۴۰۲۲۰۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

توصیه هایی برای استارت آپ ها در مواجهه با وی سی ها

تامین مالی و جذب سرمایه یکی از دغدغه های مهم بنیان گذاران استارت آپ ها برای توسعه کسب و کار و ورود موفق به بازار است.

ماهنامه آینده روشن - محمدصادق سبحانی: تامین مالی و جذب سرمایه یکی از دغدغه های مهم بنیان گذاران استارت آپ ها برای توسعه کسب و کار و ورود موفق به بازار است. یکی از گروه هایی که در زمینه استارت آپ ها سرمایه گذاری می کنند صندوق ها یا شرکت های سرمایه گذار مخاطره پذیر (Venture Capital) هستند. در این یادداشت به صورت خلاصه مهم ترین مواردی را که باید یک استارت آپ در مواجهه با این شرکت ها در نظر داشته باشد بررسی می کنیم.
توصیه هایی برای استارت آپ ها در مواجهه با وی سی ها

جایگاه استارت آپ خود را در چرخه عمر کسب و کار بشناسید

هر استارت آپ طی مدت فعالیت خود مراحل متعددی را سپری می کند و این روند با یک ایده آغاز و تا رسیدن به یک کسب و کار بالغ ادامه پیدا می کند.

گروه های مختلف سرمایه گذار نیز در هر مرحله متناسب با سطح بلوغ استارت آپ ها روی آن ها سرمایه گذاری می کنند. بر این اساس سرمایه گذاران خطرپذیر یا همان وی سی ها در مرحله ای که محصول یا خدمت شما آماده عرضه انبوه به بازار است می توانند روی پروژه شما سرمایه گذاری کنند؛ بنابراین اگر هنوز به محصول اولیه دست نیافته اید به وی سی ها مراجعه نکنید. برای ارتقای سطح آمادگی خود می توانید از حمایت های مراکز رشد یا شتاب دهنده بهره مند شوید.

تیم خود را آماده ارزیابی کنید

تیم شما مهم ترین عامل موفقیت کسب و کار شما خواهدبود؛ بنابراین بدیهی است که وی سی ها تیم استارت آپ را بادقت ارزیابی کنند؛ پس درباره انسجام تیمی و کامل بودن تیم استارت آپ خود اطمینان حاصل کنید. در این تیم باید تمامی تخصص های لازم برای پیشبرد کسب و کار وجود داشته باشد. درباره نحوه توزیع سهام با اعضای تیم تان به طور شفاف گفت و گو کرده، سهام استارت آپ را به صورت عادلانه میان اعضا تقسیم کنید تا در آینده اختلاف پیدا نکنید.

در جلسه ای که با کارشناسان وی سی خواهید داشت ممکن است آن ها برای ارزیابی تیم تان آزمون هایی جدی انجام دهند؛ پس بهتر است درباره این آزمون ها مطالعه و یک بار تیم خود را در معرض آن ها قرار دهید.

به طور معمول وی سی ها انتظار دارند تمامی اعضای اصلی تیم شما بتوانند حداقل به مدت سه تا پنج سال به فعالیت تمام وقت در استارت آپ متعهد باشند؛ پس اعضای تیم خود را در این باره آماده کنید و بعد از آن سراغ وی سی ها بروید.
توصیه هایی برای استارت آپ ها در مواجهه با وی سی ها

صبور باشید و خود را برای جلسات متعدد ارزیابی با وی سی ها آماده کنید

وی سی ها ریسک پذیر هستند، اما با سرمایه خود قمار نمی کنند؛ بنابراین باید درباره ریسک هایی که ممکن است در آینده با آن ها مواجه شوند اشراف کافی پیدا کنند؛ به همین سبب اثکر وی سی ها یک واحد ارزیابی متشکل از کارشناسان خبره فنی و کسب و کاری و مال یدارند؛ بنابراین انتظار نداشته باشید در جلسات اول از یک وی سی پاسخ مثبت یا منفی دریافت کنید.

در جلسات ارزیابی باید یک طرح کسب و کار کامل همراه داشته باشید و بتوانید پس از ارائه ای موجز و کامل و جذاب با اعتماد به نفس کامل به پرسش های ارزیابان پاسخ دهید. این پرسش ها بیشتر به مدل کسب و کار، بازار و مزیت های رقابتی معطوف هستند و البته در پایان نحوه ارزش گذاری استارت آپ شما را بررسی خواهندکرد. در ذهن خود پاسخی قابل قبول برای این پرسش ها مهیا کنید.

در محاسبه سرمایه مورد نیاز استارت آپ خود و ارزش گذاری آن واقع بین باشید

در برآورد سرمایه که نیاز دارید به افراط یا تفریط نیفتید. براساس جریان نقدی برآورده شده در طرح کسب و کار، مقدار سرمایه ای را که نیاز دارید تخمین بزنید. این موضوع درباره ارزش گذاری هم صادق است؛ شما با ارزش گذاری غیرواقعی طرح نمی توانید نظر وی سی ها را جلب کنید. البته ارزش استارت آپ خود را تا حدی پایین نیاورید که انگیزه کار و تلاش را از شما بگیرد. درباره روش های ارزش گذاری مطالعه کنید و از کارشناسان مشاوره بخواهید.

به وی سی ها فقط به چشم تامین کنندگان سرمایه نقدی نگاه نکنید

وی سی ها علاوه بر تامین مالی، در مدیریت طرح شما هم مشارکت خواهندکرد. این موضوع ممکن است در قالب درخواست تعیین یک عضو هیئت مدیره یا دریافت سهام ممتاز باشد. این کار وی سی ها را مداخله آن ها در اداره شرکت ندانید. اگر وی سی سرمایه گذاری مجرب و متخصص در موضوع فعالیت استارت آپ شما باشد، خیلی خوش اقبال هستید؛ زیرا شما به پول هوشمند (smart money) دست یافته اید؛ بنابراین پیش از مراجعه به روی سی درباره حوزه های فعالیت و تجارب گذشته آن اطلاعات کافی جمع آوری کنید.
توصیه هایی برای استارت آپ ها در مواجهه با وی سی ها

استارت آپ چیست و بهترین سرمایه گذار کیست؟

علی دانش: «استارت آپ» یا کسب و کارهای نپا به شرکت یا سازمانی موقت گفته می شود. استارت آپ ها به دنبال جست و جوی راه حلی برای یک مدل کسب و کار قابل توسعه و تکرارپذیر راه اندازی می شوند و می توانند در هر شکلی ایجاد شوند؛ اما لغت استارت آپ بیشتر برای شرکت هایی به کار می رود که رشد سریعی دارند و در زمینه تکنولوژی فعالیت می کنند.

سرمایه گذارها در این زمینه به آن دسته از کارهای نوپایی جلب می شوند که به نسبت خطرشان سود بالایی دارند و مقیاس پذیرتر هم هستند؛ بنابراین آن ها هزینه راه اندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوه بالایی برای برگرداندن سرمایه دارند.

سرمایه گذاران فرشته از کارآفرینان بخش خصوصی هستند. این افراد مشاوران حرفه ای و مجرب در زمینه های مدیریت کسب و کار، بازاریابی و غیره دارند که می توانند تجربیات و ارتباطات خود را در اختیار استارت آپ ها قرار دهند. اینجاست که اهمیت نحوه ورود یک سرمایه گذار مشخص می شود و به همین دلیل است که به آورد مالی این گروه پول هوشمند گفته می شود.

سرمایه گذاران فرشته پول هوشمند را در اختیار استارت آپ ها قرار می دهند و با دریافت سهام و تصدی مدیریت علاوه بر مشارکت در هدایت شرکت، تجربه تجاری و ارتباطات بازار خود را در اختیار این شرکت ها قرار می دهند. باید گفت نرخ موفقیت تجاری نوآوری های تحت پوشش این نوع سرمایه گذاران بسیار بالاتر از میانگین است؛ به همین دلیل سال هاست سرمایه گذاران فرشته با حمایت از شرکت های کوچک و کارآفرین نقش چشمگیری در خلق فرصت های شغلی، رشد اقتصادی و افزایش توان رقابت بین المللی کشورها داشته اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج