جاباما
۲۳۳۶۹
۵۰۲۹
۵۰۲۹
پ

ویتامین‌های سرحالی و ضد‌كوری را می‌شناسید؟

ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند داروخانه خانه شما باشند. با خواندن این مطلب می‌توانید ببینید كه اطلاعات شما از مكمل‌ها چقدر درست است

ویتامین‌های سرحالی و ضد‌كوری را می‌شناسید؟

ویتامین‌های سرحالی و ضد‌كوری را می‌شناسید؟

ویتامین شادابی

ویتامینC می‌تواند باعث شادابی شما شود و خستگی‌تان را كاهش ‌دهد.

درست یا غلط؟

برترین ها: درست: كمبود ویتامینC در بدن باعث می‌شود، احساس افسردگی و خستگی كنید. تحقیقات نشان داده‌اند، مصرف روزانه مكمل‌های غذایی حاوی ویتامینC باعث شادابی روحی، ذهنی و حتی جسمی می‌شود.تحقیقات روی بیمارهای بستری در بیمارستان هم در این مورد نتایج مثبتی را نشان داده‌اند. در این تحقیق بیماران یك بیمارستان به ۲ گروه تقسیم شدند؛ به یكی از این گروه‌ها هزار میلی‌گرم ویتامین D و به گروه دیگر ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C ۲ بار در روز داده شد. نتایج نشان دادند، بیمارانی كه ویتامین C خورده بودند، ۳۴ درصد افزایش شادابی را تجربه كردند‌ اما در گروهی كه ویتامین D دریافت كرده بودند، این افزایش شادابی دیده نشد. خوردن ۵۰۰میلی‌گرم ویتامین C در روز بی‌خطر است. (بیشترین مقدار مجاز این ویتامین ۲هزار میلی‌گرم است). همچنین این ویتامین نقش مهمی در قوی كردن سیستم ایمنی بدن، كاهش خطر سكته و عفونت ایفا می‌كند و حتی باعث كاهش خطر سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود.


قبل از بارداری شروع كنید

خانم‌‌های باردار باید بعد از این‌كه از بارداری خود اطمینان پیدا كردند باید شروع به مصرف مكمل‌های دوران بارداری بكنند.

درست یا غلط؟

غلط: زنانی كه می‌خواهند باردار شوند، باید حدود 3 ماه قبل از اقدام به بارداری شروع به مصرف این مكمل‌ها بكنند و همچنین باید مصرف آن‌ها را طی بارداری ادامه دهند. حتی پزشك شما ممكن است مصرف این ویتامین‌ها را طی دوران شیردهی هم به شما توصیه كند. ویتامین‌های دوران بارداری دارای مقدار بیشتری اسید فولیك، آهن و كلسیم نسبت به مكمل‌های عادی هستند. جنین برای رشد و تكامل مغز و نخاعش به مقدار زیادی اسید فولیك نیاز دارد. (كمبود اسید فولیك در دوران بارداری می‌تواند ناهنجاری‌هایی مثل نخاع غیرطبیعی 2 شاخه به‌وجود بیاورد) آهن اضافی هم از كم‌خونی مادر و نوزاد جلوگیری كرده و به رشد عضلات نوزاد كمك می‌كند. استفاده از این مكمل‌ها باعث كاهش خطر به دنیا آمدن نوزادان كم وزن می‌شود. این مكمل‌ها را با آب یا آبمیوه مصرف كنید نه با شیر. برای كاهش حالت تهوع احتمالی هم سعی كنید بعد از شام این مكمل‌ها را بخورید یا بعد از مصرف آن‌ها آدامس بجوید.


ویتامین ضد‌كوری

خوردن ویتامین D كافی باعث كاهش خطر ابتلا به كوری(ناشی از بیماری دژنراسیون ماكولا به‌دلیل افزایش سن) می‌شود.

درست یا غلط؟

درست: چند مطالعه مجزا روی زنان میانسال نشان می‌دهد آن‌هایی كه در خون‌شان میزان بیشتری ویتامین D داشتند، حدود ۵۹‌درصد كمتر در خطر تخریب ماكولا قرار می‌گیرند. دژنراسیون ماكولا بیماری مزمنی است كه در سنین بالا اتفاق می‌افتد و شایع‌ترین علت كوری در افراد بزرگسال به شمار می‌رود. در این بیماری، ماكولا یا لكه زرد (بخش مركزی شبكیه) شروع به از بین رفتن می‌كند.ویتامین D در مواد‌غذایی مثل شیر، سالمون، ساردین، روغن ماهی، ماست و تخم‌مرغ پیدا می‌شود.


جدول نیاز روزانه انسان به كلسیم

این جدول به شما كمك می‌كند تا بدانید روزانه به چه مقدار كلسیم نیاز دارید

ویتامین‌های سرحالی و ضد‌كوری را می‌شناسید؟


چقدر كلسیم بخوریم تا نشكنیم؟

با افزایش سن، میزان جذب كلسیم در بدن كمتر می‌شود

درست یا غلط؟

درست: میزان جذب كلسیم با سن و نیاز بدن ما رابطه دارد. بدن بچه‌ها حدود 60 درصد از كلسیمی كه می‌خورند را جذب می‌كنند چون در سن رشد هستند و بدن‌شان برای استخوان‌سازی‌ به كلسیم زیادی نیاز دارد. با افزایش سن میزان جذب كلسیم كاهش پیدا می‌كند و بعد از بزرگسالی به 15 تا 20 درصد می‌رسدالبته این مقدار در زنان باردار دوباره افزایش پیدا می‌كند. بعد از میانسالی این مقدار باز هم كاهش پیدا می‌كند و از این سن به همه افراد توصیه می‌شود، كلسیم بیشتری مصرف كنند.درصد جذب كلسیم بدن به مقدار كلسیمی كه می‌خوریم بستگی دارد. هر چه كلسیمی كه وارد بدن می‌شود بیشتر باشد، مقدار جذب كمتر خواهد بود. بیشترین مقدار جذب مفید كلسیم در دوز كمتر از 500 میلی‌گرم اتفاق می‌افتد. پس اگر در جدول مقابل نیاز كلسیم شما هزار باشد، باید 2 بار در روز 500 میلی‌گرمی كلسیم بخورید. دقت كنید، كلسیم با خیلی از داروها مثل بعضی از آنتی‌بیوتیك‌ها و داروهای فشار خون مغایرت دارد، بنابراین هیچ‌وقت سرخود اقدام به مصرف این مكمل‌ها نكنید و با پزشك‌تان مشورت كنید.


وقتی قرص می‌خورید...

خوردن قرص‌های مكمل‌ كنار داروهای دیگر اشكالی ندارد

درست یا غلط؟

هم درست و هم غلط: این كار معمولا اشكالی ندارد اما بعضی مكمل‌ها با بعضی داروهای متداولی كه می‌خوریم تداخل پیدا می‌كنند، مثلا آسپرین دارویی است كه برای خیلی از بیماری‌ها تجویز می‌شود و خیلی‌اوقات هم افراد بدون تجویز پزشك آن را مصرف می‌كنند. این دارو باعث رقیق‌شدن خون می‌شود و روی فشار خون تاثیر می‌گذارد. بعضی از قرص‌های مكمل این تاثیر را بیشتر می‌كنند و برای بعضی از بیماران، مثلا كسانی كه جراحی كرده‌اند، خطرناك هستند و ممكن است باعث خونریزی در آن‌ها ‌شوند. بیشترین خطر این عوارض متوجه افراد با بیماری‌های مزمن می‌شود. این به معنی آن نیست كه این افراد نباید مكمل مصرف كنند اما همیشه مشورت با پزشك قبل از امتحان داروها و مكمل ضروری است. در ایالات متحده ۵۶ درصد از كسانی كه بیماری مزمن دارند، با تایید پزشك‌شان از مكمل‌ها استفاده می‌كنند.همیشه قبل از امتحان هر ادویه، گیاه، دارو یا مكمل پزشك خودتان را در جریان بگذارید. تداخل‌های دارویی گاهی تاثیرات جبران‌ناپذیری روی سلامت می‌گذارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج