جاباما
۴۰۰۳۳۲
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

چگونه استرس بر تیروئید شما تاثیر می‌گذارد؟

ما در هر روز از زندگی‌مان با استرس سر و کار داریم. خواه در ترافیک ساعات شلوغی گیر کرده باشیم، یا با یک ضرب العجل کاری مهم روبرو باشیم، سطوح استرس ما گاهی اوقات خارج از کنترل هستند. اما آیا این می‌تواند خبر بدی برای تیروئید ما باشد؟

وب سایت تناسب اندام: آیا استرس برای تیروئید شما مضر است؟ آیا می‌تواند باعث یک مشکل تیروئید مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید شود؟ مقاله زیر، ارتباط بین استرس و سلامت تیروئید را توضیح می‌دهد، و به شما نشان می‌دهد که چگونه سطوح استرس (و تیروئیدتان) را تحت کنترل نگه دارید.

ما در هر روز از زندگی‌مان با استرس سر و کار داریم. خواه در ترافیک ساعات شلوغی گیر کرده باشیم، یا با یک ضرب العجل کاری مهم روبرو باشیم، سطوح استرس ما گاهی اوقات خارج از کنترل هستند. اما آیا این می‌تواند خبر بدی برای تیروئید ما (یک غده ظریف و حساس که می‌تواند احساس کند چه زمانی بدن ما خوب کار نمی‌کند) باشد؟

در حالیکه هیچ مدرکی دال بر اینکه استرس مستقیما باعث اکثر مشکلات تیروئید می‌شود وجود ندارد، اما ممکن است نقشی در این مسئله داشته باشد. مقاله زیر، ارتباط استرس و تیروئید را توضیح داده و به شما سه راه برای مدیریت استرس نشان می‌دهد.
چگونه استرس بر تیروئید شما تاثیر می‌گذارد؟
ارتباط بین استرس مزمن و سلامت تیروئید

استرس ممکن است باعث تشدید یک بیماری زمینه‌ای تیروئید شود. بعنوان مثال فرض کنید کم کاری تیروئید در خانواده شما وجود دارد. بدن شما تحت استرس، هورمون کورتیزول ترشح می‌کند. کورتیزول بیش از حد، می‌تواند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند. این مسئله می‌تواند تیروئید را تحریک کند که برای تولید مقادیر کافی از هورمون تیروئید، سخت تر کار کند.

همچنین هنگامیکه استرس دارید، نسبت به بیماری‌های خود ایمنی تیروئید (بعنوان مثال تیروئیدیت هاشیموتو) آسیب پذیرتر هستید. تحقیقی در سال ۲۰۰۴ در مجله تیروئید نشان داد که استرس، یکی از عوامل محیطی برای خود ایمنی تیروئید است.

آیا حس می‌کنید مانند یک اسباب بازی کوکی هستید؟ اگر احساس افسردگی می‌کنید، خلق و خویتان تغییر کرده و وزنتان در حال بالا رفتن است، آیا این بدان معناست که شما دچار استرس هستید یا اینکه کم کاری تیروئید دارید؟ اینها، هم علائم استرس هستند و هم کم کاری تیروئید، بنابراین برای رد کردن احتمال کم کاری تیروئید با پزشکتان صحبت کنید و بدانید که این چیزها می‌توانند به یکدیگر خوراک برسانند، استرس می‌تواند تیروئید را تشدید کند، و شما می‌توانید بعلت کم کاری تیروئید، استرس داشته باشید.

جلوگیری از یک طوفان تیروئید

اگر شما پرکاری تیروئید درمان نشده یا بیماری گریوز داشته باشید، مقدار شدید استرس فیزیکی (بعنوان مثال حمله قلبی) می‌تواند باعث یک طوفان تیروئید شود که بطور بالقوه زندگی‌تان را تهدید می‌کند. طوفان تیروئید، یک بیماری نادر اما خطرناک است، بنابراین اگر تب بالا، ضربان قلب سریع یا نامنظم، رعشه و استفراغ و یا اسهال داشتید (همگی علائم طوفان تیروئید هستند) با پزشکتان تماس بگیرید.

استرس را با تکنیک‌های ذهنی مدیریت کنید

شما می‌توانید اکثر بیماری‌های تیروئید را با دارو درمان کنید، اما متاسفانه هیچ قرصی برای دفع استرس وجود ندارد. در عوض، هدف مدیریت استرس، برگرداندن بدن به حالت تعادل است، بخصوص در مورد تیروئید.
شما می‌توانید این کار را با اعمال تغییرات کوچک در سبک زندگی‌تان که تاثیرات زیادی دارند انجام دهید. کارتان را با امتحان کردن یک تراپی ذهنی (مانند یوگا یا مدیتیشن) آغاز کنید. این تکنیک‌ها می‌توانند به شما کمک کنند روی تنفس‌تان تمرکز کنید و مهمتر از همه، ریلکس شوید.
چگونه استرس بر تیروئید شما تاثیر می‌گذارد؟
کمی ورزش، تفاوت زیادی در روزتان ایجاد می‌کند

برای مبارزه با استرس و افزایش سلامت تیروئیدتان، هر زمانی که می‌توانید ورزش کنید. تمرینات کاردیو، قدرتی، و انعطاف پذیری، همگی راه‌های خوبی برای فرم دادن به بدنتان و ریلکس شدن هستند. هنگامیکه شما ورزش می‌کنید، بدنتان هورمون‌های «احساس خوب» مانند اندورفین ترشح می‌کند که باعث می‌شود در بقیه روز، خلق و خوی بهتری داشته باشید.

برای تحت کنترل نگه داشتن استرس روزمره، بخوابید

داشتن خواب کافی، به بدنتان فرصتی برای ترمیم شدن از یک کار روزانه‌ی سخت را می‌دهد، و به شما نیروی تازه می‌بخشد، بطوریکه قارد خواهید بود با عوامل استرس زا در روز بعد مقابله کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج