جاباما
۹۰۲۷۶۳
۱۵ نظر
۵۰۹۳
۱۵ نظر
۵۰۹۳
پ

پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

دو هزار سال پیش حدود ۱۷۰میلیون نفر روی زمین زندگی می‌کردند. از آن زمان جمعیت انسان روند صعودی داشته و در سال ۲۰۱۹ به ۷.۷میلیارد نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا قرن ۲۲ به ۱۰میلیارد نفر برسد.

برترین‌ها : دو هزار سال پیش حدود ۱۷۰میلیون نفر روی زمین زندگی می‌کردند. از آن زمان جمعیت انسان روند صعودی داشته و در سال ۲۰۱۹ به ۷.۷میلیارد نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا قرن ۲۲ به ۱۰میلیارد نفر برسد. رشد جمعیت چالش‌های زیادی ایجاد کرده، به خصوص برای کشور‌هایی که به دنبال دستیابی به هدف‌های پایدار تا سال ۲۰۳۰ هستند.
اساسا هرچه جمعیت بیشتر می‌شود، به منابع بیشتری مثل آب، غذا و زمین نیاز است، بنابراین منابع بیشتری از سایر گونه‌ها دور می‌کنیم و زباله بیشتری تولید می‌کنیم. اما خبر خوب اینکه نرخ افزایش جمعیت جهان در برخی کشور‌ها در حال کاهش و در برخی کشور‌ها جمعیت در حال کاهش است. اما هنوز مکان‌هایی وجود دارد که در آن‌ها جمعیت در حال انفجار است. در این مطلب با پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان آشنا می‌شوید.

۲۰. گوانگژو (Guangzhou)، چین
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۱۲۹۶۷۸۶۲ نفر
گوانگژو از سال ۲۰۱۸ حدود ۳درصد افزایش جمعیت داشته است. این شهر در جنوب چین و در راس دلتای رودخانه پرل (Pearl) قرار دارد و به سرعت در حال رشد‌ است. این مرکز تجاری و اقتصادی از قرن سوم وجود داشته است. با وجود گسترش فیزیکی مرز‌های این شهر طی دهه‌ها و قرن‌ها، بیشتر ساکنان گوانگژو در مناطق مرکزی شهر زندگی می‌کنند.
۱۹. ریو دو ژانیرو (Rio de Janeiro)، برزیل
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۱۳۳۷۴۲۷۵ نفر
حدود ۵۴۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع از این شهر ساحلی برزیل زندگی می‌کنند. این شهر یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری آمریکای جنوبی است و ۲۰درصد از ساکنانش در شرایط نامناسب و در ۸۰۰ محله فقیرنشین زندگی می‌کنند. خوشبختانه رشد جمعیت این شهر در حال کاهش است و از ۴.۲ درصد در سال ۱۹۵۶ به ۰.۶۱ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.
۱۸. تیانجین (Tianjin)
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۱۳۳۹۶۴۰۲ نفر
جمعیت این شهر بندری ۱۲هزار کیلومترمربعی در شمال شرقی چین از سال ۱۹۵۳ تا سال ۱۹۸۲، حدود ۱۸۸ درصد افزایش داشته است. خوشبختانه سرعت رشد جمعیت از آن زمان کاهش یافته و بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ۱.۳ درصد رسیده است. اما هیچ کاهش جمعیتی در آن دیده نمی‌شود، کارخانه‌های تولیدی بزرگترین صنایع این شهر و عامل رشد سریع و مداوم آن هستند.
۱۷. مانیلا (Manila)، فیلیپین
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۱۳۶۹۸۸۸۹ نفر
اگرچه سرعت رشد جمعیت شهری مانیل طی سال‌ها کاهش یافته چون جمعیت حومه شهر افزایش یافته، اما بدین معنا نیست که جمعیت شهر کمتر شده است. درواقع مانیل بیشترین تراکم شهری جهان را دارد و ۱۴۵۰۰ نفر در هر کیلومترمربع از آن زندگی می‌کنند، البته در شلوغ‌ترین قسمت‌های آن ۷۰هزار نفر در هر کیلومتر مربع زندگی می‌کنند. با توجه به اینکه بسیاری از مهاجران فقیر از مناطق روستایی به مانیل می‌آیند، پیش‌بینی می‌شود با مشکلات بیشتری در زمینه منابع روبرو شوند.
۱۶. لاگوس (Lagos)، نیجریه
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۱۳۹۰۳۶۲۰ نفر
این شهر بندری و بزرگترین شهر آفریقا حدود ۴۵۲ کیلومترمربع وسعت دارد. جمعیت متنوع آن شامل ۲۵۰ گروه می‌شو که بسیاری از آن‌ها از حومه نیجریه و کشورهای اطراف مهاجرت کرده اند. همچنین ۶۶درصد جمعیت در زاغه‌ها زندگی می‌کنند.
۱۵. کلکته، هند
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۱۴۷۵۵۱۸۶ نفر
هند (۱.۳ میلیارد) و چین (۱.۴ میلیارد) پرجمعیت‌ترین کشور‌های جهان هستند، بنابراین جای تعجب نیست که شهر‌های هندی و چینی جزء شلوغ‌ترین شهر‌های جهان باشند. کلکته سومین کلانشهر شلوغ هند است که خوشبختانه سرعت رشد جمعیت آن کاهش یافته اما به این زودی‌ها نتایج آن دیده نمی‌شود.
۱۴. استانبول، ترکیه
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۱۴۹۶۷۶۶۷ نفر
استانبول پرجمعیت‌ترین شهر اروپاست (اگرچه از نظر فنی نیمی از آن در آسیا قرار دارد). این شهر در سال ۱۵۰۲ پرجمعیت‌ترین شهر جهان بوده است. با این وجود در دهه ۱۹۸۰ وقتی مرز‌های شهر گسترش یافت، جمعیت آن دو برابر شدند. همچنین بزرگترین فرودگاه جهان را دارد.
۱۳. بوئنوس آیرس، آرژانتین
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۱۵۰۵۷۲۷۳ نفر
اگرچه در هسته شهری پایتخت آرژانتین فقط سه میلیون نفر زندگی می‌کند، اما وسعت ۲۶۸۱کیلومتر مربعی این شهر و حومه‌اش، دومین شهر پرجمعیت آمریکای جنوبی را تشکیل می‌دهد. منطقه اطراف مرکز شهر در ۷۰ سال اخیر رشد کرده اما مرکز شهر تقریبا ثابت مانده است. اقتصاد راکد آن به این معناست که مردم بیشتر از داخل به خارج شهر می‌روند نه بالعکس.
۱۲. چونگ‌کینگ (Chongqing)، چین
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۱۵۳۵۴۰۶۷ نفر
مانند بسیاری از شهر‌های آسیا، چونگ‌کینگ از سال ۲۰۱۸ رشد جمعیت زیادی حدود ۳.۵درصد داشته است. در واقع، چونگ‌کینگ یکی از شهر‌های جهان است که با سرعت در حال رشد است. این شهر مشکل دیگر علاوه بر گسترش سریع دارد: نیروی کار آن در حال کاهش و جمعیت آن در حال پیر شدن است.
۱۱. کراچی، پاکستان
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۱۵۷۴۱۴۰۶ نفر
یک پنجم جمعیت شهری پاکستان در این شهر زندگی می‌کنند. درحالی که تعداد ساکنان آن ۲.۲ درصد از سال ۲۰۱۸ افزایش یافته، کیفیت زندگی آن کاهش یافته است. جرایم خشونت‌آمیز، نابرابری و بی‌ثباتی مالی، همگی توسعه این شهر را با چالش روبرو کرده‌اند. کراچی همچنین یکی از متراکم‌ترین شهر‌های جهان است. ۲۴هزار نفر در هر کیلومتر مربع از آن زندگی می‌کنند.
۱۰. اوساکا، ژاپن
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

تعداد کسانی که در سومین منطقه شهری بزرگ ژاپن زندگی می‌کنند، از سال ۲۰۱۸ حدود ۰.۳درصد کاهش یافته است. اما حدود ۲۰هزار نفر در منطقه کانسای (که شامل شهر اوساکا هم می‌شود) فشرده شده اند و زندگی سختی دارند.
۹. پکن، چین
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۲۰۰۳۵۴۵۵ نفر
دومین شهر بزرگ چین به اندازه کل کشور استرالیا جمعیت دارد و جمعیت آن از سال ۱۹۷۵ رشد ثابتی نداشته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵ همچنان افزایش یابد. یکی از مشکلات جدی چنین جمعیت زیادی در یک منطقه شهری این است که به دلیل آلودگی کارخانجات و ترافیک، هوای بسیار بدی برای تنفس و مشکل کمبود آب دارد.
۸. بمبئی، هند
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۲۰۱۸۵۰۶۴ نفر
دومین منطقه شهری بزرگ هند بیشترین جمعیت درون شهری را دارد که در سرشماری سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۳ میلیون نفر بوده اند. قطار‌های آن ۶میلیون نفر را در روز جابجا می‌کنند، عددی که هیچ یک از شهر‌های دنیا به پای آن نمی‌رسند. جمعیت بمبئی در ۲۰ سال گذشته افزایش یافته و از سال ۱۹۹۱ دو برابر شده، چون مهاجران به دنبال کار از مناطق روستایی به این شهر آمدند. ۴۱درصد از ساکنان بمبئی و مناطق اطراف آن در زاغه‌ها زندگی می‌کنند.
۷. داکا، بنگلادش
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۲۰۲۸۳۵۵۲ نفر
داکا در سال ۲۰۱۸ با تراکم بیش از ۲۳هزار نفر در هر کیلومترمربع، شلوغ‌ترین شهر جهان شد و هر روز ۲۰۰۰ نفر هم به این شهر می‌روند. علل این هجوم: درماندگی و ناامیدی و بلایای طبیعی است که باعث ویرانی خانه آن‌ها در شهر و روستایشان می‌شود. یک چهارم بنگلادشی‌ها زیر خط فقر زندگی‌ می‌کنند و فقط ۳میلیون نفر در اطراف داکا زاغه‌نشین هستند.
۶. قاهره، مصر
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۲۰۴۸۴۹۶۵ نفر
پایتخت مصر از قرن چهارم به دلیل موقعیت مهمی که در کنار رودخانه نیل دارد، جمعیت زیادی را در خود جای داده است. بعد ازشیوع طاعون در قرون وسطی و شورش‌های ویرانگر در دهه ۱۹۵۰ با سرعت در حال رشد است. حتی جمعیت مرکز شهر آن بسیار زیاد است؛ حدود ۱۲میلیون نفر. اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر حدود ۳۰درصد قاهره است.
۵. مکزیکوسیتی، مکزیک
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۲۱۶۷۱۹۰۸ نفر
مکزیکوسیتی به عنوان یک نیروگاه اقتصادی، یکی از پرجمعیت‌ترین و متراکم‌ترین شهر‌های دنیا هم هست. در واقع، ۲۰درصد از کل جمعیت مکزیک در مکزیکوسیتی زندگی می‌کنند. با توجه به رشد جمعیت که در سال ۲۰۱۸ حدود ۳درصد بوده، این شهر در ارائه خدماتی مثل مسکن به ساکنان با مشکل روبروست.
۴. سائو پائولو، برزیل
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۲۱۸۴۶۵۰۷ نفر
شلوغ‌ترین شهر قاره آمریکا با بیش از ۱۱ میلیون نفر جمعیت، از نظر قومی یک مرکز فرهنگی متنوع است که ۲۶ میلیاردر جهان در آن زندگی می‌کنند. همچنین شهر مهاجران است و ۸۱درصد از دانشجویان می‌گویند از نسل مهاجران خارجی هستند. پیش‌بینی می‌شود جمعیت آن تا سال ۲۰۳۰ به ۲۳ میلیون نفر برد.
۳. شانگهای، چین
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۲۶۳۱۷۱۰۴ نفر
شانگهای بزرگترین شهر جهان است که از سال ۱۹۹۲ تقریبا هر سال به جز ۲۰۰۸-۲۰۰۹ شاهید رشد دو رقمی بوده و هنوز در حال رشد است. اگرچه سرعت رشد جمعیت آن در حال کاهش است اما دانشمندان پیش بیتی می‌کنند جمعیت آن تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰میلیون نفر برسد که قطعا مشکلاتی مثل فقدان زیرساخت‌های کافی و آلودگی را تشدید می‌کند.
۲. دهلی، هند
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۲۹۳۹۹۱۴۱ نفر
دهلی، پایتخت هند، دومین شهر پرجمعیت و اولین شهر آلوده جهان است. حدود ۱۱ هزار نفر در هر کیلومتر مربع از آن زندگی می‌کنند و رشد جمعیت آن از هرجایی روی زمین بیشتر است. فقط در سال ۲۰۰۱، ۲۱۵هزار نفر به دلیل رشد طبیعی و ۲۸۵هزار نفر به دلیل مهاجرت به جمعیت آن اضافه شد. جمعیت آن امسال ۳.۲۵درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵ به ۴۳میلیون نفر برسد.
۱. توکیو، ژاپن
پرجمعیت‌ترین شهر‌های روی زمین

جمعیت فعلی: ۳۷۴۳۵۱۹۱ نفر
باور کنید یا نه، جمعیت شلوغ‌ترین شهر جهان در سال ۲۰۱۹ با افت ۰.۰۹درصدی جمعیت روبرو بوده است. انتظار می‌رود این روند تا سال ۲۰۳۵ ادامه یابد و جمعیت این شهر در ۱۶ سال آینده، ۱.۵ میلیون نفر کمتر شود.
منبع: rd
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تهران30میلیون نفر

    • بدون نام

      این شهرها همش مربوط به کشورهای فقیر امریکای جنوبی
      و آسیا
      و بیشترش مربوط به کشورهای جهان سوم هستند

      پاسخ ها

      • N A J A

        توکیو، اوزاکا، شانگهای، پکن،... جهان سوم؟ تاحالا کسی واست جهان سومو توضیح داده؟

      • بدون نام

        !داری اشتباه میزنی دادا....فکر کنم جهان سومو با آسیا اشتباه گرفتی

      • بدون نام

        محیط جغرافیایی چه ربطی به فرهنگ داره خدایی

      • سمانه

        شما حتما از نزدیک به این کشورها سفر نکردید، واقعا باید دید که با این جمعیت با چه امکانات و تکنولوژی زندگی می کنن که ما ایرانی ها صد سال دیگه هم بهشون نخواهیم رسید! شانگهای ملقب به نیویورک شرق آسیا !

    • بدون نام

      تهران رو از قلم انداختی
      فکر کنم دیگه 12 میلیون رو داشته باشه

    • بدون نام

      پس اسم تهران چی شد

    • بدون نام

      ایول الهام جون

    • بدون نام

      ایول الهام جون

    • نسیم

      تهران روزها 20 میلیون و شبها 14 میلیون جمعیت داره

    • بدون نام

      تهران چی پ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای بابا هرچیو ربط میدید ب ایرانو ایرانی ینی حتما باید تو هرمطلبی اسم ایران باشه؟؟؟

    • NO NAME

      نیویورک کجاست؟

    • بدون نام

      هو قربون خودم برم که تو مکزیکوسیتی به دنیا اومدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج