جاباما
۶۷۶۲
۵۶ نظر
۸۱۸۷
۵۶ نظر
۸۱۸۷
پ

آنچه درباره یبوست کودکان نمی‌دانستید

چگونه یبوست کودکان درمان می‌شود؟

یبوست یکی از علل شایع دل‌درد در کودکان است. این مشکل نه تنها دستگاه گوارش کودکان را به خطر می‌اندازد بلکه طولانی شدن آن موجب اضطراب کودک و نگرانی والدین می‌شود.

مجله سیب سبز: یبوست یکی از علل شایع دل‌درد در کودکان است. این مشکل نه تنها دستگاه گوارش کودکان را به خطر می‌اندازد بلکه طولانی شدن آن موجب اضطراب کودک و نگرانی والدین می‌شود. برای حل این مشکل بهترین راه آن است که دلیل بروز آن را بشناسید به این ترتیب به سادگی می‌توانید آن را برطرف کنید.

یبوست چیست؟

یبوست زمانی اتفاق می‌افتد که حرکات روده بزرگ کاهش پیدا می‌کند و به‌دنبال آن کودک دچار علائمی مانند نفخ شکم و دل‌درد شده و عمل دفع را به سختی انجام می‌دهد و مدفوع او سفت و خشک است.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر مشکل یبوست فرزند شما طولانی شده است یا کودک دچار علائم تب، استفراغ، بزرگ شدن شکم، دل‌درد و نفخ شده یا به همراه مدفوع خون دفع می‌کند، باید به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد نیازی به عکس گرفتن یا انجام آزمایش نیست و پزشک با پرسیدن سابقه بیماری می‌تواند به کودک کمک کند. به هر حال زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، این مشکل به سادگی قابل درمان است.بسیاری از والدین سعی می‌کنند تا با استفاده از داروهای مسهل یا شیاف یبوست فرزندشان را برطرف کنند؛ این داروها هرچند مفید هستند اما فقط باید تحت نظر پزشک و با تجویز او مصرف شوند و استفاده خودسرانه از آنها ممکن است خطرناک باشد. بنابر این حتی درصورتی که بتوانید دارو را بدون نسخه تهیه کنید، نباید بدون تجویز پزشک آن را برای کودک‌تان استفاده کنید.

چگونه یبوست کودکان درمان می‌شود؟

چرا کودکان دچار یبوست می‌شوند؟

رژیم غذایی نامناسب: رژیم غذایی کودکان باید سرشار از فیبر باشد فیبرها به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و عمل دفع را آسان می‌کنند. همچنین برای پیشگیری از یبوست هر روز باید مقدار زیادی آب و مایعات به کودکان داده شود.

استرس و اضطراب: زمانی که جو خانه پر از تنش و استرس است، کودکان هم دچار اضطراب می‌شوند. همچنین برخی از کودکان از دستشویی رفتن و گفتن این موضوع خجالت می‌کشند. بعضی دیگر از بچه‌ها هم صرفا به‌دلیل آنکه نمی‌خواهند بازی‌شان به هم بخورد، به دستشویی نمی‌روند.

تحرک و فعالیت فیزیکی نداشتن: بچه‌هایی که از صبح تا شب پای تلویزیون یا کامپیوتر می‌نشینند، هیچ تحرکی ندارند و این موضوع هم عمل دفع را آهسته و طولانی‌ می‌کند.

بیماری‌ها یا نقص‌های مادرزادی: در موارد اندکی دلیل یبوست کودک ممکن است بیماری یا نقصی در روده بزرگ باشد.

عوارض دارویی : بعضی از داروهای خاص هم ممکن است موجب ایجاد یبوست در کودکان شوند که طبیعتا بعد از تمام شدن دوره مصرف آن دارو دوباره کودک به حالت طبیعی برمی‌گردد.

چه باید کرد؟

عادات غذایی فرزندتان را اصلاح کنید: به جای فست‌فودها و هله‌هوله‌، رژیم غذایی فرزندتان را از فیبر غنی کنید. فیبر در میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار یافت می‌شود همچنین مایعات و آب را فراموش نکنید.

از میوه‌های مسهل‌ استفاده کنید: بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها به‌طور طبیعی اثر مسهل دارند؛ مثلا انجیر، آلو و گلابی بهترین میوه‌ها برای کودک شما هستند.

برنامه غذایی‌تان را منظم کنید: وقتی شما غذاها را به‌طور منظم و سر ساعتی خاص سرو می‌کنید، کودک هم به این برنامه عادت می‌کند و عمل دفع او نیز منظم‌تر می‌شود.

کودک‌تان را آموزش دهید: شما باید کاری کنید که دستشویی رفتن برای کودک‌تان باعث خجالت یا اضطراب نباشد. برای این منظور باید هربار که او خودش به دستشویی می‌رود یا به موقع به شما خبر می‌دهد، او را تشویق کنید. هیچ‌گاه کودک‌تان را به خاطر این موضوع تنبیه نکنید.

فعالیت روزانه کودک‌ را بیشتر کنید: فرزندتان را به بازی و جنب و جوش تشویق کنید، او را به پارک ببرید و اجازه بدهید در فضای آزاد ورزش و بازی کند. این کار عمل هضم غذا را آسان‌تر و حرکات روده‌ها را بیشتر می‌کند و به از بین رفتن یبوست کمک می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reza

      alliye

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام من فرزند 9ساله دارم مشکل یبوست شدید داره اگر میشه یه راهی به من نشون بدید.باتشکر

    • حميد

      با سلام
      من يك دختر 7 ساله دارم يبوست داره و اخيرا؛ بي اختيار كمي مدفوع دفع ميكند در لباس زيرش و مي گويد متوجه نشدم لطفا راهنمايي كنيد چكار كنيم و با چه متخصصي صحبت كنيم.

    • علیرضا رضایی

      با سلام دختری هفت ماهه دارم که یبوست داره و موقع دفع مدفوع درد زیادی رو تحمل میکنه ضمنا برنامه غذاییش هم زیر نظر پزشکه اما هنوز مشکل یبوستش حل نشده لطفا راهنمایی کنید ممنونم.

    • الف افشار

      باسلام دختر5ساله ام باملین یا مصرف زیاد و به زور بعضی خوراکیها آن هم برای مدتی کوتاه بدون یبوست میماند وضمنا بسیارلاغرو کم خوراک است آیاداروی طولانی مدت مشکلش راحل میکند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روزی دو قاشق روغن زیتون بخورد مشکلش حل میشود.

    • مجتبی

      من 7 سالمه اما مشکل یبوست دارم کوکم کنید

    • مهدیس

      مرسی از مطلب خوبتون.من دختری 2سال و دو ماهه دارم که تقریبا 4 ماهه یبوست شدید داره به دو دکتر متخصص مراجعه کرده ام آنها شربت انجیر و شیر منیزیم دادند.در مدتی که انها را می دادم خوب بود و بعد از قطع دارو دوباره یبوستش اوت می کرد . 2 دوره هم داروی گیاهی یبوست مصرف کرد که بعد از تموم شدن دارو دوباره یبوستش شروع شد و حالا نه داروی گیاهی و نه شربت انجیر روش تاثیر نداره در روز 3شیشه بچه شیر پاستوریزه میخوره د رعوض اشتهای کمی به غذا و میوه داره . خواهش می کنم کمکم کنید.من ساکن نیشابور هستم لطفا بگید که به چه متخصص و در کدوم شهر مراجعه کنم.مرسی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام من ۱۰ سالمه و بسیار شدید یبوست دارم میشه راهنماییم کنید

    • مقدم

      باسلام
      پسر 2.5 ماهه ای دارم که هر 5 روز شکمش کار میکنه چطور درمانش کنم؟

    • ایلار

      سلام.دختر سه و نیم ساله دارم که مدت دو ساله یبوست داره.لاغر وکم اشتها.خیلی خیلی اذیت میشه.دکتر زیاد بردم اما فایده نداشته.بعد 4الی 5 روز شکمش کار میکنه با کلی فشار.کمی خون .چکار باید کنم .طفل معصوم خ اذیت میشه

    • ثمر

      سلام ،خسته نباشيد ،دخترم ٦ ماهه است ،٢٠ روز كه غذا ميخوره ،از سه ماهگي شكمش دير به دير كار ميكرد ،الان با ناراحتي و درد هم همراه شده ،دكتر شيافت گيلسيرين داده ٥ روز پشت سر هم ،ولي بعد از شيافت چهارم شكمش ديگه كار نكرد ،شربت لاكتوز هم بهش ميدم ،تو غذاش كره ،روغن زيتون ،آلو بخارا هم ميريزم ،آب خاكشير هم بهش ميدم ،ديگه نميدونم چي كار كنم ؟خيلي نگرانم ،لطفاً كمكم كنيد ،با توجه به اينكه شنيدم شيافت گيليسيرين خوب نيست و روده ها تنبل ميشن ،نگرانم كه نكنه همين اتفاق براي دخترم افتاده باشه؟؟؟ممنونم

    • بدون نام

      سلام پسري 2ساله دارم يبوست شديد داره هر راهي هم كه بگين امتحان كردم ديگه نميدونم چيكار كنم ترو خدا يكي كمكم كنه ممنون

      پاسخ ها

      • مسعود

        روغن کرچک ـ انجیر و سعی کنین زوریم باش زیاد اب بخوره خوب میشه

    • بدون نام

      سلام دختری دارم 4 ساله الان یک ساله یبوست شدید وداعمی داره غذا هم اصلا نمیخوره میخواستم بدونم ایا مشکل خاصی داره وچکار کنم

    • sara

      سلام، من هفت سال مبتلا به یبوست بودم،همه نوع مسهل دارویی وگیاهی استفاده کردم ولی هیچ نتیجه دائمی حاصل نشد به متخصص گوارش مراجعه کردم بعد کلی آزمایش و حتی کولونوسکوپی گفتن مشکل نداری و فقط باید فیبر و مایعات مصرف کنی، برنامه غذايي متخصص تغذیه هم بی اثر بودتا اینکه از آشنایان که این مشکل رو داشت یک فیزیوتراپ معرفی کرد که تخصص عضلات شکمی و کمری بود بعد از معاینه بمن گفت عضلات شکمم دچار ضعف وناهماهنگی با عضلات کمری شده و فشار کافی به روده‌ها نمیاره و روده‌هام تنبل شده که بعد از هفت جلسه درمان ورزشی منظم الان سه ساله که هر روزصبح جسارتا دفع دارم و حتی پراشتهاتر شدم و افسردگیم هم برطرف شده هنوز شماره تماس دکتر رو دارم اگه خواستید تماس بگیرید شاید شما هم از دست این مصیبت راحت شید.

      پاسخ ها

      • pakbaz

        خوب لود

      • helma

        ببخشید میشه شماره دکتر و ادرسشو بهم بدید؟پسرم شدیدا یبوست داره هرچی دکتر بردم خوب نمیشه

      • بدون نام

        میشه شماره ی دکترو برای من بفرستید

      • سروش

        با سلام...لطفا شماره دکتر مورد نظر را برای من ارسال بفرمایید جان هر کی دوست دارید هرکی شماره ای از دکتری که سارا خانوم ازش صخبت کرده را برای من ارسال کنید. با سپاس فراوان.....ر

      • پریا

        لطفا شماره دکتر را برای من ارسال کنید

    • بدون نام

      سلام من دختری هشت ساله دارم که از شش ماهگی دچار یبوست شدید شده بااینکه این همه سال گذشته وباتوجه به استفاده ی دارو هایی مثل شربت انجیر *لاکتولوز*پیدرولاکس هنوز بچه ام زجر میکشه شمارو به خدا کمکم کنید

    • بدون نام

      سلام پسرم 23ماهشه الان حدود 3ماهه دچار یبوست شدید شده هر 5روز شکمش کار میکنه از وقتیم از شیره خودمم گرفتمش بدتر شده رژیم غذاییشم کاملا رعایت میکنم مدام روغن زیتون و شربت انجیر میدم بچم خیلی زجر میکشه توروخدا منو راهنمایی کنید

    • مهناز

      سلام سارا خانم که هفت سال مسکل یبوست داشتید لطفا شماره دکتر معالج تون رو برای من بفرستید. سپاسگزارم

    • نرگس

      سلام
      سارا خانم خواهشمندم شماره تلفن دكترتان را براى من هم ارسال كنيد.
      با سپاس فراوان

    • مسافر

      سلام دختر 5 ساله ی من چند وقتی بود یبوست شدید داشت و هرچه بهش دادیم موثر نبود ( الو می دادیم روغن زیتون خاکشیر و ... ) تا حدی که بدنش زخم شده بود الان حدود یک هفته می شه که انجیر خشک رو هر روز چهار عدد داخل نصف لیوان اب نم می کنم و بعد 24 ساعت نم بودن بهش می دم بچه ای که هر دوسه روزی یک بار اونم با مدفوع سفت و خشک دفع مزاج داشت توی این یه هفته هر روز دفع داره و مدفوعش هم دیگه سفت و خشک نیست ( البته دوسه روز اول که بهش نم کردم دادم فرقی نکرد اما بعدش هر روز مدفوع داره ) والبته یه موضوع دیگه هم اینکه بعد از هر بار دفع یه طوری تشویق بشه برای بار دیگه . این مطلب رو نوشتم شاید کودک دیگری رو بهبود ببخشه چرا که می دونم برای بچه ها یبوست داشتن خیلی مشکله امیوارم سودمند باشه

      پاسخ ها

      • eli

        سلام خسته نباشیدببخشید انجیروبهش بدیم بخوره یااون ابی كه انجیرتوش خیس بوده

    • لیلا

      سلام دختر من چهار سالشه یکساله دچار یبوست شده دکتر گفته بخاطر مصرف زیاد شیر پاستوریزه دچار تنبلی روده شده دکتر زیاد بردم.جواب نگرفتم.وزنسم تو این مدت کم شده اشتهایی به غذا هم.نداه لطفا راهنمایی کنید از سارا جون تقاضا دارم شماره دکترشونو بفرستن برام

    • ندا

      من یه دختر 8 ماهه دارم که الان چهار روزه که دفع نداره تب هم داره خیلی هم بی قراری میکنه

    • دریا

      سلام دختری دوونیم ساله دارم الان یک ساله یبوست داره خیلی دکتر بردم ولی جواب نگرفتم دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه نمیدونم چیکار کنم تورو خدا راهنمایییم کنید شکمش بزرگ شده غذاش خوبه ولی میوه مخصوصا گلابی,انجیر,آلو,کیوی,خاکشیر هیچکدرم رو نمیخوره

    • بدون نام

      پودر پیدرولاکس به میزان چهل درصد پودر و شصددرصد آب جوشیده مخلوط و متناسب با میزان یبوست یک قاشق غذاخوری به کودک بدهید

    • بدون نام

      سلام ‌من پسری چهار ساله‌ دارم که از ۹ماهگی یوبوست شدید داره انقدر شدیده که حتی موقع دفع پشتش امد بیرون تورو قران هرکی چیزی میدونه بگه تااخرعمرم دعاش میکنم خیلی عذاب میکشه ساراجون توهم شمارتو برام بفری ممنون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازیک سالگی یبوست شدید داشته الانم همینطوره ولی من یک روزدرمیان یک قاشق پودرپیدرولاکس رو باچای شیرین یاابمیوه یااب حل میکنم صبح ناشتا بهتره بهش میدم وتنها چیزیه که دخترم بهش واکنش نشون میده وراحت میره توالتعزیزم دخترمن هم چهارسال ودوماهشه

    • بدون نام

      به نظرم فقط باطب سنتی میشه برای این بچه ها کاری کرد

    • نرگس

      با سلام خدمت همه ی شما.من 28 سال سن دارم و خیلی شدید یبوست داشتم 2 بار هموروئید عمل کردم ولی خوب نشدم برای اجابت مزاج هم کلی درد میکشیدم کلونوسکوپی و همه ی آزمایشارم رفتم تنبلی روده دارم در کل هیچ دارویی هیچ راه حلی دیگه تاثیری روم نداشت تا اینکه آلگومد استفاده کردم یعنی معجزه میکنه این قرص خیلی عالیه خیلی عالیه الان واقعا خوب شدم فقط حسرت میخورم چرا چند سال پیش با این دارو آشنا نشدم.قرص آلمانیه سرچ کنید خودتون آشنامیشید روی قوطی نوشته برای کودکان هم مبشه استفاده کرد روزی 1 دونه کاملا گیاهی و پر از فیبر.بنظر من حتما امتحان کنید مطمئنم مشکلتون حل میشه موفق باشید

    • لیلا

      سلام به همه دوستان پسرم هشت ماهشه از چهار ماهگی یبوست داره الان هم چهار روزه شکمش کار نکرده همش زور میزنه ولی انگار قفل شده چیکار کنم خیلی اذیت رانماییم کنین لطفا

    • زهرا

      پسرم هفت سالش یبوست داره دکترش میگه ارثی فقطم پود ر پیدرو پلاس با عکس رنگی براش نوشته دکترش دکتریش خوبه دکتر تقوی اردکانی کاشان خواستید بچه هاتونو بیارید

    • بدون نام

      خوبه ولی اگه میشه جوابارو هم بزارید تا مشکل همه ما برطرف بشه ومعلومامون هم خوب مشه

    • پارسا بببب

      پسرم پارسا ده سال سن دارد از دو سالگی يبوست دارد پزشکان با ملین های خانگی دستور دادن وبعد از آن با شیاف ودر آخر با شربت سناگل تا دارو ها را میخوره خوبه به محض قطع کردن بازم شروع میشه خیلی نگرانم شمارا به خدا بگید چکار کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من یه تجربه داشتم با اب پنیر که گذاشتم.ولی توصیه میکنم به درمانگاههای طب سنتی که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کار میکنن مراجعه کنید چون خودمم همین
        کار رو کاردم و پسرم خوب شد..من پسرم رو بردم درمانگاه طب سنتی خارک پیش آقای دکتر رستمی،ج.واب گرفتم و دیگه یبوست نداره.

    • حدیث

      سلام من یه دختر دو سال و نیمه دارم . یبوست شدید داشت که موقع دفع مقعدش خون میومد. چند ماهه با شربت انجیر خیلی بهتر شده. امتحان کنید ضرر نداره.

    • بدون نام

      با سلام،من تجربه درمان یبوست با آب پنیر رو دارم،خیلی عالیه و خوب هم جواب میده،تمام داروهای مسهل حتی روغن پارافین خوراکی رو هم امتحان کردم،انجیر،خاکشیر،روغن زیتون و خیلی چیزای دیگه که اصلا جواب نداد. به همه اونایی که خودشون یا بچه هاشون از یبوست رنج میبرن توصیه میکنم از آب پنیر استفاده کنن.طرز تهیه اش هم اینجوریه:ابتدا شیر رو رو بجوشانید.بعد از به جوش آمدن شیر،شعله را خاموش کنید و سرکه انگور خانگی(نه صنعتی)اونقدر بهش اضافه کنید تا شیر ببره و پنیری بشه.بعد از چند دقیقه شیر بریده شده رو داخل کیسه نخی سفید خالی کنید.آنچه که از کیسه خارج میشود آب پنیر است . آب پنیر را به صورت ولرم و صبح ناشتا 2 لیوان بخورید.2 لیوان رو هر نیم ساعت بخورید.یعنی هر نیم ساعت یک فنجان.بعد از 20 تا 30 روز جواب میده.اگه فرزند شما بعد از خوردن آب پنیر از خوردن صبحانه امتناع کرد نگران نشوید چرا که آب پنیر سرشار از مواد مغذی است.

    • فاطمه

      سلام بچه من ۲سال نیمشه روزی بیشتر از ۵بار مدفوع میکنه خسته ام کرده باید چیکلر کنم

    • روژان

      سلام من دخترم ۴, سالشه که مدتی است یبوست گرفته پی پیش می‌خواد بیاد جلوشومیگیره وخودشوسفت فشار میده به زمین وعرق زیادی می‌کنه توروخدا اهتمام کنید که چه بایدبکنم

    • بدون نام

      من یه دختر 10 ساله دارم که یبوست گرفته 2 روز شکمش کار نمیکنه خواهش میکنم کمکم کنید

    • بدون نام

      سلام خیته نباشی من پسری چهارساله دارم که یبوست گرفته سه روزی یاچهارروزییه باراونم به سختی خواهشن بگیدچکارکنم درحال حاظررفتم عطاری بهم بادام شیرین داده بهمش بدم راهنمایی کنیدممنونم

    • خدیجه

      پسرالان یک مدت یبوست گرفت هر دکتربردم هیچ نشد بازهم شکم کار نمی کند چه باید بکنم راهنمایی کنید ممنون

    • بدون نام

      سلام من یه پسر۴سال ونیم دارم یه ساله مشکل یبوست داره هردکتری بردم خوب نشدحتی پیش فوق تخصصم بردم گفت مشکل مادرزادیه بایدعمل بشه این همه هزینه کردم بیمارستان خصوصی بردمش عمل کردم اصلانتیجه ای نگرفتم خوب نشدوباره مشکل یبوست داره .اگه دارویی گیاهی میدونیدتوروخداب من هم بگیدبچم داره زجرمیکشه

    • بدون نام

      فلوس از عطاری ها بگیرید.مغزشو بشکونید و با یکم اب بذارید بجوشه بعد از صافی رد کنید و استفاده کنید.عااالیه.هم برا کودکان هم بزرگا

    • آوا

      من بچه سه ماهه دارم الان یک ماهه که سه بار متفوع داشته باید چکارکنم تا رفع یبوست شه

    • بدون نام

      سلام دوستان آیاآش کارده برای بچه یکساله ضرر داره؟؟

    • امید

      سلام دختری ۴ساله دارم تنبلی روده داره.به گفته دکتر....مدفوع بزرگ داره....موقع اجابت مزاج خیلی ادیته...راهکار

    • ح

      دختر من ۴ سالشه شکمش کار نمیکنه؟ ۵ روز طول می کشه تا کار کنه اگ میشه راهنمایی کنین ممنون میشم

    • بدون نام

      سلام پسرچهارساله ام سه روزه اصلامدفوع نمیکنه خودشم اکثرا یبوست داره چطوری درمانش کنم

    • جواد علیزاده

      دختر چهار ساله دارم دو سه روز مدفوع نکرده میره دستشوی میگه درد میکنه مدفوع نمیتونه بلند میشه تو را خدا راهنمایم کنید چیکار باید بکنم

    • بدون نام

      من دختر ۱۲ ساله دارم که دوروزه یبوست داره کمکم کنین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج