۲۵۶۰۳۶
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

این لکه را تفسیر کن، تفسیر شو!

در سال ۱۹۲۰ روان پزشکی سوییسی به نام هرمان رورشاخ، پس از مطالعه و آزمایش روی ۳۰۰ بیمار اعصاب و روان و ۱۰۰ فرد سالم، آزمایشی به نام «لکه جوهر» را ابداع و ادعا کرد با توجه به تفسیر این لکه ها از سوی فرد درمانگر می توان به برخی نبه های شخصیتی و درونی بیماران که قادر به بیان آن نیستند، پی برد.

این لکه را تفسیر کن، تفسیر شو!





هفته نامه سلامت - دکتر هانیه زائر رضایی: در سال 1920 روان پزشکی سوییسی به نام هرمان رورشاخ، پس از مطالعه و آزمایش روی 300 بیمار اعصاب و روان و 100 فرد سالم، آزمایشی به نام «لکه جوهر» را ابداع و ادعا کرد با توجه به تفسیر این لکه ها از سوی فرد درمانگر می توان به برخی نبه های شخصیتی و درونی بیماران که قادر به بیان آن نیستند، پی برد.

در این آزمون 10 کارت که روی آنها لکه های متقارن نامنظمی چاپ شده، به فردی که تحت معاینه روان شناسی یا روان پزشکی قرار گرفته، نشان داده می شود. 5 تا از لکه ها سیاه و سفید هستند، 2 تا سیاه و قرمز و 3 تا هم رنگی که با ترتیب مشخصی به شخص داده می شود. از فرد مورد معاینه خواسته می شود که بگوید تلقی و تفسیرش از هر کارت چیست و لکه جوهر را می تواند به چه چیزی تشبیه کند.

البته تفسیر این تست بسیار سخت است و به تحصیلات آکادمیک طولانی مدت و تجربه فراوان نیاز دارد. حالا شما به این لکه های جوهر نگاه کنید و قبل از اینکه توضیحات ما را بخوانید، بگویید، چه می بینید؟ سپس سراغ تفسیر آزمون بروید و با لایه های پنهان شخصیت خودتان بیشتر آشنا شوید.

آنچه در ادامه به عنوان توضیح آورده می شود، به هیچ عنوان تفسیر تست رورشاخ نیست زیرا همان طور که گفته شد، تفسیر این تست بسیار پیچیده است و به سال ها تجربه و تحصیلات آکادمیک نیاز دارد، اما با خواندن این توضیحات می توانید تا حدودی پاسخ خود را ارزیابی کنید.

این لکه را تفسیر کن، تفسیر شو!

نشانه وسواس

زمان طی شده از شروع نگاه کردنتان به کارت را تا زمانی که اولین پاسخ را داده اید، یادداشت کنید. کل زمان صرف شده برای هر کارت نیز باید ثبت شود. افرادی که زمانی طولانی را صرف پاسخدهی می کنند، ممکن است به وسواس مبتلا باشند. به طور طبیعی پاسخدهی باید حدود ۵۰ دقیقه طول بکشد.

نشانه رفتار تکانه ای

افرادی که خیلی سریع پاسخ می دهند، افرادی هستند که تکانه ای عمل می کنند. به طور طبیعی پاسخدهی باید حدود۵۰ دقیقه طول بکشد.

نشانه اضطراب

برای شروع، ابتدا به این نکته توجه کنید که شما کجای کارت را دیده اید؟ آیا پاسخی که داده اید، با توجه به کل لکه بوده یا فقط قسمتی از لکه توجه تان را جلب کرده است؟ آیا پاسخ شما براساس توجه به قسمت سفید کارت بوده است؟ اگر به تمام لکه توجه کرده اید، باید بدانید که ۳۰ تا ۴۰ درصد بزرگسالان سالم مانند شما عملمی کنند. ولی اگر فردی در اغلب کارت ها به کل لکه توجه نکرده و فقط براساس جزء کوچکی از لکه پاسخ داده باشد، ممکن است نشانه ای از اضطراب در او وجود داشته باشد.

نشانه ناتوانی در کنترل خشم

پاسخ به قسمت سفید کارت پاسخ نامعمولی است و اگر فردی در بیش از ۳ کارت از این رویه استفاده کند ممکن است نشانه ای از منفی گرایی، دشواری در کنترل خشم و گرایش به مخالفت در او وجود داشته باشد.

نشانه احساس خودارزشمندی

بعد از اینکه محل توجه را ارزیابی کردید، نوبت به مشخصه ای از کارت می رسد که توجه شما را جلب کرده است. برخی افراد به شکل، برخی دیگر به رنگ و برخی دیگر به بافت لکه بیشتر توجه می کنند.

اگر شکل لکه توجه شما را جلب کرده باشد، احتمالا آن را به حیوان، انسان یا موجودات افسانه ای یا اشیاء تشبیه کرده اید. ممکن است با توجه به قرینه بودن شکل های روی کارت ها، برخی افراد آنها را به شکل تصاویر آینه ای تفسیر کنند.

معمولا این گونه تفاسیر مربوط به افرادی است که شغلشان باعث احساس خودارزشمندی در آنها می شود؛ مثلا هنرمندان و جراحان. جالب است بدانید افراد ضداجتماعی نیز پاسخ های آینه ای زیادی به کارت ها می دهند.

نشانه ناتوانی در کنترل هیجانات

اگر بیشتر به رنگ توجه داشته اید باید بدانید کلا شیوه برخورد با رنگ منعکس کننده شیوه برخورد فرد با هیجانات است. اگر اولویت با رنگ باشد نشانه این است که فرد در کنترل هیجاناتش ضعیف و نااستوار است و واکنش افراطی نشان می دهد. این افراد معمولا هیجاناتشان را به طور تکانه ای تخلیه می کنند.

نشانه افسردگی

افرادی که در پاسخ هایشان کاملا رنگ را نادیده می گیرند و اصلا به آن توجه نمی کنند، احتمالا افسرده هستند یا اینکه تظاهرات هیجانی خود را پیوسته بازداری می کنند.

نشانه تجربه دردناک

منظور از بافت این است که فرد لکه را به صورت سطحی صاف یا مثلا پوست یا پشمی یا زبر درک می کند. اگر شما نیز پاسخی بر مبنای بافت داده اید بهتر است بدانید افرادی با پاسخ بافت زیاد، افرادی هستند که تجربیات دردناک (مثل طلاق) داشته اند و به روابط میان فردی حمایت کننده نیاز دارند. پاسخ بافت در افراد مضطرب و پرتنش بیشتر از افراد عادی دیده می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی جالب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج