جاباما
۶۰۵۰۰
۷ نظر
۵۰۲۴
۷ نظر
۵۰۲۴
پ

تأثیرات فوق العاده شطرنج بر فرزند شما

از پازل‌های چند تکه گرفته تا بازی‌های رنگارنگ، همه و همه را به خانه می‌برید تا از کوچولوی بازیگوش‌تان یک نابغه بسازید. درست است که بسیاری از این بازی‌ها، نقش زیادی در بالا بردن هوش فرزند شما ندارند، اما هر کدام، می‌توانند مهارتی را در او تقویت کنند.

تأثیرات فوق العاده شطرنج بر فرزند شما
مجله شهرزاد: از پازل‌های چند تکه گرفته تا بازی‌های رنگارنگ، همه و همه را به خانه می‌برید تا از کوچولوی بازیگوش‌تان یک نابغه بسازید. درست است که بسیاری از این بازی‌ها، نقش زیادی در بالا بردن هوش فرزند شما ندارند، اما هر کدام از آنها، می‌توانند مهارتی را در او تقویت کنند و او را به بزرگسالی توانمند در آینده تبدیل کنند. شطرنج یکی از همین بازی‌هاست. مهارتی که عده‌ای از محققان می‌گویند هوش کودکان را بیشتر می‌کند و عده‌ای هم معتقدند حتی اگر روی میزان هوش تاثیری نداشته باشد، می‌تواند بسیاری از توانایی‌ها را در فرزند شما تقویت کند. اگر می‌خواهید با تاثیرات این ورزش در کودکان آشنا شوید و در مورد راه‌های آموزش این بازی بیشتر بدانید، در این صفحه با ما باشید.

تأثیرات فوق العاده شطرنج بر فرزند شما

مسئولیت‌پذیر می‌شود

اگر می‌خواهید فرزندتان مسئولیت‌پذیر بار بیاید و قدرت پذیرش اشتباهاتش را پیدا کند، بهتر است او را با شطرنج آشنا کنید. از آنجا که در این بازی، فرد براي حرکت اشتباهي که انجام مي‌دهد، به سرعت تنبيه مي‌شود و باید اشتباهاتش را با راه‌های تازه جبران کند، شطرنج می‌تواند ورزشی ایده‌آل برای فرزند شما باشد. این بازی به کودک شما یاد می‌دهد که مسئولیت اشتباهاتش را بپذیرد و بعد از تنبیه شدن، دلگیر یا ناامید نشود و با تفکر منطقی‌تر، بتواند اشتباه خود را جبران کند.

بهترین می‌شود

او می‌داند که اگر این بازی را خوب بداند، باز هم کسانی هستند که از او توامند‌ترند و می‌داند که اگر در این بازی بهترین باشد، بدون توجه به سن، جنسیت و طبقه اجتماعی آدم‌ها، می‌تواند بر آنها پیروز شود. فرزند شما از این بازی یاد می‌گیرد که تنها دلیل موفقیت، او و تصمیماتش هستند و تفاوت‌های اجتماعی و سنی، کمترین نقش را بازی می‌کنند. اگر شطرنج بتواند این تفکر را در فرزند شما شکل دهد، اعتماد به‌نفسش بیشتر می‌شود و یاد می‌گیرد که خودش، می‌تواند پله ترقی خود باشد.

فکر کردن را یاد می‌گیرد

شطرنج به فرزند شما کمک می‌کند یک الگوی فکری در خود ایجاد کند و بتواند از آن درست استفاده کند. او یاد می‌گیرد همه نظریه‌هایش درست نیستند و گاهی لازم است از دیگران الگو بگیرد و مسیر فکری‌اش را تغییر دهد. اگر فرزند شما با شطرنج آشنا باشد، می‌داند که برای حل هر مسئله‌ای باید راهی ویژه را جست‌وجو کند.

خودش را کنترل می‌کند

بازی شطرنج برخلاف بسیاری از بازی‌های دیگر، تنها با برد و باخت پایان بازی همراه نیست. در تمام لحظات بازی، شطرنج‌باز این احساس را دارد و با زدن یا از دست دادن هر مهره، حس بردن یا باختن را تجربه می‌کند. اما فرزند شما در جریان این بازی، یاد می‌گیرد که خودش را کنترل کند و در مقابل بردن یا باختن، هیجان زده برخورد نکند.

شاگرد اول می‌شود

شاید رشته‌های ریاضی، زبان یا فلسفه، بهترین گزینه برای ادامه تحصیل کودک شطرنج‌باز شما باشند. محققان می‌گویند این بازی، مهارت‌های خواندن، حافظه، زبان و ریاضیات را تقویت کرده تفکر منتقد و خلاق را با خود به همراه می‌آورد. از آنجا که در شطرنج، افراد برای حل یک مسئله می‌توانند از راه‌های مختلفی بروند، بچه‌هایی که به این بازی علاقه دارند، در ریاضیات هم موفق می‌شوند و می‌توانند مسئله‌های پیچیده ریاضی را به خوبی پردازش کنند.

تأثیرات فوق العاده شطرنج بر فرزند شما

اگر می‌خواهید شطرنج‌باز شود

بازی با بازی

برای این‌که کودک‌تان بازی دشواری مثل شطرنج را یاد بگیرد، بهتر است محیطی همراه با بازي را برایش فراهم کنید. در پژوهشی، برای آموختن شطرنج به کودکان از اسمارتیز استفاده شده و با قرار دادن دانه‌های اسمارتیز روی خانه‌ها، از کودک خواسته شد برای رسیدن به آن، حرکتی مناسب را انتخاب کند. شاید بد نباشد شما این راه را بروید و به بهانه خوردن اسمارتیز، فرزند‌تان را شطرنج‌باز کنید.

آسان بگیرید

برای آموختن همه فوت و فن‌ها، عجله نکنید، از حرکات ساده شروع کنید و تا مدتی سراغ حرکات پیچیده نروید. بررسی‌ها می‌گوید بیشتر کودکان ۷-۶ ساله می‌توانند قوانین پایه را به کار ببندند و حتی برخی از آنها در سنین ۵-۴ سالگی هم از عهده آن برمی‌آیند.

زود شروع نکنید

درست است که برخی از بچه‌های ۳ تا ۴ ساله هم از پس یادگیری شطرنج برمی‌آیند، اما کسانی که تجربه فعالیت در این ورزش را دارند، می‌گویند ۵ یا ۶ سالگی، بهترین سن برای آموزش شطرنج به بچه‌هاست. در این سنین، بچه‌ها راحت‌تر قانون‌ها را می‌پذیرند و از آنجا که مهارت حل مسئله هم در آنها شکل گرفته‌است، راحت‌تر می‌توانند راهی برای حل مسائل دشوار این بازی پیدا کنند.

خسته‌اش نکنید

یادگرفتن شطرنج را به یک وظیفه تبدیل نکنید و نگذارید احساس خستگی کند. شما قبل از یاد دادن شطرنج، می‌توانید از بازی‌های کودکانه دیگری کمک بگیرید. برای مثال بازی « لی لی» در سال‌های قبل از آموزش شطرنج، می‌تواند درک او را نسبت به خانه‌ها بالاتر ببرد و دید شطرنجی فرزند شما را تقویت کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عسل

      جل الخالق از دست سایت شما

      من خودم حتی رتبه کشوری دارم در شطرنج
      پس اول گفتم که نگید بی اطلاع حرف میزنه
      مدتی به سردرد های شدید دچار میشدم که هیچگونه آرام نمیشد - بعد هزار دوا درمون گیاهی و نوین-
      فهمیدیم که از بازی شطرنج هست این مشکل
      چرا هر چرتی رو بدون تحقیق نقل میکنید ؟؟
      کمی هم از کارشناسان کمک بگیرید بد نیست ها !1

      یعنی شطرنج اینهمه کار میکنه ؟؟
      یعنی اینهمه روایت در حرمت شطرنج هست همه چرتو پرته ؟؟؟
      یعنی وقتی سر مبارک سیدالشهدا سلام الله علیه رو وارد مجلس یزید ملعون کردن و این ملعون حرامزاده مست بودو در حال بازی شطرنج که در تاریخ بسیار موثق موجود هست
      چرتو پرته ؟؟
      ما بچه شیعه ها بعلت احترام دیگر به این مسایل توجهی نمیکنیم !!

      پاسخ ها

      • سید محسن

        آخه مرد یا زن حسابی آدم مست چطور میتونه شطرنج بازی کنه؟
        آخه آدم حسابی یزید غذا هم میخورد پس تو هم نخور لطفآ و خدمت به بشریت کن
        متشکر

    • mohammad

      gool goftid asal khanom.

    • عاطفه

      سلام لطفا اسم محقق هایی که گفتن شطرن باعث تقویت ریاضی میشه را هم بذارین.مر30

    • سهیل

      بعنوان کسی که حدود 50 هزار بازی داشتم و کسی که صبح تا به شب بدون وقفه مگر برای رفتن به دستشویی، غذا خوردن و نماز و ... این بازی رو انجام میدادم. توصیه می کنم که سمت این بازی هرگز نروید. من دچار آسیب های مغزی و روانی شدیدی شدم. اولین ظهور این واکنش ها کاملا ناخداگاه بود. چند مرتبه لپ تاپ خودم را با عصبانیت پرت کردم. البته به این خاطر بود که اینترنت ایران سرعت حقیقی به ما نمیده و با تاخیر هست، بسیاری از بازیهای آنلاین خودم رو از دست دادم. طبیعی بود که ناخداگاه بعد از اینکه حریف خارجیم داشت می باخت فقط بخاطر سرعت اینترنت و سرویس بد اینترنت ایران بازی رو ببازم. ولی این اشتباهات نه یکبار و نه دوبار همین طور داشت تکرار میشد و من می دیدم که هم از نظر مالی و هم روانی دارم به خودم ضرر هنگفتی میزنم. اخلاقم تند شده بود. راه میرفتم صفحه شطرنج می دیدم. میخوابیدم شطرنج می دیدم. خلاصه بهتون بگم دست ازین بازی بردارید. به خودتون رحم کنید.
      اگه هدفتون تقویت فکره، قران حفظ کنید. هم ثواب داره هم حافظه قوی میشه. هم معلوماتتون میره بالا و....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام
        اولاٌ اینترنت ایران ضعیفه چه ربطی به بازی شطرنج داره؟؟؟ ثانیاٌ تو هر کاری افراط بشه حتی اگر اون کار برای بدن مفید باشه کاملاً مضر می شه پس باز هیچ ربطی به شطرنج نداره

    • محمد

      اونطوری که شما شطرنج بازی میکردی اگه آبم بخوری میمیری ایرانیها در همه چی افراط میکنن حتی اختلاس!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج