جاباما
۷۲۴۳۸۸
۸ نظر
۵۰۴۳
۸ نظر
۵۰۴۳
پ

طراحی مسجد مدرن در مرکز شهر ابوظبی

شرکت معماری X-Architects در طراحی جدید خود از مسجد ابوظبی، میراث اسلام را عنصر و هدف طراحی خود قرار داد. مسجد مدرن وحی یک پروژه ۲۵۰۰ متر مربعی می باشد که با هدف یک ساختار معماری به عنوان قلب تپنده ابوظبی امارات ارائه شده است.

وب سایت آرل: طراحی مسجد مدرن شهر ابوظبی یک پروژه با موضوع مذهبی است که سعی داشته تعاملات و ارتباطات بین عموم را در این ساختمان گسترش دهد. شرکت معماری X-Architects در طراحی جدید خود از مسجد ابوظبی، میراث اسلام را عنصر و هدف طراحی خود قرار داد. مسجد مدرن وحی یک پروژه ۲۵۰۰ متر مربعی می باشد که با هدف یک ساختار معماری به عنوان قلب تپنده ابوظبی امارات ارائه شده است.

به واسطه ایجاد یک فرم سخاوتمندانه بین سازه های بلند شهری، نیاز به طرحی بود که از خطوط و الگوهای هیجان انگیز بهره ببرد تا محلی برای جدا شدن از زندگی روزمره و احساس آرامش به واسطه تعاملات اجتماعی و ایجاد ارتباط به دیگران باشد. تعاملات اجتماعی به واسطه طرح مسجد می بایست تا حد زیادی قدرتمند به نظر می رسید تا از روی اجبار و تعاملات دینی مردم را در این بنا جمع نکند. کانسسپ طراحی با نگرش به ویژگی های اسلام جزء مهم ترین اهداف تیم طراحی بود تا به واسطه آن بتوانند فضایی خلق کنند تا بدون نیاز به دعا و نماز مردم را به سمت چنین ساختاری جذب کنند.

طراحی مسجد مدرن در مرکز شهر ابوظبی

طراحی گنبد بزرگ و غیرقرینه مسجد وحی شامل سه عملکرد اصلی می باشد. شکل اصلی گند با الهام از مسجدهای سنتی طراحی شده و در عین حال نماد جبل ال نور (کوه روحانی) را که در قرآن اشاره شده به عنوان مرجع طراحی خود قرار داده است. طراحی ساده و پلان گسترده مسجد فضای عمومی را به سطح خیابان متصل نموده تا عموم را به داخل فضا جذب کند. طراحی داخلی مسجد شامل یک نقطه کانونی است که فرم ساختمان را به قبله هدایت می کند.

طراحی مسجد مدرن در مرکز شهر ابوظبی

فرم مارپیچ گنبد و مسجد از پرسپکتیو داخلی هم به همین شکل می باشد تا فضای بیرون و داخل همدیگر را همپوشانی کنند. طراحی نورپردازی داخلی هارمونی مناسبی با سقف و دیوارها داشته اند. نور مسجد زننده و شدید نیست و در شیارهای گنبد و دیوارها پنهان شده تا صرفاً با یک سالن پر نور مواجه نشویم. همین عامل به خلق فضایی آرامش بخش کمک می کند. شکل مارپیچی ساختمان از زمین به سمت گنبد امتداد یافته تا مفهوم متصل کردن زمین به آسمان را در قالب یک فرک نرم و تکرارشونده نشان دهد. همین شیوه در مورد فضای شبستان، محل اقامت امام مسجد و فضای موذن رعایت شده است. با این تفاوت که عرصه های نام برده در ساختمانی بلندتر و باریک تر واقع شده اند.

طراحی مسجد مدرن در مرکز شهر ابوظبی

طراحی فضای اصلی نمازگزار مانند یک سالن تئاتر گسترده می باشد که همه مردم را کنار هم جمع می کند تا شاهد یک گروه متحد در فضای یکپارچه باشیم. کانسپت فضاهای دوار و مارپیچی در تمام نقاط مسجد اعم از وضوخانه و کفش داری هم مشاهده می شود. در طراحی مسیر ورودی از سایت به مسجد توپوگرافی زمین لحاظ شده است. تمام ویژگی های طراحی این پروژه دارای یک پتانسیل بزرگ برای ایجاد تعاملات اجتماعی در یک ساختمان با کاربری مذهبی می باشد.

طراحی مسجد مدرن در مرکز شهر ابوظبی

طراحی مسجد مدرن در مرکز شهر ابوظبی

طراحی مسجد مدرن در مرکز شهر ابوظبی

طراحی مسجد مدرن در مرکز شهر ابوظبی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر داخلش دلهره آوره. بدون پنجره و پر از پیچ و تاب و راهروهای باریک :|

    • بدون نام

      اصلا حس یه مکان مذهبی رو نداره, البته شاید ذهن ما عادت کرده به یه فضای خاص

    • س

      اونها چطور برای دین و هم زندگیشون خرج میکنن و ما چطور!

    • بدون نام

      جالب بود،،،،

    • بدون نام

      مسجد باید یه جایی سر شار از معنویت باشه و این جا معنویتی وجود نداره



      اصلا قشنگ نیست

    • بدون نام

      انشاءالله محشراست

    • بدون نام

      دیگه شورشو دراوردن
      اخه ادم باید تو مسجد یاد خدا بیوفته اینجا مثل قصره!!!!!

      پاسخ ها

      • س

        چرا ما مسلمونهای ایرانی عادت کردیم اسلامرو یه دینه و فقیر و عقب افتاده نشون بدیم ؟....و اونو نشونه معنویت میدونیم!!... باز خداروشکر که اونها هستن و به جهان نشون میدن که اسلام فقر و گرسنگی و دزدی نیست ...اسلام فقط کشور های عقب افتاده آفریقایی و بعضا خاورمیانه ای نیست....با اسلام میشه هم تو دنیا سرافراز بود هم آخرت....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج