۱۵۳۱۱۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

بده‌بستان هنر روی دیوارهای شهر +عکس

یک هنرمند نقاشی دیواری که کارهای متعددی را در زمینه‌ی نقاشی دیواری در تهران انجام داده، از وضعیت این هنر و مشکلات هنرمندان این عرصه سخن گفت.

ایسنا: یک هنرمند نقاشی دیواری که کارهای متعددی را در زمینه‌ی نقاشی دیواری در تهران انجام داده، از وضعیت این هنر و مشکلات هنرمندان این عرصه سخن گفت.

بده‌بستان هنر روی دیوارهای شهر +عکس

رضا علیخانی درباره‌ی فعالیتش در زمینه‌ی نقاشی دیواری، اظهار کرد: من از سال ۱۳۸۷ کار می‌کنم. در این شش سال در نقاط مختلف شهر تهران طرح‌های متعددی را کار کرده‌ام، ولی شاید دوست‌داشتنی‌ترین‌های‌شان برای خودم پروژه‌ی اخیرم در اتوبان امام علی (ع) با موضوع زندگی‌ امام علی (ع) است که با تکنیک بتن‌برجسته و سرامیک شکسته کار کرده‌ام.

او ادامه داد: اثر دیگرم با عنوان «مه و خورشید و فلک» در اتوبان تهران کرج با تکنیک سرامیک‌شکسته کار شده، متریال‌های رایج در این هنر، رنگ اکریلیک، بتن و سرامیک است.

بده‌بستان هنر روی دیوارهای شهر +عکس

علیخانی درباره‌ی متولی اصلی نقاشی دیواری در سطح شهر گفت: متولی اصلی این کارها سازمان‌ زیباسازی و مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران است. شورای هنری سازمان زیباسازی شامل گروهی اساتید رشته‌ی هنر است که من برای تک‌تک آن‌ها و تجربیات‌شان احترام قائلم، اما متأسفانه در مواردی سلیقه‌های شخصی خود را لحاظ می‌کنند یا دلایل نامأنوسی در رد یا قبول بعضی آثار ارائه می‌کنند. امیدوارم روزی سازمان زیباسازی شهر تهران یگانه مرجع تأیید و بانی اجرای آثار تجسمی در سطح شهر باشد.

این هنرمند به مهم‌ترین مشکلات هنرمندان این عرصه اشاره و اظهار کرد: رویه‌ی اداری بسته شدن قرارداد تا دریافت دیرهنگام حق‌الزحمه از جمله مشکلات اصلی هنرمندان است. از طرف دیگر، ما مانند سایر هنرمندان در کار خود محدودیت‌هایی داریم که حکایتی دراز دارد.

علیخانی ادامه داد: نقاشی دیواری باید به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و با یک سیستم فکری مشخص در سطح شهر اجرا شود. متأسفانه در بیشتر نقاط شهر، مجموعه‌هایی از نقاشی دیواری وجود دارد که به‌صورت منفرد خوب‌اند، ولی در کنار هم تشویش بصری ایجاد کرده‌اند.

بده‌بستان هنر روی دیوارهای شهر +عکس

این هنرمند درباره‌ی طرح‌های اجراشده نیز اظهار کرد:‌ مناطق و سازمان‌ زیباسازی غالبا موضوع خاصی پیشنهاد نمی‌کنند و خوشبختانه از این نظر، دست هنرمندان تا حدودی در انتخاب موضوع باز است.

او به تأثیر این هنر بر زندگی اجتماعی مردم اشاره و بیان کرد: این هنر کاملا با جامعه و تمام اقشار در تماس مستقیم است. جامعه بر ما تأثیر می‌گذارد و ما بر جامعه؛ این یک بده‌بستان متقابل است.

علیخانی به روند نقاشی دیواری در ایران و تفاوت آن با کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: روند نقاشی دیواری و شروع حرکت‌های پویای نوین در این عرصه که حدودا از سال ۱۳۸۴ در تهران آغاز شد (توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران) تا امروز هم ادامه دارد. در مسیرهایی به‌دلیل سوء‌مدیریت، این حرکت دچار انحراف شده، ولی در مجموع و برآیند کلی آن، رشد داشته و نقاط درخشانی دارد و در ارتباط با این‌که در سطح جهانی در چه جایگاهی هستیم باید نگاهی به اقتصاد، فرهنگ‌، شرایط سیاسی و ... بیندازیم، چون این هنر با این عرصه‌ها در تماس است.

بده‌بستان هنر روی دیوارهای شهر +عکس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج