اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۴۰۲۸
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

در سال ۱۳۲۵ و از پایگاهی در نیومکزیکو، مقداری هاگ زنده سوار بر موشک V-۲ به عنوان نخستین موجودات زنده به فضا پرتاب شدند.

خبرآنلاین: در سال ۱۳۲۵ و از پایگاهی در نیومکزیکو، مقداری هاگ زنده سوار بر موشک V-۲ به عنوان نخستین موجودات زنده به فضا پرتاب شدند. اگرچه این آزمایش شکست خورد و کپسول حاوی هاگ‌ها بازیابی نشد، اما یک سال پس از آن محققان موفق شدند تا محفظه‌ای پر از مگس میوه را به فضا فرستاده و با موفقیت آنها را به زمین باز گردانند. با این حال، بیش از یک دهه طول کشید تا انسان بتواند حضور در فضا را تجربه کند. در این گزارش تصویری، فراموش نشدنی‌ترین لحظات تاریخ سفرهای فضایی را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با هم مرور می‌کنیم.

۱۹۵۷ / ۱۳۳۶: اتحاد جماهیر شوروی موفق شد تا اسپوتنیک ۱ را به عنوان نخستین ماهواره ساخته دست بشر در مدار زمین قرار دهد. عکس زیر سنجاق یادبود این رخداد را به تصویر می‌کشد.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

۱۹۶۱ / ۱۳۴۰: فضانورد روسی، یوری گاگارین نخستین انسانی لقب گرفت که توانست به فضا برود. عکس بالا ۴ سال پس از آن گرفته شده است. در این عکس گاگارین (چپ) در میان ۴ فضانورد آمریکایی ماموریت جمینی، ادوارد وایت (مرکز) و جیمز مک‌دیویت (راست)، در نمایشگاه هوایی پاریس دیده می‌شود.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

۱۹۶۲ / ۱۳۴۱: سوار بر فضاپیمای فرندشیپ ۷، جان گلن نخستین آمریکایی بود که مدار زمین را دور زد. وی توانست با سفینه خود سه بار به دور زمین بچرخد. عکس وی را در حال سوار شدن به فرندشیپ ۷ نشان می‌دهد.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

۱۹۶۵ / ۱۳۴۴: نخستین مشاهده‌کنندگان مریخ تصور کرده بودند که نشانه‌هایی از تمدن را در آنجا دیده‌اند؛ چیزی که از نظر آنها آبراهه‌های مهندسی‌ساز بود. اما فضاپیمای مارینر ۴ با عبور از فراز سیاره سرخ دنیایی برهوت را به تصویر کشید که هیچ نشانه‌ای از زندگی روی آن دیده نمی‌شد. عکس بالا Valles Marineris، بزرگ‌ترین دره منظومه شمسی را به تصویر می‌کشد.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

۱۹۶۹ / ۱۳۴۸: با پیاده شدن از ماه‌نورد آپولو ۱۱، آرمسترانگ نخستین انسانی بود که پا بر کره ماه گذاشت. این عکس وی را در حال ادای سلام نظامی به تصویر می‌کشد.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

۱۹۷۱ / ۱۳۵۰: سالیوت ۱ به عنوان نخستین ایستگاه فضایی بشر، توسط روسیه به فضا پرتاب شد. نخستین خدمه آن که با استفاده از کپسول سایوز ۱۰ به آنجا رفتند، نتواستند وارد ایستگاه شوند و ماموریت بی‌نتیجه ماند. دومین گروه خدمه ایستگاه اگرچه با موفقیت وارد ایستگاه شدند و ۲۳ روز را در آنجا سپری کردند؛ اما در سفر بازگشت به زمین و هنگام ورود به جو کشته شدند.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

۱۹۷۷ / ۱۳۵۶: فضاپیماهای ویجر ۱ و ۲، کاوشگران ژرفنای فضا توسط آمریکا به فضا پرتاب شدند تا به مطالعه منظومه شمسی خارجی پرداخته، و در نهایت با خروج از منظومه وارد فضای بین ستاره‌ای شوند. صفحه گرامافونی که در عکس می‌بینید، با موسیقی‌های زمینی پر شده است و سوار بر ویجر ۱ و ۲ به فضا ارسال شده است تا داستان تمدن ما برای هر تمدن فرازمینی که ممکن است یافت شود بازگو کند.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

۱۹۷۹ / ۱۳۵۸: طی عبور از کنار مشتری، دوربین‌های نصب شده روی سفینه ویجر ۱ موفق به شناسایی حلقه‌ای (که عمدتا از غبار ساخته شده است) به دور این غول منظومه شمسی، و آتشفشان‌هایی بر روی قمر آن، آیو شدند. عکس بالا، نمایی از مشتری را از دید تلسکوپ فضایی هابل نشان می‌دهد.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

۱۹۸۱ / ۱۳۶۰: عصر شاتل‌های فضایی ایالات متحده با پرواز شاتل کلمبیا آغاز شد. در این عکس، شاتل کلمبیا در حال بازگشت از یکی از ماموریت‌هایش به زمین دیده می‌شود.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

1990 / 1369: تلسکوپ فضایی هابل به کمک شاتل فضایی دیسکاوری در مدار زمین قرار گرفت. در این عکس فضانوردان شاتل آتلانتیس را در حال انجام تعمیرات تلسکوپ مشاهده می‌کنید.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

۱۹۹۵ / ۱۳۷۴: شاتل فضایی آمریکایی آتلانتیس با موفقیت به ایستگاه فضایی روسی میر متصل شد. اتصال این دو دست‌ساخته بشر در فضا، بزرگ‌ترین سفینه‌ای را که تا کنون زمین را دور زده است تشکیل داد.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

1997 / 1376: سطح‌نورد آمریکایی به نام سوجورنر بر سطح سیاره سرخ به حرکت درآمد تا ساختار زمین‌شناسی این سیاره را مورد مطالعه قرار دهد. این عکس، سطح‌نورد را پیش از اعزام به فضا نشان می‌دهد.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

۱۹۹۸ / ۱۳۷۷: ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ساخته شد. این ایستگاه که رکورد طولانی‌ترین فضاپیمای دائما در حال کار را در اختیار دارد، پروژه مشترک ناسا، سازمان فضایی اروپا، سازمان فضایی روسیه، سازمان فضایی کانادا و سازمان کاوش‌های فضایی ژاپن است.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

۲۰۰۴ / ۱۳۸۳: شرکت ویرجین گلکتیک به عنوان نخستین شرکت خصوصی رزرو صندلی را برای پروازهای فضایی زیرمداری را در آینده (نامعلوم) آغاز کرد. هر صندلی به مبلغ ۲۰۰ هزار دلار فروخته شد.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی

۲۰۱۱ / ۱۳۹۰: کاوشگر مسنجر ناسا به مقصد عطارد که در سال ۲۰۰۴ / ۱۳۸۳ به فضا پرتاب شده بود، بالاخره به مدار این سیاره رسید و گردش خود را به دور آن آغاز کرد. تا کنون مشاهدات این کاوشگر شواهدی را ارائه کرده است که درستی نظریه وجود آب یخ‌زده در دهانه‌های برخوردی قطبی این سیاره را اثبات می‌کند. عکس بالا نمای این سیاره را از دید کاوشگر مسنجر نشان می‌دهد.

لحظات فراموش نشدنی از تاریخ فضانوردی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سطح‌نورد آمریکایی به نام سوجورنر

      اون عکسه به نظر من عکس ماکت آن است !!
      به نظر بعضی قسمتهای آن چوبی است !!!

    • هومن

      واقعا ببینید چقدر ما رو عقب نگه داشتند این پادشاهای اجنبی پرست.سال 1348 آمریکایی ها دارن روی کره ماه با پرچمشون عکس میگیرن اونوقت ما ایرانیا داشتیم تو نکبت زندگی میکردیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج