۵۷۵۳۲۳
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

قدمت پمپئی به قرن هشتم پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.شما می‌توانید در بقایای این شهر باستانی که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو درج شده نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و ابزارآلات انسان‌های آن زمان را از نزدیک ببینید.

وب‌سایت همشهری شش و هفت - فاطمه عسگری آزاد: صبح روز ۲۴ اوت سال ۷۹ میلادی اتفاقی رخ داد که زندگی مردم پمپئی برای همیشه دگرگون شد؛ ۲۰ هزار نفر از ساكنان شهری که در زمان خود به عنوان یک شهر بندری مهم در امپراتوری روم شناخته می‌شد، در اثر فوران آتشفشان کوه وزوو(Vesuvius) به یکباره زیر خاکستر مدفون شدند.
این آتشفشان به مدت ۱۸ ساعت پیاپی خاکستر و مواد مذاب را به سمت شهر راهی کرد تا برای سال‌ها پمپئی را از جهان مخفی کند. خاکستر آتشفشان که به ارتفاع ۳ متر هم می‌رسید ،گرچه برخی از نقاط شهر را به طور کامل از بین برد، اما در سایر نقاط شهر به خوبی از آثار باستانی این شهر حفاظت کرده بود تا این که در اواسط دهه ۱۷۰۰ به طور اتفاقی این شهر زیر خاکستر کشف شد.بنابراین پمپئی امروز شهر محبوبی برای گردشگران ایتالیا ست.

قدمت پمپئی به قرن هشتم پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.شما می‌توانید در بقایای این شهر باستانی که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو درج شده نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و ابزارآلات انسان‌های آن زمان را از نزدیک ببینید. پمپئی که زمانی یک شهر پیشرو به شمار می‌رفت، امروز یکی از سایت‌های جذاب باستان شناسی اروپاست. شهری که زمانی به خاطر فعالیت‌های کوه آتشفشانی به زیر خاک رفت، هنوز هم در معرض حوادث طبیعی است.
البته آخرین انفجار کوه مربوط به سال 1944 است، اما مقامات ایتالیایی در زمانی که فعالیت‌های آتشفشانی بیشتر می‌شود مانع از ورود گردشگران به این شهر تاریخی می‌شوند. از جاذبه‌های تاریخی شهر که بگذریم قدم زدن در اطراف دهانه‌های یک کوه آتشفشانی با چشم انداز دیدنی ناپل و خلیج بی بخش دیگری از لذت‌های سفرتان خواهد بود. گوش دادن به صدای باد در میان سنگ‌هایی که در نزدیکی دهانه قرار دارند و تماشای بخار گرمی که گویی روایت‌ آن فاجعه غمبار طبیعی را در خود دارد، شما را با واقعیت این شهر اسرارآمیز آشنا خواهد کرد.

پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

برای گرفتن روادید(ویزا) گردشگری ایتالیا باید همان مراحلی را طی کنید که برای گرفتن ویزای شینگن لازم است. شما می‌توانید برای درخواست روادید گردشگری به همراه اصل گذرنامه، پرینت حساب جاری و مدارک دارایی و شغلی خود به دفتر سفارتخانه ایتالیا واقع در خیابان نوفل لوشاتو مراجعه کنید. برای رسیدن به پمپئی باید ابتدا خود را به شهرهای ناپل یا سورنتو برسانید. از این شهرها با استفاده از اتوبوس، قطار و یا تاکسی می‌توانید به شهر باستانی پمپئی بروید.

پمپئی آب و هوای مدیترانه‌ای دارد؛ یعنی تابستان‌های خشک و زمستان‌های ملایم‌. به همین دلیل تمام طول سال می‌تواند برای بازدید از این شهر تاریخی زمان مناسبی باشد. اواخر مرداد و اوایل شهریور گرمترین زمان سال برای بازدید از این شهر است. به طور کلی بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به این شهر است، اما به طور دقیق تیر و مهر با توجه به این که هوا نه زیاد گرم است و نه خشک، زمان ایده‌آلی برای فعالیت‌های فضای باز در این شهر محسوب می‌شود. سردترین ماه سال در پمپئی دی ماه است که تنها چند ساعت محدود نور خورشید در آسمان وجود دارد و همین باعث می‌شود که از تعداد گردشگران کاسته شود.

پمپئی که زمانی یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای ایتالیا بود، امروز یکی از زیباترین سایت‌های باستان شناسی جهان است که تاریخ بی نظیر آن هر سال میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند.با این همه، بعد از هر گشت و بازدیدی لازم است یک وعده غذایی هیجان انگیز میل کنید تا بتوانید انرژی لازم را برای ادامه گشت و گذارتان کسب کنید. در زمینه خوراك و غذا، پمپئی برای شما گزینه‌های جالبی در نظر گرفته است. مواد غذایی رایج در ایتالیا معمولا شامل نان، پنیر، ماهی، عدس، زیتون، آلو، انگور، آجیل، تخم مرغ، مرغ و گوشت می‌شودکه البته در پمپئی هم می‌توان آن‌ها را یافت. در پمپئی تا دل‌تان بخواهد نانوایی وجود دارد و می‌توانید طعم نان ممتاز این سرزمین را در هر یك از آنها بچشید.

اگر به دنبال رستورانی درجه یک هستید، باید سری به رستوران پرزیدنت بزنید. این رستوران كه توسط یک خانواده اصیل اهل پمپئی اداره می‌شود ،تلاش دارد آشپزی سنتی این شهر را بار دیگر به منوها وارد کند. سبزیجات و ادویه‌های این رستوران از دامنه‌های کوه وزوو تهیه و با دستان هنرمند آشپز رستوران تبدیل به یک غذای لذیذ می‌شوند.
رستوران خانوادگی هوستاریا باکو(Hostaria di Bacco) در یکی از زیباترین سواحل ایتالیا قرار دارد و غذای شما را در کنار چشم‌انداز زیبای دریا سرو می‌کند. این رستوران در سال ۱۹۳۰ تاسیس شد و هنوز هم به عنوان یکی از پر افتخارترین رستوران‌های منطقه شهرت دارد. دو تراس پانورامای این رستوران لذت سرو غذای شما را دو چندان خواهند کرد. اگر به دنبال یک رستوران مقرون به صرفه و با منوی گسترده هستید، باید سری به رستوران ماکارونی(Maccarone) بزنید. این رستوران در خارج از حومه پمپئی و در مسیر کوه وزوو قرار دارد؛ رستورانی با غذاهای دریایی عالی و پیتزاهای خوشمزه.
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

بی نقشه نرو!

سایت باستان شناسی پمپئی را تنها با پای پیاده می‌توان گشت. در این بخش چند مرکز کرایه دوچرخه هم وجود دارد، اما سطح‌های ناهموار عملا استفاده از دوچرخه را غیر ممکن کرده است. در هنگام خرید بلیت ورودی، یک نقشه از سایت و همچنین فهرستی از نقاط دیدنی در اختیارتان قرار می‌دهند.
با توجه به این که مسیر دارای پیچ و خم است و برخی از نقاط آن برای حفاری یا تعمیرات مسدود شده، حتما نقشه را دریافت و از آن استفاده کنید. توجه کنید که راه رفتن در میان سنگ‌های باستانی در گرمای تابستان که مملو از گردشگر است، می‌تواند خسته کننده باشد. بنابراین کفش مناسب، کرم ضد آفتاب و لباس خنک همراه داشته باشید و آب زیاد بنوشید.

بهترین مکان اقامت

برای بازدید از پمپئی می‌توانید اقامت در خود شهر یا شهرهای اطراف آن مانند سورنتو را انتخاب کنید که امکانات بهتری را برای گردشگران فراهم می‌کنند. با این وجود اگر تصمیم تان برای ماندن در پمپئی نهایی شده باید بدانید که این شهر هتل 5 ستاره ندارد، اما در هتل‌های 4 ستاره شهر هم می‌توانید به بخش زیادی از امکاناتی که به دنبال آن هستید، دست یابید. اگر در جست و جوی هتل‌های مقرون به صرفه‌تری هستید بازهم پمپئی برای‌تان گزینه‌های زیادی در نظر گرفته است.

اقامت آرام

هتل فوروم (Hotel Forum)درست در قلب شهر و در مقابل در ورودی پمپئی قرار دارد. تمام اتاق‌های این هتل 4 ستاره مجهز به دستگاه تهویه مطبوع است و تلویزیون ماهواره‌ای، یخچال و سایر امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است. این هتل که توسط مالک شخصی آن اداره می‌شود اقامت آرامی را برای شما فراهم خواهد کرد . دسترسی به اینترنت بی سیم در سراسر هتل رایگان است و صبحانه مفصلی برای‌تان تدارک دیده شده است. برای اقامت در این هتل باید شبی 160 دلار هزینه کنید.
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

نمای زیبای باستانی

از هتل النا(Elena) تا سایت باستان شناسی پمپئی تنها ۱۰۰ متر فاصله است. اتاق‌های این هتل با دستگاه تهویه هوای مطبوع، اینترنت رایگان و تراس‌هایی با چشم‌اندازهای دیدنی اوقات خوشی را برای شما فراهم خواهند کرد. اگر دوست دارید پس از یک روز گردش در هتلی زیبا استراحت کنید، النا ، مكان مناسبی است. در صبحانه ایتالیایی این هتل می‌توانید انواع کیک‌ها و آب‌میوه‌‌های تازه را نوش جان كنید. با ۵ دقیقه پیاده روی از هتل می‌توانید به مرکز کافه‌ها و رستوران‌های شهر دسترسی پیدا کنید. برای اقامت در این هتل باید شبی ۱۱۰ دلار بپردازید.
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

موقعیت مناسب

هتل دل سولِ(Hotel del Sole) درست در مقابل سایت باستان‌شناسی پمپئی واقع شده و تمامی اتاق‌های آن مجهز به دستگاه تهویه مطبوع و اینترنت پر سرعت رایگان است. بالکن‌های این هتل نمای پانورامایی از شهر باستانی و نیز باغ هتل را در مقابل چشمان‌تان قرار می‌دهند. این هتل مجهز به یک رستوان و باغ دیدنی است. حمام اختصاصی و تلویزیون در اتاق‌های هتل در نظر گرفته شده است. برای اقامت در این هتل سه ستاره باید شبی 90 دلار بپردازید.
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

کلاسیک و زیبا

از هتل زئوس(Hotel Zeus) تا ساحل یک دقیقه پیاده راه است و در کمتر از ۲ دقیقه می‌توانید خودتان را به ایستگاه قطار برسانید. اتاق‌های این هتل مجهز به دستگاه تهویه هوای مطبوع و اینترنت پر سرعت است . برخی از اتاق‌ها بالکن هم دارند. اتاق‌‎های این هتل به سبک کلاسیک تزئین شده و تلویزیون ماهواره‌ای، حمام اختصاصی با سنگ مرمر از جمله امکانات آن‌ها به شمار می‌آیند. برای اقامت در این هتل باید شبی ۸۰ دلار بپردازید.
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

جادوی باستانی

پمپئی یک شهر فراموش نشدنی است؛ تنها نقطه در جهان که شما را بی واسطه با زندگی رومیان قرن اول میلادی آشنا می‌سازد. فهم زندگی روزمره‌ انسان‌هایی که قرن‌ها پیش از ما می‌زیستند، اما به شکل باورنکردنی زندگی مشابهی با امروز ما داشتند، لذت این سفر است. در این شهر توالت‌ها، اتاق ناهار خوری، حمام‌های باشکوه -که بی شباهت به سالن‌های اسپای امروز نیستند- شما را به تفکر وا می‌دارد. من بیش از ۳۰ سال در پمپئی مشغول مطالعه بوده‌ام، اما هر بار اسیر سحر و جادوی این سرزمین شده‌ام.

منجمد در دو هزار سال پیش

زمانی که در خیابان‌های این شهر قدم می‌زنید، کافی است کمی از قوه تخیل برخوردار باشید تا خودتان را در ۲ هزار سال پیش تصور کنید. تماشای چرخ دستی‌های رومی یا شعارهای تبلیغاتی که روی دیوارها نوشته شده در تلقین این تصورات موثر خواهد بود. پمپئی شهری است که در ۲ هزار سال پیش منجمد شده است؛ شهری که بر اثر آتشفشان به یکباره و بدون هشدار قبلی زیر آوارهای آتشفشانی پوشیده شد. البته تصور غالب این است که کوه آتشفشانی به مدت چند روز یا چند هفته فعالیت کرده‌بود و احتمالا عده زیادی به این هشدار طبیعی توجه نکردند.
حتی گفته‌می‌شود كه اکثر جمعیت این شهر یعنی حدود ۱۷ هزار نفر برای فرار تلاش کردند و اموال با ارزش خود را از منطقه دور کردند، اما آنهایی که خوش شانس نبودند یا بیماری داشتند، در شهر باقی ماندند و امروزه اسکلت‌های آنها برای مطالعات مورد بررسی قرار می‌گیرد! به طور مثال یك خانواده بزرگ به همراه زنی که ۹ ماهه باردار بوده در یکی از خانه‌های مدفون‌شده شهر پیدا شده است.یا در جایی دیگر؛ تیمی از نقاشان مشغول نقاشی روی دیوار بزرگ خانه ثروتمندی بودند که لحظه آخر با شکستن نردبان و ریخته شدن سطل سیمان محیط را ترک کردند و امروزه ردپای آنها توسط باستان شناسان پیدا شده‌است. البته ممکن است این نقاشان موفق به فرار شده باشند یا اجساد باقی مانده از آن‌ها یکی از آن بدن‌هایی باشد که امروزه در این مکان می‌توانید از نزدیک ببینید.

خیابان‌های یک طرفه

در گوشه‌ای جا خوش كرده‌اند ، سرهای‌شان را در دستان خود گرفته و با چشمانی وحشت‌زده دنیا را ترک کردند؛ یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های این شهر باستانی تماشای اجساد بازمانده از حادثه آتشفشانی است. در حقیقت به کار بردن کلمه جسد در مورد این بدن‌ها چندان صحیح نیست؛ زیرا بر اثر فوران آتشفشان بخش اعظم بدن‌ها از بین رفته اند. در قرن ۱۹ یکی از باستان شناسان پیشنهاد كرد كه روی حفره‌هایی که اطراف اسکلت‌ها وجود داشت، گچ ریخته شود. بر اثر این كار، به شکل حیرت انگیزی بدن انسان‌ها آشكار شد. این كار بر روی چیزهای دیگری از جمله باغ‌های گل و همچنین گلدان‌ها هم صورت گرفت.

برای لذت بردن از پمپئی نیازمند میکروسکوپ نیستید؛ کافی است چشمان‌تان را باز کنید تا از اتصالات در و پنجره و نقاشی‌های دیواری، پی به عظمت این تمدن باستانی ببرید. خانه‌های دو طبقه‌ای كه شبیه به خانه‌های ییلاقی امروزی هستند، شما را با دنیای این سرزمین آشنا می‌کنند. بسیاری از بازدیدکنندگان در طول این سال‌ها سوالاتی را از باستان‌شناسان می‌پرسیدند که ممكن است پاسخ به آن‌ها زمان زیادی ببرد؛ به عنوان مثال مدت‌ها بود كه علامت سوالی در ذهن بازدید‌كنندگان در خصوص چگونگی عبور و مرور چرخ‌های دستی در خیابان‌های باریک شهر وجود داشت، اما یافته‌های اخیر باستان شناسی نشان می‌دهد که سامانه کنترل ترافیک شهر به گونه‌ای بوده که نشان از وجود خیابان‌های یک طرفه در این شهر باستانی دارد.

ین نکات را فراموش نکنید!

پمپئی یکی از سایت‌های مهم میراث جهانی یونسکو و یکی از نقاط پرطرفدار تاریخی ایتالیاست که باستان شناسان و تاریخ دوستان بسیاری را به خود جذب کرده است؛ بهترین نقطه ممکن برای تماشای زندگی مردم در روم باستان. با این وجود امکانات زیادی در این شهر باستانی برای گردشگران در نظر گرفته نشده‌است. بنابراین بهتر است مجهز راهی این شهر شوید. در بدو ورود نقشه مسیر را به دست‌تان خواهند داد.البته اگر خوش شانس باشید و بتوانید نقشه را به زبان انگلیسی دریافت کنید؛ زیرا در بسیاری از مواقع تنها نقشه‌های ایتالیایی در دسترس هستند. بنابراین بهتر است از قبل از اینترنت نقشه مورد اعتمادی تهیه کنید. علاوه بر این با توجه به روند بازسازی و اکتشافات ممکن است هر روز تغییراتی در نقشه مسیر به وجود بیاید.
بنابراین بهتر است خودتان را برای این دست موارد آماده کنید. 44 هکتار از شهر حفاری شده اما همه آن قابل دسترسی نیست. متاسفانه مدیریت سایت تا حدود زیادی نسبت به ارائه توضیحات و نشانه‌ها بی توجهی نشان داده است. بنابراین بهتر است برای شناخت کامل شهر به یک راهنمای مسلط تور رجوع کنید. زمان مورد نیاز برای گردش در شهر کاملا بستگی به میزان علاقه شما نسبت به آثار تاریخی دارد. ممکن است برای شما دو ساعت گردش در شهر کافی باشد و یا 2 هفته هم زمان کمی باشد. مهم نیست که چه فصلی راهی این شهر شده‌اید؛ همراه داشتن کلاه، کرم ضد آفتاب و آب از ضروریات سفر است. استفاده از کارت اعتباری ممکن نیست. بنابراین پول نقد همراه داشته باشید. با رعایت تمام این موارد می‌توانید از گردش‌تان لذت بیشتری ببرید.

10 جاذبه‎‌ای که نباید آن‌ها را از دست داد

شهر ویران شده پمپئی که در نزدیکی کوه وزوو واقع شده بهترین نمونه از شیوه زندگی شهرهای رومی را در اختیارما قرار می‌دهد. شهری که در زیر خاکستر انفجار کوه آتشفشانی برای قرن‌ها مدفون شده بود امروزه رازهای بسیاری را از زندگی گذشته برای‌ما آشکار می‌کند. پس از اکتشافاتی که در قرن ۱۸ صورت گرفت تاکنون حدود سه پنجم منطقه( دیوارهای دور شهر حدود ۳ کیلومتر است) بازسازی شده است. درست است که نخستین اکتشافات این شهر راهی موزه ناپل(یکی از شهرهای ایتالیا) شد، اما از سال ۱۹۱۱ به بعد باستان شناسان یافته‌های‌شان را در خود منطقه نگهداری کردند و همین بر جذابیت این سایت باستان شناسی افزوده است.
زندگی مردم این شهر باستانی بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید؛ وجود مغازه‌ها، مكان‌های عمومی و خانه‌های مجهز نمایانگر سطح پیشرفت این شهر است. زمانی که انفجار کوه آتشفشانی اتفاق افتاد مردم وسط کسب و کار و زندگی روزمره خود بودند . این حادثه طبیعی به قدری غیر منتظره رخ داد که هنوز رد وحشت را می‌توان در ویرانه‌های شهر دید. در ادامه شما را با ۱۰ جاذبه اصلی این شهر آشنا می‌کنیم؛ جاذبه‌هایی که نباید از دست‌شان بدهید.

آمفی تئاتر

آمفی تئاتری که قدمت آن به 80 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد یکی از دیدنی‌های شگفت انگیز این شهر است. این آمفی تئاتر گنجایش بیش از 12 هزار تماشاگر را داشته و قدیمی‌ترین سالن باقی مانده در میان آمفی تئاترهای رومی است. در نزدیکی آمفی تئاتر سه استخر شنا قرار دارد و کمی دورتر از آن؛ یعنی در خارج از دیوارهای شهر می‌توانید گورستانی را تشخیص دهید.
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

سالن تئاتر

گراند تئاتر یک سالن بزرگ تئاتر بود که گنجایش 5‌هزار نفر را داشت. از این سالن برای اجرای نمایش‌های تابستانی استفاده می‌شد. ردیف بالای سالن نمای بسیار خوبی از تمام شهر مقابل چشمان‌تان قرار می‌دهد. سالن تئاتر کوچک (Teatro Piccolo) که اصالت آن تا حدود زیادی باقی مانده اولین نمونه از یک تئاتر رومی روی سقف است که قدمت آن به سال 75 قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. از این سالن به طور عمده برای اجرای موسیقی استفاده می‌شد.

حمام عمومی

حمام استابیان(Stabiane) بزرگ‌ترین و زیباترین حمام در پمپئی است. در این حمام استخر شنایی در سمت چپ وجود دارد و در سمت راست آن، حمام‌های جداگانه‌ مردانه و زنانه‌ای به چشم می‌خوردندکه با استفاده از اجاق، آب گرم آنها فراهم می‌شد. هر حمام بخش‌های مختلفی از جمله حمام سرد، محوطه‌ای برای تعویض لباس با قفسه‌هایی برای نگهداری لباس، حمام گرم و حمام جوش داشت. گلادیاتورها در بخشی از مجموعه استابیان تمرینات آموزشی خود را انجام می‌دادند.
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

خانه کارگران

در سمت راست دل آبوددانزا بخشی قرار دارد که مربوط به کاوش‌های جدید است. در نووی اسکاوی(Nuovi Scavi) نقاشی‌های دیواری، مبلمان و خانه‌های بالکن‌داری قرار دارد که دیدنی است. تصور این كه این خانه‌ها در 2 هزار سال پیش ساخته شده‌اند دشوار است؛ خانه‌هایی که با موزاییک، مجسمه، نقاشی دیواری و مبلمان تزئین شده اند. کتیبه‌هایی هم بر روی دیوارهای خانه‌ها به چشم می‌خورند. این بخش شهر در دوره پایانی پمپئی ساخته شد و بیشتر خانه‌های آن متعلق به کارگران شهر است. در این بخش می‌توانید مغازه‌ها، کارگاه‌ها و دستگاه‌هایی شبیه پرس را بیابید.
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

موزه عتیقه‌جات

گرچه می‌دانیم که برای کشف این شهر افسانه‌ای عجله دارید، اما از شما می‌خواهیم ابتدا با رفتن به موزه‌ها گردش خود را آغاز کنید. در موزه عتیقه‌جات(Antiquarium) نه تنها اطلاعات کلی در مورد شهر دریافت خواهید کرد؛ بلکه در آن بسیاری از اشیایی را که امکان نگهداری آنها در هوای آزاد وجود نداشته و یا بسیار شکننده بوده‌اند، خواهید یافت. قدمت برخی از این اشیا به دوران قبل از رومی‌ها برمی‌گردد. در این موزه می‌توانید ابزار آلات زندگی روزمره، مبلمان، لوازم خانگی و ابزار کسب و کارهای کوچک را از نزدیک ببینید. همچنین قالب‌های گچی از اجسادی که در حادثه آتشفشان به طور ناگهانی در معرض نابودی قرار گرفتند در این موزه نگهداری می‌شود.
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

خانه طبقات متوسط

خانه ویتی(Vettii) یکی از جذاب‌ترین خانه‌های به جای مانده در پمپئی است. این خانه متعلق به 2 برادر بوده که جزو طبقات متوسط به شمار می‌رفتند. این خانه نشان می‌دهد که فقط اشراف نبودند که خانه‌های زیبا و تزئین شده داشتند؛ بلکه افراد طبقه متوسط شهر هم به زیبایی خانه‌های‌شان اهمیت می‌دادند. در این خانه می‌توانید زیباترین نقاشی‌های دیواری را ببینید باغچه خانه که بازسازی شده به شما نشان می‌دهد که مردم این قبیل خانه‌ها چگونه زندگی می‌کردند. در آشپزخانه این مكان می‌توانید انواع ظرف‌های پخت و پز را بیابید.
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

خانه‌های غربی شهر

در محله‌ای نزدیک پورتا ارکولانو(Porta Ercolano‌) چند خانه واقع شده که ارزش بازدید دارند. درست در مقابل خانه ویتی خانه‌ فان(Faun) وجود دارد که بیشترین گنجینه‌های هنری شهر از آن استخراج شده است. متاسفانه بیشتر این آثار از جمله موزاییک‌های برجسته، به موزه ناپل منتقل شده اند. در کنار خانه سیریکوس هم یک نانوایی وجود دارد که در ورودی آن عبارت«سود بلند مدت» حک شده است.
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

ویلای اسرار

در خارج از منطقه اصلی حفاری، ویلای باشکوهی قرار دارد که به ویلای اسرار شهرت دارد. این ویلا كه در قرن دوم پیش از میلاد ساخته شد، مجموعه‌ای از زیباترین نقاشی‌های دیواری را در خود جای داده‌است. نکته عجیب این که درخشندگی رنگ‌های نقاشی هنوز پابرجاست. باستان شناسان حدس می‌زنند که این ویلا به یک فرقه مذهبی تعلق داشته و برخی از صحنه‌های نقاشی به اعمال و آیین‌های این فرقه اشاره دارد.
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

خانه بزرگان

مناندر (Menander) كه خانه یکی از بزرگان و ثروتمندان شهر بوده‌است، مجسمه‌های عظیم آن در هنگام ورود توجه شما را به خود جلب می‌کند. در درون خانه یک معبد کوچک قرار دارد، با سقف چوبی و جایی برای نگهداری آب که شبیه استخرهای امروزی است. اتاق‌های داخلی خانه با صحنه‌هایی از افسانه‌های ایلیاد هومر تزئین شده اند. در گوشه‌ای از خانه یک اجاق قرار دارد .
پمپئی؛ شهری برخاسته از زیر خاکستر

میدان اصلی شهر

میدان اصلی این شهر رومی یکی دیگر از دیدنی‌های آن است. این میدان که روی پایه‌ای به ارتفاع ۳ متر قرار گرفته نقطه اصلی شهر محسوب می‌شد و در گوشه سمت راست آن سالنی برای فروش مواد غذایی قرار داشت. زیارتگاه‌ها، معابد و ساختمان‌های اصلی شهر در اطراف این میدان واقع شده‌اند. همچنین در نزدیکی میدان یک بازار و دادگاه قانونی قرار داشته است. از این میدان به عنوان مکانی برای ملاقات‌های عمومی شهر استفاده می‌شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما تو شیرازش موندیم
      تواز پمپی ایتالیا حرف میزنی
      میدونی هزینه این سفر چقدر میشه
      نفست از جای گرم در میاد
      مگر اینکه ژنت خوب باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج