۱۱۳۱۶۶
۴۱ نظر
۵۴۷۶
۴۱ نظر
۵۴۷۶
پ

وقتی اين قـوز بلای جان‌تان مي‌شود

شاید وقتی اسم جراحی زیبایی به میان می‌آید، ذهن قریب به اتفاق آدم‌ها به سمت جراحي‌هاي ناحيه صورت چرخ بخورد در حالی‌که جراحی زیبایی می‌تواند حتی تا به انگشتان پا هم برسد و در این حد گسترده باشد!

وقتی اين قـوز بلای جان‌تان مي‌شود
مجله سیب سبز: شاید وقتی اسم جراحی زیبایی به میان می‌آید، ذهن قریب به اتفاق آدم‌ها به سمت جراحي‌هاي ناحيه صورت چرخ بخورد در حالی‌که جراحی زیبایی می‌تواند حتی تا به انگشتان پا هم برسد و در این حد گسترده باشد! البته همه جراحی‌هایی که عنوان زیبایی را با خود یدک می‌کشند صرفا از سر دلخوشی نیستند و گاهی بروز درد و مشكل فرد را به صرافت حل و فصل قضیه می‌اندازد و در نهایت قصه جراحی آغاز می‌شود. جراحی قوز پا هم یکی از همین جراحی‌هاست. شاید به نظر برسد که این عمل یک نوع جراحی زیبایی برای تغییر شکل پا و بازگرداندن آن به حالت طبیعی است اما درواقع وقتی چنین عملی توسط پزشک توصیه می‌شود بیشتر جنبه درمانی قضیه مد نظر است تا زیبایی. با این وصف می‌توان این عمل را نوعی جراحی درمانی زیبایی محسوب کرد. اگر شما هم با این انحراف استخوانی درگیر شده‌اید و قصد دارید از شر آن خلاص شوید این مطلب را تا انتها دنبال کنید. دکتر حسین فراهینی، ارتوپد، درباره علل بروز هالوکس والگوس، مشکلات و درمان و جراحی آن توضیح می‌دهد.

وقتی اين قـوز بلای جان‌تان مي‌شود

هالوکس والگوس چطور ايجاد مي‌شود

اسم علمی قوز پا هالوکس والگوس است. این تغییری است که در شست پا و به‌دلايل مختلف بروز مي‌كند. افرادي كه اين قوز را كنار انگشت شست‌ پاي‌ خود دارند، مي‌دانند كه اين قوز با انحراف اولین استخوان کف پا به سمت داخل و منحرف شدن اولین بند انگشت شست به سمت خارج ايجاد مي‌شود. در این حالت قسمت پایینی شست پا زاویه‌دار می‌شود و در نهایت استخوانی کمی پایین‌تر از شست پای فرد بیرون می‌زند که به قوز پا معروف است. با بروز اين قوز و تغيير شكل ظاهر پا فرد به مرور در انتخاب كفش دچار مشكل مي‌شود، گهگاه درد احساس مي‌كند و از طرفي نگران از بين رفتن زيبايي پايش هم مي‌شود.

آیا ابتلا به اين قوز ارثي است؟

بروز اين قوز می‌تواند به صورت مادرزادی باشد که در چنین حالتی جنبه ارثی پیدا می‌کند و به طور طبیعی خودش را نشان می‌دهد. در این شرایط نوزاد ممکن است با همین وضعیت و در حالی‌که قوز پایش مشخص است، متولد شود. در عین حال این احتمال هم وجود دارد که قوز پا یا همان هالوکس والگوس به دلايل مختلف بيروني ایجاد شود. در حالت اکتسابی این قضیه یعنی بیرون زدن قوز پا ارتباط مستقیمی با بالا رفتن سن ، وزن و پهن شدن قسمت جلوی پا خواهد داشت.

از بالشتک تا فاصله‌انداز انگشتان

بیمارانی که بابت این مشکل درد زیادی را متحمل می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند و با استفاده از بالشتک روی برجستگی استخوانی درد را به حداقل برسانند. گاهی اوقات پزشکان برای بیمارانی که به چنین مشکلی مبتلا شده‌اند فاصله انداز بین انگشتان یا همان اسپیسر را پیشنهاد می‌کنند. در صورت تجویز فاصله انداز توسط پزشک این اسپیسر در فاصله بین انگشت اول و دوم بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.همه این قضایا در واقع یک پروسه معالجه است كه طول درمان چندان كوتاهي هم ندارد. اگر درمان طبی آن‌طور که باید و شاید موثر واقع نشود و بیمار همچنان با همان مشکلات درگیر باشد، جراحی توصیه‌ای است که پیش روی آنها قرار می‌گیرد.

وقتی اين قـوز بلای جان‌تان مي‌شود

در مردان شايع‌تر است يا زنان؟

این مشکل معمولا در خانم‌ها بیشتر به وجود می‌آید اما مرداني هم هستند كه اين مشكل را دارند. از جدی‌ترین عوامل ابتلا به این مشکل استفاده از کفش‌هاي جلو باریک و نوك تيز است. البته پوشيدن كفش‌هاي نوك تيز و پاشنه‌های بلند در خانم‌ها يكي از شايع‌ترين فاكتورهاي ابتلا به اين قوز است. با این وصف بیمارانی که به دلیل این مشکل به پزشک مراجعه می‌کنند اصولا باید از کفش‌های نامناسب استفاده کرده باشند و البته برجستگی نامتعارف موجود در انگشت شست پا آنها را آنقدر عذاب داده باشد که در نهایت برای معاینه نزد دکتر بروند. البته یک نکته را هم نباید فراموش کرد آن هم اینکه اگرچه قوز پا در موارد اکتسابی معمولا بدون درد ظهور می‌کند اما گاهی این امکان وجود دارد که همراه درد بیرون بزند و بیمار را کلافه کند. در چنین حالتی چون فضا برای انگشت دوم تنگ شده است، اصلا غیر طبیعی نیست اگر بیمار مشاهده کند که علاوه بر بیرون زدن قوز پا ، انگشت دوم وی هم برجسته شده است.

استخوانی که بریده می‌شود!

در عمل جراحی این انحراف استخوانی اصلاح خواهد شد. در واقع با برش استخوانی سطح برجسته صاف می‌شود و البته تاندون‌ها نیز بالانس خواهند شد و به این ترتیب است که اصلاح قوز پا انجام می‌گیرد. با این اوصاف انحراف استخوانی که این روزها بین مردم به خصوص خانم‌ها بسیار شایع شده، رفع و رجوع می‌شود.
البته بیشتر کسانی که در ابتدا برای این مشکل به پزشک مراجعه می‌کنند به دلیل نافرم بودن شکل پا مراجعه به پزشک را در دستور کار خود قرار می‌دهند هرچند اگر این مشکل تحت درمان قرار نگیرد اصلا بعید نیست در مراحل بعدی دردهای شدیدی را هم به همراه داشته باشد.

وقتی اين قـوز بلای جان‌تان مي‌شود

دوران نقاهت

البته بعد از عمل هم احتمال اینکه بیمار دردی را متحمل شود، کاملا وجود دارد. به هر حال برش استخوانی انجام شده و اصلا بعید نیست فردی که مورد عمل جراحی قرار گرفته تا ۲ الی ۳ ماه آینده حین راه رفتن دردی را در ناحیه‌ای که عمل روی آن انجام شده است، احساس کند اما در نهایت بهبودی بیمار به مرور حاصل می‌شود و بعد از گذراندن همان دوره ۲ الی ۳ ماهه درد هم قطع شده و بیمار در شرایط طبیعی قرار می‌گیرد.

گاهي امکان بازگشت وجود دارد

باید به این نکته هم توجه داشت که اگر این انحراف استخوانی به طور دقیق و صحیحی اصلاح نشود یا اینکه به زبان ساده‌تر عمل جراحی به خوبی که باید روی بیمار انجام نشود، با توجه به شرایط خاص بیمار احتمال بازگشت انحراف استخوانی یا همان قوز پا وجود دارد اما این احتمال کم است و نباید در این باره نگرانی زیادی وجود داشته باشد.

پاشنه بلند و نوک تیز ممنوع

کفش راحت ، با سر پهن و به طور کلی کفش‌های مناسب بهترین راه پیشگیری از بروز قوز پا به طور اکتسابی است. خانم‌ها و البته خانم‌های سن‌دار باید از پوشیدن کفش‌های نوك تیز و پاشنه بلند به طور مرتب پرهیز کنند به‌خصوص اگر دچار چنین مشکلی شده‌اند چون اصرار بر استفاده از چنین کفش‌هایی بیماری آنها را تشدید می‌کند. در عین حال اگر این انحراف استخوانی در پای آنها ایجاد شده بهتر است مواقعی که در منزل هستند حتما از اسپیسر یا همان فاصله‌انداز بین انگشتان استفاده کنند اگرچه معمولا درمان‌های طبی، جوابی را که انتظار می‌رود نخواهند داد و در نهایت عمل جراحی گزینه‌ای است که پیش روی بیمار قرار می‌گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارسلان

      مطلبتون کامل نیست!!!

    • بدون نام

      من 44 سالمه و این قوز مزخرفو کنار شست پام دارم اما در تمام عمرم فقط و فقط کفش ورزشی خارجی پوشیده ام یا آدیداس یا نایک.عروسی و مهمونی هم که میرم کفش مجلسیمو میبرم تو سالن میپوشم در حالی که وقتی پام زیر میزه کفشمو درمیارم و پابرهنه هستم.میخوام بگم این تحقیقات بذری که دانشمندان در خصوص علت این مشکل بیان کرده اند به درد عمه شون میخوره و بس!همش کشکه...

      پاسخ ها

      • ارسلان

        ایول! اصلا به علت بوجود آمدنش اشاره درست نشده!علت بوجود آمدنش وجود اوره بالا و مشکلات کلیوی ست!البته نه بطور مطلق! بلکه یبوست هم ممکنه در بوجود آمدنش نقش داشته باشه!

    • بدون نام

      علتش بیشتر وراثته تا کفش نامناسب. من اصلا اهل کفشای نوک تیز و پاشنه دار نیستم ولی این مشکل رو از مادرم و پدربزرگم به ارث بردم. الان با اینکه زیر 30 سال هستم ولی به حدی پیشرفت کرده و اذیتم میکنه که ناچارم عمل کنم. عملش هم شنیدم خیلی سخت و دردناکه.

    • صیدا

      دلیل بروز مشکل چیه؟
      منم از مامانم و مامانم از باباش به ارث برده. بیست و هفت سالمه.
      یه دکتر طب سنتی میگفت دلیلش کمبود کلسیم و پوکی استخوانه!
      من که تو عمرم فقط از دکترای طب سنتی خیر دیدم و بس!!! طب مدرن به جای حل مشکل داروهای سرطان زا و جراحی رو پیشنهاد میکنه و اصلا دلیل و ریشه بیماری رو نمیتونه کشف کنه.

    • مريم

      من تمام عمرم كفش ورزشي آن هم از نوع مرغوب ميپوشم كفش پاشنه بلد هم فقط در مهماني ها ان هم سعي ميكنم از انواع راحتتر انتخاب كنم.ولي به شدت با قوز پايم درگيرم حتي در دوران بلوغم كه اين قوز داشت بزرگتر ميشد مرتب از اسپيسر بين دو انگشت و تمرين جدا كردن دو شست با كش استفاده كردم ولي هيچ فايده اي نداشت! تقريبا مطمئن هستم كه اين مشكل ارثيه!

    • رها

      سلام دوستان منم این مشکل رو‌ دارم و فعلا یکی از‌پاهام رو عمل کردم در حال حاظر هم توی اتل گچیه
      کسی که میخواد عمل کنه باید بگم چون استخوان رو تراش میدن باید بتونه ۱ تا ۱،۵ ماه گچ رو تحمل کنه
      و اگر هم انحراف شست زیاد باشه یه پین توی پاتون میزارن که یکمش از سر شستتون بیرون ه و بعد از ۴۰ روز از سر پاتون میکشن بیرون
      بخیه رو هم بعد دو هفته بعد از عمل میکشن
      توی این مدت پاتون اصلا نباید رو زمین بیاد و وزن رو روش نباید بندازین

      پاسخ ها

      • گیتی

        دوست عزیز... سلام... من هم با این مشکل روبروهستم.ولی سنم بالاست... میشه بفرمائید الان خوب هستین یا نه... و دکترتونو بهم معرفی کنید. چون میخوام نتیجه خوب بگیرم.. ممنونم

    • گیتی

      درود بر شما
      من هم دچار مشکل هالوکس والگوس هستم و هم جدیدا" زیر انگشت شصت دست راستم یه زائده استخوانی در اومده که پدرمو دراوورده... اگه پزشک متخصص این مرض رو میشناسید لطفا" بهم معرفی کنید... ممنون میشم.

    • نازنین

      با سلام من ۳۰سالمه ازبچگی این انحراف انگشتان پاروداشتم پدرمم بودولی واس من بیشتر بود حتی انگشت کوچیک پای راستمم فاصله داره یعنی فاصله انگشتام زیاده،بااین حال کفش کتونی پام میکنه ولی در کل قبلنا کفشای تنگ پام کردم،خیلی دوس دارم عملش کنم،میخوام بدونم شرایطش چجوریه؟؟پیش دکترچی برم ؟؟تصمیمم واس عمل جدیه،ممنون .میشم پاسخ بدین.متشکرم

      پاسخ ها

      • امید

        عمل نکنید من عمل کردم به شدت دردناکه در کل عمل نکردنش بهتره تا ۲ هفته ام به خاطره بی حسی اسپاینال کمر درد و گردن درد و سر درد شدید داری سه روز بعد از عملم به خاطره تراش استخوان درده عجیبی داره انگار یه کامیون رو پاهای آدم پارک کرده

    • محدثه

      من یه سوالی داشتم برادر من ۱۳ سالشه و بین انگشت کوچیک و مچه پاش یه برامدگی بوجوداومده دقیقا وسط پاهاش میخواستم بدونم آیا این هم همین عارضه است؟ یا علت خاص دیگه ای داره؟

    • محمد

      بنده جراحی هالوکس والگوس انجام دادو واکنون بعداز بیست روز دکترپین داخل پا را خارج کردند ولی هنگاه راه رفتن مفصل شست صدا میدهد وشست پایم کج است چه کار باید انجام دهم آیا پایم خوب میشود

      پاسخ ها

      • نیلو

        بعده 6هفته باید پینو خارج میکردین ن 20 روز

    • فاطمه

      سلام منم اين مشكلو دارم خيلي ناراحتم

    • sara

      سلام دوستان،منم تازه عمل کردم بعد یه هفته پامو گچ گرفتن و دوتا پیمم تو پامه،دردش فقط روز اول بود که اونمم با آمپول مسکن من آروم شدم،بنظرم سختیش افتادن یه ماه از کار و زندگیه،ولی برا اونایی که اذیتن مث من فک کنم ارزششو داشته باشه،توکل ب خدا

    • رها

      منم این مشکل و دارم وبا بچه کوچیک که دارم خیلی فکر میکنم عملش برام سخت باشه

    • امیری ازشیراز

      مطالب بسیارآموزنده بود...ممنون از همه .......من به امیدخدا میرم برای عمل . لطفا برام دعا کنید

    • بدون نام

      سلام وقت بخیر حقیقتا من این مشکلو داشتم و از اسپیسر استفاده کردم اما وقتی دیدم برطرف نشد به پزشک متخصص مراجعه کردم و خودم ازشون وقت خواستم برای عمل جراحی چون تنها چیزی بود که مطمئن بودم که به این شکل برطرف میشه بد نیست راجع به خیلی موارد تحقیق کنیم بعد قدم بگذاریم در راهش

    • الی

      سلام دوستان منم جراحی کردم،این عمل نه سخته،نه دردناک
      دو هفته آتل میبندن،پین هم داخل شست پا قرار میدن، بعد از دو هفته گچ فایبر گلاس که خیلی هم سبکه میکنن پا رو، و یکماه هم داخل گچ باید باشه،اما گچیریش طوریه که پاشنه بازه و دکتر راه رفتن یواش رو روی پاشنه بعد از چند روز اجازه شو میده،در کل اگر میخواید جراحی کنید اصلا نترسید چون اصلا دردناک نیست

      پاسخ ها

      • نیلو

        سلام من هفته پیش عمل کردم آتلو روزه چهارم دراوردن. فعلن فقط پانسمان. پینی ک توی پام گذاشتن یکم اذیت میکنه خیلی.. نگرانم چجوری میخوان اون پینا رو خارج کنن

      • بیتا

        سلام
        اسم و شماره تلفن دکتر متخصصتون رو لطف میکنید بزارید ممنون

      • نیلو

        تا دوهفته دیگه صبر کنید اگه نتیجه مطلوب گرفتم بهتون میگم. دکتر سلیم خانی کرمانشاه

      • نیلو

        هفته پیش پین ها رو خارج کردن. 6تا پین تو پام گذاشته بودن.. دکتر گفته تا دو ماه از اسپیسر استفاده‌ کنم و کفش تابستونی .. بپوشم. خداروشکر فعلا ک پاهام خیلی خوب شدن امیدوارم بعد از کفش پوشیدن هم همینجوری بمونه

      • هانیه

        سلام عزیزم من ۱ ماه و نیم پیش عمل کردم الان ۴ روزه از پام استفاده میکنم ولی هم خیلی لنگ میزنم هم روی پام دردی مثل درد رگ گرفتگی دارم که نمیزاره پام و کامل حرکت بدم این طبیعیه؟

      • نیلو

        سلام عزیزم منم 11 مرداد عمل کردم. من تا حدود دو سه هفته دوره مچ پام درد میکرد موقع راه رفتن با کفش. هنوز انگشت شصت چپم کامل خم نمیشه منظورم اینه انگشتم کفش رو زمین نیست. ولی خدا روشکر هیچ دردی ندارم. استخونش هم روز.. بروز نرم تر میشه.. بنظرم نگران نباش چون یمدت طولانی پاهات تحرک نداشته الان یکم اذیتی ولی تا حداکثر یماه دیگه رو برا میشی من ک هرروز میدوام هیچ دردی هم ندارم. البته هنوز هم اسپیسر استفاده‌ میکنم

    • هلیا

      سلام دوستان
      دوستانی ک از عملشون بعداز چن ماه میگذره و راضین لطفا اسم و شماره دکتر جراحتونو بگین
      ممنون میشم

    • بیتا

      هیچکس اسم دکتر متخصص اش رو نمیگه ماهم بریم عمل کنیم راحت شیم

      پاسخ ها

      • نیلو

        اگر قصد عمل دارین اینو بدونين ک بی حسی نخاعی کمردرد میاره. منو هم اول با بی حسی نخاعی بی حس کردن چون بی حس نشدم بعدش بیهوش . تا دوهفته کمردرد امونم برید

      • الی

        بنده اراک هستم نمیدونم همشهری هستیم یا نه،
        پیش دکتر قاسم صالحی جراحی شدم 086-32212371

      • بدون نام

        سلام دوستان فقط دکتر رحیمی بیمارستان خاتم انبیا

    • ارغوان

      سلام ، من هم این مشکل رو دارم وقتی 14 ساله بودم رفتم پیش متخصص و وقتی پامو دید گفت این مشکل ارثیه ... عمه و مادربزرگم این قوز کنار شصت رو دارن، دکتر گفت سنم بالا بره میتونم با جراحی از شرش خلاص بشم فقط الان 21 سالمه اما خیلی میترسم که با جراحی نتیجه مطلوب نگیرم ... لطفا اونایی که جراحی کردن بگن آیا بعد از چند راضی هستن ؟

    • هلیا

      سلام مجدد✋
      بعداز ۱سال جست و جو ،۳روز موفق ب عمل قوزڪ شصت پا شدم
      همزمان هردو پا
      بیمارستانای زیادی رفتم برای نظرخواهی(بقیه الله ،پارس، ڪسری، ازادی..) هربیمارستانی ڪ رفتم با اکثر دڪترا ارتوپدیشون ویزیت شدم
      ناگفته نماند ڪ دڪترای فوق العاده ای داریم، ترسم باعثه وسواسم شده بود
      ڪ قسمت در بیمارستان چمران عمل ڪردم، دڪتر همتی ڪماسی گویا تهرانپارس ڪیلینیڪ دارن...
      از سرخستگی یا اینڪ باتعریفای بیماران دڪتر همتی ڪماسی اعتماد ڪردم ،ڪ ان شالله تا چن روز اینده نتیجه عملم مشخص میشه

    • هدی

      خانوم نیلو واقعا از دکتر سلیم خانی و‌نتیجه راضی هستین من میخوام برم جراحی کنم پیششون و زیبایی و برطرف شدن کامل خیلی برام مهمه هالوکس والگوسمم تقریبا شدیده .عزیزم حسابی پات نرمال و طبیعی شده قیافه اش؟ خیلی ممنون میشم جواب بدی

      پاسخ ها

      • نیلو

        سلام هدی جان ببخشید ک باتاخیر جواب دادم ب کل این سایتو فراموش کرده بودم. اگه هنوز عمل نکردی بهم بگو تا عکسایی ک دارم رو برات بفرستم

    • سمیرا

      سلام من هشت روزه جراحی کردم پیش دکتر فریدون رحیمی کلینیک جراحی گاندی . از اول پامو پانسمان کرد ۴ تا پین تو تر پام دو تا پینه از روز اول میگه رو پاشنه را برو عملشم درد نداشت

    • الی

      دوستان عزیز،من حدود 22 روز قبل پای چپم هم جراحی کردم،دوستانی که قصد جراحی دارن به هیچ وجه نترسید، با کمی پرس و جو و پیدا کردن دکتر خوب و ماهر میتونید با خیال راحت جراحی کنید، نگران سفت شدن مفصل هم نباشید بعد از یه مدت راه رفتن به حالت اولیه ش برمیگرده، من الان پای راستم کاملا راه رفتن باهاش عادی شده بدون لنگ زدن،طوری که رفتم پای چپم هم جراحی کردم، بنده اراک هستم ولی شماره و اسم دکتر رو میذارم واسه همشهریا
      دکتر قاسم صالحی
      086-32212371

    • معین

      شماره دکتری که توشیرازعمل میکنه لطف کنید

    • بدون نام

      سلام من ۳هفته است عمل کردم خواهش میکنم این عمل و کسی انجام نده وحشتناکه

    • صفا

      من این عمل ۲روز پیش انجام دادم دیروز مرخص شدم دردش هم عادیه هر عملی بعدش درد داره خداکن نتیجه خوب بگیرم ..دکترم دکترمحسن غلامی ..اهواز بیمارستان نفت

    • الهه

      سلام من ۱۸ سالمه و کنار دوتا شست پام استخوانش برآمده شده و خیلی اذیتم میکنه مامانمم همینطوره و من هرکفشی میپوشم اذیتم نمیدونم عمل کنم یا نه خیلی میترسم که عمل کنم نمیدونم اگر عمل کنم راحت میتونم هرکفشی دلم خاست بپوشم یا راحت میتونم راه برم بعد چند وقت؟ یا مشکلی پیش نمیاد بعد عمل؟ریسک بالاییه یا درد زیادی داره؟ لطفا کمکم کنین تصمیم بگیرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج