۱۶۴۸۱۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

رکورددار زندگی در عمیق‌ترین آب‌های زمین

در جدیدترین سفر اکتشافی به گودال ماریانا در اقیانوس آرام، نوعی جدید از حلزون‌ماهی در عمق ۸۱۴۳ متری سطح آب دیده شده که رکورد زندگی در اعماق آب را به نام خود ثبت کرده است.

خبرآنلاین: در جدیدترین سفر اکتشافی به گودال ماریانا در اقیانوس آرام، نوعی جدید از حلزون‌ماهی در عمق ۸۱۴۳ متری سطح آب دیده شده که رکورد زندگی در اعماق آب را به نام خود ثبت کرده است.

یک ماهی روح مانند که تا پیش از این مشاهده نشده بود، رکورد زندگی در عمیق‌ترین جای اقیانوس را از آن خود کرده است. در جریان سفری اکتشافی به گودال ماریانا در اقیانوس آرام (که عمیق‌ترین نقطه پوسته زمین است)، چندین بار این حلزون‌ماهی در حال شنا در بستر سیاه و تاریک این نقطه از اقیانوس در فیلم‌ ثبت شد، و رکورد شنا در اعماق را به ۸۱۴۳ متر از سطح دریا رساند.

به گزارش نیوساینتیست، سفر اکتشافی منجر به کشف این ماهی غیرعادی توسط جف دریزن و پتی فرایر از دانشگاه هاوایی ترتیب داده شده بود. شکل بدن این ماهی با دیگر انواع شناخته شده حلزون‌ماهی متفاوت است. بدن پهن، باله‌های شفاف، اندام چسبناک و دم مارماهی مانند این ماهی، امکان شنایی نرم و آرام در آب را برایش فراهم می‌کند.



بخشی از شهرت حلزون‌ماهی‌ها برای شنای آنها در اعماق آب است:‌ یک گونه دیگر این ماهی که پزودولیپاریس آمبلیستوموپسیس نام دارد، با شنا کردن در عمق ۷۷۰۳ متری سطح اقیانوس رکورددار قبلی زندگی در عمیق‌ترین نقطه آب دریاها بود. فشار بی‌نهایت وحشتناک چنین عمقی که ۷۷۱ برابر فشار هوا در سطح دریا است، چالشی بسیار بزرگ برای اکثر حیوانات است چرا که عضلات و اعصاب را در هم فشرده و پروتئین‌ها را خم کرده و از شکل می‌اندازد و عملکرد آنزیم‌های لازم برای ادامه حیات را نیز مختل می‌کند.

ما تا چه حد می‌توانیم پایین برویم؟

در سال ۱۹۹۹ / ۱۳۷۸، پل یانسی از کالج ویتمن واشینگتن، که در سفر اخیر نیز حضور داشت، کشف کرد که یک ماده شیمیایی به نام تریمتیلامین اکسید، یا TMAO، که به تنظیم غلظت مواد حل شده در سلول‌ها کمک می‌کند، مانع از تاب برداشتن پروتئین‌ها در ماهیان اعماق دریا می‌شود. سطوح TMAO ماهیان اعماق دریا، بالاتر از دیگران است.

در اوایل سال جاری، یانسی به همراه آلن جیمیسون از دانشگاه آبردین انگلیس، حساب کرد که مرز عمق شنای ماهیان، بر اساس TMAO باید حدود ۸۲۰۰ متر (متناظر با فشار ۸۲۱ برابر فشار جو در سطح دریا) باشد که با مشاهدات واقعی همخوانی دارد. و کشف جدید هم به این مرز نزدیک‌تر شده است. یانسی می‌گوید: «رکورد جدید عمق برای ماهی، هنوز کمتر از مرز ۸۲۰۰ متر پیش‌بینی شده است».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج