقطعی به زبان غیر آلمانی و انگلیسی وجود دارد. نگران نشوید و به جست و جو و بررسی های مطالعاتی خود بر روی دانشگاه و مراکز آموزشی آن بر اساس تخصص و علایق خود ادامه دهید.

نکته 503: در نکته های قبلی درباره شیوه یافتن فهرست دانشگاه های آلمان ، توصیه های لازم داده شده است. به نشانی http://goo.gl/rxeH9e مراجعه کنید. دانشگاه هیدلبرگ آلمان را باید یکی از قدیمی ترین مراکز دانشگاهی در اروپا دانست که قدت آن به سال 1386 میلادی باز می گردد و با بیش از 30 هزار دانشجو، در نشانی http://www.uni-heidelberg.de/index_e.html قابل بررسی می باشد. حتی قدیمی تر از دانشگاه اوپسالای سوئد! دنشگاه لایپزیک و روستوک در رتبه های بعدی از نظر قدمت در میان دانشگاه های آلمان قرار دارند که به قرن چهاردهم میلادی باز می گردند. دانشگاه علم و صنعت آخن یکی از مقاصد اصلی دانشجویان ایران در سال های اخیر بوده است که در نشانی https://www.rwth-aachen.de/lang/en در دسترس می باشد .و امکان تحصیل رایگان حتی به زبان انگلیسی را برای متقاضیان فراهم کرده است. اگر متقاضی تحصیل در مقاطع فنی و مهندسی هستید، توصیه میکنیم این دانشگاه را در لیست خود قرار دهید. ویدئوی زیر، اشنایی خوبی به شما در این زمینه می دهد



راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور آلمان

البته دانشگاه علم و صنعت برلین نیز، میتواند فهرستی بررسی های شما قرار بگیرد که در نشانی https://www.tu-berlin.de/ menue/home/parameter/en ارائه شده است.

دانشگاه فنی مونیخ https://www.tum.de/ en/homepage که خود را یک دانشگاه کارآفرین موفق می داند ، در کنار مرکز تحقیقاتی کارلسروهه آلمان https://www.kit.edu/english نیز، در یک دهه اخیر با استقبال ایرانیان متقضیان تحصیل در رشته های فنی و مهندسی این کشور مواجه شده است . گفتنی است دانشگاه فنی مونیخ، با بیش از ۳۸ هزار دانشجو، در سال ۲۰۱۳ میلادی بودجه ای بالغ بر ۱ میلیارد یورو را تجربه کرده است که این میتواند برای متقضیان تحصیل در این کشور، جای تامل داشته باشد.

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور آلمان

نکته ۵۰۴: بسیاری از دانشگاه های آلمان ، بر اساس توافق نامه تبادل دانشجو ۱ ، با یکدیگر تعامل دارند. بنابراین اگر در یکی از دانشگاه های اتریش پذیرفته شده اید و علاقمندید یک ترم تحصیلی در یکی از دانشگاه های آلمان تحصیل کنید ، این فرصت در خلال تحصیل شما در مقطعی که قبول شدید ، وجود دارد. برای این کار ، با بخش پذیرش یا بین الملل دانشگاه مقصد رایزنی کنید.

نکته ۵۰۵: در صورتی که قصد گرفتن واحد در یکی از دانشگاه های حوزه شنگن را به عنوان دانشجوی تبادلی در آینده دارید ، بر اساس قوانین حوزه شنگن ، می بایست از کشور ثانی درخواست روادید دانشجویی کنید. چرا که روادید دانشجویی شما تنها برای تردد ۹۰ روزه در محدوده شنگن معتبر است و نه بیش تر.

نکته ۵۰۶: اکثر دانشگاه های آلمان برای مقاطع دکترا و پسا دکترا به زبان انگلیسی می باشد و شما می توانید با مکاتبه با اساتید و دانشگاه های مورد نظر خود ، درباره اخذ پذیرش رایگان و حتی دریافت بورسیه تحصیلی مکاتبه کنید و با توجه به حضور گسترده دانشجویان ایرانی در این دو کشور، شانس پذیرش شما در صورتی که از رزومه خوبی برخوردار باشید بالاست. ویدئوی زیر، آشناییت کاملی درباره اخذ پذیرش و بورس تحصیلی در مقطع دکترا در آلمان ارائه می کند.



نکته 507: در صورتی که مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در دانشگاهی به زبان انگلیسی کذرانده باشید ، احتمال آن که از نیازمندی مدرک زبان انگلیسی در اتریش یا آلمان معاف بشوید زیاد است. جهت اطلاعات بیش تر در این زمینه ، توصیه میکنیم با بخش پذیرش دانشگاه مقصد مکاتبه کنید.

نکته 508: در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ، دانشگاههای آلمان ، برای یک ترم تحصیلی ، مبالغی را از دانشجویان دریافت می کنند. اما این مبالغ که بعضا به زیر 1000 یورو در یک ترم می رسد ، سنگین نیست و قابل قیاس با دانشگاه های شهریه ای اروپا نمی باشد. ویدئوی زیر یک معرفی خوب می باشد.



نکته 509: تحصیلات در اکثر قریب به اتفاق دانشگاه های آلمان برای دانشجویان خارجی رایگان است.

نکته 510: ترجمه رسمی مدارک به زبان آلمانی الزامی نیست و شما می توانید مدارک خود را توسط یک مترجم رسمی به زبان انگلیسی ترجمه و به تایید دادگستری و وزارت امور خارجه برسانید.

نکته 511: مهمترین شرط در گرفتن پذیرش از دانشگاه های آلمان، قبولی در همان رشته در یکی از دانشگاه های ایران و داشتن گواهی اشتغال به تحصیل است. این مسئله اصلی ترین شرط برای گرفتن پذیرش است. در واقع دانشگاه های آلمان قبولی در کنکور ایران را به منزله امتیاز اصلی دادن پذیرش تحصیلی می دانند و پس از آن معدل و نمرات شخص مورد بررسی قرار می گیرد. نداشتن گواهی اشتغال به تحصیل در ترم جاری در رشته مورد درخواست در ایران به منزله نگرفتن پذیرش می باشد. معمولا بین 4 هفته تا 6 هفته طول می کشد تا دانشگاه پس از دریافت مدارک نتیجه را با پست ارسال کنند. به این موضوع در هنگام اقدام کردن برای پذیرش در مقاطع کارشناسی توجه کنید.

نکته 512: در مورد رشته های هنر, قبولی در آزمون عملی ورودی نیاز است. و تا قبل از شرکت در آزمون هیچ پذیرشی ( اعم از رسمی و غیر رسمی) به دانشجو داده نمیشود. حضور فرد در آزمون الزامی است ( فرستادن نمونه کار کافی نمیباشد).تاریخ برگزاری آزمونهای عملی هر ترم در وب سایت دانشگاه اعلام میشود. برای ورود به آلمان جهت شرکت در آزمون ورودی نیاز به دعوتنامه نمی باشید. فقط کافی است برگ داوطلبان شرکت در آزمون ورودی را پر کرده برای دانشگاه ارسال نمایید. برگ تایید دانشگاه دال بر شرکت شما در آزمون ورودی که همراه با تاریخ برگذاری آزمون است برای شما حکم دعوتنامه را دارد و سفارت آلمان در ایران به انضمام این برگه به شما روادید ورود جهت شرکت در آزمون ورودی را ابلاغ می نماید.

نکته 513: دانشگاه های آلمان حداقل هر سال دو بار اقدام به صدور پذیرش می نمایند (ترم مارچ و اکتبر). برای اقدام جهت اخذ پذیرش هم مدارک دانشجو حداقل می بایست 3 ماه قبل از صدور پذیرش، در دانشگاه های اتریش تحویل داده شده باشند.

نکته 514: برخی از دانشگاه های آلمان ،از متقاضیان مقطع دکترا ، موافقت یک استاد را مبنی بر سرپرستی پایان نامه دکترا را به عنوان شرط لازم برای پذیرش می داند. بنابراین تلاش کنید چه برای دانشگاه های آلمان ، با استاد یا دپارتمان مورد علاقه خود در ارتباط بوده و بر اساس رشته ای که قصد ادامه تحصیل دارید ، اظهارنامه هدف مدون و منطقی آماده و ارسال کنید. این قضیه نقش زیادی ار افزایش شانس پذیرش و بورس تحصیلی شما دارد.

نکته 515: معمولا مدرک کاردانی ، مورد قبول دانشگاه های اروپا نیست برای اقدام جهت مقطعی بالاتر. اما برای کسب اطلاعات بیش تر فقط با هماهنگ کننده رشته ای که قصد ارسال پرونده دارید ، رایزنی کنید و نکته 520 را جدی بگیرید!

نکته 516: اخذ پذیرش تحصیلی یا حتی دریافت بورس از دانشگاه های اتریش و آلمان و حتی سوئیس ، تضمینی به دریافت روادید دانشجویی نیست. باید حتما مدارک مورد نیاز برای دریافت روادید دانشجویی را که سایت سفارتخانه های این کشور ها اعلام شده است ، در زمان مقرر ارائه کنید. این سه کشور ، در اعطای روادید دانشجویی به نسبت کشورهای اسکاندیناوی و جنوب اروپا در سال های اخیر سخت گیری در برابر دانشجویان ایرانی نشان داده اند.

نکته 517: تنها افرادی که یک مقطع را در دانشگاه های اتریش و آلمان به زبان آلمانی گذرانده اند ، از ارائه مدرک زبان آلمانی معاف هستند.

نکته 518: داشتن مدرک کارشناسی مترجمی زبان آلمانی یا کارشناسی ادبیات زبان آلمانی از دانشگاه های ایران ، هیچ گونه معافیتی را برای علاقمندان به تحصیل در دانشگاه های اتریش و آلمان جهت عدم نیاز به اخذ مدرک زبان آلمانی ایجاد نمی کند. شما حتی اگر چنین مدارک دانشگاهی در اختیار دارید ، می بایست در آزمون های رسمی در تهران برای اخذ مدرک زبان آلمانی در سطوح اشاره شده در نکات بعدی شرکت کنید.

نکته 519: موسسه آموزش زبان آلمانی 2 که از مراکز رسمی و معتبر آموزش زبان آلمانی وبرگزاری امتحانات رسمی درمقاطع مختلف می باشد ، می تواند برای متقاضیان تهرانی مورد استفاده باشد.

نکته 520: در صورتی که متقاضی تحصیل به زبان آلمانی در دانشگاه های آلمان هستید ، باید مدرکی دال بر آشنایی به زبان آلمانی را در سطحی که مورد تایید دانشگاه مقصد هست ارائه کنید . برای این کار ، نیازمندید تا در آزمون های رسمی که هر از گاهی در تهران برای سنجش سطح زبان آلمانی دانشجویان متقاضی تحصیل در این کشورها برگزار می شود ، شرکت کنید. اطلاعات مربوط به آزمون های رسمی زبان آلمانی و موسسات مجاز برگزار کننده آن را در سایت موسسه گوته 3 ملاحظه کنید. سطوح زبان آلمانی از A1 تا C1 را شامل می شود که برای پذیرش در دانشگاه های اتریش ، آلمان و حتی سوئیس ، نیازمند اخذ مدرک در یکی از این سطوح می باشید.

نکته 521: اخذ پذیرش تحصیلی و حتی بورس از دانشگاههای آلمان ، فرآیند پیچیده و زمان بری نیست که بخاطر آن نیازمند استفاده از مشاوران غیر مجاز اعزام دانشجو به این دو کشور باشید. نکات ارائه شده در این گفتار می تواند شما را به مقصود برساند. کمی حوصله به خرج دهید و با دقت روش های معرفی شده را دنبال کنید تا مجبور نشوید برای یک پذیرش تحصیلی که شاید با 100 یورو قابل انجام بود ، بیش از 3000 یورو به این مراکز غیر مجاز که در اینترنت تبلیغ می کنند پرداخت کنید! در صورتی که با تخلفاتی مواجه شدید، مراتب را پلیس سایبر اطلاع دهید.

نکته 522: شمار زیادی از ایرانیان دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاه های آلمان که اطلاعات برخی از آنان طریق وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی قابل شناسایی و بررسی می باشند ، می تواند به عنوان مشاوران با تجربه برای متقاضیانی که در فرآیند اخذ پذیرش نیازمند راهنمایی های ارزنده هستند ، در نظر گرفته شود.

نکته 523: بهترین مشاور برای کسب اطلاعات عمومی درباره آلمان ،آگاهی از فرصت های تحصیلی ، تحقیقاتی و فرهنگی در این کشورها ، ارتباط با سفارت آلمان در تهران 4 و سفارت خانه ایران در برلین 5 می باشد.

نکته 524: قبلا هم درباره امکان تغییر رشته در یک دانشگاه پس از ورود به آن جا ، توضیح دادیم که این کار باید با هماهنگی دانشگاه و بر اساس یک کار ارزیابی و رایزنی دقیق صورت بگیرد. هیچ گاه بر اساس احتمالات و تصورات شخصی یا گفته های غیر رسمی اشخاص متفرقه یا موسسات مجاز / غیر مجاز ، به سفری که نهایتش مشخص نیست ، رهسپار نشوید. دانشجویان زیادی هستند که به واسطه ورود به دانشگاه های اتریش و آلمان به هر روشی، در یک رشته ای که باب میلشان نیست پذیرش گرفته و رهسپار این دانشگاه ها می شوند ، به امید آن که رشته خود را به رشته دیگری تغییر می دهند. اما به واسطه n تا فاکتور ، این برنامه می تواند عملی نشود و شما دو گزینه خواهید داشت. یا برگشت به وطن یا سر و کله زدن با رشته ای که مورد علاقه و میل شما نیست تا انتهای خط. متاسفانه موسسات اعزام به دانشجو، با ارائه چنین توصیه ها و قول های آبگوشتی مبنی بر تغییر رشته در دانشگاه مقصد پس از ورود به دانشگاه، هزینه و وقت شمار زیادی از متقاضیان را هدر داده اند. شما قربانی بعدی نشوید!

نکته 525: نکته 521 به این معنا نیست که امکان تغییر رشته بعد از یک ترم تحصیلی یا حتی بعد از گذشت چند روز از ورود شما به دانشگاهی ، غیر ممکن است، خیر. تنها باید با اطلاع کامل و کافی نسبت به بررسی همه جوانب قضیه در این مسیر قدم بردارید تا متضرر نشوید. هر پرسشی درباره رشته ، تغییر رشته ، ادامه تحصیل به صورت دانشجوی تبادلی و غیره دارید باید از بخش پذیرش دانشگاه یا دپارتمان مقصد استعلام کنید.

نکته 526: احتمال این که شما به عنوان مهندس متالوژی ، در مقطع کارشناسی ارشد متالوِژی یکی از دانشگاه های اتریش یا آلمان پذیرش بگیرید و بعد به رشته MBA یا مهندسی برق تغییر رشته بدهید ، یک در هزار نیست! اما تا پیش نیازهای مربوط به پذیرش در این دو رشته را نداشته باشید ، شانسی برای اشغال یکی از صندلی های این رشته ها نخواهید داشت.

نکته 527: اگر شما واقعا به عنوان یک مهندس متالوژی یا دارنده هر مدرک تحصیلی نامرتبط با رشته MBA، علاقمند به تحصیل در رشته MBA هستید و هیچ گونه از درخواست خود عقب نشینی نمی کنید ، بهتر است در دوره های کوتاه مدت یا بلند مدت بازرگانی ، اقتصاد ، مدیریت و مسائلی که مرتبط با MBA می شود در موسسات معتبر شرکت کرده و گواهی های پایان دوره ها را ترجمه رسمی کنید. این روش می تواند دانشگاه ها را برای احراز صلاحیت شما جهت ادامه تحصیل در رشته های غیر مرتبط با مدرک کارشناسی شما ، یاری دهد و نیاز به ژانگولر بازی های مرسوم!! نیست.

نکته 528: در رشته های هنری در دانشگاه های اروپا ، علاوه بر مدارک عمومی که از همه متقضیان درخواست می شود ، امتحان ورودی یا ارسال نمونه کار عملی از متقاضیان درخواست می شود. اطلاعات تکمیلی درباره این گونه رشته ها را باید از مسئول پذیرش دانشگاه مقصد سوال کنید. این قضیه برای متقاضیانی که خواهان تحصیل در رشته های موسیقی ، معماری و طراحی هستند در اتریش و آلمان بیش از دیگر متقاضیان صدق می کند.

نکته 529: برخی از دانشگاه های آلمان ، از متقضیان ثبت نام در دانشگاه های این کشورها، گواهی صلاحیت خصوصی ورود به دانشگاه 6 را درخواست می کنند. این گواهی به این دلیل از متقاضیان درخواست می شود تا دانشگاه مطمئن شود که شما هیچ منعی برای ادامه تحصیل در کشور خود ندارید و توانایی ادامه تحصیل در رشته های دانشگاهی را دارید. این گواهی را معمولا از سه طریق می توانید اخذ کنید. یکی گواهی اشتغال به تحصیل در دانشگاهی که در حال تحصیل هستید. دوم اگر در آزمون سراسری کارشناسی ارشد یا دکترا در ایران شرکت کرده اید و کارنامه یا گواهی ثبت نام در آزمون دارید. سوم گواهی عدم ممانعت از تحصیل که می توانید در صورتی که از دانشگاهی در ایران فارغ التحصیل شدید ، نامه ای مبنی بر عدم ممانعت از تحصیل را از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد یا واحد همکاری های بین المللی اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم در تهران کسب کنید. این مدارک بعد از دریافت ، باید ترجمه رسمی و به تائید وزارت خارجه برسد.

نکته 530: اگر دانشگاهی ، چنین گواهی را از شما درخواست کرد، حتی الامکان ساختار و مفادی که الزاما باید در این گواهی قید شود را استعلام کنید تا حتما ساختار نامه و گواهی صادر شده ، با نظر دانشگاه مقصد مطابقت داشته باشد. مثلا برخی از دانشگاه ها از متقاضیان درخواست کرده اند که مراکز رسمی و آموزشی صادر کننده این گواهی برای شما ، در نامه قید کنند که شما ممانعتی برای ادامه تحصیل در فلان رشته که متقاضی ثبت نام هستید نیز ندارید! به هر حال هیچ ساختار رسمی برای این گواهی وجود ندارد و هر دانشگاهی سلیقه ای عمل می کند. به هر حال بهترین راه حل برای رفع این چالش ، تعامل اثربخش با واحد پذیرش دانشگاه مقصد می باشد.

نکته 531: آخرین برنامه های درباره فرصت های تحصیلی ، بورس های دولتی و خصوصی و ضوابط و شرایط تحصیل در کشور آلمان را نیز مستقیم از پرتال رسمی اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم و تحقیقات 7 این کشور دنبال کنید.

نکته 533: تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به 2 شیوه امکان پذیر است. یکی از طریق دکترا به روش انفرادی 8 که در این شیوه، دانشجو موظف است تحت سرپرستی یک استاد ، بر روی یک موضوع تحقیقاتی توافق شده کار کند و نتیجه کار را به صورت پایان نامه مکتوب و دفاعیه شفاهی ارائه کند. این شیوه در دانشگاه های این کشور بسیار مرسوم است. این شیوه یک شیوه ساختار نیافته می باشد و حق بیش تری برای دانشجوی دکترا برای انتخاب موضوع تحقیق و هم چنین گذراندن دروس پیش نیاز قائل است. روش بعدی ، از طریق ثبت نام در یک دوره دکترای ساختار یافته 9 و منسجم هست که دانشجو موظف است بر اساس پلنی که برای دوره از قبل تنظیم شده است ، نسبت به انتخاب دروس و مطالعه بر روی پروژه تحقیقاتی میان رشته ای 10 اقدام کند. هر کدام از روش ها ، بر اساس قابلیت های فردی و ظرفیت های علمی و تجربی شما قابل بررسی و اقدام است. مثلا دانشگاه برلین ، رشته هایی که برای دکترای انفرادی 11 ارائه کرده ، ظرفیت ها و شرایط متفاوتی در قیاس با رشته هایی که برای دوره های ساختار یافته 12 دکترا برنامه ریزی نموده است دارد. با مراجعه به بخش PhD در پرتال دانشگاه ها ، می توانید اطلاعات بیش تری کسب کنید.

نکته 534: این رویه که شما با تحصیل در مقاطع عالی در دانشگاه های آلمان ، تقریبا بدون شهریه تحصیل کنید و زبان آلمانی را هم یادبگیرید ، شاید خیلی بهتر از تحصیل در فنلاند و پرتغال و مجارستان یا لهستان باشد. البته این به ان معنی نیست که نکته 531 ، توصیه ای برای همه سلیقه ها و متقاضیان تحصیلات تکمیلی در اروپا می باشد.

از طریق پرتال داد، میتوانید اطلاعات خوبی راجع به زندگی و تحصیل در کشور آلمان کسب کنید که قابل توجه است

https://goo.gl/bzDg07

https://goo.gl/UPp3MA

همواره این دو پرتال برای متقاضیان تحصیل در آلمان، منبع به روز و مطلوبی تلقی می شوند. همانطور که ملاحظه می کنید، از اطلاعات درباره آلمان discover germany تا اقدام برای پذیرش و معرفی دانشگاه ها و رشته ها در آلمان plan your studeis and your stay تا پیدا کردن مکان اقامت و مراکز مورد نیاز دانشجویان، در سایت تحصیل در آلمان، اطلاعات خوبی ارائه شده است.

راهنمای فرصت های تحصیلی در کشور آلمان


1- Exchange student agreement

2- http://monson.nu/Home.aspx

3- http://www.goethe.de

4- www.teheran.diplo.de

5- www.iranembassy.de

6- Proof of special university entrance qualification

7- www.bmbf.de/en

8- Apprenticeship Model

9- Doctoral degree program

10- Interdisciplinary research project
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در مورد دانشگاه های کانادام مطلب بذارین،ممنون از زحماتتون

    • محمد

      واقعا تشکر از اطلاعآت خوب و جامعتون

    • ماهيمير

      باسلام، مطالب مفيدتان راخواندم ، ميخواستم بدانم فارغ التحصيل رشته دندانپزشكي ازفيليپين كه بخواهددركشورآلمان ادامه تحصيل دهد ، چه مراحلي رابايدطي كند ، لطفاراهنمايي بفرماييد. باسپاس

    • ماهيمير

      باسلام، مطالب مفيدتان راخواندم ، ميخواستم بدانم فارغ التحصيل رشته دندانپزشكي ازفيليپين كه بخواهددركشورآلمان ادامه تحصيل دهد ، چه مراحلي رابايدطي كند ، لطفاراهنمايي بفرماييد. باسپاس

      پاسخ ها

      • علی

        با سلام
        باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشید و مدارک خود را برای برابر سازی، به وزارت بهداشت این کشور ارسال کنید تا معادل سازی شده و در صورت نیاز ،واحدهای تکمیلی بگذرانید. اگر علاقمند به تحصیل در آلمان بودید، تحصیل در فیلیپین، حرکت ناردستی بود. چون در ایران نیز، فارغ التحصیلان فیلیپینی باید دوره های مختلف با آزمون را بگذرانند تا پروانه کسب بگیرند
        باتشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج