۲۲۳۹۲۲
۲ نظر
۵۱۰۵
۲ نظر
۵۱۰۵
پ

چوب ها به خانه تان شخصیت می دهند

چوب یکی از مصالحی است که فضای خانه شما را به سمت کلاسیک بودن می برد.

چوب ها به خانه تان شخصیت می دهند
مجله منزل: مي‌گويند هزاران سال پيش مصري‌ها راه استفاده از چوب را ياد گرفته بودند و خانه‌هاي شان را با نرده‌هاي چوبي محافظت مي‌كردند. حتي تختخواب، تابوت‌هاي چوبي، عصاي چوبي فراعنه، درها و چهارچوب‌هاي بزرگ كاخ‌ها را هم از چوب مي‌ساختند. در امپراتوري روم هم چوب در طراحي فضاي داخلي قصرها جاي خاصي داشت. تا صدها سال پيش هم - آن وقت كه هنوز خبري از سيمان و بلوك نبود- چوب وسيله غالب بيشتر ساختمان‌ها بود تا اينكه زمانه فرق كرد.

مصالح تازه به بازار آمدند و چوب‌ها كنار رفتند. اما این فقط از نگاه معمارها بود. چون هنوز طراحان داخلي از چوب‌ها همان استفاده‌اي را مي‌برند كه شايد هزاران سال پيش مصري‌ها و رومي‌ها مي‌كردند؛ هويت دادن به خانه، مهم‌ترين كاري است كه يك قطعه چوب ساده با هر فضايي مي‌كند. طراحان داخلي معتقدند چوب‌ها شخصيت دارند و مي‌توانند با ورودشان به خانه‌ها به آنها هويت دهند. با اين حساب بد نيست نگاهی به كاربرد چوب در فضاهاي امروزي و كاركردشان داشته باشيم.

سقف را بيشتر درياب

چوب ها به خانه تان شخصیت می دهند

طراحان داخلي اسمش را گذاشته‌اند ديوار پنجم. فقط براي اينكه نشان دهند غير از چهار ديوار هر اتاقي سطح ديگري هم هست كه بايد برايش فكر كرد و به اندازه چهار تاي بقيه برايش نقشه كشيد. كمتر زماني پيش آمده كه ما براي بالاي سرمان هم نقشه بكشيم. ما فقط براي طراحي قسمت‌هایی برنامه مي‌ريزيم كه به چشم مي‌آيند. براي همين است كه از سقف غافل مي‌شويم در حالي كه سقف خودش از مهم‌ترين قسمت‌های خانه براي طراحي‌هاي خاص است و اين وسط چوب‌ها در رنگ‌هاي خاص مي‌توانند سقف خانه‌ها را ظرافتي خاص بخشند. البته بايد در نظر بگيريد كه سقف چوبي هرقدر هم مدرن باشد و گرمابخش فقط بايد در خانه‌هايي با سقف‌هاي بلند و بزرگ به كار گرفته شود. خانه‌هاي كوچك با سقف‌هاي چوبي هر چند صميمي و گرم هستند اما كوچك‌تر از معمول به نظر مي‌رسند.

گذر از كلاسيك به مدرنيته

چوب ها به خانه تان شخصیت می دهند
استفاده از چوب در خانه‌هاي مدرن امروزي سمت و سوي خاصي پيدا كرده است. اين روزها در خانه‌هايي كه قالب‌هاي كلاسيك را كنار گذاشته‌اند به جاي چوبي كردن در و ديوار خانه و استفاده از چوب‌هايي با جنس و ضخامت‌هاي متفاوت از آنها در جزئيات استفاده مي‌كنند. چوب در اين خانه‌ها براي نشان دادن لوازمي كه شكل و طرح معمولي ندارند به كار برده مي‌شود. يك صندلي چوبي با طرح خاص يك دفعه مي‌تواند ساده و معمولي‌ترين خانه‌ها را از اين رو به آن رو كند. البته استفاده از وسايل چوبي اين روزها كمي گران است ولي در مقابل هيچ جنس ديگري نمي‌تواند به اندازه آنها فضاي خانه را گرم و راحت كند.

وقتي چوب‌ها به داد مي‌رسند

چوب ها به خانه تان شخصیت می دهند

شايد زماني وارد خانه‌اي شده باشيد كه هيچ وسيله چشمگيري نداشته باشد. كاناپه‌ها ساده با رنگي يك‌دست و پرده‌ها با راحت‌ترين روش‌ها دوخته و آويزان شده باشند. خانه كوچك است اما براي كسي كه اولين‌بار وارد مي‌شود، گرماي خاصي دارد. كافي است فقط با كمي دقت به جزئيات خانه نگاه كنيد آن وقت متوجه مي‌شويد كه صاحبخانه از چه ترفندي براي گرمي خانه‌اش استفاده كرده است؟ دكوري‌هاي چوبي. وسايل كوچك و تزئيني چوبي در طرح‌هاي خاص هنري امروز فضاي خانه ها را خاص‌تر از هر جايي مي‌كند. جاشمعي‌هاي كوچك چوبي يا مجسمه‌ها و تراشه‌هاي خاص خانه ساده شما را به يك گالري هنري تبديل مي‌كنند.

چوب‌ها را بايد فهميد

چوب ها به خانه تان شخصیت می دهند

هر چوبي براي خودش معناي خاصي دارد. چوب‌هاي تيره‌تر رسمي‌تر هستند و چوب‌هاي روشن كمي راحت‌تر و ساده‌تر. براي همين در زمان استفاده از چوب‌ها در خانه نبايد صرف زيبايي چوب آن را براي هر قسمتي انتخاب كرد. هر تكه چوب براي خودش ماجرايي دارد. حتي بافت و جنس چوب‌ها هم براي هر قسمتي از خانه با هم فرق مي‌كند؛ مثلا چوب‌هاي تيره با بافت خشن‌تر به درد خانه‌هايي با چيدمان كلاسيك مي‌خورد. هرقدر بافت چوب بيشتر باشد رسميت آن هم بيشتر مي‌شود. چوب‌ها برخلاف رنگ‌هاي ديوارند؛ شايد رنگ ديوار را بتوان با چيدماني خاص ملايم كرد اما چوب اين‌طور نيست.

سردي‌ها را گرم مي‌كنند

چوب ها به خانه تان شخصیت می دهند

مهم‌ترين كاربردي كه چوب در طراحي داخلي دارد هويت بخشيدن به محيط است. چوب برخلاف سنگ و سراميك كه هميشه با خشونت خاصي وارد محيط مي‌شوند مي‌تواند در عين حال هم فضاي خانه را از يكنواختي دربياورد و هم اينكه به عنوان عنصري خشن محيط را كمي زاويه و رنگ ببخشد براي همين بيشتر طراحان داخلي براي چوبي كردن ديوارها زماني آستين بالا مي‌زنند كه با رنگ‌هاي روشني مانند سفيد يا ليمويي مواجه هستند. چوب روي ديوار سفيدي بيش از اندازه محيط كه روي ديوارها يا چيدمان خانه سايه انداخته را مي‌گيرد و فضا را كمي از يكنواختي و كسلي درمي‌آورد.

تابوشكستن كار چوب‌هاست

چوب ها به خانه تان شخصیت می دهند

اين روزها استفاده از چوب فقط به در و ديوار خانه خلاصه نمي‌شود. طراحان داخلي به مدد چوب‌هايي كه با مقاومت بالا به بازار آمده‌اند جسارت بيشتري به خرج مي‌دهند و چوب را راحت‌تر وارد فضاي حمام و دستشويي مي‌كنند؛ تابوي بزرگي كه تا پيش از اين ورود چوب به اين فضا را به خاطر استفاده از آب ممنوع مي‌كرد. استفاده از چوب در فضاي حمام و دستشويي يك پيام بزرگ به ديگران است؛ اينكه شما نه فقط آدم حداقل‌گرايي نيستيد بلكه بلندپروازي زيادي هم داريد؛ آن هم به شكل سنتي و كلاسيك. استفاده از چوب در فضاي حمام و دستشويي به اين مكان شخصيت خاصي مي‌دهد؛ هويتي شرقي؛ كاري كه هيچ سنگ و سراميكي نمي‌توانست انجام دهد.

دريچه‌اي رو به قديم‌ترها

چوب ها به خانه تان شخصیت می دهند

چوب يعني حس دوستي و صميميت. با اين حساب لازم نيست براي داشتن خانه‌اي صميمي حتما در و ديوار خانه را از چوب بپوشانيد. داشتن پنجره‌اي چوبي خودش يك ايده ناب است. حتي اگر فقط از روكش‌هاي چوبي هم استفاده كنيد باز هم برنده ميدان شما هستيد. اگر رنگ تيره چوب، خانه را براي‌تان دلگير مي‌كند مي‌توانيد از قاب‌هاي چوبي روشن و سفيد استفاده كنيد حتي گاهي استفاده از يك پرده كركره چوبي هم كار را تمام مي‌كند. پنجره‌هاي چوبي با نوستالژي خاص‌شان حس آرامش محض را به خانه مي‌آورند.

پا روي هر چوبي نگذاريد

چوب ها به خانه تان شخصیت می دهند

اولين و مناسب‌ترين راه آوردن چوب‌ها به خانه غير از استفاده در مبلمان به كار بردن آنها در كفپوش خانه‌هاست. اين روزها انواع و اقسام كفپوش‌هاي چوبي به بازار آمده‌‌اند كه نه لغزنده هستند و نه سر و صدايي دارند. كفپوش چوبي خانه را شيك‌تر مي‌كند ضمن اينكه انتخاب‌ بهتري براي فرش‌ کردن خانه جلوي روي‌تان مي‌گذارد. اما اين فقط يك طرف ماجراست. به چوبي کردن ديوارها هم فكر كنيد. چوب در هر صورت مايه آرامش است به‌خصوص اگر در كنار رنگ‌هاي سرد استفاده شود و در كنار رنگ‌هاي گرم هم مي‌شود مايه انرژي‌زايي و حركت. پس بهتر است وقتي از چوب‌ها در فضاي سالن استفاده مي‌كنيد در انتخاب رنگ آنها و باقي دكوراسيون خانه‌تان دقت داشته باشيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیکس

      اگه پول داشته باشی خیلی چیزها به خونه شخصیت میدن

    • مینو تهران

      چه زیبا چه خوب ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج