adexo3
۱۱۶۹۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

راهكارهايی برای ورزشكار كردن كودك

سوپرمن این گونه تربیت می شود

چيزي كه كودكان هيچ‌وقت از آن خسته نمي‌شوند بازي و تفريح است. آن‌ها هميشه از فعاليت بدني و جنب‌وجوش استقبال مي‌كنند، به‌طوري كه بزرگسالان را با انرژي بيش از اندازه‌شان شگفت‌زده مي‌كنند.

سوپرمن این گونه تربیت می شود
سوپرمن این گونه تربیت می شود

كودكان به‌طور طبيعي به ورزش، بازي و تحرك علاقه نشان مي‌دهند و اين بازي و تحرك براي رشد و نمو آن‌ها لازم و ضروري است. بنابراين وظيفه والدين و مربيان اين است كه سعي كنند كودكان را به ورزش و بازي تشويق كنند تا فكر، روح، جسم و شخصيت‌شان را ساخته و آن‌ها را براي زندگي اجتماعي سالم و مفيد آماده كنند. هر چند داشتن فعاليت بدني باعث ايجاد عادات سلامت مي‌شود اما امروزه كودكان نسبت به نسل‌هاي قبل كمتر علاقه به تحرك و ورزش دارند اما چگونه مي‌توان بچه‌ها را از پاي كامپيوتر و تلويزيون بلند كرد؟ شايد به‌نظر سخت بيايد اما نگران نباشيد، كودك شما مي‌تواند براساس راهنماي فعاليت بدني، جنب و جوشش را هدفمند كند. به‌زودي تمام راه‌هاي هيجان‌انگيز و لذت‌بخش براي كمك به فرزندتان را كشف خواهيد كرد. فرزندتان را تشويق كنيد تا در فعاليت‌هايي كه متناسب با سن او بوده و لذت‌بخش است، شركت كند. مي‌توانيد برخي ايده‌هاي هيجان‌انگيز براي فعال و سالم نگهداشتن كودكان را بررسي كنيد.


الگو شويد

بدون شك كودكان با كمك مثال، بهتر ياد مي‌گيرند و ورزش هم از اين قاعده مستثنا نيست. در جايي كه شما به جاي راه رفتن از پله برقي استفاده مي‌كنيد يا 20 دقيقه براي پيدا كردن نزديك‌ترين نقطه با ماشين مي‌چرخيد، بچه‌ها هم همين‌ها را از شما ياد مي‌گيرند. وقتي شما برخي حركات و ورزش‌ها را وارد زندگي روزانه خود كنيد، تبديل به عادت خواهد شد و براي كودكان هم ديگر انجام اين كارها سخت نيست. همان طور كه بدن ما به اشكال مختلف ورزش نياز دارد، بچه‌ها هم به انواع فعاليت نياز دارند تا خسته نشوند. حالا كه قرار است شما الگوي فرزندتان در ايجاد علاقه براي ورزش باشيد بهتر است برخي كارها را انجام دهيد.


ورزش تيمي مورد علاقه فرزندتان را پيدا كنيد

تنها راهي‌كه بدانيد كودك‌تان به چه ورزشي علاقه دارد اين است كه اجازه دهيد تيم‌هاي ورزشي مختلف را امتحان كند و از فوتبال گرفته تا هاكي، از بسكتبال تا بيس‌بال و همچنين از او نخواهيد براي بازي كردن حتما ثبت‌نام كند. براي كودكان خردسال ممكن است تئوري اين ورزش‌ها چندان جالب نباشد اما وقتي تيم را مي‌بينند، از جنبه‌هاي اجتماعي ورزش‌هاي تيمي لذت خواهند برد.


راهكارهاي ورزشكار كردن كودك

  • اگر وقت كرديد، پياده‌روي كنيد
اين نكته بسيار مهم است كه با كمك مدرسه بتوانيد فعاليت‌هاي بدني را انتخاب كنيد كه با سن و توانايي فيزيكي بچه‌ها متناسب باشد. يكي از اهداف اصلي متخصصان اين است كه بتوانند 30 دقيقه ورزش سبك و آرام را در اكثر روزهاي هفته دانش‌آموزان بگنجانند. پياده‌روي و پيمودن پله، باعث تناسب همه جانبه و سلامت روز افزون مي‌شود. اگر به جاي سفر روزانه با اتوبوس، پياده‌روي كنيد يا از پله‌ها به جاي آسانسور استفاده كنيد، سودش به بدن‌تان مي‌رسد. بنابراين مي‌توانيد كودكان را زماني كه حوصله دارند به پياده‌روي تشويق كنيد. اگر اين اتفاق نيفتد بدون شك بالا رفتن از يك تپه ساده هم در سال‌هاي آتي طاقت‌فرسا خواهد بود.

  • فعاليت‌هايي در فضاي باز داشته باشيد
گفتن اين جمله به كودكان كه «ورزش كنيد» مي‌تواند با نگاه سردرگم و البته خنده آن‌ها همراه باشد. به جاي اين جمله كليشه‌اي بازي‌هاي خلاق طراحي كنيد. يك بازي با هولا هوپ، طناب يا هر چيز ديگر تعبيه كرده و سعي كنيد يكسري راه‌هاي مارپيچ از ميان آن‌ها بسازيد، بپريد، سينه‌خيز برويد و... براي هر فرد زماني را درنظر بگيريد و مسابقه راه بيندازيد. ايجاد رقابت كنيد ولي آنقدر سختش نكنيد كه كودك از آن زده شود.

  • بعد از شام قايم‌باشك‌‌بازي كنيد
زماني را براي با هم بودن اختصاص دهيد. مي‌توانيد يك برنامه پياده‌روي بعد از شام راه بيندازيد. وسايل تعادلي پارك محله‌تان براي ايجاد هيجان و كمك به هماهنگي اعضاي بدن او بسيار كارآمد است. اگر وسايلي در كار نيست، ديوارهاي كوتاه هم مي‌توانند يك وسيله تعادلي و پله‌ها هم وسيله‌اي براي پرش باشند.

سوپرمن این گونه تربیت می شود

  • مزاياي ورزش براي بدن را به او آموزش دهيد
بچه‌ها هميشه از مسائل پشت‌پرده استقبال مي‌كنند و دوست دارند چرايي اتفاق‌ها را دريابند. به آن‌ها بياموزيد در هركدام از فعاليت‌هايي كه انجام مي‌دهند كدام بخش از بدن‌شان درگير مي‌شود. يادتان باشد وقتي صحبت از ورزش و تشريح علوم پايه مي‌شود نبايد بچه‌ها را دست كم بگيريد. به‌عنوان مثال كودك ۵ ساله‌اي از پدرش درباره عضلات بازو و پا سوال مي‌كند و مي‌داند ورزش براي قلب مفيد است و پياده‌روي و ورزش‌هاي كششي براي عضلات پا مفيد هستند.


ورزش‌هاي انفرادي منطبق با شخصيتش را براي او پيدا كنيد

اين نكته مهم است كه بچه‌هاي خود را در روند فعال‌تر شدن قرار دهيد. به آن‌ها اجازه دهيد فعاليت دلخواه‌شان را انتخاب كنند و به آن‌ها كمك كنيد تا محيط هيجان‌انگيزشان را بيابند. اگر فرزندتان پر جنب و جوش بوده و دائم در حال دويدن است، مسابقه دو راه بيندازيد و از مدرسه يا پارك محل براي اين‌ كار استفاده كنيد. برخي كودكان اما از حركات آهسته استقبال مي‌كنند بنابراين مي‌توانيد با هم حركات كششي و تاي چي كار كنيد. براي كودك هدف‌گرا هم مي‌توانيد كلاس‌هاي كاراته يا هنرهاي رزمي ترتيب دهيد تا پيشرفت كند و يكي پس از ديگري رنگ كمربند كاراته‌اش را عوض كند.


چه ميزان ورزش براي كودكان لازم است؟

راهنماي فعاليت كودكان و نوجوانان كانادا توصيه مي‌كند، بچه‌ها دست‌كم ۹۰ دقيقه در روز بايد فعاليت كنند كه بخشي از اين زمان بايد صرف انجام ورزش شديد مانند دويدن يا فوتبال شود.

محققان مي‌گويند، اگر امروز براي انجام حركات ورزشي و تحرك كافي در كودكان كاري انجام نشود، ‌۲۰ تا ۳۰ سال بعد بايد منتظر پديده چاقي به‌صورت اپيدمي بود. گروهي از پزشكان معتقدند، كودكان ۸ تا ۱۱ سال به‌طور ميانگين ۵ دقيقه فعاليت ورزشي متوسط تا شديد طي فعاليت‌هاي روزانه خود انجام مي‌دهند و حتي تحقيقات در آمريكا نشان داده است، كودكان به‌طور ميانگين كمتر از ۲۵ دقيقه فعاليت ورزشي طي برنامه‌هاي آموزشي هفتگي در مدرسه دارند. درحالي‌كه فعاليت‌هاي ورزشي باعث مي‌شود كودكان در دروس خود نيز عملكرد بهتري داشته باشند و به موفقيت‌هاي بيشتري نايل شوند. بنابراين آن‌ها توصيه مي‌كنند فعاليت‌هاي ورزشي از كودكستان تا پايان دوره دبيرستان در تمام برنامه‌هاي آموزشي گنجانده شود. براي رسيدن به اين نقطه با ۳۰ دقيقه ورزش در روز شروع كنيد و به‌تدريج فعاليت‌هايي با تحرك كم را كاهش دهيد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

سوپرمن این گونه تربیت می شود


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج