adexo3
۲۴۶۲
۲ نظر
۵۰۱۷
۲ نظر
۵۰۱۷
پ

به هدف نگاه کن

چهار راه ساده برای جذب مشتری

اولین گام برای راه اندازی کسب و کار نو، پیدا کردن مشتری است. در اینجا چهارراه ساده آن را با هم مرور می کنیم.

اولین گام برای راه اندازی کسب و کار نو، پیدا کردن مشتری است. در اینجا چهارراه ساده آن را با هم مرور می کنیم. مردم به مشتری جمع کردن چه می گویند؟ ما اسم آن را مشتری خریدن می گذاریم. اگر کمی صبر کنید و به این فکر کنید که چه هزینه ای می کنید تا مشتری بیشتری را جلب کنید آن وقت بهتر می توانید تصمیم بگیرید که چطور و کجا این پول را خرج کنید. این کار به خصوص برای صاحبان تجارت های نوپا ضروری است که نه تنها می خواهند از ابزارهای محدودتری استفاده کنند بلکه معمولاً تا مشتری چندین بار از آنها خرید نکند سودی نمی کنند و البته نکته مهم اینکه بدون داشتن مشتری های ثابتی که دائماً از شما خرید می کنند تنها راه نجات شما شاخ و برگ دادن به همان ابزارهای محدود است.

چهار راه ساده برای جذب مشتری

چهارراه برای جذب مشتری

۱. تبلیغات: راز تبلیغات موفق در این است که به ازای پولی که صرف می کنید راه های نویدبخشی به وجود بیاورید. اگر این طور شود، به شما کمک می شود پیامی را بدهید که نه تنها نظر مشتری را جلب کند بلکه ارزش محصولی را که به او پیشنهاد می دهید را هم به خوبی نشان دهد.

مثلاً تلویزیون را در نظر بگیرید عموماً تلویزیون گران ترین انتخاب است. اما هدف گذاری براساس برنامه های تلویزیونی به جای کانال ها و شبکه ها برای شما فرصت بیشتری را فراهم می کند. مثلاً تبلیغات را وسط برنامه پرطرفدار آشپزی پخش کنیم نه اینکه یک جنجال تبلیغاتی را در یک برنامه آشپزی به راه بیندازیم.

رادیو هم به شما این امکان را می دهد تا با برنامه ها به شکل انتخابی برخورد کنید. حتی در محوطه مترو هم می توانید از تبلیغات استفاده کنید. اگرچه در سال های اخیر اشتراک روزنامه کم رنگ تر از قبل شده اما بسته به نوع تجارت شما هنوز هم گزینه ارزشمندی برای جلب مشتری جدید است. مثلاً اگر جامعه هدف شما افراد بالای ۵۵ سال هستند ممکن است هنوز هم برای گرفتن اطلاعات به صفحات روزنامه سر بزنند.

اما این روزها حتی مسن ترها هم به صفحات وب رجوع می کنند و راه تبلیغات اینترنتی را برای شما باز می کنند. برای موفقیت در رسانه گام اول برای شما باز کردن صفحه اینترنت است. سپس با توجه به مشتری هدف ـ مشتریان عمومی یا سایر مؤسسات تجاری ـ کانال اینترنتی خود را پیدا کنید.

۲. شبکه سازی و ارجاع: ارجاعاتی که یا به دنبال شبکه سازی صورت می گیرد یا مؤسسات تجاری دیگر تنها یک راه ساده برای جلب مشتری نیست. این کار راهی است برای پیدا کردن مشتریان با نرخ های بالا. علاوه بر این مشتریان ارجاعی مایلند بیشتر خرید کنند و در نتیجه منبع ارجاعات بیشتری می شوند. چطور ارجاعات را پیدا می کنید؟ فرای داشتن محصول و خدمات مورد نیاز می بایست ایده روشنی داشته باشید از اینکه مشتری ایده آل و بی عیب نقص شما چه کسی است.

با این راه شما می توانید با آن دسته از مشتریان ارتباط برقرار کنید که به دردتان می خورد. هم چنین می توانید تمرکزتان را روی محصولات یا خدماتی معطوف کنید که به آن نیاز هست. سپس باید از مشتریان راضی درخواست کنید که شما را به دیگران پیشنهاد کنند.

۳. کار تیمی کنید: راه دیگری است که می توانید به عنوان اهرم نفوذ به منابع موجود استفاده کنید و آن طرح «میزبان ذینفع» است. در این طرح مؤسسات دیگری که مشتریان هدف آنها با شما مشترک است از پایگاه اطلاعاتی خودشان برای جلب مشتری برای شما استفاده می کنند. یعنی مؤسسه هم پیمان شما در جریان تجارت خود راهی را هم برای جلب مشتری برای شما باز می کند، مثل همکاری یک وکیل و یک حسابرس.

۴. همکاری های راهبردی: ممکن است از همکاری به عنوان گامی مؤثر استفاده کنید که در صنعت از آن با «همکاری راهبردی» یاد می کنند. در حالی که یک رابطه «میزبان ذینفع» معمولاً کوتاه مدت و یک بار برای همیشه است همکاری های راهبردی می تواند گاهی برای سال ها ادامه پیدا کند. مثلاً یک طراح شبکه و یک شرکت تبلیغاتی ممکن است مشتریان خود را که قصد تبلیغات دارند به یکدیگر ارجاع دهند تا زمانی که ارزش مخاطب مشترک حفظ شود همکاری های راهبردی موجی از تجارت ارجاعی را در پی دارد. موارد اشاره شده راهکارهای به ظاهرساده ای هستند که گاهی موجب تحولات چشمگیری در جریان شکل گیری یک تجارت می شوند. کافی است از همین امروز این مدل های جذب مشتری را به کار بگیرید تا تغییرات را از همین امروز تجربه کنید.

منبع: هفته نامه اقتصاد و زندگی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نهتانی

      جالب بود ممنون

    • مینا

      سلام
      ممنون از اطلاعات بسیار مفیدتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج