جاباما
۱۶۶۵۰۹
۳۸ نظر
۱۲۹۵۵
۳۸ نظر
۱۲۹۵۵
پ

دردسرهای زنان چاق برای بارداری و زایمان

آیا به کسی که فشار خون بالاتر از حد طبیعی دارد می گوئیم ماشاالله فشار خونت بالاست؟ یا اگر کسی قند و چربی خونش بالا باشد، او را تشویق می کنیم. چاقی بیماری قرن اخیر است...

دردسرهای زنان چاق برای بارداری و زایمان

 





مجله دنیای سلامت: آیا به کسی که فشار خون بالاتر از حد طبیعی دارد می گوئیم ماشاالله فشار خونت بالاست؟ یا اگر کسی قند و چربی خونش بالا باشد، او را تشویق می کنیم. چاقی بیماری قرن اخیر است. چرا متاسفانه هنوز در فرهنگ ما در توصیف فرد چاق از ماشاالله استفاده می کنیم یعنی بیماری را تحسین می کنیم! در حالیکه برای وزن مناسب باید این عبارت را به کار برد.

یادمان باشد که بافت چربی بافتی فعال با ترشح مواد هورمونی و شیمیایی است و منبع سیتوکین های التهابی (آدیپوکین) است که ممکن است منجر به اختلال آندوتلیال عروقی در مادر و جفت شود و عوارض حاملگی را بدهد. در چاقی انسولین«، آندروژن، و لپیتین بالا می رود و این بالا رفتن ها می تواند مخرب باشد.

یکی از آمادگی های قبل از بارداری آمادگی وزنی است یعنی خانم باید با وزن مناسب وارد مرحله حاملگی شود و در مدت ۹ ماه حاملگی افزایش وزن متعادل و مناسب داشته باشد نه کمتر و نه بیشتر.
 
دردسرهای زنان چاق برای بارداری و زایمان

وزن مناسب قبل از حامله شدن چیست؟

یعنی شاخص توده بدنی در محدوده 25-19 باشد.

محاسبه شاخص توده بدنی: وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قدر بر حسب متر H2/W

وزن چه تاثیری بر باروری دارد؟

خانم های چاق قدرت باروری کمتری دارند که بیشتر به دلیل اختلال کار تخمدان است و این افراد حتی وقتی که با درمان ناباروری حامله می شوند بیشتر در معرض سقط هستند. افراد چاق زمانی که کارکرد تخمدانشان نرمال است قدرت باروری شان از خانم های لاغر کمتر است و این افراد وقتی که لاغر می شوند (حداقل 5 تا ده درصد کاهش وزن) قدرت باروری شان مشکل تر است به داروی بیشتری نیاز دارند رشد فولیکول و تعداد اووسیت کمتر است. چاقی روی نتیجه IVH اثر بدی دارد و شانس شکست درمان را بالا می برد و بیشتر ممکن است در معرض تحریک زیاده از حد تخمدان و چندقلویی باشند.

آقای چاق نیز قدرت باروری کمتری دارند کیفیت نطفه شان پایین تر است تحرک کمتر است و گنادوتروپین، تسترون آزاد و کلی در سرم اینها کم می شود.

عوارض چاقی بر حاملگی:

چه فرد چاق بوده و حامله شده و چه وزن مناسب باشد و داشته و در حاملگی افزایش وزن بیش از حد معمول داشته باشد در معرض بیشتر این 27 عارضه است یعنی بیشتر از افراد با وزن نرمال شانس ابتلا به این عوارض را دارد.

مشکلات خانمهای چاق قبل از بارداری
 
دردسرهای زنان چاق برای بارداری و زایمان

1- شانس دوقلویی دو تخمکی خودبخودی در این افراد بیشتر است. دوقلویی حاملگی با خطر بالا است (risk high)

2- شانس سقط در این افراد بالاتر است که به دلیل اختلال کروموزمی نیست بلکه مربوط به کیفیت نامناسب تخمک و نامناسب بودن پذیر اندومتر است.

3- شانس عفونت ادراری در خانم های چاق بیشتر است بویژه وقتی که حامله می شوند (دوبرابر بیشتر) عفونت ادراری به نوبه خود خطر زایمان زودرس دارد.

4- احتمال تست تحمل گلوکز مختل در این افراد بیشتر است.

5- شانس تبدیل تست تحمل گلوکز مختل به دیابت نوع 2 بالاتر است. (2 برابر)

6- احتمال دیابت حاملگی در افراد چاق 3 برابر افراد با وزن مناسب است.

کسانیکه وزن بالای 90 کیلو دارند 6-13 برابر بیشتر در معرض دیابت حاملگی اند. و نیز کسانی که وزن اوایل حاملگی تا 20 هفتگی شان زیاد بالا رفته است بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

7- افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون حاملگی هستند که به دلیل اختلالات عروقی، هیپرلیپیدمی، مقاومت به انسولین و التهاب مزمن ساب کلینکال است.

8- احتمال زایمان زودرس در خانم های چاق بیشتر است که به دلیل عوارضی چون دیابت حاملگی، پره اکلامپسی، عفونت اداری و چندقلویی است.

9- چاقی در حاملگی فاکتور مساعد کننده برای لخته شدن خون در عروق است کلا یکی از فاکتورهایی که باعث چاقی می شود کم تحرکی است که خود از عوامل ایجاد ترومبوقلبیت است.

10- احتمال ناهنجاری در چنین مادران چاق (بویژه اختلالات بسته شدن ستون مهره ها) بیشتر است شاید به دلیل هیپرانسولینمی باشد و این احتمال با تجویز میزان معمول اسید فولیک قبل از حاملگی کم نمی شود و باید میزان بیشتری بگیرند.

11- مرده زایی در خانم های چاق بیشتر است به دلیل 1- هیپرلیپیدمی که تولید پروستاسیکلین را کم می کند. 2- آپنه خواب که اکسیژناسیون جنینی را کم می کند. 3- وجود ناهنجاری جنینی، 4- دیابت، 5- فشار خون بالا 6- و متوجه نشدن مادر در کاهش حرکات جنین.

مشکلات خانم های چاق حین زایمان

1- شانس طولانی شدن مدت زایمان در خانمهای چاق بیشتر است عضله رحم این افراد قدرت انقباضی کمتری دارد که بدلیل موقعیت غیرطبیعی جنین چندقلویی، جنین درشت پلی هیدرامنیوس (زیاد بودن مایع آمینوتیک) است رسوب چربی در بافت نرم لگن شان بیشتر است و مدت زایمان را بویژه در فاز اول زایمانی طولانی می کند. این افراد نیاز بیشتری به تحریک زایمانی با اکسی توسین دارند و حتی شانس عدم پاسخ بیشتری به اکسی توسین دارند.

2- چنین افراد بیشتر در معضر دیستوسی شانه حین زایمان هستند در اثر ماکروزومی و نمای غیرطبیعی

3- این افراد بیشتر در معرض سزارین هستند چه به علت مشکلات مادری و کم تحرکی و چه به علت جنینی

4- در جنین شان وزن نامناسب بیشتر دیده می شود. گاه چاقند و گاه در اثر عوارض عروقی همراه، لاغر، که هر دو غیرطبیعی است.

5- سزارین خانم های چاق مشکل تر است. Failure اپیدورال (7 برابر بیشترَ) و لوله گذاری سخت در این افراد شایعتر است.

6- آینه تنفسی در حاملگی و دپرسیون تنفسی پس از سزارین در این افراد شایعتر است آپنه تنفسی اگرچه پدیده نادری است ولی مشکل بسیار مهمی است چون تاخیر رشد جنینی و عوارض متعددی دارد.

7- زایمان با دستگاه و زایمانهای با پارگی پرینه بویژه درجه چهار در اینها بیشتر است.
 
دردسرهای زنان چاق برای بارداری و زایمان

مشکلات بعد از زایمان در افراد چاق

1- شانس خونریزی بعد از زایمان بالاتر است ماکروزومی، طولانی بودن لیبر از عوامل موثر است.

2- بیشتر در معرض عفونت پس از زایمان یا عفونت محل زخم هستند.

3- رزوهای بستری شدن شان در بیمارستان بیشتر است.

4- در خانم های چاق اختلال شیردهی بیشتر است چون که در اینها پاسخ پرولاکنین به مک زدن جنین کمتر است و حتی ممکن است روزهای اول شیرشان به جریان نیفتد.

5- شل شدن بافت ها در مثانه، واژن، سینه، شکم و ترکهای حاملگی در این افراد بیشتر است.

6- مرگ و میر نوزاد مادر چاق به دلیل درشت بودن (ضربه های زایمانی- اختلالات قند و کلسیم در ساعات اول) و عللی که به خاطر آن زودتر از موعد متولد شده بیشتر دیده می شود. مثلا در چندقلویی، دیابت، پره اکلامپسی، عفونت ادراری زایمان زودرس بیشتر است.

7- شانس اینکه فرزند مادر چاق در آینده از بیماری چاقی رنج ببرد بیشتر است. در مطالعات اپیدمیولوژیک بزرگ بین چاقی قبل از بارداری مادر و ناتوانی ذهنی در فرزند ارتباط نشان داده شده است و نیز در مطالعه دیگری در مادران کودکان ابتلا به اوتیسم، دیابت، فشار خون چاقی شایعتر بوده است.

8- شانس زایمان طبیعی پس از سزارین در خانم های چاق کمتر است.

بدیهی است افرادی که چاقی شان به دلیل کم کاری تیروئید- گوشینگ و دیابت است مشکلات بیشتری در این دوران دارد. افزایش وزن بین دو حاملگی در یک فرد اگر در حد 9 کیلو باشد شانس عوارض را بالا می برد به ویژه عوارضی مثل فشار خون پراکلامپسی، جنین درشت، مرگ جنین، سزارین، حتی اگر با این میزان افزایش وزن فرد هنوز وزنش در محدوده نرمال باشد و BMI طبیعی داشته باشد، و برعکس پائین آوردن وزن در افراد چاق در بین دو حاملگی که حتی در حد 6 کیلوگرم باشد شانس جنین درشت و سزارین را کم می کند.

لذا مجددا به کلیه افراد به ویژه خانم ها و به ویژه خانم هایی که در سن باروری اند اکیداً توصیه می شود که وزن شان را در محدوده طبیعی نگه دارند از پرخوری، بدخوری و کم تحرکی اجتناب کنند تا به بیماری مخوف و پرعارضه قرن دچار نشوند. از تیم درمانی که مورد مشاوره قبل از حاملگی قرار می گیرند ماماها، پزشکان عمومی و متخصصین زنان انتظار می رود که به این امر مهم توجه ویژه کنند تا علاوه بر اینکه به سلامت اجتماع کمک می شود از میزان سزارین به این دلایل کاسته شود. از آنجاییکه سازمان جهانی بهداشت تاکید به کاهش میزان سزارین دارد نیاز به پارک و فضای پیاده روی کافی داریم تا کمکی در جهت ارتقا سلامت بانوان باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یه زن

      سلام از وقتی این متن رو خوندم نا امید شدم من یه زن چاق هستم که حامله شدم و بر طبق این نوشته اگه جونمو دوست دارم باید سقطش کنم. این چه وضع نوشتنه؟ نمی شد یکی دو مورد موفقیت نادر چاق ها در زایمان رو هم ذکر کنید؟ من واقعا ترسیدم و امیدمو از دست دادم.

    • مامان جون

      عزیزم سلام نگران نباش من هم وزن بالایی داشتم و الان حدود 8 ماه از بارداریم میگذره و حدودا یک ماه دیگه زایمان دارم ولی خدارو شکر حتی با وجود انکه مادرم دیابت و فشار خون داره ولی من در بارداریم هیچ نشونه بدی مشاهده نشده.بدترین چیز و خطرناک ترین مورد برای بارداری استرس و نگرانیه.از خدا میخواهم خودت و نی نی ات صحیح و سالم باشید.

    • ایدین

      سلام من یه مادرباردارچاقم وبرای کنترل وزن بعضی وقت ها ترجیح میدم گرسنه باشم به نظرشمامضر

    • آیسا

      سلام دوستان من اقدام بارداری هستم وزنمم بالا خیلی میترسم رژیمم زیاد تاثیری نداره چیکار کنم
      شرایطمم جوریه ک ب حضور ی بچه تو زندگیم نیاز دارم لطفا راهنمایی کنین ممنون.

    • سمانه

      خانومای تپلی اصلا از بارداری با وزن بالا نترسین من از وقتی 80 کیلو بودم همه از باردار شدن میترسوندنم چندسال بارداری رو عقب انداختم تا وزنم پایین بیاد آخرشم باوزن 100 کیلو حامله شدم اما چون زیر نظر پزشک بودم هیچ مشکلی برام پیش نیومد به خدا توکل کنید خدا هوای ما چاق ها رو داره

    • m.A

      خانما منم یه ادم چاق هستم لطفا دعا کنید منم مثل شماها بارداربشم.دلم خیلی بچه میخواد وهمیشه دارم غصشو میخورم

    • بدون نام

      سلام منم وزنم۹۰کیلو خیلی میترسم مشکلی برام پیش بیاد ولی هم من هم شوهرم عاشق بچه ایم نمیدونم چیکارکنم یه مدت باشگاه رفتم واسه لاغری اما جوابی نگرفتم الانم میخام اقدام کنم امامیترسم توروخدا راهنماییم کنین دوستان.

    • بدون نام

      سلام من ۱۰ سال بودکه ازدواج کرده بودم وبچه دارنمیشدم وزنم خیلی بالاست۱۰۹کیلوهستم وبه دست پزشک باردارشدم توروخدادعام کنیدکه برام مشکلی پیش نیادوبتونم بچموبه دنیا بیارم

    • سحر

      سلام منم یه خانم چاق هستم.متاسفانه 100،و شوهرم عاشق بچه هستش،و مشکل دیگه من کیست هست،خواهش میکنم برای منم دعا کنید.بعداز برطرف شدن کیست.باردار بشم سالم.و به راحتی فارغ بشم.

    • سمیه

      سلام من ۱۶سال دارم میخوام باردار بشم ولی میترسم وزنم هشتادو نه کیلو هست من واقعا ب بجه نیاز دارم تورو خدا کمکم کنین چیکار کنم برام خطر ناکه

    • س

      سلام منم وزنم خیلی بالاست ۱۱۰وحالا باردار شدم واقعا این متن و خوندم دارم از ترس سکته می کنم دعا کنید هیچ کدوم از این اتفاقا برام نیافته

      پاسخ ها

      • سوگل

        ایشالا که چیزیت نمیشه عزیزم و یه نی نی ناز میاری منم وزنم 110هست قصد بارداری دارم اما خیلی ترسیدم

    • حدیث

      سلام منم خانمی هستم ۲۹ ساله از اولین بارداری ۱۰ سال گذشته و حالا با چاقی که بعد از زایمان اولم بجا مونده میخوام دوباره بچه دار شم برام دعا کنید خدا ارزوی دخترم و ما رو براورده کنه

    • سیمین

      ایران دوبرابر مقیاس جهانی کودک معلول داره همش هم بخاطر ازدواج فامیلی و اعتیاد والدین بدی هوا ، هورمونی و آنتی بیوتیکی بودن غذاهامون و کثیفی آب خوردنمونه ما باید با این اوضاع دعا کنیم بچمون خدای نکرده معلول نشه فشار خون و چاقی و لاغری نوزاد پیشکش

    • بهار

      منم ۱۰۰کیلو هستم میخوام باردار بشم اصلا نمیتونم رژیم بگیرم هرموقع گرسنمه معدم درد میگیرم شوهرعاشق بچس ۴ سال ازدواج کردیم الان اقدام کردیم خیلی میترسم به نظر شما مشکلی برام پیش میاد

      پاسخ ها

      • مهدیه

        اگه قبل از بارداری با ورزش و رژیم وزنتون رو پایین بیارید خیلی بهتره ولی اگه با وزن زیاد باردار بشید معمولا متخصص های زنان رژیم بارداری می دن تا برای خودتون و نی نی تون مشکلی پیش نیاد

    • بدون نام

      سلام من چاقم ولی با هر شرایطی،بچه میخوام برام دعا کنید

    • گلی

      خانمها امیداون ب خدا باشه ترس نداره وزن زیاد فقط با کم خوردن و زود زود خوردن از چاقی بپرهیزید

    • فائزه

      سلام منم وزنم بالاست حدود ۱۱۰خیلی بچه دوست دارم ۸سال ازدواج کردم اماحامله نمیشم دکتر خوبیم سراغ ندارم تورشت زندگی میکنم اگه کسی دکترخوب سراغ داره لطفابگه تامراجعه کنم مرسی دوستان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام دکتر سید محمد محتسبی متخصص زنان ونازایی کرج چهار راه طالقانی ساختمان پزشکان خیلی دکتر خوبیه

    • نیکی

      سلام خانما اصلا نترسید من خودم بجه اولمو 80کیلو بودم .بجه دوم 100الان بچه سوم 110کیلو ولی خداروشکر هیچ مشکلی نداشتم توکلتون به خدا باشه تنها مشکلم این که اضافه وزن حاملگی بهم میمونه به راحتی پایین نمیاد .

    • بدون نام

      سلام من هیفده سالمه ایا هنوز زوده واسه بارداری یکمم اضافه وزن دارم

    • م ن

      چه متن افتضاحی.منم چاق بودم ولی خدا یه بچه سالم داد بهم.دوران بارداری هم مشکلی نداشتم جز همون ویار حاملگی که معمولا خانوما دارن

    • مینو

      چقد ناامیدانه نوشتین!اینهمه آدم چاق حامله شدن بی مشکل!اینجوری ک شما نوشتین اون مادر باردار بیچاره ک از قضا چاقم بوده و اینو بخونه ک کل دوران باقیمونده حاملگیش استرس میشه!

    • مریم

      این چه طرز نوشتنه واقعا که، من وزنم بالاس و دلم بچه میخوام

    • رویا صادقی

      سلام من ۶۳کیلوم خیلی میترسم بادار بشم برام دعا کنید

    • رویا صادقی

      سلام من ۶۳ کیلوم خیلی میترسم باردار بشم برام دعا کنید

    • بدون نام

      سلام منم خیلی چاقم 120کیلواین متن خوندم منصرف شدم ازبارداری

    • فاطمه

      سلام دوستان.منکه متن ونخوندم ولی هرچی که هست چررررت وپرررررت چون وقتی خدا بچه بده بهتون خودشم ازش مراقبت میکنه.قربونش برم همه ی کاراش حکمت داره.منم۹۳کیلوام وتازه اقدام کردم اصلاهم نمیترسم واسترس ندارم چون خدارودارم.انشاءالله خدابه هرررزوجی که بچه میخوان سالم وصالح وخوشگلش وبده.خدایاهزااااااربارشکرت

    • سمیه

      من وزنم ۸۵ به نظرتون می تونم باردار شم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رفتم ناامیدم کرده میگه باید وزنت بیاد پایین بعد باردار میشی الان ۵ماهه اقدام کردم ولی نشده تورو خدا راهنماییم کنید سلام منم میخوام باردار شم وزنم ۱۰۰کیلو هستش دکتر

    • بدون نام

      سلام منم ۱۰۰ کیلو هستم ۵ ماه هست که اقدام به بارداری کردم ولی نشده دکترم رفتم میگه باید وزن کم کنم تا باردار بشم دخترم ۱۱سالش هستش همش گریه میکنه بچه میخواد نمیدونم باید چیکار کنم اگه میشه راهنماییم کنید

    • لاله

      من ۲۷۹کیلو هستم و حامله ام ولی دراین اواخر حاملگی وزنم شده است ۳۵۶ نمیدانم چیکار کنم من دو قلو حامله ام و همین جوری دارد وزنم بالا میرود

      پاسخ ها

      • مینا

        الکی نگو دیگ

      • بدون نام

        مگه میشه من با ۱۳۰ نتونستم حامله شم هنوز

    • زهرا

      من فردا وقط عمل دارم و ۸۹ کیلو هستم برای فردا استرس دارم و شکمم خیلی چاق است البته دو قولو باردارم فردا وقط زایمانم

    • شیلا

      سلام من 31سالمه80کیلو وزن 1ساله اقدام کردم باردار نشدم دکتر میگه باید لاغربشی توروخدا برام دعاکنید حامله شم ممنون دوستان

    • سحر عظیمی

      من ۷ ماه پیش یک طفلکم ضایع شد سه ماه بود شکر یک دخترک سه ساله دارم اما حالی هر چی میکنم حامله نمیشم چی کنم وزن ام صد کیلو هست لطفاا زیاد به تشویش هستم یک چاره بگوین که حامله شوم ۲۳ ساله هستم لطفا کمک ام کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج