۷۵۴۴۵
۹ نظر
۵۰۱۷
۹ نظر
۵۰۱۷
پ

لذت گردش با ستاره اسکندری

ستاره و لاله اسكندري دوخواهر هنرمند عرصه سينما و تلويزيون متولد تربت حيدريه هستند. در اين شماره سراغ ستاره اسكندري رفتيم تا از او درباره زادگاهش بپرسيم و او راهنماي ما برای سفری به اين شهر باشد.

لذت گردش با ستاره اسکندری
مجله زندگی ایده آل: ستاره و لاله اسكندري دوخواهر هنرمند عرصه سينما و تلويزيون متولد تربت حيدريه هستند. در اين شماره سراغ ستاره اسكندري رفتيم تا از او درباره زادگاهش بپرسيم و او راهنماي ما برای سفری به اين شهر باشد. اما خب همه چيز آن‌طور كه مي‌خواستيم پيش نرفت و گويا ستاره اسكندري نزديك به 30سال است كه به زادگاهش سري نزده. مادر او زاده تربت حيدريه است و پدرش در كاشمر به دنيا آمده است. ستاره 4ساله بوده كه خانواده‌اش تربت را به قصد مهاجرت به تهران ترك كردند. از او دليل مهاجرت خانواده‌اش را پرسيديم اما خنديد و به اين سؤال ما با همان زيركي خراساني جواب نداد. به كمك او با خصوصيات كلي اين شهر آشنا شديم ، شما هم اين گفت‌وگو را بخوانيد تا اگر روزي گذارتان به «تربت» خورد ياد ستاره اسكندري و حرف‌هايش بيفتيد.

شما در تربت حيدريه به دنيا آمديد؟

بله ، من در اين شهر زاده شدم و آن‌طور كه مي‌گويند 4ساله بودم كه از آنجا مهاجرت كرديم و به تهران آمديم.

از لحاظ جغرافيايي «تربت حيدريه» كجاست؟

اگر اشتباه نكنم در جنوب شرقي خراسان است.

از كودكي‌تان و آن شهر چيزي يادتان مي‌آيد بگوييد؟

نه طبيعتا؛ من آنقدر كوچك بودم كه خاطرات دقيقي از آنجا در ذهن ندارم اما خب همه چيز تربت براي من در خانه پدربزرگ و مادربزرگ و خاله‌ام خلاصه مي‌شود. از آنجا كه مي‌گويم انگار پرت مي‌شوم به آن خانه. آنجا عين خونه مادربزرگه بود! يك حيات بزرگ و يك باغچه اطلسي و دوتا درخت سيب گلاب كه وسط حيات بود. فضاي خانه مادربزرگم واقعا دوست داشتني بود.

لذت گردش با ستاره اسکندری

آخرين بار كي به تربت رفتيد؟

نزديك به ۳۰ سال است كه من به آنجا سفر نكرده‌ام، آخر در آنجا كسي را ندارم كه بروم. پدربزرگم را سال ۶۱ از دست دادم و مادربزرگم هم ۹سال پس از او فوت شد و خاله‌ام هم كه به مشهد مهاجرت كرد.

بارزترين خصوصيت مردمان آنجا چيست؟

خب تصورم اين است كه مردمان تربت از باقي شهرهاي و توابع خراسان مقتدرتر و زيرك‌ترند. همه ما خراسان و شهرها و توابعش را با نام بزرگ «مشهد» مي‌شناسيم و خيلي شنيده‌ايم كه مي‌گويند برخي از مشهدي‌ها بدجنس هستند.

اين اصطلاح را چرا درباره مشهدي‌ها مي‌گويند؟

حقيقتش اين است كه اقوام همه شهرها خوب و بد دارند اما من تصورم اين است كه شهرهايي كه زيارتي - سياحتي هستند مثل اصفهان يا مشهد مردمان زرنگ‌تري دارند. به خاطر اينكه آنها در ارتباط با مسافران به يك هوشمندي رسيده‌اند كه از آن طريق معاش‌شان تامين مي‌شود و اين هوشمندي به اشتباه «بدجنسي» ناميده مي‌شود!

آقاي جيراني هم مشهدي است و دليل همكاري‌هاي پي‌درپي شما اين نزديكي خطه است؟

تا آنجايي كه من مي‌دانم آقاي جيراني متولد كاشمر هستند. يك چيز جالب بگويم، ايشان شاگرد پدر من در دبيرستان بود. يك بار يادم مي‌آيد كه گفتند من در تربت دبيري داشتم كه اسمش عبدالواحد اسكندري بود و من گفتم كه خب آقاي جيراني او پدر من است. خاطرات جالبي از پدرم برايم تعريف كرد و مي‌گفت كه بابا هميشه نيم‌ساعت درس مي‌داد و باقي زمان را به صحبت و گفت‌وگو پيرامون اوضاع اجتماع ، فرهنگ و هنر مي‌پرداخت.

پدر و مادرتان هردو تربتي هستند؟

نه ، پدرم اهل كاشمر است.

آب‌وهواي تربت چطور است؟

نسبتا كويري است البته به اندازه كاشمر خاصيت كويري ندارد. تربت پر است از باغ‌هاي زعفران و شكوفه‌هاي بادام. هنوز گاهي كه به تربت فكر مي‌كنم بوي بادام و زعفران به مشامم مي‌آيد. تصاوير كودكي‌ من با آن باغ‌ها پيوند خورده. زمين‌هاي زعفراني كه تا فرسخ‌ها آن طرف‌تر مي‌شد بوي زعفران را حس كرد. عجيب‌ و لذت‌بخش‌تر از آن اطلسي‌هاي باغ خانه مادربزرگ بود كه انگار عصرها بويش يك جا ثابت مي‌ماند و تاشب بوي اطلسي را حس مي‌كرديم. اتفاقا خواهرم لاله چندوقت پيش به آنجا سفر كرده بود و مي‌گفت خانه هنوز سرجايش است و خوشبختانه خراب نشده. مي‌گفت هنوز بوي خوبي از آن خانه بيرون مي‌‌آمد. يادم مي‌آيد كه انبار آنجا پر از خمره و شيشه‌هاي سركه بود.

لذت گردش با ستاره اسکندری

اماكن ديدني ترتب حيدريه كجاست؟

باغ ملي خيلي معروفي دارد كه پيش از اين قبرستاني بود كه تبديل به باغ و پارك شد. يك مسجد معروف دارد و همين طور مزار قطب الدين حيدر. فكر مي‌كنم كه اصلا نام تربت حيدريه به خاطر مزار همين قطب الدين حيدر است.

صنايع دستي خاصي هم دارد؟

پارچه‌بافي و ديگر صنايع خانگي كه در استان‌هاي ديگر هم معمول است.

چرا دل‌تان نخواسته دوباره به تربت سفر كنيد؟

واقعا پيش نيامده كه به آنجا بروم. به كاشمر بيشتر سفر مي‌كنم چون بستگانم آنجا هستند. تاكستان‌هاي كاشمر و بادگيرهايش هم واقعا جذاب است. دركل انگار كاشمر فضاي محلي و بومي‌تري دارد. از آنجايي كه تربت، در قديم گذرگاه بوده و افراد زيادي در حال عبور و گذر از آنجا بوده‌اند، آدم‌هاي بومي در آنجا كمتر است و اين اتفاق در كاشمر براي اينكه يك جور بن‌بست بوده افتاده و بومي‌هايش اصيل و زياد هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ماریه

      کی گفته مشهدی ها بدجنس ان ؟همه جا خوب و بد داره خانم اسکندری. بعدم همه مشهدی ها که کاسب دور حرم نیستن که بخوان مردمو بچاپن. تازه اونجا هم منصف زیاده

      پاسخ ها

      • منتقد

        ایشونم دقیقا حرف شمارو زد. دقیق تر بخون گلم!!!!!!!!!!!

    • بهرام

      لذت گردشگری با ستاره اسکندری؟؟؟؟؟؟شما از کسی که با حدث و گمان میگه تربت حیدریه ماله خراسان جنوبیه و مدام هم توی حرفاش سعی میکنه بگه رابطه ای با اون شهرستان نداره و از اول بچه تهران هستش، میپرسید که اماکن دیدنیه اون شهر چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • فرشته

      خانم اسکندری بدجنسی هوشمندی نیست .

    • محمد 2

      هه!پس همشریه ما بوده و خبر نداشتیم

    • صدرا

      بلاخره ما ندونستیم ستاره خانم مجرد، یا متاهل ؟

    • حبیب

      ماکاشمریابه وجودایشون افتخارمیکنیم

    • ماندانا

      خانم اسکندری من مشهدیم وچرا برعکس گفتی اتفاقادر بدجنسی حرف ندارندتربتیهابراهمین میگن اگه دیدی تربتی ماربدوش ماروبگیروتربتی رابکوش چون ذاتشون نرمه شیشه داره

    • احمد

      تربتی ها که واقعا بدجنسن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج