جاباما
۱۷۲۱۹۵
۵ نظر
۵۰۹۲
۵ نظر
۵۰۹۲
پ

داروی فشارخون شما در میوه فروشی است!

گاهي بالا رفتن سن دليلش مي‌شود و گاهي بارداري و شرايط خاص ناشي از آن؛ اما فشار خون شما هميشه تابع اين دو عامل نيست.

داروی فشارخون شما در میوه فروشی است!
مجله سیب سبز - عذرا جوانمردي: گاهي بالا رفتن سن دليلش مي‌شود و گاهي بارداري و شرايط خاص ناشي از آن؛ اما فشار خون شما هميشه تابع اين دو عامل نيست. كم نيستند آدم‌هايي كه در اوج جواني گرفتار نوسان‌هاي فشارخون و مشكلات ناشي از آن مي‌شوند و گاهي چاره‌اي جز مصرف مادام‌العمر دارو براي‌شان باقي نمي‌ماند. اگر شما هم به افت و نوسان موقت يا دايم فشارخون دچار شده‌ايد و هنوز مشكل‌تان بالا نگرفته است، مي‌توانيد از داروهاي طبيعي براي كنترل وضعيت‌تان كمك بگيريد. البته اين را هم بدانيد كه ميوه‌ها و داروهاي طبيعي در عين تاثيرگذار بودن‌شان نمي‌توانند صددرصد مشكل شما را حل كنند و باتوجه به مزاج شما و زمينه ايجاد فشار خون، ميزان تاثيرگذاري آنها تغيير مي‌كند. دكتر عليرضا عباسيان، متخصص طب سنتي درباره گروهي از ميوه‌ها و خوراكي‌هايي كه به افت فشار خون كمك مي‌كنند، توضيحات لازم را مي‌دهد.

داروی فشارخون شما در میوه فروشی است!

خوراكي جايگزين دارو نيست

زماني ميوه‌ها اثرگذار هستند كه با تنوع مصرف شوند. يعني نبايد هر كدام از آنها بيش از دوبار در هفته مصرف شوند چراكه خود اين مسئله مي‌تواند باعث بروز بيماري ديگري شود. ضمن اينكه اين خوراكي‌ها جايگزين دارو نيستند، يعني نبايد كسي سرخود دارويش را قطع كرده و خيال كند با خوردن اين ميوه‌ها فشارش پايين مي‌آيد. افرادي كه به فشار خون بالا مبتلا هستند بايد داروهايي را كه براي‌شان تجويز شده است، به‌موقع و طبق نظم مشخص مصرف كنند و در كنار دارو از اين ميوه‌ها و خوراكي‌ها بخورند. اين روش به مرور زمان فشار خون را پايين مي‌آورد. اگر پزشك معالج اين مسئله را تاييد كند، آن وقت دوز داروي فشار را كم خواهد كرد و حتي شايد تشخيص بدهد كه مي‌شود دارو را قطع كرد، اما هر تغييري در مصرف دارو با تشخيص پزشك متخصص صورت مي‌گيرد و بس.

آلبالو

از نظر طب سنتي آلبالو طبع سرد و خشك دارد و براي كساني كه طبع گرم دارند و در عين حال دچار فشار خون بالا هستند، ميوه خوب و مفيدي به‌شمار مي‌آيد. گرم‌مزاج‌ها را از رنگ رخ‌شان مي‌شود شناسايي كرد؛ اغلب كساني كه صورت پر خون و سرخ رنگي دارند گرم‌مزاج هستند.

چقدر آلبالو بخوريم؟

مي‌توانيد روزانه نصف يك ليوان آلبالو را به شكل دلخواه مصرف كنيد، اما بيشتر و كمتر از آن توصيه نمي‌شود. بهتر است آلبالو را به صورت خام مصرف كنيد. آلبالويي كه در غذايي مثل آلبالوپلو تهيه مي‌شود، درواقع پخته شده است، بنابراين راه ديگري که مطابق ميل‌تان باشد، براي مصرف آلبالوي خام پيدا كنيد.

چه كساني نبايد آلبالو بخورند؟

آلبالو براي افرادي كه سردمزاج هستند، بدن لاغري دارند، پوست‌شان سفيد و رنگ پريده است، سن‌شان بالاست، بدن‌شان خشك است، خوراكي مناسبي براي كاهش فشار خون به حساب نمي‌آيد. اين دسته از افراد نبايد آلبالو بخورند، چون براي‌شان مشكلاتي ايجاد خواهد كرد.

آناناس

آناناس ميوه مناطق استوايي است و از نظر طب سنتي طبع گرم و ‌تري دارد. براي اين ميوه استوايي خواص زيادي برشمرده شده از جمله اينكه خاصيت ترميمي دارد و ضدالتهاب است. معمولا براي كساني كه عمل جراحي انجام داده و طي عمل، خون از دست داده‌اند، خوردن روزانه آناناس تجويز مي‌شود. آناناس در كاهش ميزان فشار خون هم موثر واقع مي‌شود.

چقدر آناناس بخوريم؟

مبتلايان به فشار خون بالا مي‌توانند در يك روز و در دو نوبت صبح و شب، دو تا سه اسلايس آناناس ميل كنند. ترجيح بر اين است كه ميوه آناناس به شكل طبيعي و تازه مصرف شود، اما در غير اين صورت هم مي‌شود سراغ كمپوت‌هاي آناناس رفت كه اسلايس‌هاي يك اندازه و آماده‌اي دارد.

چه كساني نبايد آناناس بخورند؟

افرادي كه دموي مزاج هستند، نبايد آناناس بخورند چون آناناس خودش طبع گرم و‌ تر دارد و در دموي مزاج‌ها باعث بروز مشكلات بعدي مي‌شود. براي اين دسته افراد خوراكي‌هاي ديگري توصيه مي‌شود كه با مزاجشان سازگار است.

انار

انار به سه قسمت تقسيم مي‌شود؛ انار ترش كه شبيه آلبالو طبع سرد و خشك دارد و در افرادي كه مجاز به خوردنش هستند اثر كاهش خوني بهتري دارد، انار شيرين كه باعث تقويت معده مي‌شود و انار ملس كه همان انار ترش و شيرين است. پيشنهاد مي‌شود به منظور كاهش فشار خون، از انار ملس استفاده شود.

چقدر انار بخوريم؟

مبتلايان فشار خون بالا مي‌توانند روزانه يك ليوان انار دانه شده بخورند، اما اين دسته افراد بايد توجه داشته باشند كه انار را همراه نمك و ساير افزودني‌ها (مثل گلپر) ميل نكنند چون خود نمك عامل بالا رفتن فشار خون به شمار مي‌آيد و مصرف آن با انار، اثر مثبت انار را خنثي مي‌کند.

چه كساني نبايد انار بخورند؟

كساني كه علاوه بر فشار خون بالا دچار بيماري ديابت هستند، از خوردن انار شيرين خودداري كنند. همچنين كساني كه به بيماري‌هاي اعصاب مبتلا هستند، نبايد انار ترش بخورند. افرادي كه ‌ام‌اس دارند هم بايد از خوردن انار ترش پرهيز كنند. بعضي‌ها از گرفتگي رگ‌هاي پاي‌شان شكايت مي‌كنندکه خوردن انار ترش براي اين گروه هم مناسب نيست.

داروی فشارخون شما در میوه فروشی است!

انجير

هميشه بر اين نكته تاكيد مي‌شود كه ميوه نمي‌تواند جايگزين غذا شود اما اين قاعده استثنا هم دارد؛ انجير از معدود ميوه‌هايي است كه به تنهايي غذا به حساب مي‌آيد. انجير ملين است و به درمان نوع به‌خصوصي از فشار خون كه بر اثر يبوست ايجاد مي‌شود، كمك فراواني مي‌‌کند. از منظر طب سنتي طبع انجير، طبع گرم و‌ تر است و انجير تازه رطوبت بيشتري دارد. البته لازم است بدانيد اثر كاهش دهندگي انجير در مقايسه با آلبالو، آناناس و انار كمتر است.

چقدر انجير بخوريم؟

انجير جزء ميوه‌هايي است كه مي‌شود آن را به مقدار زياد مصرف كرد. به‌طور خاص كساني كه در اثر يبوست به فشار خون بالا دچار شده‌اند، مي‌توانند روزانه پنج الي هفت دانه انجير بخورند. اگر انجير خشك باشد، شب قبل همين تعداد انجير را در آب بخيسانيد و صبح فردا به صورت ناشتا همراه آب ميل كنيد.

چه كساني نبايد انجير بخورند؟

انجير را تقريبا همه مي‌توانند بخورند و محدوديت خاصي ندارد، تنها كساني كه علاوه بر فشار خون دچار چاقي يا اضافه وزن هستند، نبايد انجير بخورند چون اين ميوه خاصيت چاق‌كنندگي دارد و براي افراد چاق مناسب نيست.

به

«به» طبع معتدل رو به گرمي دارد. با وجود خواص مثبت فراواني كه دارد، كمتر مورد مصرف مردم قرار مي‌گيرد. «به»، مقوي عضلات قلب و معده است و فشار خون را كاهش مي‌دهد، از اين جهت مصرف روزانه دمنوش آن به مبتلايان فشار خون بالا توصيه مي‌شود. بايد این ميوه را خوب بشوييد و بعد خرد كنيد و بگذاريد خشك شود.

چقدر «به» بخوريم؟

روزانه دو قاشق مرباخوري از ميوه خشك شده «به» را با يك و نيم ليوان آب جوش دم كنيد و بنوشيد. همچنين مي‌توانيد در صورت تمايل از ميوه «به» هم ميل كنيد، يعني هم به صورت دمنوش و هم به شكل خام و مثل ميوه‌هاي ديگر مورد مصرف قرار مي‌گيرد.

چه كساني نبايد «به» بخورند؟

افرادي كه به‌اصطلاح ترش مي‌كنند، نبايد «به» بخورند، همچنين كساني كه بر اثر يبوست به فشار خون بالا مبتلا شده‌اند، بايد از خوردن «به» پرهيز كنند چون ممكن است باعث اختلال در دستگاه گوارش‌شان شود.

پسته

مغزهايي كه آجيل را تشكيل مي‌دهند غالبا باعث سيري مي‌شوند و درنهايت به كاهش وزن كمك مي‌كنند. این مغزها هضم آساني دارند و معده را تقويت مي‌كنند.

چقدر پسته بخوريم؟

پسته يك ميان‌وعده بي‌خطر است و مصرف روزانه يك پياله پسته خام فشار خون را پايين مي‌آورد، اما توجه داشته باشيد كه پسته شور چنين خاصيتي ندارد و نتيجه عكس مي‌دهد، چون نمك باعث بالا رفتن فشار مي‌شود .

چه كساني نبايد پسته بخورند؟

اگر به ضعف و نارسايي كبد مبتلا هستيد يا اينكه از نقرس و ديابت يا ناراحتي كليه رنج مي‌بريد، بهتر است خیال كنترل فشار خون با پسته را از سر بيرون كنيد.

داروی فشارخون شما در میوه فروشی است!

بادنجان

بادنجان جزء غذاهايي است كه به آنها مزوره يا شكم پركن مي‌گويند و داراي طبع سرد و خشك است. بادنجان باعث كاهش فشار خون هم مي‌شود. يك روش مصرف بادنجان، كبابي كردن آن در غذاي ميرزاقاسمي است. معمولا در ميرزاقاسمي همراه بادنجان سير هم به كار مي‌رود كه اثر كاهش‌دهندگي فشار را تشديد مي‌كند.

چقدر بادنجان بخوريم؟

حداكثر در هفته دو بار مي‌شود بادنجان مصرف كرد،. بعضي‌ها براي اينكه سرخ شدن بادنجان روغن كمتري بطلبد، بادنجان را در آب نمك مي‌خوابانند. اين روش براي افرادي كه به فشار خون بالا مبتلا هستند، بسيار مضر است.

چه كساني نبايد بادنجان بخورند؟

افرادي كه از چاقي رنج مي‌برند و اضافه وزن دارند، نبايد بادنجان بخورند چون در آماده‌سازي بادنجان به شكل سالم حتما از روغن استفاده مي‌شود و اين روغن براي افراد چاق مضر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الهام

      ممنون مطالبتون کامل وعالی بود

    • وحید

      مطالبتان کاملا علمی باشد
      طبع گرم و سرد یعنی چه

    • علی

      اینو کی نوشته بادمجان دشمن فشار خونه!
      فشار رو بالا میبره عجب ادمهای بی مسئولیتی هستند!

      پاسخ ها

      • فرهادی

        داداش من خودم فشار خون دارم بادمجان خوبه میاره پایین

    • م ع

      ازکجا بدونیم چه مزاجی داریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج