اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۸۱۱۹۴
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

طنز؛ ریشه‌های کریسمس

حسام مقامی‌کیا در وبسایت چیزنا نوشت:

هم‌عصر فردوسی توسی، در ایران‌زمین پیرمردی می‌زیست به نام مسعود نائل. همانگونه که فردوسی در حماسی‌سرایی یگانه بود، نائل در خلق فانتزی و رئالیسم جادویی ید طولایی داشت که البته آن زمان این سبک‌ها درک نمی‌شدند و در بعضی منابع موثق مثل تاریخ دسته تبری، از آن به عنوان «دُررالمهمله و اراجیف الممکنه» یاد شده است که این‌ها هیچکدام از ارزش‌های نائل کم نمی‌کند. حتی ابوالقاسم فردوسی هم در شاهنامه طی بیتی بدون اینکه - به ملاحظه حرف مردم - نامی از نائل ببرد، او را ستایش کرده: «فرستاده‌ای خواند شیرین‌زبان/ خردمند و بیدار و روشن‌روان».

نائل برای کودکان قصه‌های خیال‌انگیزش را تعریف می‌کرد و کودکان او را بسیار دوست می‌داشتند. او به بچه‌ها باورانده بود که ارابه‌ای دارد که با آن در آسمان حرکت می‌کند. نام برخی از داستان‌های کودکانه مسعود نائل هنوز در برخی منابع به چشم می‌خورد، از جمله داستان‌های «محفل ققنوس» و «جام آتش». نائل اهتمام جدی به مسائل بهداشتی کودکان داشت و حتی به آن‌ها آموخته بود که جورابشان را خودشان بشویند. او برای آنکه کودکان به این شست و شو تشویق شوند، توی جوراب‌هایی که روی بند رخت بود، برای بچه‌ها خشکبار و چیزهای دیگر می‌گذاشت. مسعود نائل در گمنامی و در جایی در ترکیه امروز درگذشت. با آنکه در سرزمین مادری‌اش قدر ندید اما ترک‌ها برای او مقبره‌ای ساختند و به کودکان خود آموختند که او را بابا نائل صدا بزنند. بعد‌ها غربی‌ها از این افتخار ایرانیان، الهام گرفتند و شخصیتی ساختند که امروزه برای بچه‌هایشان در شب کریسمس هدیه توی جوراب‌ها می‌گذارد و او را بابا نوئل می‌خوانند و خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند که بابانوئل در واقع یک ایرانی بوده و ریشه آریایی دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • راضی

      چ جااااااااااااااااااااالبه اگر راست باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج