جاباما
۷۵۴۴۷۵
۱ نظر
۵۰۹۳
۱ نظر
۵۰۹۳
پ

علل، علائم و راه‌های درمان «دندان قروچه»

دندان قروچه یعنی فشار دادن یا ساییدن دندان‌ها روی هم. این عارضه هم در افراد بزرگسال دیده می‌شود و هم در کودکان. دندان قروچه عوارض‌ مختلفی برای دندان‌ها دارد مثلا باعث سایش دندان‌ها و از بین رفتن مینای دندان‌ها و همچنین شکستگی دندان و لق شدن آن و … می‌شود.

وب‌سایت صورتی ها - رحان جعفری: آیا می‌دانید دندان قروچه چیست؟ دندان قروچه نوعی عارضه است که باعث آسیب رسیدن به دندان می‌شود. خیلی از افرادی که دندان قروچه دارند از این عارضه بی‌خبر هستند و معمولا صبح‌ها با درد فک و دندان بیدار می‌شوند.

بسیاری از پزشکان معتقد هستند که دندان قروچه عارضه‌ای است که علت آن ارثی می‌باشد ولی احتمال آن کم بوده و دندان قروچه ممکن است هیچ علت و یا راه درمانی نداشته باشد. در ادامه این مطلب، تعریفی از دندان قروچه را خواهیم داشت و در نهایت درمان دندان قروچه را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه یعنی فشار دادن یا ساییدن دندان‌ها روی هم. این عارضه هم در افراد بزرگسال دیده می‌شود و هم در کودکان. دندان قروچه عوارض‌ مختلفی برای دندان‌ها دارد مثلا باعث سایش دندان‌ها و از بین رفتن مینای دندان‌ها و همچنین شکستگی دندان و لق شدن آن و … می‌شود.

تحقیقات علمی ثابت کرده است که حدود ۲۰ درصد از افراد جامعه که موقع خوابیدن دندان‌ها را روی هم فشار می‌دهند دندان قروچه دارند. جالب این‌جاست که کسی علت دقیق دندان قروچه را نمی‌داند و حتی درمان تضمینی و مشخصی برای آن پیدا نشده است.

علل، علائم و راه‌های درمان «دندان قروچه»

علائم دندان قروچه

دندان قروچه معمولا موقع خوابیدن رخ می‌دهد که بسیاری از افراد در مورد آن آگاهی ندارند و با مشاهده کردن علایمی مانند درد فک و دندان و غیره متوجه این موضوع می‌شوند و یا شریک عاطفی (همسرشان) و یا خواهر و یا برادری که اتاق خواب مشترک دارند، آن‌ها را باخبر می‌کنند.

موقع عصبانیت دندان قروچه به صورت آگاهانه انجام می‌شود. ممکن است یک دلیل دندان قروچه داشتن استرس قبل از خواب می‌باشد. اگر بخواهیم به علائم دندان قروچه اشاره کنیم باید بگوییم که درد گوش، حساسیت شدید دندان ها، سردرد و … از علایم دندان قروچه هستند.

انواع دندان قروچه

جالب است بدانیم که دندان قروچه انواع مختلفی دارد که در دو دسته تقسیم بندی شده است. نوع اول زمانی است که علت دندان قروچه مشخص نیست. نوع دوم زمانیست که دندان قروچه با اضطراب و افسردگی و یا مصرف داروهای ضد افسردگی و بیماری مانند پارکینسون و … رخ دهد که نوع دوم به راحتی با درمان اختلال حل می‌شود. ولی نوع اول تبدیل به یک عادتی شده که خود فرد از آن ناآگاه بودده و ترک عادت زمان‌بر است.

علت‌های دندان قروچه

اضطراب و استرس شدید

همانطور که گفتیم یکی از علت‌های دندان قروچه استرس و اضطراب زیاد است. این گونه افراد اولین کاری که باید انجام دهند این است که استرس و اضطراب خود را کاهش دهند.

اختلالات خواب

یکی از قوی‌ترین ارتباطات بین خواب و دندان قروچه آینه تنفسی هنگام خواب می‌باشد. این گونه افراد موقع خوابیدن تنفس سختی خواهند داشت. که موجب دندان‌قروچه، خروپف شدید و همچنین حرف زدن در خواب می‌شود.

مصرف کافئین

مصرف کافئین مانند قهوه، شکلات، الکل و مواد مخدر و سیگار کشیدن باعث ایجاد دندان قروچه می‌شود. این گونه افراد باید از کافئین‌ها دوری کند.

علل، علائم و راه‌های درمان «دندان قروچه»

درمان دندان قروچه

محافظ دهانی

محافظ دهانی یک وسیله پلاستیکی است که توسط دندانپزشک ساخته می‌شود این محافظ شب‌ها روی دندان قرار داده می‌شود و همین هم باعث محافظت دندان‌ها در مقابل دندان قروچه و درمان دندان قروچه می‌شود.

این وسیله تاثیر زیادی در طرز درمان دندان قروچه ندارد و فقط محافظ دندان به شمار می‌آید دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک با توجه به شکل دندان‌های شما قالبی می‌سازد و این قالب همان محافظ دهانی است. اگر می‌خواهید هزینه زیادی نداشته باشد بهتر است از محافظ‌های آماده موجود در بازار استفاده نمایید.

تحریک حس چشایی

یک روش دیگر برای درمان دندان قروچه این است که از تحریک چشایی استفاده کنیم. چگونه؟ در بازار برای درمان دندان قروچه بسته‌های ریز پر از ماده بی‌خطر اما تلخ وجود دارد که مانند ارتودنسی ما بین دندان‌ها قرار گرفته و موقع ساییدن دندان‌ها به یک دیگر، در واقع هنگام دندان قروچه، این بسته پاره می‌شود و فرد را هوشیار می‌کند. این بسته‌های ریز کمتر از وسیله‌های صدادار در خواب فرد اختلال ایجاد می‌کنند.

مقابله با اضطراب و استرس

همانطور که بیان کردیم، یکی از دلایل ایجاد دندان قروچه، استرس و اضطراب است که از جمله قدم‌های اولیه برای درمان دندان قروچه است که باید مورد امتحان قرار گیرد. روش‌های زیادی برای درمان استرس و اضطراب وجود دارد که می‌توانید با به کار بردن آن‌ها، به درمان دندان قروچه خود کمک کنید.

تاثیر تغذیه در درمان دندان قروچه

دانشمندان معتقد هستند که تغذیه در درمان دندان قروچه موثر است، یک رژیم غذایی مناسب برای درمان قروچه استفاده از منیزیم می‌باشد. موقعی که دندان قروچه به علت گرفتگی فک به وجود می‌آید، منیزیم اثرات آرام بخشی روی بدن دارد که به این وسیله هم به دندان قروچه کمک می‌کند. همچنین مصرف کلسیم نیز می‌تواند به درمان دندان قروچه کمک کند.

مصرف شیر و زردچوبه

همانطور که می‌دانید بهتر است هر شب قبل از خواب شیر بنوشیم، موقعی خاصیت شیر بیشتر می‌شود که به آن زردچوبه اضافه شود و همین ترکیب معجزه‌گر در درمان دندان قروچه نیز موثر است. در واقع شیر و زردچوبه به عنوان آرامش دهنده و تسکین دهنده عضلات باعث درمان دندان قروچه می‌گردد.

حمام نمک اسپوم

نمک اسپوم نوعی نمک است که در زبان عامیانه هم نمک صدا زده می‌شود ولی فواید خاصی دارد که آن را با نمک آشپزخانه متمایز کرده است. نمک اسپوم یک سم زدای قوی است. همچنین نمک اسپوم دارای منیزیم می‌باشد و همان گونه که گفتیم، در درمان دندان قروچه موثر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صادق

      عالی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج