۲۷۶۹۳۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

گول نوشابه‌های رژیمی را نخورید!

از میان شایعاتی که درباره نوشابه‌های رژیمی وجود دارد کدامیک درست و کدامیک نادرست است؟!

مجله سیب سبز - نیلوفر جامه‌بزرگی: تب و تاب لاغر شدن در دنیای مدرن امروزی بسیاری را درگیر کرده است، اینکه کدام غذا را بخوریم و کدام را از برنامه غذایی حذف کنیم، سوال بسیاری از افراد است. نوشابه‌ها هم از آن نوشیدنی‌های پرطرفدار و البته چاق‌کننده هستند. بسیاری از افراد با خوردن نوشابه‌های رژیمی این مشکل را برای خود حل کرده‌اند و بسیاری نیز هنوز تکلیف خودشان را روشن نکرده‌اند.

محققان تغذیه می‌گویند فقط با کاهش کالری این نوشابه‌ها، لاغر نمی‌شوید، به‌همین دلیل با دکتر پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، عضو هیات علمی دانشگاه صحبت کرده‌ایم تا بدانیم این نوشابه‌های شیرین رژیمی می‌توانند جایگزین مناسبی برای نوشابه‌های غیررژیمی باشند و آیا نوشیدن این نوشابه‌ها برای ما ضرر دارند یا نه. اگر شما هم یکی از هزاران طرفدار نوشابه در جهان هستید، با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این نوشابه‌ها دراختیارتان قرار دهیم.

گول نوشابه‌های رژیمی را نخورید!

از چه حرف می‌زنیم؟

نوشابه‌ها با کالری زیادی که دارند، شما را چاق و چاق‌تر می‌کنند، اما کمتر کسی می‌تواند بی‌خیال نوشیدن آنها با ساندویچ یا پیتزا شود. در این بین بسیاری هم با خوردن نوشابه‌های رژیمی یا کالری صفر، با خیال راحت، غذای‌شان را میل می‌کنند. در تحقیقات منتشر شده در دیلی‌میل این نوشابه‌ها آنقدرها هم نمی‌توانند به تناسب‌اندام شما کمک کنند و افراد با خوردن این نوشابه‌ها نه تنها لاغر نمی‌شوند، بلکه با خوردن غذاهای چرب، شور و پرکلسترل، کالری بیشتری را مصرف می‌کنند و چاق‌تر هم می‌شوند.

محققان این حالت را «جبران» نامیده‌اند و معتقدند بسیای از افراد با انتخاب این نوشابه‌ها به‌طور ناخودآگاه عذاب وجدان خود را ازدست می‌دهند و بیشتر غذا می‌خورند. در این بررسی که با مطالعه روی ۲۵هزار نفر انجام شد، اغلب افراد ۶۹کالری بیشتر همراه نوشابه رژیمی‌شان مصرف کرده و رژیمی بودن این نوشابه‌ها را جبران کرده‌اند. این نوشیدنی‌ها شما را تحریک می‌کنند تا مواد شیرین بیشتری مصرف کنید و با این غذاها چاق‌تر شوید.

برخی نوشیدنی‌ها باعث مصرف مواد خوراکی دیگر می‌شوند، درحالی‌که بدن به آنها نیاز ندارد. این نوشیدنی‌ها شامل نوشیدنی‌های شیرین با ۲۲۶کالری، قهوه با ۱۰۸کالری، نوشیدنی‌‌های رژیمی با ۶۹کالری و چای با ۶۴کالری درنهایت مقدار زیادی کالری را وارد بدن شما می‌کنند و اغلب ما بدون توجه به این کالری‌ها با خیال راحت از آنها می‌نوشیم. ۹۷درصد مردم طی روز از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌کنند و این کالری‌های مخفی باعث چاق شدن‌شان‌می‌شود.

نوشابه‌ها چقدر مقصرند؟

اگر با خوردن نوشابه رژیمی، زودتر گرسنه شدید و درنهایت رژیم‌تان را در آخر روز شکستید، باید بدانید که شما تنها نیستید و این حالت را خیلی از افراد هم تجربه کرده‌اند. شاید فقط کم بودن عذاب‌وجدان شما بعد از خوردن نوشابه رژیمی نباشد که باعث مصرف مقدار بیشتری غذا می‌شود. به عقیده محققان ممکن است، کم‌کالری بودن این نوشابه‌های رژیمی، حس گرسنگی را در شما تحریک کند.

اغلب افراد مرفه و تحصیلکرده، طرفدار این نوشابه‌ها هستند و مصرف آنها را در برنامه غذایی‌شان قرار می‌دهند و این نوشابه‌ها عامل چاقی آنهاست. اما اقشار کم‌‌درآمد جامعه بیشتر به‌علت مصرف چای، قهوه، قند و شکر همراه آنها چاق می‌شوند. پزشکان توصیه می‌کنند برای لاغر شدن‌، تنها تغییر نام نوشابه دردی را دوا نمی‌کند و بهتر است حواس‌تان را ششدانگ، جمع مقدار و کیفیت مواد غذایی مصرفی‌تان در روز کنید تا به هیکل ایده‌آل‌‌تان برسید.

شیرینی‌اش از کجاست

دکتر پیام فرح‌بخش درباره این نوشیدنی‌ها می‌گوید: این نوشیدنی‌های شیرین، شکر ندارند و به‌جای شکر در آنها از شیرین‌کننده‌های مصنوعی شامل اسپارتام، اسه سولفام، سوکرالوز، استویا، ساخارین و سوربیتول استفاده شده است. شیرین‌کننده‌های مصنوعی کالری ندارند و به تنهایی شما را چاق نمی‌کنند.

اگر اهل شکلات و شیرینی هستید و با دیدن آنها هوش از سرتان می‌پرد، می‌توانید با انتخاب نوع رژیمی آنها بدون وارد کردن کالری به بدن‌تان از طعم‌شان لذت ببرید. فقط حواس‌تان باشد که این شیرینی‌ها جادویی نیستد که اصلا شما را چاق نکنند، بلکه تنها شکر آنها مصنوعی است و چربی و کالری‌های دیگر دارند و نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کنید.

لطفا مراقب خودتان باشید

استخوان‌تان پوک نشود

درست است که کالری نوشابه‌های رژیمی کم یا فاقد کالری هستند، اما این کمبود کالری به این معنا نیست که ضرری برای بدن شما ندارند و می‌توانید به هر مقدار که خواستید، نوشابه رژیمی بخورید. مقدار فسفر و کلسیم بدن ما باید با هم تعادل داشته باشند. نوشابه‌های رژیمی فسفر بیشتری وارد بدن می‌کنند و با زیاد شدن فسفر در بدن، تراکم استخوان ما کاهش پیدا می‌کند و استخوان‌ها استحکام خودشان را از دست می‌دهند و در مقابل ضربات شکننده‌تر می‌شوند. در واقع، زمانی که فسفر بیشتر از کلسیم باشد، کلسیم موجود در بدن دفع می‌شود. اگر زیاد نوشابه رژیمی می‌خورید، احتمالا در سنین بالاتر، باید با عوارض ناشی از پوکی استخوان دست و پنجه نرم کنید.

گول نوشابه‌های رژیمی را نخورید!

اشتها باز کن هستند

شاید اگر این بار پیتزای‌تان را با آب‌معدنی سفارش دهید، بتوانید یک تکه کمتر از همیشه غذا بخورید و با کاهش کالری، وزن‌تان را کاهش دهید. این نوشابه‌ها اشتهای شما را بیشتر می‌کنند. طعم شیرین نوشابه باعث می‌شود که هوس خوردن غذای بیشتری به سرتان بزند. این نوشابه‌های گازدار شیرین نمی‌گذارند از غذا خوردن دل بکنید و رژیم غذایی‌تان را رعایت کنید. شیرینی نوشابه حتی اگر رژیمی هم باشد، لذت غذا خوردن را دوچندان می‌کند و تاب و توان تحمل در برابر غذاهای رنگارنگ را از شما می‌گیرد و نمی‌گذارد حواس‌تان به مقدار ساندویچ یا پیتزا باشد.

تفاوت صفر با رژیمی

درست است که هر دوی این نوشابه‌ها رژیمی هستند، اما هر دو یکسان نیستند، در ابتدا نوشابه رژیمی یا لایت به بازار آمد و بعد سازندگان، نوشابه زیرو یا صفر را وارد بازار کردند. در حقیقت مواد شیرین‌کننده حاوی آنها از شکر شیرین‌تر است. امروزه شیرین‌کننده‌های متفاوتی به بازار آمده است که تفاوت زیرو با لایت در همین شیرین‌کننده‌هاست. نوشابه لایت کمی ساکاروز دارد، درحالی که در نوشابه زیرو، فقط از قندهای مصنوعی استفاده شده است، اما از نظر بسیاری از افراد نوشابه رژیمی از لایت خوشمزه‌تر است و ترجیح می‌دهند با خوردن کالری بیشتر، طعم بهتری را تجربه کنند.

سرطان‌زاست!

بسیاری بر این باورند که این نوشابه‌ها سرطان‌زا هستند و بهتر است همان نوشابه‌های قدیمی پرکالری را بنوشند تا اینکه سرطان بگیرند، اما به گفته دکتر پیام فرح‌بخش نوشابه‌های رژیمی سرطان‌زا نیستند و شما را با مشکل جدی روبه‌رو نمی‌کنند. نه نوشابه رژیمی نه آبنبات و نه شیرینی‌های رژیمی هیچ ‌کدام به تنهایی سرطان‌زا نیستند و بهتر است برای سرطان دنبال مقصر دیگری گشت. در تحقیقاتی که روی حیوان‌ها انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که نوشابه‌ها عامل بروز سرطان نیستند. اما به علت گاز موجود در آنها که گوارش را با مشکل رو به رو می‌کند و پوسیدگی دندان‌ها که به علت کاهش کلسیم ایجاد می‌شوند، بهتر است مصرف این نوشابه‌ها را کاهش دهید و از غذاها و نوشیدنی‌های مفید استفاده کنید.

شکم‌تان هدف نیست

بعضی افراد هم معتقدند که مصرف نوشابه رژیمی، شکم‌شان را بزرگ‌تر می‌کند و با نوشیدن نوشابه رژیمی چربی‌ها دور کمرشان انباشته می‌شوند. واقعیت این است که بزرگ بودن شکم شما به تنهایی ربطی به نوشابه رژیمی خوردن‌تان ندارد و برای کوچک شدن شکم‌تان بهتر است خودتان را کنترل کنید و پیتزای کمتری بخورید و هنگامی که به رستوران می‌روید نگاهی هم به منوی سالادها بیندازید و سالاد و سبزی بیشتری با غذا مصرف کنید.

اگر باردار هستید ...

خانم‌های باردار بهتر است از مواد غذایی که حاوی کلسیم بیشتری هستند، استفاده کنند؛ شیر بخورند و آب بنوشند. اما اگر باردار هستید و دل‌تان نوشابه خواست، می‌توانید از نوشابه‌های رژیمی استفاده کنید. این نوشابه آسیبی به جنین شما نمی‌رساند، فقط حواس‌تان باشد زیاد نوشابه‌خور نشوید. حتی دیابتی‌ها هم می‌توانند نوشابه رژیمی بخورند، اما زیاده‌روی در این نوشیدنی‌ها به هیچ‌کس توصیه نمی‌شود و بهتر است در مصرف آنها زیاده‌روی نکنید.

فقط افرادی که به بیماری فنیل‌کتنوری مبتلا هستند، نباید به هیچ عنوان لب به این نوشابه‌ها بزنند؛ فنیل‌کتنوری، بیماری ژنتیک است که به علت کمبود آنزیم در کبد ایجاد می‌شود. این بیماران مادرزاد نباید نوشابه رژیمی بنوشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج