۶۴۵۳۹۱
۳ نظر
۵۷۰۱
۳ نظر
۵۷۰۱
پ

حساسیت‌های عجیب به مواد غیرخوراکی

وقتی به چیزهایی که موجب آلرژی می‌شوند فکر می‌کنیم، معمولا خوراکی‌ها و نوشیدنی هایی مثل بادمجان، شیر و ... به ذهنمان می‌رسد.

برترین‌ها - ترجمه از الهام مظفری: وقتی به چیزهایی که موجب آلرژی می‌شوند فکر می‌کنیم، معمولا خوراکی‌ها و نوشیدنی هایی مثل بادمجان، شیر و ... به ذهنمان می‌رسد. شما می‌دانید که حساسیت به بادام زمینی می‌تواند در چند ثانیه یک کودک را بکشد یا می‌دانید که آلرژی به شیر می‌تواند موجب اسهال و استفراغ شود. اما همه واکنش‌های آلرژیک خوردنی یا نوشیدنی نیستند. در این مطلب برخی از عجیب‌ترین حساسیت‌های بدن انسان را مشاهده می‌کنید.
سرما

بیشتر مردم سرما را دوست ندارند. اما برای کسی که مبتلا به حساسیت سرماست، هوای سرد واقعا ناراحتی ایجاد می‌کند. علائم این حساسیت می تواند از قرمزی، تاول و خارش پوست که در معرض هوای سرد ظاهر می‌شوند تا علائم سیستماتیکی مثل سردرد، اسهال، تپش قلب و حتی آنافیلاکسی، متنوع باشد.

در بیشتر موارد حساسیت به سرما می‌تواند با یک آزمایش تحریک سرد تشخیص داده شود. یک قطعه یخ در یک کیسه پلاستیکی به مدت ۵ دقیقه روی بازو قرار داده شده و نتیجه مشاهده می‌شود. اگر بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه گرم کردن تاول ظاهر شود، نتیجه آزمایش مثبت است. متاسفانه حساسیت‌های سرمایی غیرمعمولی هم وجود دارند که کمتر تشخیص داده می‌شوند. از جمله مواردی که ظهور علائم ۳ تا ۲۴ ساعت بعد یا فقط در قسمت‌های خاصی از بدن بروز می‌یابد.

درمان حساسیت به سرما معمولا شامل اجتناب از هوای سرد می‌شود. همچنین شامل خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سرد و غوطه ور شدن در آب سرد هم می‌شود. آنتی هیستامین‌ها هم برای کاهش علائم استفاده می‌شوند.
حساسیت‌های عجیب به مواد غیرخوراکی


بارداری

بارداری تجربه فوق العاده، اما چالش برانگیزی برای بیشتر مادران است. با این حال، برای افراد مبتلا به «pemphigoid gestationis» بارداری یک چیز به شدت ناراحت کننده است. این حساسیت یک بیماری خودایمنی است که عمدتا در اواسط تا اواخر دوران بارداری، از ۱۳ تا ۴۲ هفتگی اتفاق می‌افتد. این حساسیت با برجستگی‌ها قرمز و خارش دار در اطراف ناف شروع می‌شود و در یک دوره چند روزه تا چند هفته، در سراسر بدن به شکل تاول و آبله پخش می‌شود. دست ها، پاها، کمر و باسن تحت تاثیر قرار گرفته و معمولا صورت، پوست سر، کف دست و پا در امان می‌مانند.

متاسفانه این حساسیت قابل پیشگیری نیست و درمان آن بر کنترل علائم تمرکز دارد. آنتی هیستامین‌ها و کرم‌های موضعی کورتیکواستروئید برای کاهش خارش استفاده می‌شوند. اگر مورد شدید باشد از کورتیکواستروئیدهای خوراکی استفاده می‌شود. معمولا علائم چند هفته پس از زایمان از بین می‌روند.
حساسیت‌های عجیب به مواد غیرخوراکی

نوسان و ارتعاش

علائم این آلرژی به شکل خارش، قرمزی و تورم در پوستی که در معرض لرزش، اصطکاک یا کشش مکرر باشد بروز می‌کند. اگر محرک بسیار قوی باشد، علائم دیگری مثل خستگی، سردرد، تاری دید یا غش هم اتفاق می‌افتد.

فعالیت‌های ساده روزانه مانند خشک کردن با حوله یا حرکت اتومبیل در جاهای ناهموار می‌تواند موجب بروز حمله‌ای شود که یک ساعت طول بکشد. ممکن است این حساسیت چندین بار در روز و با محرک‌های مختلف اتفاق بیفتد. این حساسیت می‌تواند به علت یک جهش در ژنی باشد که مسئول ساخت پروتئین ADGRE۲ است و در سلول‌های ایمنی بدن یافت می‌شود. این جهش باعث جایگزین شدن اسیدآمینه پروتئین می‌شود و ساختار آن را تغییر داده و پایداری را کاهش می‌دهد.
حساسیت‌های عجیب به مواد غیرخوراکی

آب
افراد مبتلا به حساسیت آب اغلب بدون مشکل می‌توانند آب بخورند. اما اگر پوستشان با آب تماس پیدا کند واکنش‌های آلرژیکی نشان می‌دهد. خارش و تاول‌های قرمز شایع‌ترین علائم این حساسیت هستند. تنگی نفس نیز گاهی اتفاق می‌افتد. خوشبختانه حساسیت به آب بسیار نادر است و تنها ۵۰ مورد از آن ثبت شده است. طبق داده‌های موجود، زنان بیشتر از مردان مبتلا می‌شوند و علائم در دوران بلوغ یا کمی بعد از آن بروز می‌کند. اگرچه این آلرژی شایع نیست، اما یکی از سخت‌ترین آلرژی هاست.

حساسیت‌های عجیب به مواد غیرخوراکی
آفتاب

حساسیت نسبت به آفتاب بیشتر در گردن و سطوح بیرونی دست و پا که بیشتر در تماس مستقیم آفتاب قرار دارند دیده می‌شود. علائم این حساسیت متنوع هستند، اما شامل کهیر، تاول، خارش و سوختگی و حتی گاهی خونریزی زیر پوست می‌شوند. این علائم از چند دقیقه تا دور بعد از قرارگیری در معرض آفتاب اتفاق می افتند.

علت بروز آلرژی به آفتاب هنوز ناشناخته است، اما دانشمندان معتقدند عامل وراثت می‌تواند دخیل باشد. این آلرژی توسط تغییر شیمیایی در سلول‌های پوست ایجاد می‌شود که بعد از آن سیستم ایمنی نمی‌تواند تشخیص دهد که این سلول‌ها متعلق به بدن هستند و به آن‌ها به عنوان سلول‌های مهاجم خارجی حمله می‌کند.

متاسفانه افرادی که از این حساسیت رنج می‌برند ممکن است هیچ انتخابی نداشته باشند جز اینکه زمانی که در افتاب هستند را به شدت محدود کنند یا اینکه از لباس و ضدآفتاب زیاد هنگام بیرون رفتن در آفتاب استفاده کنند.

حساسیت‌های عجیب به مواد غیرخوراکی

فلزات
بسیاری از افراد در تماس با فلزات خاصی واکنش‌های آلرژیک تجربه می‌کنند. تخمین‌ها نشان می‌دهد که ۱۵ درصد مردم مبتلا به این حساسیت هستند. علائم شامل درد، ورم، قرمزی و خارش در محل تماس می‌شود. حساسیت‌های شدیدتر خودش را به شکل بیماری‌های مزمنی مثل فیبرومیالژیا یا سندروم خستگی مزمن نشان می دهد.

تاکنون، فلزی که بیشترین حساسیت فلزی را داشته نیکل بوده و حدود ۱۷ درصد زنان و ۳ درصد مردان از حساسیت به این فلز رنج می‌برند. هم چنین تخمین زده می‌شود که ۱ تا ۳ درصد مردم نسبت به کبالت و کروم حساسیت دارند. همچنین واکنش‌های آلرژیکی هم در تماس با تیتانیوم و مس ثبت شده است.

این واکنش‌های آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتند که بدن یون‌های فلز را به عنوان بیگانه می‌شناسد و سیستم ایمنی بدن را برای دقاع در برابر آن‌ها فعال می‌کند. آلرژی فلزی می‌تواند در زندگی روزمره آزادهنده باشد. بسیاری از محصولات آرایشی حاوی مقداری فلز هستند که باعث واکنش می‌شوند. جواهرات، ساعت‌های مچی و سکه‌ها هم آلرژی زا هستند. آی یو دی (IUD) یا ابزارهای درون‌زهدانی قدیمی از مس ساخته می‌شدند و آلرژی زا بودند. چنین وسایلی می‌توانستند خطرناک باشند، زیرا به مدت طولانی داخل بدن قرار می‌گرفتند.

حساسیت‌های عجیب به مواد غیرخوراکی

پلاستیک

واکنش‌های آلرژیک به پلاستیک شایع نیستند و احتمالا درباره شان نشنیده اید. برخی مواد شیمیایی که در تولید پلاستیک‌ها استفاده می‌شوند می‌توانند عامل این حساسیت باشند از جمله پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید (پی وی سی)، بوتیل هیدروکسی تولوئن (BHT) و دی ایزودسیل فتالات (DIDP). علائم واکنش آلرژیک به پلاستیک شامل قرمزی، خارش و تورم در محل تماس می‌شود. درمان نیز شامل استروئید موضعی و آنتی هیستامین ها می‌شود.
حساسیت‌های عجیب به مواد غیرخوراکی

چوب

باتوجه به اینکه صد‌ها نوع درخت در جهان وجود دارد، حساسیت به چوب عجیب و غیرعادی به نظر می‌رسد. اما این نوع آلرژی در میان چوبکار‌ها ناشناخته نیست. بسیاری از پایگاه‌های داده به فهرست بندی گونه ها، واکنش‌های احتمالی، مناطق آسیب پذیر بدن و قدرت واکنش احتمالی اختصاص یافته اند. واکنش به چوب شامل تحریکات پوستی، عطسه، خونریزی بینی، تهوع و حتی سرطان نازوفارنکس می‌شود. بیشتر افرادی که با چوب کار یا در شرایطی کار می‌کنند که ممکن است خاک اره استنشاق کنند در معرض خطر قرار دارند.
حساسیت‌های عجیب به مواد غیرخوراکی

لمس

درموگرافیسم یک واکنش آلرژیک به لمس پوست است. درموگرافیسم به معنای «نوشتن روی پوست» است و ضربات محکم موجب قرمزی و کهیر روی پوست این افراد می‌شود. برخی افراد مبتلا به این آلرژی خارش را هم تجربه می‌کنند. مکانیسم دقیقی که موجب درموگرافیسم می‌شود هنوز ناشناخته است اگر چه سیستم ایمنی قطعا درگیر است.

این حساسیت بیشتر در میان جوانان شایع است و بستگی به جنسیت یا نژاد ندارد. اما میزان بروز آن در دوران بارداری یا شروع یائسگی بیشتر است. خوشبختانه بیشتر افرادی که این حساسیت را دارند سالم هستند. در بسیاری از آن‌ها علائم به مرور زمان کاهش می‌یابد یا کاملا ناپدید می‌شود. از آنتی هیستامین‌ها هم می‌تواند برای کنترل علائم استفاده کرد.
حساسیت‌های عجیب به مواد غیرخوراکی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من حساسیت لمس دارم،کهیر

    • بدون نام

      واقعاجالبه نمی دونستم حساسیت به فلزات وآب روکه من ازبچگی دچارشم جزحساسیت های عجیب قراردارن

    • بدون نام

      من حساسیت به خاک و کاغذ و بدل دارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج