۲۳۲۱۹۲
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

با سمی‌ترین قورباغه‌های جهان آشنا شوید

چندین دهه از زمانی که زیست‌شناسان به وجود قورباغه‌های سمی پی بردند می‌گذرد اما آن‌ها به تازگی دریافته‌اند که نه تنها در بدن بعضی از انواع قورباغه‌ها سم ترشح می‌شود بلکه برخی از آن‌ها از این سم به عنوان سلاح و وسیله‌ی دفاعی نیز استفاده می‌کنند.

وبسایت نوچه - آرزو مقدس: چندین دهه از زمانی که زیست‌شناسان به وجود قورباغه‌های سمی پی بردند می‌گذرد اما آن‌ها به تازگی دریافته‌اند که نه تنها در بدن بعضی از انواع قورباغه‌ها سم ترشح می‌شود بلکه برخی از آن‌ها از این سم به عنوان سلاح و وسیله‌ی دفاعی نیز استفاده می‌کنند. بسیاری از انواع دوزیستان مانند قورباغه‌ها، سمندرک و سمندر برای دور نگاه داشتن درندگان روی سطح پوست خود سم ترشح می‌کنند اما حالا گروهی از محققین به قیمت تجربه‌ی شخصی با دوگونه از قورباغه‌های برزیلی آشنا شده‌اند که از سم ترشح شده به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده می‌کنند:

با سمی‌ترین قورباغه‌های جهان آشنا شوید

یکی از آن‌ها به هنگام بررسی قورباغه‌ای به نام Corythomantis Greeningi که با نام قورباغه‌ی سبز نیز شناخته می‌شود توسط تیغه‌های روی گردن این قورباغه مصدوم شد و تا پنج ساعت درد شدیدی را در دست خود احساس می‌کرد. او بسیار خوش‌شانس بود چرا که بعداً مشخص شد زهر این قورباغه کمتر از نوع دیگر خطرناک بوده است و اعضای این تیم تحقیقاتی امیدوارند از اثرات و کارکرد زهر قورباغه‌ی دیگر همچنان بی‌اطلاع بمانند!

تنها یک گرم از زهر قورباغه‌ی سمی‌تر به نام Aparasphenodon Brunoi می‌تواند بیش از ۳۰۰۰۰۰ موش یا ۸۰ مرد بزرگسال را از بین ببرد در حالی که یک گرم از زهر قورباغه‌ی سبز تنها به اندازه‌ی کشتن ۲۴۰۰۰ موش یا ۶ انسان قدرت دارد. زهر افعی روزن‌دار برزیلی که ماری بسیار مرگبار است نصف زهر قورباغه‌ی سبز و ۲۵ برابر کمتر از Aparasphenodon Brunoi قدرت دارد و گفته می‌شود در گذشته بومیان آمریکای جنوبی از زهر این قورباغه‌ها برای مسموم کردن تیرها و دارت‌های خود استفاده می‌کرده‌اند.

با سمی‌ترین قورباغه‌های جهان آشنا شوید

گرچه سمی بودن انواع مختلف قورباغه‌ها مدت‌هاست کشف شده اما این نخستین بار است که این جانوران از لحاظ زیست‌شناختی مورد بررسی قرار می‌گیرند. تا کنون حیوان خاصی که این قورباغه‌ها را شکار کند شناخته نشده که کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد چرا که این قورباغه‌ها در صورت لمس شدن زهر ترشح می‌کنند و تیغه‌های قرار گرفته بر پشت گردنشان این زهر را به بدن موجودی که لمسشان کرده وارد می‌کنند. محققین گمان می‌کنند این قورباغه‌ها نسبت به زهر خودشان ایمن باشند گرچه هنوز این نظریه را آزمایش نکرده‌اند و همچنین فکر می‌کنند که این سم تنها برای دفاع در برابر شکارچیان کاربرد داشته باشد و از آن برای شکار طعمه استفاده نشود.

با سمی‌ترین قورباغه‌های جهان آشنا شوید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج