جاباما
۵۶۳۵۰۴
۳ نظر
۵۰۱۲
۳ نظر
۵۰۱۲
پ

طنز؛ وقتی شأن و شئونات بانوی ایرانی ته می گیرد!

ساخت یک آگهی تبلیغاتی موفق می تواند برای شما، درست مثل نویسنده شدن در اینستاگرام، کار بسیار آسانی باشد.

ماهنامه خط خطی - سمیرا بابایی: ساخت یک آگهی تبلیغاتی موفق می تواند برای شما، درست مثل نویسنده شدن در اینستاگرام، کار بسیار آسانی باشد. توصیه من الگوبرداری از شیوه های تبلیغاتی داخلی است، چون همان طور که می دانید، تبلیغات در غرب اشکال های عمده زیادی دارد، از جمله آن که زنان در غرب ابزار هستند (که البته این رویکرد هنگام ساخت تبلیغات برای ابزارهای واقعی - مثل آچار فرانسه - توسط زنان، ایرادهای فلسفی پیدا می کند، زیرا دقیقا مشخص نیست کدام ابزار مشغول تبلیغِ کدام ابزار است!)

خوشبختانه بانوان ما در عرصه تبلیغات داخلی توانسته اند به جایگاه چشم خواهرسو (چیه؟ خواهرشوهر اصفهانی ندیدید تا حالا؟) در آری، دست پیدا کنند. به عنوان مثال، بانوان ایرانی در تبلیغات اجناس مهم و تاثیرگذاری چون اسکاچ، مایع ظرفشویی، وایتکس و مواد شوینده همیشه نقش اول را ایفا می کنند و تصویر بانوی مایع ظرفشویی به دست، در ذهن فرزندان ما، درست به اندازه تصویرِ اولین قدم نیل آرمسترانگ بر روی ماه، در ذهن بچه های خارجی ها، نقش بسته است!

شاید عده ای سیاه نما و از آب گل آلود ماهی بگیر، الان بخواهند بگویند که پس چطور در تبلیغات بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری و سایر تبلیغات باکلاس، آقایان همیشه نقش اول را بازی می کنند. در جواب این عزیزان باید گفت همان مدیرعامل، بانکدار یا سرمایه دار آقایی که شما در این تبلیغات ملاحظه می کنید، اگر یک همسر مایع ظرفشویی و شوینده به دست نداشت، الان به جای حضور اتوکشیده در تبلیغات تلویزیونی، به خاطر زندگی در محیطی پر میکروب، با لباس بیمارستان، ریش در آمده و موهای ژولیده، روی یکی از تخت های بیمارستان بستری شده بود و وضعیت شرکتش هم روی هوا بود. به قول یک ضرب المثل معروف چینی: «خارج از کادر تبلیغاتیِ هر مردِ موفق و پولدار، یک زن مایع شوینده به دست ایستاده است!»

اما با همه اینها، مدتی است یک شرکت تولید قابلمه پا را فراتر از این مباحث عادی و روزمره گذاشته است و در تبلیغاتش مدعی می شود که قابلمه هایی در شأن بانوان ایرانی وارد بازار کرده است. در اینجا لازم است به این مسئله مهم توجه بفرمایید که رابطه شأن و قابلمه، از دیرباز در جوامع مختلف بشری، رابطه علت و معلولی بسیار آشکاری بوده است. به این مثال که گفتگوی دو بانوی ایرانی در مراسم جهازبرون شهلا جون است، توجه کنید:

- شهلا جون، شأنت هم که بیست و چهار پارچه است، بزنم به تخته!

- مرسی لیدا جون... هرچی باشه، به نسوزی و نچسبی شئونات شما نمی رسه که!

فقط امیدواریم به زودی شاهد تولید آچار سگدست و لوله پولیکاهایی در شأن و غیرت مرد آریایی هم از طرف این شرکت باشیم تا مسئله تناسب بین حقوق مردان و زنان کاملا رعایت شده باشد و آقایان گله مند نباشند که هر چی شأن است داده اند دست خانم ها!

اما خوشبختانه برخلاف غربی ها که در تبلیغات شان از زن ها استفاده ابزاری می کنند، در کشور ما، وقتی پای تبلیغات عمومی (مثلا بیلبوردی) وسط است، تا جایی که امکان دارد، سعی می شود حتی البسه خانم ها هم بر تن آقایان عرضه شود! از جمله تلاش های فراجنسیتی از این دست، تبلیغ بیلبوردیِ یک دم نوش گیاهی به وسیله تصویر آقای بازیگری جا افتاده و هیول ابعاد (خیلی بزرگ، هیولاوار، رجوع شود به فرهنگ واژگان تبلیغاتی!) است که با لبخندی عریض، در کنار خالِ گوشتی نمکین و نگاهی نافذ، مشاهده می شود که در کنار این تصویر، هیوج فونت (همان هیول فرنگی، رجوع شود به بالا) نوشته شده است: «نیوشا!»

این تضاد مابین آنچه می بینیم و آنچه می خوانیم باعث می شود چنان تپش قلب بگیریم و از داخل ترک بخوریم که ناچار شویم خیلی سریع به یک عطاری یا سوپرمارکت برویم و یک بسته دم نوش گل گاوزبان بگیریم و درجا دم کنیم و بخوریم تا حال مان سر جایش بیاید... نه! جان من تبلیغ از این موثرتر و زودبازده تر داریم مگر؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reza

      دمت گرم !
      یاد استندآپ کمدی مریم کشفی درباره تبلیغات افتادم!

    • بدون نام

      محشر نوشتی. من که حالم بهم میخوره از بانوان مایع ظرفشویی به دست و مفتخر به پودر لباسشویی و قابلمه! البته همه میدانیم که چه پیامی پشت این نوع تبلیغات است.

    • یک اصفهانی

      اصفهانیها می گن خارسو که همون مادر شوهر یا مادرزن است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج