adexo3
۷۶۴۳۵
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

توفان‌ها چطور نام‌گذاری می‌شوند؟

«سندی» سال گذشته ۱۴۸ نفر را کشت، «کاترینا» ۸سال قبل، ۱۸۳۶ نفر را به کام مرگ فرستاد و «ایرن» بیشتر از ۱۶میلیارد دلار خسارت وارد کرد. حالا، «هیان» آسیایی هم سر رسیده و تنها در فیلیپین نزدیک به ۱۰هزار نفر را بلعیده است.

مجله مهر: «سندی» سال گذشته 148 نفر را کشت، «کاترینا» 8سال قبل، 1836 نفر را به کام مرگ فرستاد و «ایرن» بیشتر از 16میلیارد دلار خسارت وارد کرد. حالا، «هیان» آسیایی هم سر رسیده و تنها در فیلیپین نزدیک به 10هزار نفر را بلعیده است.

توفان‌های عظیم دنیا اگرچه میزان تخریب و تلفات متفاوتی دارند، اما در یک ویژگی مشترکند. همه آنها نام‌های انسانی روی خود دارند که از قبل از تولدشان برای آنها انتخاب شده است. نام‌هایی که اغلب زنانه‌اند اما در میان آنها اسامی مردانه هم به چشم می‌خورد.

این نام ها برخلاف تصور عموم نه ارتباطی با شدت توفان دارند و نه محل و زمان وقوع شان. آنها صرفا بر اساس سلیقه یک کمیته نامگذاری در سازمان جهانی هواشناسی انتخاب می شوند.

بازنشستگی توفان ها

سازمان جهانی هواشناسی یک لیست از پیش تعیین شده برای نامگذاری توفان ها دارد که تا 6سال اسامی پیشنهادی توفان ها در آن ثبت شده و بعد از پایان این دوره 6ساله، نام ها دوباره مورد استفاده قرار می گیرند. این اسامی بر اساس الفبا تنظیم شده اند که کمک می کند ترتیب و توالی توفان هایی که در یک سال رخ داده بر اساس حرف اول نام آنها به راحتی مشخص شود.

با این حال نام‌گذاری توفان ها یک استثنای بزرگ دارد. توفان های زیادی مخرب که با تلفات بالایشان خاطره بدی در ذهن ها گذاشته اند، هیچ‌گاه دوباره به چرخه اسامی برنمی‌گردند. مثلا توفان کاترینا که در سال 2005 باعث مرگ 1836 نفر و آوارگی بیش از یک میلیون نفر شد، برای همیشه با همین نام در تاریخ ثبت شد و به جای آن، نام دیگری در فهرست اسامی سازمان جهانی هواشناسی جا گرفت. توفان های کمیل، اندرو، آیکه و پالوما هم طبق همین قاعده حذف شدند و در فهرست توفان های بازنشسته قرار گرفتند.

۲۰۱۳

۲۰۱۴

۲۰۱۵

۲۰۱۶

۲۰۱۷

۲۰۱۸

Andrea
Barry
Chantal
Dorian
Erin
Fernand
Gabrielle
Humberto
Ingrid
Jerry
Karen
Lorenzo
Melissa
Nestor
Olga
Pablo
Rebekah
Sebastien
Tanya
Van
Wendy

Arthur
Bertha
Cristobal
Dolly
Edouard
Fay
Gonzalo
Hanna
Isaias
Josephine
Kyle
Laura
Marco
Nana
Omar
Paulette
Rene
Sally
Teddy
Vicky
Wilfred

Ana
Bill
Claudette
Danny
Erika
Fred
Grace
Henri
Ida
Joaquin
Kate
Larry
Mindy
Nicholas
Odette
Peter
Rose
Sam
Teresa
Victor
Wanda

Alex
Bonnie
Colin
Danielle
Earl
Fiona
Gaston
Hermine
Ian
Julia
Karl
Lisa
Matthew
Nicole
Otto
Paula
Richard
Shary
Tobias
Virginie
Walter

Arlene
Bret
Cindy
Don
Emily
Franklin
Gert
Harvey
Irma
Jose
Katia
Lee
Maria
Nate
Ophelia
Philippe
Rina
Sean
Tammy
Vince
Whitney

Alberto
Beryl
Chris
Debby
Ernesto
Florence
Gordon
Helene
Isaac
Joyce
Kirk
Leslie
Michael
Nadine
Oscar
Patty
Rafael
Sara
Tony
Valerie
William


اسامی توفان‌های آتلانتیک در سال2013 و 5سال آینده

از قدیس‌ها تا حروف نظامی

اولین نام‌گذاری توفان ها بر اساس محل وقوع، تاریخ وقوع، طول و عرض جغرافیایی یا مناسبت های تقویمی بود. بعدها کم‌کم نام قدیسان روی این توفان‌ها گذاشته شد و حتی عده‌ای از هواشناسان نام همسر و فرزندانشان را برای توفان‌ها انتخاب کردند. به همین دلیل هم اسامی خیلی از توفان‌ها زنانه است.

اما این نام ها همیشه بعد از پایان توفان روی آن گذاشته می شدند. بعدتر با امکان پیش بینی توفان ها، اسامی جدیدی جایگزین شد. بعد از جنگ جهانی دوم، حروف نظامی جای اسامی را گرفتند ولی دوباره اسامی راحت تری مثل چارلی، فرانسیس، ایوان، نوربرت و... جایگزین شدند. اما از آنجایی که این اسامی اکثرا اروپایی و امریکایی بودند، اعضای آسیایی کمیته نامگذاری پیشنهاد کردند برای توفان های اقیانوس آرام اسامی آسیایی مثل ساریکا و هایما و... استفاده شود. توفان هیان هم که این روزها فیلیپین و چین را درگیر کرده، یکی از همین نامگذاری های فرهنگی توفان ها در آسیا به حساب می آید.

لقب ننگین سیاستمداران

نام‌گذاری توفان ها اگرچه زمانی با اسامی قدیسین و اشخاص برجسته انجام می شد اما حالا، عده ای از فعالان محیط زیست آمریکا معتقدند نام سیاستمداران کم کار روی توفان ها گذاشته شود تا کارنامه ننگینی برای آنها به حساب بیاید. آنها مدتی قبل در اقدامی اعتراض آمیز خواستار نامگذاری توفان ها با اسم سیاستمدارانی شدند که برای مهار تغییرات آب و هوایی زمین کار مثبتی انجام نمی دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      طوفان مخرب احمدی نژاد!!!! حدود 80 میلیون آواره !!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج