جاباما
۸۸۰۴۸۷
۵۰۳۱
۵۰۳۱
پ

رپورتاژ آگهی

سفری در طول تاریخ را تجربه کنیم

لذت‌بخش‌ترین بخش سفر به مقاصد تاریخی سیر و سیاحت در زمانی ست که تنها اثری از آن باقی مانده است. مرور تصاویر و افرادی که به دست کتاب‌ها و تاریخ‌نگاران سپرده شده‌اند.

جهان ما پر از مکان‌های تحسین برانگیز و دیدنی است چه طبیعی و چه ساخت بشر. سایت‌های تاریخی غیر منتظره و نفس‌گیر زیادی وجود دارند که توسط تمدن‌های قدیمی ساخته شده‌اند و البته اینکه بخواهیم بگوییم کدام‌ها بهترین هستند کار سختی است. خودتان فکر کنید و ببیند چقدر مکان تاریخی در همین ایران خودمان داریم که هر کدام با دیگری کاملا فرق دارند و هر کدام تاریخ و فرهنگ خاص خود را دارند. لذت‌بخش‌ترین بخش سفر به مقاصد تاریخی سیر و سیاحت در زمانی ست که تنها اثری از آن باقی مانده است. مرور تصاویر و افرادی که به دست کتاب‌ها و تاریخ‌نگاران سپرده شده‌اند.

قلعه روملی استانبول

شهر استانبول امروزی که در گذشته قسطنطنیه یا شهر کنستانتین نامیده می‌شد. به دلیل موقعیت استراتژیک فوق‌العاده و دسترسی به دریای سیاه و تنگه بسفر همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. این موقعیت استراتژیک باعث رونق اقتصادی، تجاری، بازرگانی، حمل و نقل دریایی و قدرت سیاسی این منطقه شده بود.

برای قرن‌ها، امپراتوران متعددی از غرب تا شرق رویایی تصرف و به چنگ آوردن این شهر را داشته‌اند و هرازگاهی هم این شهر شاهد تاخت و تاز‌ها و یورش‌های زیادی بوده است. با این حال، زمانی که سلطان محمد فاتح بر تخت سلطنت نشست بسیار کم سن و سال بود و کسی گمان نمی‌کرد روزگاری همین فرد بتواند شهر با عظمت و افسانه قسطنطنیه را تصرف کند و از چنگ امپراتوری روم شرقی بیرون بیاورد. او هم مثل بسیاری از امپراتوران آن زمان، درصدد تصرف این شهر مهم و استراتژیک بود و سال‌ها به این موضوع فکر می‌کرد. سرانجام با برنامه‌ریزی و طرح نقشه‌ای هوشمندانه قرار بر این شد با ساخت قلعه و استحکامات نظامی برای حمایت و پشتیبانی از تصرفِ شهر، بتوانند مقاومت رومیان را درهم بشکنند و موفق به تصرف شهر بشوند. به این ترتیب بود که قلعه روملی حصار ساخته شد!

سفری در طول تاریخ را تجربه کنیم

قلعه‌ی روملی حصار در قسطنطنیه و در تنگه بسفر شهر استانبول به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده است. روملی حصار دارای یک برج کوچک، سه برج اصلی و سیزده برج نگهبانی کوچک است. قلعه روملی حصار که توسط معمار مصلح الدین طراحی شده است، در ابتدا بوازکسن (Boğazkesen)، به معنای "بُرّنده‌ی تنگه" نامیده می‌شد.

معنی دوم این کلمه "گلو" نیز است. بعد‌ها این قلعه به معنای "قلعه‌ی واقع بر زمین رومی‌ها"، نامیده شد که منظور از این زمین‌ها، می‌تواند اروپای بیزانسی یا شبه جزیره‌ی بالکان باشد. در همسفر شدن با تور استانبول در این دوران سیری دوباره و خاطره انگیز داشته باشیم.

دروازه هادریان آنتالیا

دروازه هادریان (Hadrian's Gate) از بنا‌های تاریخی زیبا و معروف این شهر است که در منطقه کالیچی (Kaleiçi) بنا شده است و البته به نام دروازه سه قوسه (Triple Gate) هم معروف است. نام اول این دروازه از تاریخ باستانی این شهر به یادگار مانده است، زمانیکه امپراتور روم باستان، هادریان (Hadrian) در قرن دوم میلادی از شهر بازدید کرده است و نام دوم آن بخاطر شکل ظاهری‌اش است که از سه قوس درست شده است. دروازه هادریان (Hadrian's Gate) در دیوار‌های اطراف شهر گنجانده شده است و به یکی از بزرگترین دروازه‌های شهر تبدیل شد.

داستان‌های جالبی در مورد این دروازه گفته می‌شود؛ یکی از آن‌ها این است که می‌گویند ملکه صبا (Queen of Sheba) هنگامی‌که می‌خواست به ملاقات پادشاه سلیمان (King Solomon) برود از زیر این دروازه عبور کرده و سپس در آسپندوس (Aspendos) استراحت کرده است. اگرچه که شواهدی از حقیقی بودن این داستان وجود ندارد، اما با فرض واقعی بودن آن، نباید فراموش کرد که زمان این ملاقات به ۱۰ قرن قبل از ساخته شدن دروازه برمی‌گردد، در نهایت این فرضیه به صورت کامل رد می‌شود.

تجربه‌ی بازدید از این فضای رمزآلود را با تور آنتالیا می‌توانیم داشته باشیم و این داستان‌ها را خودمان در فضا بخوانیم.

سفری در طول تاریخ را تجربه کنیم

دو برج در کنار دروازه هادریان (Hadrian's Gate) قرار دارند که به دوره‌های تاریخی مختلفی تعلق دارند. برج جنوبی (که در سمت چپ بلوار آتاتورک Atatürk Boulevard قرار دارد) از دوران روم باقی مانده است، تفاوت معماری برج باعث بوجود آمدن این نظریه شده است که به احتمال زیاد مستقل از دروازه ساخته شده است. این بنا به نام برج جولیا سانکتا (tower of Julia Sancta) نیز شناخته می‌شود و منشا تاریخی آن از کتیبه‌های سنگی به اثبات رسیده است. برج شمالی (سمت راست) در زمان سلطان سلجوقی علاء الدین کیقباد (Seljuk sultan Alaeddin Keykubat I)، در نیمه اول قرن ۱۳ میلادی، بازسازی شد. فقط قسمت پایین برج از زمان روم باستان تا الان محفوظ مانده است. یک کتیبه بر روی این برج قرار دارد که به زبان ترکی قدیم، اما با دستخط عربی نوشته شده است.

قلعه پیتر و پائول

قلعه پیتر و پائول یکی از دیدنی‌های سن پترزبورگ و جاذبه‌های روسیه اولین بنا‌هایی هستند که در سنت پیترز بورگ ساخته شدند. محل دفن پطر کبیر، کاترین کبیر، نیکلای دوم و سایر تزار‌ها است هم‌چنین امروزه از مکان‌های دیدنی-توریستی و مقر فرماندهی است، در تور روسیه ما گذاری به این فضا می‌نماییم.

چهارشنبه‌ها تمام ساختمان‌های موزه بسته است، ولی محوطه‌های حیاط بازند. ناقوس و ساعت بزرگی در روی ساختمان کلیسا هست که نخستین بار در جنگ جهانی اول در دریای بالتیک به‌کار گرفته شده بود. از ناو جنگی اورورا هر روز ظهر توپ شلیک می‌شود و منظره جالبی برای توریست‌ها به نمایش می‌گذارد. این قلعه یکی از جاذبه‌های گردشگری سن پترزبورگ می‌باشد.

سفری در طول تاریخ را تجربه کنیم

سازندگان آن دومنیکو ترزینی معمار مشهور ایتالیایی و کریستوفر مینیخ معمار نظامی آلمانی به شمار می‌روند، هرچند که معماران دیگری نیز در تکمیل و تزیین این بنا سهم داشتند. ارتفاع متوسط دیوار‌های قلعه ۱۲ متر و ضخامت آن‌ها حدود ۱۰ متر است، در مرکز قلعه کلیسای پتر مقدس قرار دارد که ساختمان آن با ارتفاع ۵/۱۲۲ متر هنوز هم بلندترین ساختمان شهر به حساب می‌آید. این کلیسا از آن لحاظ دارای اهمیت می‌باشد که آرامگاه تمام امپراتور‌های روسیه و خانواده هایشان در آن جا قرار دارند.

از ساختمان‌های مهم دیگر در محوطه قلعه پتر و پاول می‌توان به ضرابخانه روسیه اشاره کرد. این ضرابخانه از دوران قدیم تا به امروز، مسئول ضرب مسکوکات می‌باشد. از ساختمان‌های دیگر این بنا زندان می‌باشد که به زندان باستیل روسیه معروف است. یکی از زندانی‌های آن ولیعهد الکسی پسر پتر کبیر بود و به زندانیانی دیگر مثل داستایفسکی، برادر بزرگ لنین، گورکی و…. می‌توان اشاره نمود.

در بازدید از این قلعه سعی کنید ساعت ۱۲ ظهر در آن جا حضور داشته باشید، چون توپ‌های این قلعه راس ساعت ۱۲ ظهر هر روز شلیک می‌نمایند.

برای اطلاع از تور لحظه آخری می‌توانید به سایت آژانس مسافرتی الفبای سفر مراجعه نمایید و یا اطلاعات لازم درباره انواع تور را از همکاران ما درخواست نمایید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج