۶۸۰۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

همه آنچه از بچه‌داري نمي‌دانيد

بچه من باهوش است

دنياي كودكان پر از شگفتي است. با خواندن اين نكات، بخشي از شگفتي‌هاي بچه‌ها را بشناسيد.

بچه من باهوش است


بچه من باهوش است

از كجا بفهمم فرزندم باهوش است؟

اگر كودك نوپاي شما نشانه‌هاي زير را دارد، يعني شما نعمت داشتن يك فرزند باهوش را داريد:
  • وقتي برايش كتاب مي‌خوانيد با حوصله گوش مي‌دهد و باز هم از شما مي‌خواهد كه ادامه دهيد.
  • زود حرف زدن را ياد گرفته، زود راه مي‌رود و به الفبا علاقه نشان مي‌دهد.
  • به موسيقي حساس است و واكنش نشان مي‌دهد و مسائل و بازي‌هاي مربوط به كودكان بزرگ‌تر از خودش را حل مي‌كند.
  • وقايع را به خوبي به خاطر سپرده و بعدا با دقت تعريف مي‌كند.
  • شعرها را زود حفظ مي‌شود و بعدا آن‌ها را درست مي‌خواند.


هنگام اسهال به او چه چیزی بدهم؟

تابستان فصل اسهال است! خيلي از بچه‌ها به دليل خوردن آب يا غذاي آلوده در اين فصل دچار بیماری اسهال مي‌شوند اما نكته مهم اين است که اسهال كودكان نشانه سلامت دستگاه گوارش آن‌هاست و كمك مي‌كند تا ميكروبي كه به بدن‌شان وارد شده زودتر خارج شود. بعضي‌ پدر و مادرها عادت دارند، با دادن نوشابه جلوي اسهال بچه‌ها را بگيرند. ولي نه نوشابه و نه هيچ ماده شيرين ديگري موقع اسهال براي بچه‌ها خوب نيست. به جايش بهتر است به كوچولوي‌تان دوغ بدهيد تا هم آب از دست رفته بدن كودك و هم املاح بدنش را تامين كند. دادن ميوه‌ها مثل سيب هم اگر پوست آن‌ها را بگيريد، اشكالي ندارد.


اتاق كودكم چه رنگي باشد؟

سعي كنيد اتاق كودك‌تان را با رنگ‌هاي شاد و روشن تزئين كنيد. اگر فرزند شما پسر است همه رنگ‌ها به جز رنگ‌هاي صورتي و ارغواني براي اتاق او مناسب است. براي دخترها از همه رنگ‌ها مي‌توانيد استفاده كنيد، به شرطي كه رنگ غالب آبي يا قرمز نباشد. رنگ‌هاي تيره و سنگين هر چند مورد علاقه شما هستند، ولي مورداستفاده اتاق كودك نيستند. به علاوه، اتاق كودك بايد جايي باشد كه نور كافي به آن بتابد و پرده‌هاي آن هم بايد نور را به درون اتاق راه دهند.


چگونه کودکم با بازي‌هاي ويدئویي ورزش كند؟

نشستن بچه‌ها پاي كامپيوتر از صبح تا شب، باعث چاق شدن آن‌ها مي‌شود و اين را همه والدين مي‌دانند. همين‌طور بازي‌هاي كامپيوتري خشن بچه‌ها را بداخلاق و عصبي و مضطرب مي‌كند و اين هم نكته جديدي نيست. اما بازي‌هاي كامپيوتري جديد به بازار آمده‌اند كه شايد اين‌قدرها هم بد نباشند. به تازگي بازي‌هاي ويدئویي جالبي وارد بازار شده‌اند كه بچه‌ها را به فعاليت تشويق مي‌كنند. در اين بازي‌ها، كودك كنترل ويدئویي بازي را به دست مي‌گيرد و بايد فعاليت‌هاي ورزشي فردي را كه در تصوير مي‌بيند تقليد كند. نوع ديگر اين بازي‌ها صفحه‌هاي سنسور داري هستند كه كودك با پريدن و جست‌و خيز روي آن‌ها مي‌تواند امتياز جمع كند. به اين ترتيب، كودك شما عاشق بازي‌هاي ويدئویي است و حتي خودش نمي‌داند در حال ورزش كردن است!


از چه سني مي‌توانم فرزندم را در صندلي جلوي ماشين بنشانم؟

بدترين كار در ماشين اين است كه حين رانندگي، بچه‌ها را روي پاي خودتان بنشانيد. بچه‌ها تا قبل از ۱۲ سالگي، يا تا زماني كه قدشان به ۱۳۰ سانتي‌متر نرسيده بايد در صندلي عقب خودرو بنشينند. از ۱۲ سالگي به بعد مي‌توانيد فرزندتان را در صندلي جلو بنشانيد. يادتان نرود كه كمربند ايمني را حتما براي جثه فرزندتان تنظيم كنيد و از او بخواهيد، كمربند ايمني را در طول مسير بسته نگه دارد.


براي اين‌كه رياضي يادش نرود

تعطيلات تابستان براي بچه‌‌هاي دبستاني يعني 4 ماه دور شدن از درس و مدرسه. بنابراين خيلي طبيعي است كه همه درس‌هايي كه در طول سال ياد گرفته‌اند، كم‌كم يادشان برود. براي اين‌كه كوچولوها جمع و تفريق، ضرب و تقسيم را فراموش نكنند، مي‌توانيد بازي‌هاي جالبي ترتيب بدهيد. مثلا چند تكه كاغذ برداريد و روي هر كدام اعداد 1 تا 20 را جداگانه بنويسيد. بعد 20 تيله رنگي به كودك بدهيد. سپس از او بخواهيد از دست شما يك برگ را انتخاب كند. هر عددي كه انتخاب كرد، بايد انواع جمع‌ها و تفريق‌ها يا ضرب و تقسيمي كه حاصلش برابر آن عدد مي‌شود را با تيله‌ها به شما نشان دهد.


جلوي نق زدن را بگيريد

اگر كودك شما عادت كرده كه مدام نق بزند و از شما چيزي را به زور بخواهد براي اصلاح رفتار او بايد:

۱. به او بگوييد لحن بچه‌هاي لوس را كنار بگذارد و بگوييد :«تو ديگر بزرگ شده‌اي و مي‌تواني مثل بزرگ‌ها حرف بزني.»

۲. نق‌نق او را ناديده بگيريد. اگر به خواسته او «نه» گفته‌ايد و دليل‌تان را هم برايش روشن كرده‌ايد ديگر لازم نيست به نق زدن او توجه كنيد. صبور باشيد! كم‌كم‌ خودش بي‌خيال ماجرا مي‌شود.

۳. جايگزين منطقي پيشنهاد بدهيد. اگر كودك‌ شما براي صبحانه بستني مي‌خواهد و شما به او «نه» گفته‌ايد، به جاي بستني مي‌توانيد شيرموز را به او پيشنهاد كنيد.


براي نوه‌هاي‌تان فيلم بسازيد!

تعطيلات تابستان فرصت خوبي است براي اين‌كه داستان زندگي كودك‌تان و روند رشد او را ثبت كنيد. مثلا مي‌توانيد از شعر خواندن او فيلم بگيريد يا صداي او را ضبط كنيد يا نقاشي‌هاي او را اسكن كرده و نگهداريد. همه اين‌‌ها خاطره‌هايي خواهند شد كه بعدها كودك‌تان از آن‌ها خيلي لذت مي‌برد و مي‌تواند آن‌ها را بعدا به نوه‌هاي‌تان هم نشان دهد!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج