۱۶۰۳
۵۱۱۰
۵۱۱۰
پ

عوارض چغاله بادام

در بهار چه چيزهايي نباید بخوريد !

بهار فصل ميوه و سبزي‌هاي نوبرانه چشم‌نواز و خوشمزه است، واقعا چشم‌پوشي از وسوسه چشيدن اين ميوه‌ها و نوشيدن آب‌ميوه‌هاي رنگارنگ كار سختي است، اما اگر آلرژي داريد بايد مراقب باشيد، جمعي از بزرگ‌ترين متخصصان تغذيه ايران به طور جامع و كامل به شما مي‌گويند كه در اين روزهاي بهاري چه چيزهايي را نخوريد و چه چيزهايي را بخوريد

در بهار چه چيزهايي نباید بخوريد !

گرده افشاني مي‌تواند موجبات بروز حالات آلرژي را كه به صورت‌هاي گوناگوني تجلي پيدا مي‌كند از آبريزش بيني تا خس‌خس ريه‌ها، آسم، كهير و راش‌هاي پوستي فراهم كند. در اين شرايط گاهي حتي افرادي كه پيش از اين سابقه ابتلا به آلرژي نداشتند، دچار مشكلات حساسيتي مي‌شوند. اين افراد به علت اختلالاتي كه در سيستم ايمني آن‌ها ايجاد مي‌شود يا تضعيف شدن سيستم ايمني، به علت دفاع دائمي از راديكال‌هاي آزادي كه به علت بدخوري و بدنوشي در بدن‌شان ايجاد شده به اين عارضه دچار مي‌شوند


در بهار چه چيزهايي نباید بخوريد !

دکتر سيد ضیاالدین مظهری، متخصص تغذیه

بي خيال نوبرها شويد

در فصل بهار به علت گرده‌افشاني گل‌ها و گياهان، گرده‌ها در هوا پراكنده هستند و از طريق تنفس، جذب مخاط بيني شده و وارد بدن مي‌شوند و همين مهم‌ترين دليل گسترش حساسيت‌ها در فصل بهار است. يعني خود گرده افشاني مي‌تواند موجبات بروز حالات آلرژي را كه به صورت‌هاي گوناگوني تجلي پيدا مي‌كند از آبريزش بيني تا خس‌خس ريه‌ها، آسم، كهير و راش‌هاي پوستي فراهم كند. در اين شرايط گاهي حتي افرادي كه پيش از اين سابقه ابتلا به آلرژي نداشتند، دچار مشكلات حساسيتي مي‌شوند. اين افراد به علت اختلالاتي كه در سيستم ايمني آن‌ها ايجاد مي‌شود يا تضعيف شدن سيستم ايمني، به علت دفاع دائمي از راديكال‌هاي آزادي كه به علت بدخوري و بدنوشي در بدن‌شان ايجاد شده به اين عارضه دچار مي‌شوند. به عبارت ديگر اين موارد در سيستم دفاعي بدن، نوعي سردرگمي‌‌ ايجاد مي‌كند كه نتيجه آن بروز حساسيت‌هاي فصلي است. در حقيقت بدن اين افراد به علت ضعف سيستم ايمني، خودي را از بيگانه تشخيص نمي‌دهد و نسبت به برخي مواد‌غذايي كه همواره مورد پذيرش سيستم دفاعي بوده، واكنش نشان مي‌دهد. بدن يك‌باره در قبال موادي كه تا به‌حال به آن‌ها اجازه عبور مي‌داده و صلح آميز با آن‌ها رفتار مي‌كرده دچار آشفتگي مي‌شود و فرمان ترشح هيستامين زياد را صادر مي‌كند كه اين حالت يعني بروز حساسيت و مي‌تواند عوارض مختلفي به صورت راش‌هاي پوستي كهير، آسم، عطسه‌هاي مكرر و آب‌ريزش بيني و. . . ايجاد كند. اما مشكل ديگر اين حساسيت‌هاي فصلي ايجاد عارضه در افرادي است كه از پيش به زمينه‌هاي آلرژيك ژنتيكي مبتلا بودند. در اينجا ما با افرادي روبه‌رو هستيم كه زمينه آلرژي براي برخي مواد‌غذايي حتي پوشاكي و آرايشي را دارند و طبيعتا در اين افراد احتمال بروز آلرژي به علت هم‌افزايي عوامل آلرژي‌زاي فصلي با آلرژي‌هاي ژنتيك، بسيار تشديد مي‌شود. به همين دليل است كه در فصلي مثل بهار تعداد شكايت‌ ناشي از حساسيت‌هاي فصلي بسيار بالا مي‌رود.


در بهار چه چيزهايي نباید بخوريد !

نوبرانه‌ها يك دنيا حساسيت دارند

ميوه‌هاي نوبرانه مثل گوجه‌سبز و چغاله بادام به علت اين‌كه اغلب به صورت كال چيده مي‌شوند و فرايند رسيدن را طي نكرده‌اند، در همين فهرست قرار مي‌گيرند. معمولا سم‌پاشي‌ اين ميوه‌ها از آنجا كه هنوز اثرات آن كاملا برطرف نشده هم مي‌تواند به‌عنوان يك عامل حساسيت‌زاي مضاعف عمل كند. ديگر سبزي‌ها و ميوه‌هاي بهاري مثل گوجه فرنگي، بادنجان، هلو و حتي زردآلو هم مي‌توانند همين مسائل را ايجاد كنند. اين حساسيت‌‌ها گاهي به صورت حساسيت‌هاي پوستي مثل اگزما، سرخ شدن و خشك شدن، ترك خوردن يا خارش شديد پوست ظاهر مي‌شوند. نشانه‌هاي ديگر حساسيت ناشي از ميوه‌هاي بهاري سوزش و خارش در كام و روي سطح زبان است. حتي بروز آفت در حفره دهان هم گاهي به اين حساسيت‌ها نسبت داده مي‌شود. به‌طور كلي در برخورد با اين حساسيت‌ها يعني حساسيت به ميوه‌هاي بهاري يا خوراكي‌ها، حذف، بهترين راه درمان است.


شير و تخم مرغ را براي فصل‌هاي ديگر بگذاريد

به‌دليل همه آنچه گفته شد عواملي كه مي‌توانند زمينه‌ساز آلرژي باشند در فصل بهار بسيار شدت پيدا مي‌كنند. از اين نظر توجه به برخي مواد‌غذايي كه به‌طور سنتي به‌عنوان مواد آلرژي‌زا شناخته مي‌شوند، بسيار ضروري است. از جمله اين مواد‌غذايي كه توصيه شده در فصل بهار نسبت به آن‌ها توجه بيشتري شود، تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ چه زرده و چه سفيده آن حتي فرآورده‌هايي كه از آن تهيه مي‌شود، مي‌تواند زمينه بروز حساسيت‌ در فصل بهار را تشديد كند. بادام‌زميني و فرآورده‌هاي آن، ماهي مخصوصا ماهي‌هايي كه از دريا صيد مي‌شوند و به‌طور كلي غذاهاي دريايي مثل ميگو و صدف از ديگر مواد حساسيت‌زا هستند. جالب اينجاست كه گروهي از غلاتي كه ما خيلي با آن‌ها سروكار داريم و حاوي پلوتن هستند گاهي در اين فصل به صورت مواد آلرژي‌زا ظاهر مي‌شوند و براي مصرف‌كننده مزاحمت ايجاد مي‌كنند. شير هم از جمله مواد‌غذايي است كه حتي در اين شرايط مي‌تواند براي برخي افراد عوارض حساسيت‌زا ايجاد كند. دانه‌هاي روغني مثل فندق، گردو، بادام و كنجد هم در فهرست غذاهاي حساسيت‌زا قرار دارند و بالاخره اينكه به افرادي كه عادت به مصرف غذاهاي آماده دارند، توصيه مي‌شود در فصل بهار به خاطر احتمال درگير شدن با مشكل حساسيت‌هاي فصلي محتاط‌تر عمل كنند.


كرفس هم آلرژي‌زاست

يكي از سبزيجاتي كه در فصل بهار مي‌تواند به‌عنوان عامل آلرژي‌زا تلقي شود، كرفس است. در حالي كه كرفس در شرايط عادي به‌عنوان يكي از سبزيجات بسيار ارزشمند به خصوص در قبال افرادي كه فشار خون بالا دارند، تلقي مي‌شود و معمولا مصرف آن‌چه به صورت خام و چه پخته بسيار توصيه مي‌شود. سويا و فرآورده‌هاي آن هم جزو آن دسته از مواد‌غذايي هستند كه در فهرست حساسيت‌زاهاي بهاري قرار دارند.

باز نشر اختصاصی: B artarinha.ir

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج