جاباما
۱۱۵۳۱۸۹
۷ نظر
۵۲۰۷
۷ نظر
۵۲۰۷
پ

آقا کریس، چیکار می‌کنی که انقدر موفقی؟

رونالدو در ۳۶ سالگی هم رکورد زد و هم با پیراهن منچستر درخشید؛ راز او چیست؟

روزنامه خراسان : کریس رونالدو بی‌خیال موفقیت و تلاش نمی‌شود. نبوغ او بالاست، اما فراتر از نبوغ کریس را باید با تلاش منحصربه‌فرد و علاقه عجیب او برای بهترین بودن شناخت. او تصمیم‌های پرریسک می‌گیرد، اما بازهم موفق است. دوست ندارد متوقف شود. انگار سن وسال برای او حکم یک مدافع را دارد و کریس می‌خواهد با سرعت او را دریبل بزند. همه این‌ها با دو گلی که او در اولین بازی‌اش با پیراهن منچستر زد عیان‌تر از هر وقتی شد. رونالدوی برزیلی را در اواخر فوتبالش با شکم بزرگ و مصدومیت به‌خاطر می‌آوریم.

آقا کریس، چیکار می‌کنی که انقدر موفقی؟

رونالدینیو را با بی‌نظمی و هدر دادن استعداد. ریوالدو که کارش به بازی در تیم‌های درجه چند رسید. حتی موفقیت مسی بیشتر از آن‌که مرهون تلاشش باشد بابت استعداد بی‌نظیرش است. دریبل‌های پر از ظرافت و هنرمندانه مسی را با استارت‌های انفجاری کریس رونالدو مقایسه کنید. زیدان با همه نبوغ بدون مرزش، ترجیح داد در اوج خداحافظی کند، آن‌هم در ۳۴ سالگی، مارادونا، پلاتینی، کلیزمن، فیگو، ماتئوس، کانتونا، باجیو، آنری، اینزاگی و خیلی از فوق ستاره‌های دیگر چهار دهه اخیر فوتبال جهان یا مثل زیدان خیلی زود و در اوج از فوتبال خداحافظی کردند یا در سال‌های پایانی فوتبال‌شان در قامت یک فوق‌ستاره که از یک تیم بزرگ به تیم مطرح دیگری برود و استمرار هم داشته باشد ظاهر نشدند.

اما کریس در ۳۶ سالگی همچنان با دویدن، با پرش‌های عجیب، با تلاش باورنکردنی می‌درخشد و انگیزه یک بازیکن ۲۰ ساله را دارد. خیلی‌ها انتقال او از رئال به یوونتوس را پایان راهش می‌دانستند، اما او در لیگ دفاعی ایتالیا و در یوونتوسی که خیلی درخشان نبود هم عملکرد خوبی داشت. اما اهل توقف نیست، یک انتخاب سخت دیگر و کلی استرس. رفتن به منچستر و فوتبال خاص انگلستان می‌توانست دوران سختی برای او باشد، اما او که به تازگی رکورد علی دایی را هم در گلزنی ملی شکسته در اولین بازی‌مجددش با پیراهن منچستر درخشید تا ثابت کند تلاش و استمرار فاکتوری مهم برای موفقیت است. در این پرونده سبک زندگی او را از جنبه‌های تغذیه، روحی و ... بررسی می‌کنیم.

شگفتی‌های بدنیِ شماره ۷ تمام‌نشدنی

محمدعلی محمدپور: پس از تسخیر شدن همه رسانه‌ها از خبر غیرمنتظره بازگشت رونالدو به منچستر یونایتد بالاخره او به اولدترافورد برگشت و روز شنبه اولین بازی خودش را برای این تیم انجام داد. در جریان این بازی روی گل دوم، کریس رکورد چشمگیر سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت را از خود به جا گذاشت. او در ۳۶ سالگی با بدنی آماده چنین سرعتی را ثبت و توپ را وارد دروازه حریف کرد. در این مطلب به بررسی آناتومی بدنی و ویژگی‌های شگفت‌انگیز جسمی این ستاره تمام‌نشدنی می‌پردازیم.

آقا کریس، چیکار می‌کنی که انقدر موفقی؟

سطح چربی فقط ۷ درصد!

از مهم‌ترین و متداول‌ترین شاخص‌هایی که برای تعیین سطح آمادگی ورزشکاران در تست‌های پزشکی اندازه‌گیری می‌شود میزان درصد چربی بدن آن هاست. محدوده درصد چربی ایده‌آل برای ورزشکاران حرفه‌ای در بازه ۷ تا ۱۰ درصد است با این توضیح که کمتر ورزشکاری می‌تواند شاخص ۷ درصد را داشته باشد. اما در آزمایش پزشکی که از کریستیانو در سن ۳۳ سالگی در آزمایشگاه‌های یوونتوس انجام شد میزان چربی بدن او ۷ درصد بود. بدن آماده رونالدو نشان می‌دهد او هنوز هم در همین حدود باید باشد. چابکی بالا، قدرت عضلانی بالا، توانایی سوخت و ساز بالا و ... از جمله مزایای این فاکتور برای ورزشکاران است.

نیرویی ۵ برابر چیتا

ورزشکاران حرفه‌ای با تمرینات بدن سازی منظم طی سال‌ها می‌توانند به مرحله تفکیک عضلات برسند. چیزی که نمودی از آن با عنوان عضلات شش‌تایی بین افراد جامعه شناخته می‌شود. برای پی بردن به آمادگی بدنی ستاره ۳۶ ساله پرتغالی نیازی نیست هنگام شادی گل و درآوردن پیراهنش به او توجه کنیم. در حالت عادی هم هنگام دویدن عضلات قوی و تفکیک‌شده او قابل تشخیص است.

داشتن عضلاتی با این شرایط برای یک فوتبالیست، قدرتی بسیار بالا به همراه می‌آورد چرا که هر چقدر عضلات تفکیک‌یافته و منسجم‌تر باشند قابلیت تولید نیرو در آن‌ها افزایش می‌یابد. وقتی رونالدو می‌پرد، نیرویی برابر ۵ جی تولید می‌کند. قابل توضیح است که یک جی شتاب گرانش به هر جسمی، برابر با نیروی معادل وزن جسم است، بنابراین ۵ جی، به معنای ۵ برابر وزن شخص است. این نیرو، ۵ برابر قدرت چیتا در سرعت کامل است. این نیرو باعث می‌شود که او بدون دورخیز، ۴۴ و با دورخیز ۷۸ سانتی متر بپرد که ۷ سانتی متر بالاتر از میانگین بازیکنان NBA است.

آقا کریس، چیکار می‌کنی که انقدر موفقی؟

رفیق فوتبالیِ بولت

مدافعانی که مقابل رونالدو بازی کرده‌اند خیلی خوب می‌دانند سرعت رونالدو و استارت‌های انفجاری او چقدر می‌تواند در لحظه غافلگیرشان کند. تمرینات ویژه رونالدو در کنار بولت، قهرمان ۱۰۰ متر جهان باعث شده تا سبک دویدنش حرفه‌ای‌تر از قبل شود. رونالدو در یکی از بازی‌های خودش برابر اتلتیکومادرید موفق شد با استارتی خارق‌العاده ۹۶ متر را در ۱۰ ثانیه طی کند.

بدون شک داشتن چنین سرعتی آرزوی هر بازیکن فوتبال است و رونالدو در کنار توانایی‌های بالایش این توانایی را هم داراست. از نظر فیزیولوژیکی داشتن تار‌های عضلانی تند انقباض مهم‌ترین نقش را در سرعت بالای ورزشکاران دارد. البته به کارگیری مفید این تار‌ها زمانی عملی است که به خوبی آن‌ها را در تمرینات به کار گرفته باشیم. آمادگی بالای قلبی تنفسی رونالدو در این زمینه از دلایل دیگر موفقیت اش به شمار می‌رود.

شوت‌های سهمگین با عضلاتی نیرومند

شوت‌های سرکش و سهمگین رونالدو در جریان بازی و ضربات پنالتی یکی دیگر از توانایی‌های تماشایی او به شمار می‌رود. داشتن عضلات قوی در ناحیه عضلات چهار سر و دوقلو عامل اصلی شوت‌های سهمگین این بازیکن است.

با بررسی‌هایی که متخصصان علم تمرین روی شوت فوتبال انجام داده‌اند مشخص شده علاوه بر قدرت پا‌ها و عضلات درگیر در آن (دور ران کریس ۶۲ سانتی متر است)، عوامل دیگری هم برای یک شوت قدرتمند و دقیق نیاز است. عضلات شکمی قدرتمند برای تثبیت تنه و همچنین بالاتنه‌ای قدرتمند برای حفظ تعادل، فاکتور‌هایی است که برای یک شوت خوب لازم است. ایجاد قوس‌های عجیب و فرود‌های ناگهانی شوت جزو مهارت‌هایی است که به واسطه داشتن عضلات قوی در ناحیه پای وی صورت می‌گیرد.

آقا کریس، چیکار می‌کنی که انقدر موفقی؟

اسرار رژیم‌غذایی خاص رونالدو

مهسا کسنوی: بدن عضلانی کریستیانو رونالدو که امروز در ورزشگاه‌ها می‌بینید، زمین تا آسمان با زمان نوجوانی‌اش در سال ۲۰۰۳ متفاوت است. ساختن این بدن قطعا تنها با ورزش کردن امکان‌پذیر نیست چرا که در بحث آمادگی جسمانی و عضله‌سازی ۷۰ درصد بحث، تغذیه سالم و درست ورزشکار است. به همین دلیل است که پرداختن به نوع تغذیه و رژیم این ستاره فوتبال بسیار مهم است.

غذا‌های شیرین نمی‌خورم

رونالدو قطعا رژیم غذایی خود را بسیار جدی می‌گیرد و معتقد است: «یک تمرین خوب حتما در کنار رژیم غذایی درست جواب می‌دهد.» او در همین باره گفته که من از رژیم غذایی با پروتئین بالا، مقدار زیادی کربوهیدرات کامل، میوه و سبزیجات استفاده و از خوردن غذا‌های شیرین خودداری می‌کنم. ملی‌پوش پرتغالی دارای یک متخصص تغذیه شخصی است که از روز‌های حضورش در رئال‌مادرید با او کار می‌کرده و تغذیه او را زیر نظر دارد.

خوردن ۶ وعده غذا در روز

خوردن ۶ وعده غذایی کوچک در روز یا به عبارتی خوردن هر سه تا چهار ساعت مواد غذایی مفید جزو برنامه‌های این فوتبالیست است. ماهی بخش مهمی از رژیم‌غذایی او را تشکیل می‌دهد. او همچنین مرغ را به علت پروتئین بالا و چربی پایین غذای مفیدی می‌داند. رونالدو برای صبحانه، ماست کم چرب، پنیر و ژامبون مصرف می‌کند.

ستاره پرتغالی در طول روز هم نان تست و آووکادو به عنوان میان وعده سرو می‌کند. همان‌طور که گفتیم او ماهی را بسیار دوست دارد. البته غذای مورد علاقه او bacalhau a braz است که مخلوطی از ماهی کاد، پیاز، سیب‌زمینی نازک و تخم‌مرغ است که برای شام آن را میل می‌کند. او همچنین در طول روز مقدار زیادی میوه و پروتئین بدون چربی می‌خورد.

آقا کریس، چیکار می‌کنی که انقدر موفقی؟

رونالدو در رستوران‌ها چی می‌خورد؟

در رستوران‌ها، رونالدو اغلب استیک و سالاد سفارش می‌دهد. او همیشه غذای تازه می‌خورد و هرگز غذای منجمد مصرف نمی‌کند. رونالدو یک گیاه‌خوار نیست و از گوشت هم در رژیم غذایی خود استفاده می‌کند، اما برای این مهم، محدودیت‌هایی اعمال کرده است.

در این بین هرچند رونالدو روی رژیم غذایی خود تاکید زیادی دارد، ولی به معنای آن نیست که او هیچ‌گاه غذا‌هایی مثل پیتزا را نخورد. او در این باره گفته: «کلید مراقبت از بدن‌تان، تمرین، ریکاوری خوب و مصرف مواد غذایی مناسب است، اما حتی من هم گاهی همراه فرزندم پیتزا می‌خورم در غیر این صورت، زندگی کسل کننده خواهد شد.»

آن‌قدری غذا بخورید که بدن‌تان نیاز دارد

رونالدو درباره تغذیه‌اش معتقد است که باید: «منظم و اصولی غذا بخورید. اگر شما به طور منظم تمرین می‌کنید، مهم است که سطح انرژی خود را بالا نگه دارید تا بدن شما عملکرد بهتری داشته باشد.

من گاهی تا شش وعده غذایی کوچک در روز می‌خورم تا مطمئن شوم که انرژی کافی برای انجام هر جلسه در سطح عالی را دارم.» درباره نوشیدن آب هم رونالدو تأکید می‌کند: «نوشیدن آب بسیار مهم است و یکی از کار‌هایی که برای حفظ وضعیت بدن خود می‌توانید انجام دهید اجتناب از الکل و نوشیدنی‌های گازدار است.» برای همین بود که در یورو ۲۰۲۰ با آن حرکت جنجالی اش و برداشتن قوطی کوکاکولا از مردم خواست به جای نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار، آب بخورند.

معنابخشی «رونالدو» به جاه‌طلبی اصولی

آشنایی با یک‌سری ویژگی‌های شخصیتی «کریس» که نقش پررنگ‌تری در رسیدن او به این همه موفقیت فوتبالی داشته‌اند

فرزانه شهریاردوست:موفقیت در هر زمینه‌ای وابسته به داشتن یک ویژگی خاص نیست یعنی این‌طور نیست که اگر شما فقط باهوش باشید، حتما موفق شوید؛ یا اگر فقط پشتکار داشته باشید، بدون شک موفقیت را به همان اندازه که انتظارش را می‌کشید، تجربه کنید. رفتار‌های فرد موفقی مثل «کریس رونالدو» که انگار برای درخشش‌هایش در مستطیل‌سبز نمی‌توان پایانی متصور شد، بار‌ها و بار‌ها خبرساز شده است. مثلا یکی از ویدئو‌های پربازدید و فراموش‌نشدنی درباره او، خنده‌های اطرافیانش در سال ۲۰۰۷ به ادعای اوست که در جوانی گفت بهترین بازیکن دنیاست.

آقا کریس، چیکار می‌کنی که انقدر موفقی؟

او در پاسخ به این سوال که «بهترین بازیکن فوتبال کیه؟»، می‌گوید: «من» و حاضران در ویدئو به او و ادعایش می‌خندند. بعضی‌ها ممکن است این مسئله را ناشی از غرور کریس بدانند، اما واقعیت چیز دیگری است. در ادامه به چند مورد از ویژگی‌های شخصیتی رونالدو که باعث موفقیت‌های شگرف فوتبالی او شده، اشاره خواهیم کرد.

اعتمادبه‌نفس سرشار کریس

بیشتر افرادی که از دید جامعه موفق به نظر می‌رسند، کسانی هستند که عمدتا خودشان را باور دارند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. سوالی که شاید برای شما مطرح شود این است که آیا موفقیت افراد موفق سبب اعتمادبه‌نفس بالایشان می‌شود یا اعتماد به نفس بالا باعث موفقیت می‌شود؟! مثلا درباره کریس این مسئله، تامل‌برانگیز است. یک انسان با اعتماد به نفس سالم و طبیعی می‌تواند احساس خوبی به خود داشته باشد، ارزش خود را بداند، قابلیت‌ها، مهارت‌ها، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد و در نهایت از موفقیت‌هایش احساس غرور و رضایت کند.

اما کسی که اعتماد به نفس ضعیفی دارد، احساس می‌کند مورد قبول و علاقه هیچ فردی نیست و نمی‌تواند هیچ کاری را درست انجام دهد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که موفقیت افراد موفق سبب افزایش اعتمادبه‌نفس‌شان نشده بلکه روحیه خودباوری این افراد، آن‌ها را به سمت موفقیت سوق داده است. با این توضیحات باید متوجه شده باشید که چرا آن ویدئو و ادعای بهترین بازیکن دنیا بودن توسط رونالدو در سال ۲۰۰۷، نشان دهنده خودباوری‌اش بوده نه غرور.

آقا کریس، چیکار می‌کنی که انقدر موفقی؟

نتیجه تلاش و داشتن رویا‌های بزرگ

همه ما بار‌ها شنیده‌ایم که رونالدو برای رسیدن به اهدافش جنگیده و تلاش بسیار زیادی کرده است. مشکلات مالی خانواده رونالدو در کنار داشتن پدری معتاد به الکل، او را در ابتدای مسیر موفقیت چند قدمی عقب‌تر از یک بازیکن معمولی قرار داده بود، اما رونالدو به تلاش و داشتن رویا‌های بزرگ مشهور است. در همین بین، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی رونالدو مطرح می‌شود یعنی خودخواهی و جاه‌طلبی او. همه حتی فوتبالیست‌ها و همبازی‌های کریس هم می‌دانند که او همیشه قصد دارد بزرگ‌ترین و بهترین باشد.

این، اشکالی ندارد که آدمی بخواهد بزرگ‌ترین و بهترین باشد، اما به شرطی که این اتفاق برای آزادسازی استعداد‌ها و ظرفیت‌های درونی‌اش باشد نه برای نمایش به دیگران و خودنمایی. این دقیقا همان چیزی است که کریس از جاه‌طلبی آموخته و انگار معنای جدیدی به این عبارت بخشیده است.

موفقیت نیاز به جسارت دارد‌

می‌گویند رونالدو برای رسیدن به این سطح از موفقیت و مهارت و ...، بار‌ها حتی برنامه خواب و خوراک خودش را هم عوض کرده است. او هر زمان که احساس کند باید برای موفقیت در برنامه زندگی‌اش تغییراتی ایجاد کند، جسورتر از این حرف‌هاست که بترسد و دست از هدفش بردارد. شاید یکی از دلایل رفتن او از لالیگا، همین بود که احساس کرد دیگر در اسپانیا جایی برای پیشرفت ندارد. اما وقتی دید در ایتالیا به آن چیزی که انتظارش را داشت، نرسید خیلی زود راهی انگلیس شد تا نشان دهد که موفقیت نیاز به جسارت زیادی دارد.

آقا کریس، چیکار می‌کنی که انقدر موفقی؟

تلاش تا آخرین لحظه

هیچ‌گاه صحنه‌ای از رونالدو یا روزی را به خاطر نداریم که او در برابر کسی در زمین فوتبال از پای بنشیند و خیلی زود تسلیم شود. کریس تا آخرین لحظه می‌جنگد و با این کار همه کسانی را که علیه او واکنش نشان می‌دهند ساکت می‌کند، چون آن‌ها باور دارند که او تا دقیقه ۹۰ تلاش می‌کند و می‌تواند سرنوشت یک بازی را تغییر دهد. رونالدو با اعتماد به نفس، آمادگی کامل و مشتاق برای جنگیدن و پیروز شدن، کاری می‌کند تا تمامی همبازی هایش از او پیروی کنند و به چیزی غیر از برد فکر نکنند. چیزی که در بازی اخیر منچستریونایتد با نیوکاسل همه تماشاگران به چشم آن را دیدند. به نظر می‌رسد او برای موفقیت در مستطیل سبز تصمیم گرفته تا لحظه آخر تلاش کند و این چیزی است که باتوجه به شناخت ما از او، دور از انتظار نبوده و نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م

      ستاره واقعا بی پایان و تمام نشدنی

      پاسخ ها

      • سعید سرخ

        رونالدو واقعا کاملترین و با ثباترین فوتبالیست تاریخ هستش ....
        و حرفه ای ترین

    • بدون نام

      استاد دروازه خالی

    • هاشموس باباجانی

      آفرین بهش از نظر دانشمندان تو این سن باید بازنشته بشه ولی انقدر تمرین میکنه که نه تنها بازنشته نمیشه بلکه میگن 18 سالشه! آدم شک میکنه که این زمینیه یا فضایی

    • پرسپولیس

      با دلایلی که این نوشته دیگه معلوم شد رونالدو بهترین هست و هیچ حرفی هم توش نیست،مورد توجه پپسی فن ها.

    • ج.ح

      فقط CR7

    • بدون نام

      چه بدنی داره لعنتی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج